Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.164
7.957
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Ja dat filmpje is een week nadat ik hem kocht ge-upload, voorbij het punt dus dat ik naar dergelijke filmpjes keek :) haha

Ga HBM eens mailen.

Edit: Heb ze een mail gestuurd waarom de functie lift tig genoemd staat maar niet op het apparaat zit en hoe we dit probleem op kunnen lossen. Hier heb ik het apparaat specifiek voor gekocht en nog naar gevraagd in de winkel. Ze zeiden letterlijk "het staat toch op de machine".

Maar goed, ik verwacht er niets van.
 
Laatst bewerkt:
Wat ga je zoal doen?
Als je wat kleine motoronderdelen gaat lassen zal 3mm dik genoeg zijn, eventueel zorgen dat de plaat niet direct op hout ligt.
Ik heb tot nu toe gelast op een klein alu afval plaatje van twee dik of zo, het hout eronder wordt helemaal niet warm.
Op het werk hebben we twintig dik alu en dat is wel super, hoeft er ook geen hout meer onder.
Een beetje van alles, wel geen superzware constructies. Ik heb trouwens enkel 220V ter beschikking. Aluminium is mss ook wel een optie...
 
Oh ja, als ik een fles van 200 bar koop en er zit maar 185 bar in, is dat normaal of reden om terug te gaan? Heb gewoon de standaard vulling betaald.

De vorige fles was wel 200 bar.
Ik wil niet zo zeiken maar wil wel waar naar mijn geld.
 
Het is trouwens inderdaad "aanstrijken" en na 2x op een laag amperage was mijn puntje helemaal weg. De lol is er inderdaad wel meteen van af.

Dus wachten wat HBM zegt en deze set maar op MP zetten. Is behoorlijk compleet in de tussentijd. Dan maar ff niks en sparen...
 
Als de set niet oud is en je niets gesloopt heb stuur je hem toch gewoon terug IPV op marktplaats?
Voldoet niet aan de verwachtingen is een goed genoeg reden om terug te sturen.
 
Niks gesloopt, weinig gebruikt.
Gewoon terugsturen is wel waar ik op hoop ja, maar dat hangt mede van HBM af.

Anders marktplaats, prijs van het apparaat met alle accessoires er bij. Dan heb ik het gros van mijn geld terug en zou ik 300 bij moeten leggen voor de ac/dc variant van HBM.
Zitten 2 volle rollen staaldraad bij, extra wieltjes, hoop slijtagedelen, handschoenen, reduceer, nieuwe TIG toorts, rutiel, hamertje, etc. etc. etc.
 
Ook maar eens wat kleins posten. Lees al veel mee maar ben zelf niet echt een lasser. Wel wat projectjes gedaan met hulp (heb geen idee van de instellingen, maar aan elkaar bakken is gelukt, beetje slijpen en prima). Dus maar eens opgegeven voor een cursus (lerenlassen.nl). Opgegeven voor Mig/Mag, maar met mijn beperkte ervaring liep ik voor op de mensen die nog nooit een toorts hadden vastgehouden. Ik mocht daarop spelen met de Tig. Wat mij betreft veel gaver zeg. Geeft een bak meer voldoening. Ondanks dat ik er niet heel veel van bak.
Hierbij een fotootje van het tiggen.
IMG_20200919_163330.jpg
 
Niks gesloopt, weinig gebruikt.
Gewoon terugsturen is wel waar ik op hoop ja, maar dat hangt mede van HBM af.

Anders marktplaats, prijs van het apparaat met alle accessoires er bij. Dan heb ik het gros van mijn geld terug en zou ik 300 bij moeten leggen voor de ac/dc variant van HBM.
Zitten 2 volle rollen staaldraad bij, extra wieltjes, hoop slijtagedelen, handschoenen, reduceer, nieuwe TIG toorts, rutiel, hamertje, etc. etc. etc.
Zou nog maar eens hard nadenken of je weer met HBM in zee gaat voor een volgende set
 
Voor Mig/mag las ik daar heel af en toe mee bij een vriend. En dat werkt best prima. Het is verre van professioneel spul, dat wel. Maar snap ook wel de overweging, het prijsverschil is nogal gigantisch.
Daarover gesproken, is Jasic ook zoiets als hbm?
 
Vooral de prijs is doorslaggevend inderdaad. Zo vaak doe ik het ook niet. Zoals ik al eerder een paar keer zei, de bouwkwaliteit is niet slecht.

Alles in deze prijsklasse zal vergelijkbaar zijn. 1600 euro of meer voor een apparaat is voor mij niet haalbaar.
 
Ook maar eens wat kleins posten. Lees al veel mee maar ben zelf niet echt een lasser. Wel wat projectjes gedaan met hulp (heb geen idee van de instellingen, maar aan elkaar bakken is gelukt, beetje slijpen en prima). Dus maar eens opgegeven voor een cursus (lerenlassen.nl). Opgegeven voor Mig/Mag, maar met mijn beperkte ervaring liep ik voor op de mensen die nog nooit een toorts hadden vastgehouden. Ik mocht daarop spelen met de Tig. Wat mij betreft veel gaver zeg. Geeft een bak meer voldoening. Ondanks dat ik er niet heel veel van bak.
Hierbij een fotootje van het tiggen.
Bekijk bijlage 1545352
voor een eerste start niet slecht hoor.
 
Er zijn ook veel gerenomeerde bedrijfjes die in gebruikte lasapparatuur handelen.
Een Kempi, Esab, Lincoln of een Selco ofzo zijn gebruikt best betaalbaar, die bedrijven geven er vaak ook 6 maanden garantie op.
En mocht er toch iets stuk gaan dan kunnen hun het ook nog eens maken voor je, zo´n HBM zul je eerder weg moeten gooien.

Al mijn lasapparatuur heb ik gebruikt aangeschaft.
 
Niks gesloopt, weinig gebruikt.
Gewoon terugsturen is wel waar ik op hoop ja, maar dat hangt mede van HBM af.

Anders marktplaats, prijs van het apparaat met alle accessoires er bij. Dan heb ik het gros van mijn geld terug en zou ik 300 bij moeten leggen voor de ac/dc variant van HBM.
Zitten 2 volle rollen staaldraad bij, extra wieltjes, hoop slijtagedelen, handschoenen, reduceer, nieuwe TIG toorts, rutiel, hamertje, etc. etc. etc.
Waarom zou je voor een ac/dc gaan?
Een dc TIG (Zeg zo'n 160 amp) met iets beperktere display koop je voor veel minder.
Wat heb je nodig?
-upslope
-Downslope
-2T / 4T?
-na-gas (voor RVS)
voetpedaal etc VI d ik voor hobby lasser geen must,
Ga je ALU doen, dan moet je voor de ac gaan, Maar dat is nog een hogere stap in lassen naar mijn ervaring, en voor die +200 amp moet je over voldoende zekering beschikken, en alu lassen is heet!
En elektrode lassen lukt met bijna alle TIG apparaten ook vlot.
(Collega van me had een aanbieding voor een Lastek TIG, MIG + elektrode 200 ac/dc voor 1660, zonder de toortsen & accessoires, is toch aan de prijs, en zoals de profs hier aanhalen; een te complexe combi wordt je niet vrolijk van.
 
ik zou sowieso nooit voor een combi apparaat gaan, vaak genoeg ellende gezien dat als 1 gedeelte van de machine een storing heeft dat dan ook helemaal niks werkt.
dan zou ik voor een nette ac/dc tig gaan en dan later een mig erbij als het nodig is.
 
In principe zou dc tig voldoende zijn, maar als ik toch ooit eens alu wil lassen moet ik weer een apparaat kopen.
Dan liever in 1x "goed" (genoeg!) en niet weer dat gezeur.

Ook tweedehands ac/dc apparaatjes zijn voor mij onbetaalbaar.

Kan ook het hele zwikkie verkopen en het verhaal vergeten.
 
Laatst bewerkt:
In principe zou dc tig voldoende zijn, maar als ik toch ooit eens alu wil lassen moet ik weer een apparaat kopen.
Dan liever in 1x "goed" (genoeg!) en niet weer dat gezeur.

Ook tweedehands ac/dc apparaatjes zijn voor mij onbetaalbaar.

Kan ook het hele zwikkie verkopen en het verhaal vergeten.
te lui om te zoeken, wat kost de ac/dc van hbm?
 
Terug
Bovenaan Onderaan