Lassen aan vliegwiel

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.807
4.984
Lemelerveld
Ik heb hier een pré-historisch brommer blok, zo een in de categorie niks is leverbaar.

Hiervan heeft een vorige ''techneut'' het draad in het vliegwiel gesloopt, dus krijg ik hem er met een trekker niet af. Hij MOET er echter af vanwege een niet uit te stellen revisie.
Nu is mijn idee de trekker er in te draaien (draait er wel losjes in, maar zodra je kracht zet schiet hij er uit), met een paar puntlasjes vast te zetten en nadien los te slijpen. Hierna moet het vliegwiel weer opnieuw te gebruiken.

Heeft iemand echter ervaring met lassen aan een vliegwiel? Ik moet lassen rond het hart, maar de buitenste ring is 1 grote magneet. Gaat dat daarmee goed?
 
Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is om bij de rode pijl aangegeven een flinke schroevendraaier of iets dergelijks als hefboomwerking onder de starterskrans te zetten en hem er op die manier af te wikken. Ik zou hem dan zeker eerst met beleid warm stoken en dan om en om op de plaatsen waar hij gehecht zit kracht zetten, de starterskrans zit er op gekrompen en hier nog met wat hechtjes gezekerd. Ik heb het meer mensen zien doen op deze wijze (bij puch brommertjes bijv.) zelfs zonder warm stoken en bij hun ging het altijd goed zonder dat er iets krom ging of iets dergelijks. Ik ben er zelf niet zo'n voorstander van maar ja, zolang je t met beleid doet zou je t kunnen proberen. Wat ook werkt is als je er op de juiste manier spanning op zet een tik op de krukas geven dan schrikt hij vaak los. Ik zou dat echter alleen doen als je de krukas lagers toch moet vernieuwen maar aangezien je het over een revisie hebt lijkt me logisch dat je gelijk alle lagers vernieuwd.
20200722_230716.png
 
Ik heb er al iets onder lopen wrikken met een bandenlichter, mocht niet baten.

Het materiaal is vrij dun, schroefdraad tappen wordt dus helaas niks.

Ik kan hooguit 2 gaten pakken dus de opties met doorgeslepen bouten etc gaan hem helaas niet worden.

Ik denk er idd aan om de trekker er eens met locktite in te doen. Wie weet houdt het net genoeg.
Als dat niet werkt wordt het lassen.
 
Tja uiteindelijk is er voor alles wel een oplossing. Ik herinner me trouwens dat ik ook eens een oude beitel op zo'n manier heb geslepen dat hij precies dezelfde afmeting en ronding had als de schroefdraad en als ik hem dan in het gat van de schroefdraad stak en dan de draad volgde kon ik met voorzichtig op de zijkant vd beitel tikken de draad net genoeg herstellen zodat ik hem er toch in kon draaien. Was n urenlang gepriegel haha.. maar ja de aanhouder wint.. ik weet natuurlijk niet in hoeverre de draad bij jou stuk is maar wellicht zou dat ook nog een optie zijn..
 
In het dikke gedeelte waar ook de klinknagels zitten 2 gaten boren en m8 draad er in tappen. 2 draadeindjes er in draaien. Stuk stafmateriaal nemen 20mm oid dik. Daar ook 2 corresponderende gaten in boren en ook in het midden daarvan. Zodanig dat daar een m10 of m12 bout doorheen kan. Punt aan de dikke bout slijpen. Door het stafmateriaal en er onder een moer er op draaien. Bout zover aan draaien dat deze centreert in de kruktap en vervolgens de moer omhoog draaien. Flink op spanning zetten en dan een harde klap met een hamer op de kop van de dikke bout. Dan schrikt het vliegwiel wel los en anders nog meer spanning er op zetten
 
Ik had tien jaar terug zo'n Appie met AM6 blokje, toen was er al niets meer voor te krijgen. De onderdelenvoorziening is echt dramatisch. Voor een vijftig jaar oude Zundapp of Honda kan je makkelijker aan onderdelen komen.
 
Die AM6 blokken zijn mijn specialiteit, is echt alles, maar dan ook alles voor te krijgen als je maar betalen wilt.
Dit is een RV4 blok uit de jaren 80. Wordt al een stuk lastiger en je moet wel heel veel betalen willen.

Om terug te komen op het topic.
Het vliegwiel is er af!

Een nieuwe trekker met flink locktite er in gedraaid, nachtje laten staan. Vanochtend vroeg op spanning gezet en nu net een flinke tik op gegeven.

De hoofdreden dat ik pré-historisch aangaf is omdat anders hele meutes miljoenairs (die hier blijkbaar zitten) het topic vol zouden spammen met: ''Ach, koop toch direct een nieuwe, je wilt toch geen rommel waar aan gelast is''. En meer van dat soort pagina vullend gedram O-)
 
Niet alles gelezen, een vliegwiel trekker aan het vliegwiel lassen.
Zo'n ding wat je in het midden van het vliegwiel draait. Eventueel een dikkere bout in het midden draaien, de boel flink onder spanning zetten, en dan met een flinke hamer een rotklap op de bout geven.
 
Die AM6 blokken zijn mijn specialiteit, is echt alles, maar dan ook alles voor te krijgen als je maar betalen wilt.
Dit is een RV4 blok uit de jaren 80. Wordt al een stuk lastiger en je moet wel heel veel betalen willen.

Om terug te komen op het topic.
Het vliegwiel is er af!

Een nieuwe trekker met flink locktite er in gedraaid, nachtje laten staan. Vanochtend vroeg op spanning gezet en nu net een flinke tik op gegeven.

De hoofdreden dat ik pré-historisch aangaf is omdat anders hele meutes miljoenairs (die hier blijkbaar zitten) het topic vol zouden spammen met: ''Ach, koop toch direct een nieuwe, je wilt toch geen rommel waar aan gelast is''. En meer van dat soort pagina vullend gedram O-)

Mooi dat het gelukt is! 👍

Naast ál die miljonairs hier zijn er meer dan genoeg die zich juist happy voelen met 'die ouwe rommel' en voor geen goud op nieuw plastic-met-rijmodi gezien willen worden...

Vliegwiel gat licht opboren en voorzien van nieuwe schroefdraad of Helicoil...kun je weer.
Succes!
 
Ook geen probleem..
Maar wilde je nu werkelijk gaan zitten vliegenvangen op wat er wèl en niet voorhanden is?
Als er geen nieuw/ beter vliegwiel te krijgen is zul je moeten repareren of modificeren wat je hebt.
Dat kan in dit geval met diverse schroefdraden of een draadbus die je inlast..
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200724-132706.png
    Screenshot_20200724-132706.png
    76,8 KB · Weergaven: 5
Terug
Bovenaan Onderaan