Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.180
7.998
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
HBM heeft de machine, ondanks dat deze in juni 2019 gekocht was, terug genomen. Helaas niet 1:1 geruild met de ac/dc dus geld retour gevraagd. Op zich netjes maar ze adverteren (nog steeds) met onjuiste specificaties.

Hij was nog wel erg netjes, lettelijk als nieuw en weinig gebruikt door omstandigheden.

Geld retour, want:
- de Stahlwerk is 200 euro goedkoper incl. voetpedaal,
- Behoorlijk lichter/kleiner wat wel fijn is in mijn schuurtje,
- Er zit een 5 meter toorts en massa bij i.p.v. 2,5 meter,
- En 7 jaar garantie i.p.v. volgens HBM 1 jaar (wat volgens mij wettelijk sowieso al 2 jaar behoort te zijn)

Dus daar voor de deur besteld en ik ben benieuwd!
 
Goed opgelost, maar het is toch een lift tig machine?
Dat is dan toch de goede specificatie?

Mijn machine heeft ook de mogelijkheid om met lift contact de boog te starten, wordt wel eens gebruikt bij installaties met gevoelige meetapparatuur of iets dergelijks.
Daarmee raak je het werkstuk aan ( niet strijken dus ) met de electrode, dan lift je de electrode op ( die plakt dan niet vast zoals een electrode van een electrode lasapparaat zou doen ) en dan start de boog, op het moment dat de electrode contact maakt loopt er ook geen tot zeer weinig stroom door de electrode ( deze zou anders heet worden/gaan gloeien, dat doen electrode lasapparaten wel, die gaan dan ook brommen )

Lift en Scratch lijken dus wel veel op elkaar.
 
Nee het is echt geen lift-tig, ze geven het ook toe in de mail.

De elektrode plakte direct vast bij aanraken werkstuk dus je moet een scratch start doen. Da's in ieder geval niet mijn idee als er groot op de machine gedrukt staat "lift-tig".
Het aanstrijken ging wel, maar vrijwel meteen is je puntje weg, die plakt dan nog zo mooi aan het werkstuk. Ook het verbreken van de ontsteking ging niet anders dan toorts volledig weg trekken zodat je meteen geen gas meer had op je laatste laspunt.

Er werd in tegenstelling tot vorige keren nu niet moeilijk gedaan in de winkel. Er was een opmerking geplaatst vanuit de klantenservice bij mijn factuur in het systeem.

Dat is maar goed ook want even heen en weer en ik ben 2,5u verder.
 
Nee het is echt geen lift-tig, ze geven het ook toe in de mail.

De elektrode plakte direct vast bij aanraken werkstuk dus je moet een scratch start doen. Da's in ieder geval niet mijn idee als er groot op de machine gedrukt staat "lift-tig".
Het aanstrijken ging wel, maar vrijwel meteen is je puntje weg, die plakt dan nog zo mooi aan het werkstuk. Ook het verbreken van de ontsteking ging niet anders dan toorts volledig weg trekken zodat je meteen geen gas meer had op je laatste laspunt.

Er werd in tegenstelling tot vorige keren nu niet moeilijk gedaan in de winkel. Er was een opmerking geplaatst vanuit de klantenservice bij mijn factuur in het systeem.

Dat is maar goed ook want even heen en weer en ik ben 2,5u verder.

Oh op die manier, dan heb je gelijk.
Je electrode heeft van lift tig ook wel wat te lijden, maar toen bij mijn oude machine de HF kapot was heb ik een paar dagen heel veel uren gemaakt op lift tig, en dat ging opzich prima.

Maar als je altijd moet aanstrijken... ja.... dat ben je vlug beu.
 
Oh op die manier, dan heb je gelijk.
Je electrode heeft van lift tig ook wel wat te lijden, maar toen bij mijn oude machine de HF kapot was heb ik een paar dagen heel veel uren gemaakt op lift tig, en dat ging opzich prima.

Maar als je altijd moet aanstrijken... ja.... dat ben je vlug beu.

Sjezus, in die 2,5 uur ben je 100 mooie 2ehandjes voorbij gereden waarschijnlijk ;)
 
Wellicht, maar op MP en speurders was weinig te vinden. En eerder al genoeg miskopen gedaan tweedehands (MIG) dus daar was ik ook wel klaar mee.

Nu heb ik wel de machine die ik wil en meer, van een mooi formaat en met 7 jaar garantie.
 
Vraagje: ik heb momenteel 2 werkbanken staan met een houten werkblad. Daarop zou ik een stalen plaat leggen om op te kunnen lassen. De kleinste plaat (1200x600) moet ook nog verplaatsbaar zijn voor als ik buiten wil lassen ivm spetters. De grootste is 1750x900. Welke dikte is voldoende? En is gewoon S235 voldoende met af en toe een laagje WD40 tegen het roesten?
Ondertussen heb ik hier nog wat over nagedacht en ik kwam tot het volgende idee: werken met strippen. Als basis 2 kokers van 50x50 (dikte 3 of 4) en daarop dan strips lassen (10mm dik). Dit zou ik dan in 2 maal doen, en dan de onderliggende kokers aan mekaar bouten om 1 geheel te verkrijgen.
Elk deel zou dan bestaan uit: ofwel 4 strips van 100 (tussenruimte 50) ofwel 3 strips van 150 (ook met tussenruimte 50) => in totaal 8/6 strips voor het geheel (1150x600). Dikte van de strips: 10 (lengte = 600). De tussenruimte kan ik dan opvullen met losse strips van 50 om zo 1 werkblad te maken. De afmetingen (100/150 met 50 tussenruimte) heb ik gekozen om een referentie van 10/20 cm te krijgen op de tafel.
Volgens mijn berekeningen weegt 1 stuk dan 26 kg in het geval van 100mm strips en 28 kg in het geval van 150mm strips wat in het geval van 100mm strips behapbaar zou moeten zijn.
De tussenruimte van 50mm is dan bedoeld om een gewone spanklem te gebruiken, maar ook om mbv een strip van 50mm en daarop een bredere strip gelast zo een afzet te kunnen maken.

Opmerkingen/ideeën zijn welkom, ik heb nog tijd om dit te overdenken. Ik zou natuurlijk ook een volledige lastafel kunnen maken en deze dan in zijn geheel buitenrollen als het nodig is, maar ik zit wel met een oprit in kasseien en een opstand om de garage terug binnen te raken.
 
Heb ook aan zoiets zitten denken, het is hoe dan ook erg prijzig.
Zou in principe gewoon prima moeten werken natuurlijk.

Vooralsnog heb ik 2 dunne platen op de werkbank liggen, dat zal ook niet voldoende zijn.

Die 30 kg extra is alleen wel een probleem in mijn geval.
 
Speelgoed is binnen :D

Ziet er goed uit, oogt mooier/beter dan HBM.

Meteen de eerste vraag: er zit geen pre-flow op, kan het kwaad voor de HF module om even te starten zonder dat hij zijn vonk kwijt kan? Net zoals met bobines kan het wel eens niet goed zijn.

Er zit nu natuurlijk veel lucht in de slang, welke ik zo kort als mogelijk heb gehouden.

Er zit wel een post-flow optie op.
Straks nog even wat platstaf 4mm schoon maken en dan rustig morgen eens gaan prutsen. Eerst maar even "droog" oefenen zonder vulmateriaal.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet precies wat voor een machine je nu precies hebt maar ga er maar vanuit dat de solenoid gewoon in je machine zit hoor :Y

Ik druk als ik iets moet lassen en de machine heb aangezet altijd heel even de toortsschakelaar in en laat de postflow de rest doen.
 
En precies daar ging de vraag over :)
Ik verwacht ook dat het gewoon in de machine zit, niet logisch in de toorts.

Maar als ik de knop dus aan tik dan hoor je de HF even knetteren, geluid komt uit de machine.

Deze trouwens:
 
Die solenoid zit gewoon in je machine hoor.

1: de aansluiting van je toortsschakelaar is maar 2-polig als ik het op de foto's een beetje kan zien, hoe zou de solenoid aangestuurd moeten worden als deze in de toorts zit.

2: Zoals je zelf al zegt is in de toorts niet logisch, wordt alles veel te zwaar en lomp van.

3: Zelf makkelijk te testen natuurlijk: draai de slang van je toorts los van de machine en draai je gasfles open. Als er geen gas uit je machine gestroomd komt voordat je de toortsschakelaar bedient weet je zeker waar de solenoid zit.

Bij mijn machine hoor ik de machine ook knetteren als ik de HF start en maakt volgens mij geen drol uit zolang je niet continue met de HF aan het spelen bent door iedere keer de toorsschakelaar te bedienen.

Die machine die je nu hebt ziet er zo op het eerste gezicht netjes uit, daar ga je veel meer plezier van hebben dan dat HBM geval schat ik zo! :Y
 
Als ik het eenmaal een keer onder de knie heb word het pas echt leuk natuurlijk.

Ik heb veel moeite met droog oefenen dus moet even wat verzinnen wat ik kan maken en nodig heb.

Dat ik dat dan eventueel 10x opnieuw moet doen is niet erg.

Zal hopelijk (afhankelijk van migraine..) morgen de allereerste TIG poging posten. Hoe lelijk ook haha.
 
Machine doet het goed voor zover IK natuurlijk kan beoordelen als leek..

Ontsteekt mooi, even een klein stukje geprutst. Moet wat meer metaal prepareren en daar heb ik nu wel een hekel aan zonder echt doel (anders dan oefenen).

Eerste 2 stappen was "helm afstellen" zodat je het smeltbad kan zien. Dat zijn de twee brandgaten.

Klein stukje links boven met toevoegen materiaal maar dat was puur even meemaken hoe dat was.
Ik moet eerst maar even droog onder de knie krijgen.

Ook even gespeeld met amperage, 4mm materiaal van 100 naar 120, maar ik beweeg nog erg langzaam.

Nu toch even die glazen cup met gaslens er op gezet, ook even ervaren.
Zag een klein beetje gespetter dus vermoed nog niet schoon genoeg (wolfram, toevoeg of werkstuk) of toch die glazen cup.

Om dat uit te sluiten bij de volgende ronde even een andere cup er op.

Zoals ik had verwacht gaat het nog een hoop oefening vergen. Dit is dan ook echt de allereerste keer dat ik een TIG toorts in mijn handen heb en een serieuze poging waag.

Maar deze methode past wel perfect bij mij. Zonder herrie en gespetter rustig zitten en aan de gang.
 

Bijlagen

  • IMG_20200929_145904.jpg
    IMG_20200929_145904.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Ja zeker, bak er niets van en ik vind nieuw ijzer al duur.. oefenen op het goedkoopste materiaal haha

Zal de volgende keer gewoon de slijptol met grid 120 pakken. Ontvetten heb ik met alcohol gedaan.
 
Zag er vooralsnog niets anders aan dan net na het slijpen, maar zal ook eens iets verzinnen waar ik alleen de wolfram mee slijp. De steen die ik nu gebruik heeft in een heel ver verleden ook anders zaken voor zijn kiezen gehad. Miss maar even een nieuw en heel fijn steentje kopen.
 
Voor Mig/mag las ik daar heel af en toe mee bij een vriend. En dat werkt best prima. Het is verre van professioneel spul, dat wel. Maar snap ook wel de overweging, het prijsverschil is nogal gigantisch.
Daarover gesproken, is Jasic ook zoiets als hbm?
ik heb een Jasic Tig 160 , geweldig ding , HF start / 2takt 4 takt / trappeloos instelbaar , echt mis ik alleen een voetpedaal
 
Terug
Bovenaan Onderaan