Lassen aan vliegwiel

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.799
4.975
Lemelerveld
Ik heb hier een pré-historisch brommer blok, zo een in de categorie niks is leverbaar.

Hiervan heeft een vorige ''techneut'' het draad in het vliegwiel gesloopt, dus krijg ik hem er met een trekker niet af. Hij MOET er echter af vanwege een niet uit te stellen revisie.
Nu is mijn idee de trekker er in te draaien (draait er wel losjes in, maar zodra je kracht zet schiet hij er uit), met een paar puntlasjes vast te zetten en nadien los te slijpen. Hierna moet het vliegwiel weer opnieuw te gebruiken.

Heeft iemand echter ervaring met lassen aan een vliegwiel? Ik moet lassen rond het hart, maar de buitenste ring is 1 grote magneet. Gaat dat daarmee goed?
 
waarom in lassen ????? draaibank met bediener vinden en de draad om laten zetten naar een iets grotere maat bv M25 x 1 en dan gelijk een trekker die past laten maken . Helaas begin ik net het snijden van schroefdraad met de draaibank te ontdekken daarom waag ik me nog niet aan om dit voor derde te doen .
En wat ik me nu bedenk wat is de buiten maat van dat vliegwiel ?????
 
Mijn eerste schroefdraadje een M10 x 1.25 links geslagen op de kleine bank gemaakt daar er niet zo eenvoudig een bout van de maat te vinden is op de hoek van de straat .
IMG-20200602-145449.jpg

Vooral die linkse draad doet je de nek om om een boutje te vinden of een snijplaat
 
Ook geen probleem..
Maar wilde je nu werkelijk gaan zitten vliegenvangen op wat er wèl en niet voorhanden is?
Als er geen nieuw/ beter vliegwiel te krijgen is zul je moeten repareren of modificeren wat je hebt.
Dat kan in dit geval met diverse schroefdraden of een draadbus die je inlast..
Nee ik reageer omdat zo lekker laconiek doet over een schroefdraad die je eigenlijk niet zomaar maakt of hebt. Of je hebt geen idee waar je het over hebt, of je hebt zelf een onbeperkt machinepark. Ik gok dat je een beetje naïef bent.
In dit geval heb je voor mij drie opties.
Getapte draad ergens in de voorkant van het huidige vliegwiel, bijvoorbeeld in de drie gaten. Zodat je volgende keer zelf een trekker kunt maken.
Op een ander Ducati vliegwiel de tandkrans overzetten.
Het hart met de klinknagels overzetten van een ander defect Ducati vliegwiel.
De vierde optie is zo terugzetten en hopen dat je het zelf niet meer los hoeft te halen.

Lassen, hitte, aan iets met magneten is gewoon een slecht idee
 
Ik ben blijkbaar van een andere wereld, vind het bijzonder vreemd dat men elkaar op het www/ fora zo durft af te schieten zonder dat men weet wie de ander is of wat hij/ zij kan en weet..?
Dus ja; ongetwijfeld naïef, daarnaast ook gewoon WTB-er...ik laat me niet snel afremmen door "kanniet"..ben ik een te nuchtere oosterling voor..sorry.
Voor lassen aan iets wat geen warmte op mag nemen, bijv magneten, gebruik ik laspasta...werkt prima.

Voor de rest; gewoon durven aanpakken.
ELKE tap is te koop...maar soms moet je je afvragen of de aanschaf loont (want €€€) als je de tap maar één keer gebruikt.
Dan kun je het beter uitbesteden..

Je vergeet optie 5; vliegwiel (laten) inspannen op een draaibank en nieuw draad steken, maar dan moet je kunnen draaien..
Kwam 'guzzigek' ook al mee..👍
 
Laatst bewerkt:
Ik zelf zou eerst meer ervaring daar in op moeten doen voor ik me voordat gaat aanbieden (draadsnijden op de draaibank) naast dat het in mijn bankje moet passen kan maar maximaal 240mm in diameter draaien over het bed van de bank .

maar er zijn genoeg bedrijven en particulieren die dat wel kunnen en misschien dat ook willen doen
 
Maar daarom niet minder waar.
Zoals Guzzigek al aangeeft; er is vast wel iemand in de buurt te vinden die dit kan en wil doen, een buurman of iemand in de straat....een oude smid..whatever.
Overal zijn revisie- danwel constructie- of verspaningsbedrijven, even rondbellen dus.
 
Laatst bewerkt:
.een oude smid?

Altijd weer die oude smid.
Ik weet zeker dat hier mensen zijn die dit kunnen.

Lastig is natuurlijk dat doodlopende gat.
Maar het moet kunnen.

Verder:
Een nieuw vliegwiel kost ongeveer het zelfde
als een tap voor blinde gaten.

Ik heb hier een onbekend vliegwiel liggen.
De draad is ook hier M 24 x 1 mm.
Wat ook te zien is,
de schroefdraad komt net halve diepte van het 10 mm diepe gat.
Valt dat alweer mee.

Ik kan de complete schroefdraadstomp uit de mijne er voor je uit steken op de draaibank.
Dan heb je een donor die je kunt overzetten op de jouwe.

Als je dat kunt,
dan kun je ook een schroefdraadbus
in de beschadigde schroefdraad zetten.

Veel is mogelijk.

Succes

gasbrander
 
1595691070445.png


Het lijkt wel aan sigaretten aansteker uit een auto.

Links buiten op de foto is M 24 x 1 mm die schroef je in het vliegwiel.
De zwarte bout rechts binnen drukt als je hem uitdraait tegen de kop van de conische asstomp.

Zo trek je met de buitendraad (M24x1) al drukkend met de zwarte moer het vliegwiel los.

Ik heb het niet verzonnen, sorry....
 
Dit heet een vliegwieltrekker,
en ja die had ik er bij met los halen.


Ho, ho,
Niet boos worden?
Dat was mij niet duidelijk dat het om deze trekker ging.
Sorry.

En toch met kapotte draad gelukt?
Mooi.
 
Staat er botter dan het bedoeld was :9

Was niet deze, maar wel zo'n zelfde soort.
Zoals eerder vermeld een gloednieuwe trekker er bij gehaald. Die er voorzichting in gedraaid met een sloot locktite. Nacht laten staan. Op spanning gezet en een poos laten staan. Flinke tik er op gegeven en los.
 
Staat er botter dan het bedoeld was :9

Half zo bot is minder erg.
Toch?

Ik kan tegen een stootje.
Maar hup, verder met de geit.

Wat ga je nu doen?
Ik ben net als anderen hier nieuwsgierig.
Hoe ga je dit weer gangbaar maken?
Want het ding moet lopen.
En het gaat lopen.

Alles komt goed.
Veel plezier
Gasbrander
 
Ik doe het voor iemand anders. Meerdere opties voorgelegd, we gaan voor de goedkoopste optie. Vliegwiel terug en gaan.

De revisie staat even stil. Het bigend lager had speling dus nieuw besteld. Als die er is alles er weer in en hopen dat dit de laatste revisie was de komende jaren.
 
Ik doe het voor iemand anders.

Wat nobel,
je helpt andere,
met haar/zijn brommerprobleem.
Petje af.
Goed bezig.

Laatste revisie over jaren?
Dat kan.
Alles goed bekijken nu het kan.
Als er ook maar iets is dat het aanpakken waard is doen.

Succes,
En veel plezier,

Gasbrander
 
Krukas wordt vervangen, alle lagers, keerringen en pakkingen.
Bakje ziet er verder nog goed uit. Dat kan weer jaren mee.

Als hij nu gewoon tijdig de olie vervangt en met enige regelmaat een stukje rijdt hoeft het blokje bij zijn gebruik de komende 10 jaar niet meer los.
 
Terug
Bovenaan Onderaan