lassen blok maar direct een lager erachter

Auke

MF veteraan
3 jun 2001
1.053
12
Fryslân
Ik heb dus een gat in het(schakel)blok van mijn R6.

De monteurs bij mijn dealer hadden een discussie erover of het nog te lassen is of niet. De 1 zegt niet doen, want er zit een lager direct erachter, de ander zegt gewoon proberen.

Duidelijk mag zijn dat het geheel op eigen risico is als ik dat ga doen of niet. Gevaar is dat de lager aan gaat lopen, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Iemand nog een idee hierover?
 
Ok, als het mogelijk is ga ik dat zeer zeker doen. Ze nemen nog contact op met een wat zij zeggen bekwame lasser.

Maar het aanlopen van de lager, zou dat geen gevaarlijke conceqenties kunnen hebben?
 
Laatst bewerkt:
Als die man z'n vak verstaat is het wel zo te maken dat je er nauwelijks iets van weer ziet. Had ook een stuk uit mijn blok en dat is ook gelast en als je het niet weet, zie je geen verschil.
 
Ok, als het mogelijk is ga ik dat zeer zeker doen. Ze nemen nog contact op met een wat zij zeggen bekwame lasser.

Maar het aanlopen van de lager, zou dat geen gevaarlijke conceqenties kunnen hebben?

Jawel, maar als het goed gelast wordt loopt het lager niet aan.
Hoe is dat stuk er uit gekomen eigenlijk??
 
Jawel, maar als het goed gelast wordt loopt het lager niet aan.
Hoe is dat stuk er uit gekomen eigenlijk??

Zie ook:
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/8123

Het komt er op neer dat de moer van het voorste tandwiel los is gelaten. Deze is op twee tanden van het tandwiel gekomen. Voor het tandwiel zit een smalle uitstulping van het blok. Die als enige functie heeft om een kapje om het voorste tandwiel te bevestigen. Het ketting en de moer kon dus niet langs deze uitstulping, waardoor die uit het blok is gescheurd.
 
Ik zou het niet laten lassen bij de motorzaak.
Ga naar een bedrijf di edat vaker doet en probeer iemand te vinden die kan róntgen lassen.
Dan weet je zeker dat het goed gebeurt.
Denk dat die beter in kunnen schatten of het gelast kan worden dan de dealer.
Ieder zijn vakgebied he anders waren het wel lassers geworden.
 
Niet laten lassen, door Yamaha op laten lossen. Ik begrijp dat je graag snel weer wil rijden maar laten lassen zou waarschijnlijk ook betekenen dat je jezelf in een minder gunstige positie manouvreert.

Laat maar duidelijk zijn dat de schade terminaal is. Mocht het uit de klauwen lopen met Yamaha dan sta je met een terminale motor toch een stuk sterker bij de rechter.
 
Helemaal afhankelijk van de lastechniek, materiaal etc. etc. In theorie zou het te doen moeten zijn denk ik, maar ik zou eerst de reactie van Yamaha maar eens afwachten
 
Eerst met yamaha onderhandelen, mocht dit geen resultaat opleveren dan eventueel carter laten lassen bij gespecialiseerd bedrijf.
Als het goed is heb ik op mijn werk eens een mailing gehad van een bedrijf die precies voor dit soort zaken gespecialiseerd waren, als je het adres nodig mocht hebben zoek ik het wel ff voor je op.

Groeten Paul.
 
Ik zou als ik jou was ook eerst met Yamaha gaan onderhandelen. Wanneer je er nu zelf wat aan gaat laten doen heb je geen poot meer om op te staan.

Het duurt misschien iets langer maar kan je een hele berg gezeik schelen.
 
Hmmz iddd op yahama wachten maar ik snap hoe je je voelt.

Goed.. stom voorbeeld.. ik heb auto's gezien waarvan de voorkant en achterkant aan elkaar zijn gelast (don't ask) en er zijn speciale mensen/bedrijven die dit zo goed kunnen dat het geen kwaad kan.. maarja.. kosten en waar vind je ze. ik heb geen idee..

mmaar lijkt me dus wel dat het moet kunnen.

(stomiets.. laat het lassen en inruilen die motor bij een motorzaak die je niet kent en waar je nooit komt.. als de nieuwe eigenaar der trouble mee krijgt dan heeftie garantie.. alleen hopen dat er niets lulligs gebeurd..ja geef toe dit is lullig maarja..hoe vaak ben jij genaaid in je leven ? )
 
als lassen het laatste redmiddel is ......

is het dan niet verstandiger om het blok ( telaten) tedemonteren en dan de boel telaten lassen en daarna gelijk nieuwe lagers teplaatsen??

Tevens lijkt mij het zo ie zo noodzakelijk om het blok tedemonteren ( als je gaat lassen ) want misschien is er wel een stukje blok in je blok terecht gekomen????? of is dat uit gesloten???
 
Laatst bewerkt:
als lassen het laatste redmiddel is ......

is het dan niet verstandiger om het blok ( telaten) tedemonteren en dan de boel telaten lassen en daarna gelijk nieuwe lagers teplaatsen??

Tevens lijkt mij het zo ie zo noodzakelijk om het blok tedemonteren ( als je gaat lassen ) want misschien is er wel een stukje blok in je blok terecht gekomen????? of is dat uit gesloten???

Eeehhh, ik ging er ook (zomaar vanzelf) vanuit dat dit met een volledig gedemonteerd blok zou gebeuren, het leek me ook logisch, omdat het anders wel eens moeilijk zou kunnen worden.

Groeten Paul.
 
Auke: hoe is het in godsnaam mogenlijk dat de moer van je tandwiel los gelaten heeft?? :?

De schade die jij hebt opgelopen is een "gevolg schade", je zal naar mijn mening Yamaha of de dealer aansprakelijk moeten stellen voor het feit dat de moer heeft losgelaten, daarmee zijn ze dan ook aansprakelijk voor het gat in je blok. :j

Dit gaat uiteraard niet op als je zelf hebt leggen klooien aan je tandwielen.
 
Auke,

Laat je dealer niet met het blok gaan kloten. Als het blok nog nooit eerder is los geweest, is het een fabrieks- of montagefout van Yamaha. Je dealer moet gewoon contact opnemen met Yamaha Duitsland en die zal van de pot moeten komen. Wel zoveel mogelijk schriftelijk doen.

PS. Ik vind het vreemd dat Yamaha Nederland je niet wil helpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan