laser werkt niet op motor???

Tuutebulles

Die hard MF'er
7 mei 2002
539
0
-
ik lees in verschillende topics dat een lasergun niet werkt op een motor. dit omdat een motor een te klein (schuin,scheef,bol, plastic) frontaal oppervlak heeft.

is dit nu waar of niet??? (baksteen? panrider?)

zou wel een stinger willen hebben voor de radar, maar ze staan hier de laatste tijd meer met laser dan met radar. heb dus geen zin om een berg geld uit te geven voor een stinger en dan nog de lul zijn bij een laser controle.

en als een laser wel werkt op een motor, is zo'n lasershield dan een oplossing? of kunnen ze dit zien aan een of andere foutmelding als ze vanuit de bosjes weer eens op je jagen? en ben je dan als nog de lul? (bedoel hiermee: geeft zo'n lasergun ook weleens een foutmelding als er geen lasershield aanwezig is, maar een foutmelding omdat ht een motor is die ze bijv. niet kunnen meten)

p.s. let even niet op taal en spelling, wil teveel vragen en te weinig typen... tis al laat :)
 
Ik ben in April dit jaar gelaserd en laat het je weten zodra het transjanktie-voorstel (of de dagvaarding :X ) binnen heb.
 
Laser werkt niet op een motor?

Nee, en van de eerste keer kun je ook niet zwanger worden.

Er zijn laserjammers en shields, maar die geven een foutcode op het apparaat zodat de ambtenaar weet dat de meting wordt verstoord. Zoals een garage-opener, radio afstand bediening, voertuig afstand meters, etc. allemaal spullen die ook een lasersignaal uitzenden die een ander doel dienen en de meting verstoren. Of dat nou mag of niet daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Of lasermeting zelf mag, ook daar is nog geen duidelijkheid over, omdat de procedure voor de invoering van dit opsporingsmiddel door de politie aan de laars is gelapt. Alles ligt onder de rechter.

De HR heeft bepaald dat lasermeting als opsporingsmiddel mag worden gebruikt. Maar heeft zich niet uitgesproken over het feit dat niet de juiste procedure voor invoering van het middel is gebruikt en ook niet over het storen door normale huis, tuin en keuken laser apparaten. Maar daar heeft het OM lak aan, die zeggen alleen: zie je wel het mag.

Voorlopig gaan de politie en het OM ervan uit dat het allemaal is toegestaan en dat iedere storing is verboden, we leven tenslotte in een rechtsstaat.

Gebruik de zoekfunctie voor dit forum en je komt hele uitgebreide topics over dit onderwerp tegen.

Er zijn ook apparaten die een melding geven als je bent gelaserd maar dan ben je al te laat.

Er bestaan ook apparaten die op de laserapparatuur een foutmelding met code veroorzaken die betekent dat de lasermeting zelf niet goed is geweest, jij krijgt dan een melding van dat apparaat en kunt reageren voordat de tweede lasermeting plaatsheeft. Dan moet je wel heel snel reageren en die apparatuur schijnt nog niet echt perfect te werken.

Staande houden is geen verplichting maar heeft de voorkeur.
 
Staande houden is geen verplichting maar heeft de voorkeur.

Ik sprak een tijd geleden nog met een collega van Baksteen.
En hij zei letterlijk dat ze de personen staande moesten houden.

Dus volgens mij moet het wel, heb je feiten PanRider?
Want ik wil het wel graag zeker weten :)

Arjan.
 
Ik geloof ook niet in sprookjes, een kennis is zijn rijbewijs kwijtgeraakt door een laser en staande gehouden.
 
Sluit me helemaal bij PanRider aan, geen discussie mogelijk :P dit keer, ook wat betreft de staandehouding. Laser op motor kan wel, is alleen door idd kleinere frontaal oppervlak niet zo makkelijk. En staandehouding is, net als bij alle andere bonnen ook, in principe wel de bedoeling maar ja, als snelheidsoverschreiding geconstateerd is, kenteken bekend en staandehouding is niet mogelijk dan mag t ook gewoon op kenteken.
 
Op dinsdag 09 september 2003 08:33 schreef Baksteen het volgende:
Sluit me helemaal bij PanRider aan, geen discussie mogelijk :P dit keer, ook wat betreft de staandehouding. Laser op motor kan wel, is alleen door idd kleinere frontaal oppervlak niet zo makkelijk. En staandehouding is, net als bij alle andere bonnen ook, in principe wel de bedoeling maar ja, als snelheidsoverschreiding geconstateerd is, kenteken bekend en staandehouding is niet mogelijk dan mag t ook gewoon op kenteken.

En het schijnt al zo goed gesteld te zijn met de wapenbeheersing van onze politievrienden, dus grote kans dat ie mis 'schiet' :P
 
Als ik de laser range finder (LRB 7x50SPD) mik op mijn moto voorkant dan bemerk ik dat het verdomde moeilijk is een fix te krijgen.
Ik heb het ding ook wel eens getest op verkeer en merk dat auto's dus 0,0 probleem zijn maar motoren... ben een uurtje bezig geweest en kreeg maar een speedfix....en dat was bij een FJR....
Vanaf achter schieten op wegrijdend verkeer lukt beter maar nog steeds geen vergelijk met auto's.
 
Half offtopic:

Een paar jaar geleden had ik een collega die in het bestuur zat van de brommerraces in NL.
Ze hebben toendertijd eens een laser meegenomen om te kijken hoe hard de brommers nou gingen...ze waren dus niet te laseren. Waarschijnlijk een te klein oppervlak/vorm van het oppervlak.

Nou zijn die brommertjes wel een stuk kleiner dan motoren natuurlijk...
 
En staandehouding is, net als bij alle andere bonnen ook, in principe wel de bedoeling maar ja, als snelheidsoverschreiding geconstateerd is, kenteken bekend en staandehouding is niet mogelijk dan mag t ook gewoon op kenteken.

Daar trekt men zich in Amsterdam niets van aan. De eerste (en enige) keer dat ik op de motor gelaserd ben ik (of andere weggebruikers) niet staande gehouden. Na mijn bezwaar kreeg ik een kopie van een kladpapiertje met kentekens en snelheden toegestuurd met de opmerking dat dat bewijs genoeg was en dat ik dus diende te betalen. Terwijl ik 53km/u reed en staandehouding dus geen enkel probleem was.

In de zomer stonden ze bij de Coentunnel te laseren, en ook daar waren geen motoragenten ofzo aanwezig om mensen staande te houden. Ook die agenten stonden met pen en papier kentekens te noteren.

Ze houden zich in Amsterdam dus bewust niet aan de richtlijnen.
 
Op dinsdag 09 september 2003 08:44 schreef Moebius_Sandman het volgende:
Als ik de laser range finder (LRB 7x50SPD) mik op mijn moto voorkant dan bemerk ik dat het verdomde moeilijk is een fix te krijgen.
Ik heb het ding ook wel eens getest op verkeer en merk dat auto's dus 0,0 probleem zijn maar motoren... ben een uurtje bezig geweest en kreeg maar een speedfix....en dat was bij een FJR....
Vanaf achter schieten op wegrijdend verkeer lukt beter maar nog steeds geen vergelijk met auto's.

Shit ! :(

[edit]zo'n laser range finder is geen lasergun?[/edit]
 
Waarschijnlijk is de achterkant makkelijker vanwege de kentekenplaat, dus die ff zo schuin mogelijk buiten, is het weer wat lastiger laseren voor de heren controleurs. :)
 
Ik ben een paar weken geleden "gelaserd" dus het is wel degelijk mogelijk.
(Ik reed overigens 57 op een plaats waar ik dacht dat de maximumsnelheid 50 was, bleek 30 te zijn |( , kreeg alleen maar te horen of ik de volgende keer daar rekening mee wou houden. Ik ben benieuwd of ik nog een herinnering thuisgestuurd krijg '( .)

[edit]onsamenhangend en fout verhaal verbeterd, sorry, het was nog vroeg :z [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Shit ! :( :+
[edit]zo'n laser range finder is geen lasergun?[/edit]

Zo'n range finder werkt op hetzelfde principe, er zit dezelfde module in als dat de amerikaanse HWP gebruikt om snelheid te bepalen (Heb m ook uit de states mee genomen )
Ik zeg niet dat het niet lukt maar zeg alleen dat het moeilijk is, zeker uit de vrije hand, met een statief werkt het al beter heb ik gemerkt (ook voor koekers).
Mijn fiets heeft een redelijk rond voorkantje en je merkt dat dat erg veel wegstraalt, dus er zit van fiets tot fiets een verschil. En zeker als je rijd (bewegend klein voorwerp) merk je dat het alleen al in de zoeker houden moeilijk is. Afstand vind ie soms wel maar voor snelheid moet ie meerdere pulsen verwerken(min 4 om precies te zijn, maar die liggen 4 ms van elkaar ) als ie daar 1 van "mist" gaat het scheef....
 
Op dinsdag 09 september 2003 09:21 schreef Moebius_Sandman het volgende:Zo'n range finder werkt op hetzelfde principe, er zit dezelfde module in als dat de amerikaanse HWP gebruikt om snelheid te bepalen (Heb m ook uit de states mee genomen )
<..>

Ok, thanks..Reed onlangs achter een duitser in een BMW die plotseling in de ankers ging omdat er een agent stond te laseren, ik reken erop dat ie de BMW in z'n vizier had en niet mij (makkelijker doelwit ;) )....werden i.i.g. niet staande gehouden.
 
Ben afgelopen zaterdag op weg naar SBK bij ons in het dorp gelaserd met 19km te hard (ze hebben me gematst)....dus je kun ech wel gelaserd worden, schade was trouwens 63 euro ofzo...dus dat zorgde bij mij voor een glimlach, ik zat namelijk ff nie op de tellert te letten, en dan weet je het wel.... :+
 
[me]NoS[NL[/me] is ook eens gelaserd in de bebouwde kom...
]


ik ben toen wel staande gehouden en ze hebben gelijk proces verbaal opgemaakt.
63euro was het volgens mij :(

[edit] ik zie het al... was bij mij hetzelfde geval als bij Gizmo.. ik reed 70 waar je 50 mag... [/edit]
 
Overigens... Hoe werkt zo'n laser eigenlijk? Doppler verschuiving of tijdsmeting ofzo? En is een vereistte dan ook dat je recht op de laser af moet rijden om een betrouwbare meting te krijgen?
 
Goede vraag Orpheus.

Laser werkt niet met Doppler verschuiving, maar met verschil in reflectietijd tussen een aantal snel opeenvolgende metingen.
 
Ik ben eens gaan slalommen toen ik ze zag staan. Niet extreem maar net vervelend. Dit was op aanraden van een vriend van mij die zo'n ding bediend. Ik kreeg van de motoragent die naast de laser stond een bestraffend vingertje. Maar hij moest wel lachen.

[me]neonatal lachte vriendelijk terug. En zwaaide.[/me]
 
Goede vraag Orpheus.

Laser werkt niet met Doppler verschuiving, maar met verschil in reflectietijd tussen een aantal snel opeenvolgende metingen.
Ah ok. Hij meet dus alleen de verplaatsing in de richting van de laser. Maw, als je gaat zigzaggen valt de gemeten snelheid lager uit. Sterker nog, als je maar genoeg zigzagt, zodanig dat jouw riching steeds haaks op de meetrichting is, meet ie snelheid 0. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan