Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
In een vlaag van verstandsverbijstering cq zelfoverschatting heel slim een Chinees tig dingus gekocht bij Ali....eerst 3 jaar laten staan maar nu moed opgevat en verdomd...hij doet/ deed het! Vreemd genoeg staat ie nu vast op de elektrode kant...alleen de dc brand...tig knop is niet in te drukken en hij geeft 314 ah aan terwijl het een 200 ah machine is?? Jullie snappen het al....ik weet er echt geen bal vanaf en die beroerde handleiding werkt ook niet mee! Ik doe vast iets doms....wie helpt me uit mijn lijden😔
 
resetten, stekker er uit, tien seconden wachten en opnieuw insteken.

zoals de Belgische programmeur zei toen windows vast liep,
even alle ramen dicht en weer open doen.
 
IMG_20210419_160135_2.jpg
Zo, flinke las gelegd vanmorgen.
 
Precies daarom denk ik dat het een kabouter is geweest. Met een heel klein lasapparaat.

Zonder gekheid, hoe is dit gedaan?
Laserlassen, de microscoop vergroot 20 x dan kun je mijn geknoei pas echt zien.
Het is in principe spotlassen vanaf 0,15mm tot 0,8mm spotjes.
Het fijne is dat je bijna geen energie inbrengt dus het werkstukje blijft koud, terwijl de las verassend sterk is.
 
Heeft iemand hier ervaring met de (Tig) toevoegmaterialen van het merk Ceweld?

Voor mij als hobbyist is het voordeel dat je de verschillende materialen kan kopen per kg in plaats van per 5 kg. Of heeft iemand nog tips over waar je voor goede prijzen kleine hoeveelheden kunt kopen?
 
Ceweld is prima, je hebt meerdere fabrikanten.
Maar de samenstelling van de toevoegdraad is hetzelfde, ongeacht welke fabrikant je hebt.
Let wel goed op welke lasdraad je kiest, er zijn veel verschillende soorten voor verschillende toepassingen.

Gooi anders hier een balletje op als je vragen hebt daarover.
 
Ceweld is prima, je hebt meerdere fabrikanten.
Maar de samenstelling van de toevoegdraad is hetzelfde, ongeacht welke fabrikant je hebt.
Let wel goed op welke lasdraad je kiest, er zijn veel verschillende soorten voor verschillende toepassingen.

Gooi anders hier een balletje op als je vragen hebt daarover.
In mijn zoektocht vandaag heb ik Ceweld gevonden voor prima prijzen per kilo.

Ik wil graag 4043 aluminium toevoegmateriaal hebben omdat deze voor vele soorten aluminium inzetbaar zou moeten zijn. Ik heb nu alleen toevoegmateriaal wat nagenoeg puur aluminium is.

En rvs 307 en 316 om te proberen. Ook wil ik zaaglinten (voor een lintzaag) gaan lassen. Ik heb gelezen dat bijvoorbeeld rvs 307 iets geschikter is dan materiaal voor gewoon staal. Ik weet dat zilversoldeer ook vaak gebruikt wordt, maar ik wil het graag tiggen.
 
Heeft iemand hier ervaring met de (Tig) toevoegmaterialen van het merk Ceweld?

Voor mij als hobbyist is het voordeel dat je de verschillende materialen kan kopen per kg in plaats van per 5 kg. Of heeft iemand nog tips over waar je voor goede prijzen kleine hoeveelheden kunt kopen?
De vorige keer (keren) heb ik RVS lasdraad besteld bij de zelfde toko waar ik RVS materiaal besteld heb.

hoerr

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan