Lassen aan remschijf

RijNooit

MF veteraan
3 apr 2004
6.555
0
Lassen aan een remschijf... jaja, dat lijkt mij een best eng verhaal.

Maar misschien heb ik het fout en is het wellicht wel mogelijk.

Nu heb ik op mn project een Pan European schijf gemonteerd.

full


Zo ziet zo'n ding eruit
metal%20gear%2020_028.jpg


Hierbij lijnen 2 van de 4 gaten prima op, mbt de Honda NX650 naaf.

Nu heb ik er 2 extra gaten erbij geboord en zodoende zit deze stevig op mijn naaf. Althans, het ik zit te denken aan een paar verbeteringen

Vraag 1

Er blijven originele gaten over. Kunnen deze dichtgelast worden zonder dat de schijf zo krom wordt als een hoepel? (Schijf is gewoon van staal)

Vraag 2

Origineel zitten er dit soort bouten door de schijf om de schijf te monteren:

remschijf%20bout%20mio%20cpi.jpg


Maar bij die 2 extra gaten die ik geboord heb, heb ik relatief weinig vlees en zou ik dus, als ik het zo zou willen monteren zoals dat origineel zou moeten er wat metaal bij moeten lassen aan de binnenkant.

Rode = waar de 2 originele en 2 nieuwe gaten zitten
Blauwe = waar gelast zou moeten worden

full


Kan dit???
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Alles is te lassen met de juiste kennis en apparatuur. Dus ook die gaatjes in jou remschijf zijn gewoon te lassen. Ik weet niet hoe dik die remschijf is maar zo te zien hoeft dat echt niet verwarmd te worden. Voorverwarmen van staal voor het lassen moet bij zware diktes doen, echt niet bij jou remschijfje. Het heeft ook niks te houden die gaatjes, alleen voor het zicht wat je prima dicht kan lassen met mig lassen bijvoorbeeld. Rustig dicht stippen dan wordt het echt niet zo warm dat het krom trekt. Als je meters gaat lassen in het open boog gebied weet ik zeker dat hij krom trekt.

Wat betreft minder gaten gebruiken dan voorgeschreven wordt is een tweede. Je moet bij jezelf afvragen als je dat wel wilt.

www.leren-lassen.nl

:^
Dat wel, maar er kan even goed verharding optreden en een breuk vormen.

Aantal berichten geplaatst:
1
Gemiddeld aantal berichten per dag:
1,00
Tijd besteed op dit forum:
5 minuten

Maar uh, ik meld mij niet aan voor de cursus, dat is niet erg toch :?
 
Laatst bewerkt:
Bouten met een dik lijf zijn beter bestand tegen een afschuifbelasting??
Waar haal je dat vandaan?

Omdat die pasbouten zowel in een uitsparing zitten van de schijf en velg naaf, die mogen dus wel belast worden op afschuiving omdat er geen dwars krachten zitten op de draad van de bout (zwakste punt).

Met een standaard bout heb je dat wel wegens het ontbreken van het bovenstaande.

Daarom bij voorkeur pasbouten.
 
Heb je trouwens ook een foto van dat hij gemonteerd zit, ik kan mij bijna niet voorstellen dat die gaatjes zo storend zijn. En al helemaal niet als dat gebied in dezelfde kleur is.

2me1zwh.jpg


full


m9awps.jpg


Die gaatjes heb ik mij al min of meer bij neergelegd. Ik stoor mij daar ook niet echt aan hoor. Dit was puur optisch icm de vraag of dit kan.

Qua veiligheid, waar het allemaal om draait, lees ik nu tussen de regels door dat de meningen enorm verdeeld zijn.

We gaan idd van 6 naar 4 gaten.

Pan European (100pk)weegt circa 286 kg
Mijn NX650 (45/50pk) weegt standaard 168kg en ik heb er zeker ca 30kg+ vanaf gehaald. Til dat ding zo op! Hij is echt enorm veel lichter geworden.

Daarbij moet je wel weer nagaan dat een Pan een stuk harder kan, maar ook weer 2 schijven heeft....

Het scheelt dus zeker 50% in gewicht en 50% in vermogen dat erop kan drukken, maar het aantal schijven is dan ook weer 50% tov de PAN...

Afdraaien van de naaf zie ik niet zo zitten, omdat alles nu netjes is en bovendien zul je altijd met 4 bouten moeten werken...

Neig nog steeds sterk naar de 2 OEM bouten en 2 conische (van bijvoorbeeld Titanium).
 
Lassen aan een remschijf ??

En dan na het lasproces de schijf binnen een tolerantie van 0.03 mm te houden ?
Knap hoor.

Hebben we het nog niet over het hardings proces van de schijf.

Iemand die ooit gehard staal heeft gelast zit met met spanning te wachten op het resultaat.

Hier gaat iemand een octrooi verdienen.
 
Nu ben ik nog even aan het zoeken en lees ik een verhaal van een kerel die een XR650R heeft (is basis best veel overeenkomsten als een nx650)

En zijn 320 schijf is versleten. Hij heeft alleen geen idee welke schijf het is.

https://plus.google.com/photos/1042...ms/5898190465848624273?authkey=CJSCta3P7-qmYA

Zoals je kunt zien, is dit ook zeker een knutselproject geweest en blijkbaar heeft ie alle geweld overleefd, want hij is immers versleten...

Mijn 2 gaatjes zijn minder strak tegen die rand dan alle 4 die je hier ziet....
 
Nu ben ik nog even aan het zoeken en lees ik een verhaal van een kerel die een XR650R heeft (is basis best veel overeenkomsten als een nx650)

En zijn 320 schijf is versleten. Hij heeft alleen geen idee welke schijf het is.

https://plus.google.com/photos/1042...ms/5898190465848624273?authkey=CJSCta3P7-qmYA

Zoals je kunt zien, is dit ook zeker een knutselproject geweest en blijkbaar heeft ie alle geweld overleefd, want hij is immers versleten...

Mijn 2 gaatjes zijn minder strak tegen die rand dan alle 4 die je hier ziet....

Die gaatjes op de foto kunnen prima, het gaat om de "draaikrachten" en dat je daar genoeg vlees hebt om het op te vangen, die gaatjes hadden ook gewoon open kunnen zijn naar het hart, maakt geen verschil qua sterkte.

Ik persoonlijk had ze alleen meer in het midden tussen de originele gaten gedaan. ( alhoewel, als de draairichting zó is dat de kracht die kant op gaat waar het meeste vlees zit, vind ik het knap bedacht )
 
Nu ook een bedrijfje gevonden in Duitsland die een schijf voor je kan maken :)

Had gevraagd naar maten van een xr/xl 650 en toen kwam die met de info dat ie ook prima een schijf kon maken. Zou wel 3 weken duren, maar het kost een schappelijke 99e.

Flame disc that is :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan