Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.164
7.959
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Hoi.

Heren, en dames mag ook.

Ik ben op zoek naar een klein brandertje, om even snel en lokaal een dingetje roodheet te stoken.
Denk hier aan een vastgerot moertje van een uitlaat, oid.

In een ver en grijs verleden had ik een gas/zuurstof setje met diverse pitten, pitje #1 of #2 deed dan de truuk.
Snel erin, snel eruit, zonder dat je heel de toko staat te verwarmen.

Wie o wie weet wat?

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Heren, en dames mag ook.

Ik ben op zoek naar een klein brandertje, om even snel en lokaal een dingetje roodheet te stoken.
Denk hier aan een vastgerot moertje van een uitlaat, oid.

In een ver en grijs verleden had ik een gas/zuurstof setje met diverse pitten, pitje #1 of #2 deed dan de truuk.
Snel erin, snel eruit, zonder dat je heel de toko staat te verwarmen.

Wie o wie weet wat?

Groeten, Paul.
Ik heb zo'n setje maar de patronen zijn op, formaat CO2 patroon, piepklein brandertje maar zal wel heet worden ik heb het zelf nooit gebruikt.
Zal morgen een foto posten.
 
Hoi.

Heren, en dames mag ook.

Ik ben op zoek naar een klein brandertje, om even snel en lokaal een dingetje roodheet te stoken.
Denk hier aan een vastgerot moertje van een uitlaat, oid.

In een ver en grijs verleden had ik een gas/zuurstof setje met diverse pitten, pitje #1 of #2 deed dan de truuk.
Snel erin, snel eruit, zonder dat je heel de toko staat te verwarmen.

Wie o wie weet wat?

Groeten, Paul.


Hallo Paul, om te kopen, om te lenen?
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik heb een acetyleen brander met een groot assortiment aan branders en pitten.
Je mag gerust een keer langskomen.

Lenen wordt wat lastig, is een 50 liter zuurstof en 30 liter acetyleen fles _O-

Groeten en succes ermee.
 
Hoi.

Ik zit in Medemblik.

De bedoeling is kopen, ik heb af en toe zo'n sleutelklussie waar even snel en plaatselijk veel hitte nodig is.
Zo'n acetyleen brander met pitje 1 of 2 is dan ideaal.
Maar om nou weer zo'n kompleet setje te kopen, is ook wat overdreven, pitten, branders, slangen en 2 flessen.

We zoeken verder, zal toch wel wat vinden, denk?

Groeten, Paul.
 
Met alleen propaan of butaan kom je er niet, je moet zuurstof toevoegen om tot veel hogere temperaturen te komen.
Je kunt er ook voor kiezen om ipv acetyleen en zuurstof te gebruiken, propaan en zuurstof te gebruiken.

Wordt wel niet zo warm als met acetyleen maar is wel veel makkelijker aan te komen.
Je kunt er zo'n gewoon propaan reduceer toestel tussen doen, die je ook voor het bbq'en gebruikt, zo'n blauwe, of groene ( verschillende gasstromen )
Maar je kunt ook een speciaal reduceer toestel kopen wat hetzelfde werkt als het reduceer toestel op een las apparaat, die heb ik zelf ook een, werkt erg goed.

Met propaan/zuurstof kun je ook mee snijden, maar je kunt er niet mee lassen, dat kan alleen met acetyleen/zuurstof.

Als je wilt kan ik hier wel wat foto's posten van mijn setup, kan je ook laten zien wat ik gebruik om met propaan te snijden/stoken.

Groeten en succes ermee.
 
Hoi.

@Mr. M Niet echt wat ik bedoel, niet heet genoeg en te grote vlam.
Denk hier R1150GS uitlaatmoertjes, moertje even snel en plaatselijk rood stoken, meestal draai je ze dan zo los.

@Tvdh Foto's van propaan stoken/snijden zijn altijd welkom, propaan is beter verkrijgbaar en in kleine flesjes dan acetyleen.

Groeten, Paul.
 
"Tvdh,

Als je wilt kan ik hier wel wat foto's posten van mijn setup, kan je ook laten zien wat ik gebruik om met propaan te snijden/stoken.

Ik ben benieuwd.
Ik denk vele met mij.
Laat kijken.

1e zeer snel en plaatselijk heet Zuurstof-acetyleen 3200 graden C
2e snel heet Zuurstof-propaan 2850 graden C
3e langzaam, alles heet Propaan vlam 1800 graden C

Gasbrander
 
Ik heb nog een bezinebrander en ik heb het idee dat die heter wordt dan mijn propaanbrander. Geen idee hoeveel graden die zou moeten zijn. Is echt nog zo’n oud apparaat met handpomp en hij moet voorverwarmd worden.
Nadeel dat het geen kleine vlam is.
 
IMG_20200325_005357_3.jpg

Ik zou hier voor de gein wel eens een paar patronen bij willen kopen, die op de foto zijn leeg.
Edit: is Butaan en N2O (lachgas) volgens mij. Er zitten zilversoldeer staafjes bij.
Merk is Microflame torch, brander is ongeveer 8mm rond.
Denk dat t snel te klein is voor motor gerelateerde toepassingen.
 
Laatst bewerkt:
Erik 109

Ziet er netjes uit.
Is de moer ook netjes ondervloeit?

Ik zag dat het setje nog steeds te koop is.
En wat is het dan wel, gas en zuurstof?

Gasbrander
Dankje ging helemaal goed is ook zeker goed gevloeid moest zelfs een keer doortappen.
Gassen zijn nu Butane en N2O (lachgas), maar volgens mij kan het ook met waterstof en pure zuurstof.
Het is wel erg klein hoor dit is wel ongeveer het grootste wat ermee kan, denk ik.
Kan iemand ergens die patronen vinden?

Edit: heb 15 dollar verdiend dus die wil ik investeren natuurlijk *O*
 
Laatst bewerkt:
@Erik
Ik ken ze niet, ik kan me voorstellen dat ze heel snel leeg zijn...

Om even terug te komen op Paul en gasbrander:
Dit is mijn acetyleen/zuurstof opstelling.
De zuurstof fles is dus ook geschikt voor gebruik met propaan, deze zijn vrij makkelijk aan te komen.
Het vullen is soms wat lastiger, maar dat kun je navragen bij je lokale gasleverancier.

De zuurstof fles is 50 liter en behoorlijk groot, de acetyleen fles is 30 liter.
Je gebruikt meer zuurstof als acetyleen, de flessen zijn vaak ongeveer gelijktijdig leeg, maar als je veel snijdt is de zuurstof fles eerder leeg.


IMG_20200325_195124.jpg


Boven de flessen hangt een Nederman haspel met, ik denk 10 meter slang.
Heel erg fijn voor in de werkplaats, niet zo handig als je de brander buiten nodig hebt.

IMG_20200325_195133.jpg


Op de slangen zitten snelkoppelingen, achter de gasflessen hangt nog eens 15 meter losse slang, ook met snelkoppelingen.
Als ik de brander buiten nodig heb koppel ik de haspel los en neem ik de losse slang mee naar buiten, die klikt er zo aan, lijkt een beetje op wat je op je luchtgereedschap zit.

IMG_20200325_195139.jpg


Nu over het propaan gebeuren.
Hieronder een Gloor Lilliput snijsetje, geschikt om tot 30 mm dik te snijden.
In het kistje zitten voornamelijk laspitten, ik weet niet of die geschikt zijn voor gebruik met propaan.
Met propaan en zuurstof kun je niet lassen namelijk, dus ik kan me voorstellen dat die pitten niet goed werken met propaan.

Rechts langs de kist, een heetstookvoorstuk voor acetyleen, rechts daarlangs, met het koperen uiteinde, een heetstookvoorstuk voor propaan.
Hier kun je grote stukken mee opwarmen, maar is niet echt geconcentreerd.
Daarlangs, de snijbrander, met met meteen daarlangs, een snijpit voor acetyleen.

Daarlangs, de 2 pitjes die je nodig hebt voor de snijbrander om met propaan te snijden, het gele messing deel schuif je in het koperen deel.
Hier zitten grotere gaatjes in omdat je meer propaan nodig hebt in vergelijking met acetyleen, de verhouding is anders.

Met de snijbrander kun je heel geconcentreerd warm stoken.

Het blauwe reduceertoestel kennen jullie vast wel, kun je op de gasfles draaien voor de bbq of terrasverwarmer of iets dergelijk.

IMG_20200325_195008.jpg


Dit is het reduceer toestel voor op de propaan fles, hiermee kun je de hoeveelheid gas die door de slang stroomt regelen, is niet perse noodzakelijk, zo'n blauw of een groen reduceer toesteltje rechtstreeks van de bbq werkt ook goed.
Ook uitgevoerd met snelkoppeling, als mijn acetyleen fles leeg is duurt het soms even voor ik die weer op kan halen ( heb geen ruilflessen ) dan kan ik de oranje slang die normaal op het reduceer toestel zit van de acetyleen fles op de propaan fles klikken.

De diameters van de slangen zijn 9/9/16
Dat wil zeggen dat beide slangen 9 mm inwendig zijn en 16 mm uitwendig.

IMG_20200325_195329.jpg


Hopelijk zijn jullie zo iets wijzer.

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Erik
Laat mij nu afgelopen maandag mijn Nedermann haspel gereviseerd hebben.
De draaikoppeling links en rechts, daar lekte de acetyleen/gas van.
De draaikoppeling is geborgd met linkse draad.
Zaak uit elkaar gehaald, schoongemaakt, nieuwe keerring geplaatst en getest.
1585168023305.png

Hier foto van de zuurstofkant rechts.

Verder met de geit.
Mooie set Erik.
Maak mooi werk.
Werk veilig, controleer met regelmaat op lekkage.

Veel plezier,
Gasbrander
 
voor de lasser's die het interessant vinden;
CK toorts met 360 graden draaibare kop 😍
 

Bijlagen

  • 20200326_120446.jpg
    20200326_120446.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 9
  • 20200326_120824.jpg
    20200326_120824.jpg
    595,7 KB · Weergaven: 13
  • 20200326_120849.jpg
    20200326_120849.jpg
    780,6 KB · Weergaven: 15
  • Geweldig
Waarderingen: Joep
"Appiers,
voor de lasser's die het interessant vinden;
CK toorts met 360 graden draaibare kop 😍


Deze draaibare
is dan toch weer iets anders
dan de buigbare die er al is.

Gasbrander

de buigbare ''flexhead'' is al langer op de markt te verkrijgen maar er is maar een merk(CK Worldwide) dat het ook echt goed ontwikkeld heeft want de andere merken gaan toch aardig snel kapot na enige tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan