Lasergun hoe zit het nou aanhouden of niet?

speeds

Banned User
17 nov 2002
516
0
Hoe zit het nou? want ik kom er namelijk met de zoek functie niet uit.
Moeten ze je nu aanhouden bij het lasergunnen of niet?
 
Absoluut !

Al die gasten met laserguns moeten ze aanhouden...nog gevaarlijk ook die stralen op mijn netvlies..

Wat zeg ik aanhouden ..die knakkers met laserguns
 
Dus moeten ze je nu aanhouden of niet? graag met een uitleg!
 
Ik meen ook gehoord te hebben dat ze niet vanuit de auto mogen gunnen en de agenten moeten minimaal met 2 man zijn...en ook dacht ik dat jer staande gehouden moest worden....

kan natuurlijk veranderd zijn....
 
gevonden op www.snelheidsinfo.nl

Ik heb geen gelijk ;( lees maar


Het principe is heel eenvoudig: De agent schiet de laserstralen op een voertuig af. Dit voertuig kaatst de laserstralen terug naar de lasergun. Vervolgens wordt de snelheid en de afstand tussen het voertuig & de lasergun op het display van de lasergun getoond.

Maar hoe gaat het nu in de praktijk? Bij een snelheidscontrole met behulp van laser staat de agent meestal aan de kant van de weg. Bijvoorbeeld op de vluchtstrook. De agent pakt de lasergun en richt deze op een (tegemoetkomend) voertuig. Wist je dat...
bij snelheidscontroles met behulp van laserguns - in Nederland - vrijwel altijd kopmetingen (dus van het tegemoetkomend verkeer) worden verricht.

Dit voertuig kan hij zelf uitkiezen, wat tegelijk een nadeel van deze methode is: de agent moet de snelheidscontrole zelf, handmatig, uitvoeren. Dit in tegenstelling tot een radarcontrole waarbij een agent juist weinig hoeft te doen.

Vervolgens haalt de agent de trekker over en er wordt, geen kogel maar laserstralen richting het voertuig afgeschoten. Binnen een seconde kan de agent op het display van de lasergun o.a. de snelheid van het voertuig uitlezen. Wanneer deze hoger dan de toegestane maximumsnelheid is, zijn er 2 mogelijkheden van bekeuren:
1. Als de agent alleen of met één collega is noteert deze (of de collega) het kenteken van de desbetreffende auto. En een acceptgiro volgt later in de brievenbus van de eigenaar van het voertuig.
2. Wanneer er meer agenten bij de snelheidscontrole betrokken zijn, waarschuwt de agent die heeft "geschoten" een van zijn collega's die verder op staan. Zij krijgen het kenteken en/of beschrijving van het aan te houden voertuig via hun portofoon door. Vervolgens wordt de bestuurder van het voertuig staande gehouden en moet deze betalen.
 
Waar slaat dit artikel dan op:

Laserboete alleen bij staandehouding

Door Ruud Campsteijn (Bananeman), geplaatst op 14 juni 2003 om 12:39
Bron: Flitsservice, ingezonden door IKBENGEK



In de categorie 'maak dat de kat wijs', '1 april' of 'ongelooflijke verhalen' wordt het gebruik van de lasergun door politiekorpsen in Nederland aan banden gelegd. Agenten hebben de opdracht gekregen het apparaat minder vaak te gebruiken.

Sinds mei mag de lasergun alleen worden gebruikt als de overtreder direct wordt aangehouden:




Het meetmiddel om snelheidsovertreders te ontmaskeren mag sinds deze maand wettelijk alleen worden gebruikt als de overtreder ook daadwerkelijk aan de kant van de weg wordt gezet. Voorheen richtten politiemensen de guns op een auto om de snelheid te bepalen. Bij overtreding van de maximum snelheid werd het kenteken genoteerd en kreeg de automobilist enkele weken later een bekeuring thuisgestuurd. Nu is aanhouding voor de agenten een strikte eis.

In de praktijk zal dat er op neer komen dat veel minder automobilisten bekeurd worden omdat de politie korpsen vaak te weinig manschappen hebben om de wagens aan de kant te zetten. Tot voor kort kon één agent orden belast met een snelheidscontrole.
De Hoge Raad heeft beslist dat de gun uitsluitend een meetinstrument is en niet voor registratie gebruikt mag worden.

Van de nieuwe regel mag nu alleen worden afgeweken als op de meet lokatie in verband met de veiligheid van de bestuurders een auto niet aan de kant kan worden gezet en als op de plek van de meting de aanhangwagen met meetapparatuur niet gebruikt kan worden.

Het laserpistool is zeer populair als meetinstrument om dat het de agent binnen één seconde aangeeft hoe hard er wordt gereden of gevaren. De Amsterdamse politie streeft er inmiddels al naar zoveel mogelijk overtreders staande te houden en zo min mogelijk acheraf pas een acceptgiro te sturen. Volgens hoofdcommisaris Jelle Kuiper heeft een staandehouding veel meer impact en passen mensen hun gedrag daarna sneller aan.



 
Laatst bewerkt:
Als ik een bonnetje thuiskrijg van de pennenlikkers, dan vraag ik altijd om bewijs, als het door een flistpaal is dan niet maar als er door meting met een LG is geconstateerd dat ik te hard reed, Show me the evidence. En het werkt. Zij moeten nou eenmaal bewijs overleggen dat je echt te hard reed. Anders kunnen ze ook gewoon een mongool langs de kant zetten die ad random wat kentekens opschrijft. Mijn zussie was met haar koekblik zogenaamd een eenrichtingsweg ingereden... mmmhhh ze werkt al 5 jaar in dat dorp en zou het nooit in haar hoofd halen daar in te rijden. Dus foto opgevraagd. geen reactie... Een briefje waarin stond, er is geconstateerd door blablabla. Tja hadden ze haar toch staande moeten houden. einde bekeuring. Het enige nadeel is wel: je moet altijd eerst netjes betalen voordat je een bezwaarschrift indiend. Maar goed misschien iemand anders nog iets hierover. Heb wel gehoord dat als twee agenten het gezien hebben dat je dan wel de l*l bent. Misschien baksteen hier iets over???
 
Als ik een bonnetje thuiskrijg van de pennenlikkers, dan vraag ik altijd om bewijs, als het door een flistpaal is dan niet maar als er door meting met een LG is geconstateerd dat ik te hard reed, Show me the evidence. En het werkt. Zij moeten nou eenmaal bewijs overleggen dat je echt te hard reed. Anders kunnen ze ook gewoon een mongool langs de kant zetten die ad random wat kentekens opschrijft. Mijn zussie was met haar koekblik zogenaamd een eenrichtingsweg ingereden... mmmhhh ze werkt al 5 jaar in dat dorp en zou het nooit in haar hoofd halen daar in te rijden. Dus foto opgevraagd. geen reactie... Een briefje waarin stond, er is geconstateerd door blablabla. Tja hadden ze haar toch staande moeten houden. einde bekeuring. Het enige nadeel is wel: je moet altijd eerst netjes betalen voordat je een bezwaarschrift indiend. Maar goed misschien iemand anders nog iets hierover. Heb wel gehoord dat als twee agenten het gezien hebben dat je dan wel de l*l bent. Misschien baksteen hier iets over???

Ja, 1 agent die de gedraging waarneemt is wel degelijk voldoende. Hoe dacht je dat een motoragent anders ooit een bekeuring kon uitschrijven :? , en je hoeft NIET te betalen voordat je bezwaar kan aantekenen, als je t over verkeersovertredingen hebt.
 
Maar het is ook zo dat motorrijders relatief moeilijk te laseren zijn ivm met het kleine oppervlak.

Maar als je iemand tegen komt met zo waterpistooltje en je mag zo langs een groepje ouwe wijven de agenten rijden mag ik/je verwachten dat je ook nix in de bus krijgt.
 
ben laatst ook gelaserd en die motoragent was alleen en heeft me toen aangehouden. Maar eigenlijk lijkt het me ook logisch dat de agent je aanhoud anders kan hij toch niet fatsoenlijk alles opschrijven. :?
 
Ik MEEN (maar ja, dat meent iedereen :+ ) dat je niet aangehouden hoeft te worden als je gelaserd wordt. MAAR naar het schijnt (maar daar kan één van de agenten op dit forum ongetwijfeld meer over vertellen), heeft het wel de voorkeur om iemand bij laseren ook staande te houden. Maar als het praktisch niet haalbaar is hoeft het niet.
 
als ze je niet staande houden en je krijgt een acceptgirootje op de mat bezwaarschrift indienen en vragen om de filmstrip/foto waarop jouw strafbaar feit staat. ;)
en een tip als ze staan te laseren moet je gaan(kunnen ze je niet peilen) slingeren op je eigen weg helft wordt je dan aangehouden voor raar/A-sociaal rijgedrag zeg je dat je het geoel had/hebt dat je een lekke band hebt en dat je dat zo controleerde mij is het in ieder geval al eens gelukt. :+
 
ik meende (uitspraak van een rechter) gelezen te hebben dat een lasergun controle BIJ VOORKEUR (m.a.w. als oom agent er geen zin in heeft, hoeft het dus niet) op een lokatie gedaan wordt waar een babbeltje mogelijk is met de persoon die de overtreding maakt.

officieel (maarja, bewijs dat maar eens) MOET de ambtenaar die de overtreding geconstateerd heeft ook het eventuele bonnetje uitschrijven. in de praktijk zie ik gewoon dat het nummertje van de lasergunnende agent opgeschreven wordt door een collega.

ook was er zoiets als minimum en maximum afstand en mag inderdaad vanuit een auto niet "geschoten" worden.

de agenten die laatst op me schoten hadden toch 543m@29km/h, dus zo moeilijk is het schijnbaar ook weer niet.

wat mij het het meest tegen het zere been schopt is het feit dat de lasergun niet is/was opgenomen in het boekje van goedgekeurde meetinstrumenten. Echter de hoge raad besliste dat het niet nodig was. WAAROM HEBBEN WE DAT DAN ("Regeling meetmiddelen politie") ? als oom agent met het blote oog zelfs al bekeuringen mag uitschrijven ?

anyway, bij geen gesprekje is het natuurlijk simpel om te regelen dat jouw motor aan de andere kant van nederland was. ik heb zelf zoiets ooit eens meegemaakt in mijn geboortedorp. ik zou zijn gelaserd (terwijl ik die week aan de andere kant van Nederland sliep met die auto voor de deur) op een tijdstip dat ik bezig was met een automatiseringsprobleem van een overheidskantoor in Den Haag waar je voor je aan het werk bent al door 12 camera's gespot bent. fluitje van een cent (nouja, duurde 2 maanden! voordat het geregeld was) om mijn onschuld te bewijzen... ook vreselijk handig als de leasemaatschappij een auto huurt en die maar vast de boete betaalt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan