Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.123
7.849
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Aluminium solderen

Ik heb deze test gedaan om mijn kennis van aluminium solderen en hardsolderen uit te breiden.
Grenzen verleggen.
Ik ben een kennisdeler.

Ik kan aluminium tig en mig-mag lassen.
Vaak gaat dit niet of brengt dit een risico met zich mee.
Ik had een benzine tank te repareren.
Echte gaatjes en porositeit in het aluminium.
Er was al heftig aan geprutst. Ik weet niet hoeveel aluminium daar nog werkelijk zit.
Gaatjes zijn met hardsoldeer dicht gemaakt.
De porositeit ik de oude laslagen worden op deze manier volgesmeerd.
Kun je zien als het strakmaken van een auto met smeertin.
Want als het tin aan het aluminium hecht kun je met een spatel smeren.
 
Heb ook radiator alu van ktm gesoldeerd.
Met speciale alu draadjes.
Ging redelijk maar echt het laatste kleine gaatje dichtlaten vloeien lukte niet.
Daar dan maar wat korrels lekdicht troep in de radiator gedaan.
En dat deed de grap.
Zal zo.n draadje ook mee nemen tijdens off road vakantie.
Maar hier zat dus geen flux bij.
Krijg je dan betere resultaten?
Zal de firma ff opzoeken waar ik het heb besteld.
 
Rot dichtsmeren

Zoals boven beschreven kan ook met staal.
Gaatjes net dichtmaken met messingdraad en evt opdikken met messing.
Kan ook op de autoplaatwerk methode met tin-lood of andere toevoegmetalen.
Altijd net voor solderen glasparelstralen tot echt schoon metaalblank metaal dan gelijk verder afwerken.
 
Inderdaad knap gedaan en erg fijn dat je dit deelt, ik hoop alleen dat ik het terug kan vinden als ik het nodig heb.
In mijn alu benzinetank zit (niet voor niets denk ik zo) een of andere brokkelige coating, hoop dat die het nog lang volhoudt.
 
Rot dichtsmeren

Zoals boven beschreven kan ook met staal.
Gaatjes net dichtmaken met messingdraad en evt opdikken met messing.
Kan ook op de autoplaatwerk methode met tin-lood of andere toevoegmetalen.
Altijd net voor solderen glasparelstralen tot echt schoon metaalblank metaal dan gelijk verder afwerken.
En als er noodgedwongen toch wat (transport)tijd zit tussen stralen en solderen, afdekken en inwikkelen met huishoudfolie; blijft het mooi droog.
 
Heb ook radiator alu van ktm gesoldeerd.
Met speciale alu draadjes.
Ging redelijk maar echt het laatste kleine gaatje dichtlaten vloeien lukte niet.
Daar dan maar wat korrels lekdicht troep in de radiator gedaan.
En dat deed de grap.
Zal zo.n draadje ook mee nemen tijdens off road vakantie.
Maar hier zat dus geen flux bij.
Krijg je dan betere resultaten?
Zal de firma ff opzoeken waar ik het heb besteld.
Er zijn aluminium soldeerdraden met
Flux inwendig
Flux in een potje
Er zijn smeer solderen zonder enige flux.
Smeer solderen vragen krassen om de bovenlaag van je metaal te doen smelten.
Dit is eigenlijk al geen solderen meer.

Solderen is altijd met een flux, hoe dan ook.
Bij solderen smelt de toevoegdraad aan het werkstuk vast,
zie dit als het lijmen met een hotmeld.

Smeer solderen zonder flux is een slechte methode...
Je kunt alle smeerdraden ook met een flux gebruiken.
Dan werken deze prima.

Gaatjes met soldeer dichtmaken is een kunstje.
Soldeer wil altijd vloeien en zal oneindig in het gaatje gezogen worden.
Gaatjes eerst opstoppen met een propje.
Dan solderen.
 
En als er noodgedwongen toch wat (transport)tijd zit tussen stralen en solderen, afdekken en inwikkelen met huishoudfolie; blijft het mooi droog.
Vuilniszak vacuüm trekken en dicht maken?
Straalkastje naast je werkbank?
Bij droog weer liefst boven 15 graden Celsius.

Niet te lang wachten tussen schoonmaken en solderen.
Zeker aluminium oxideert waar je bijstaat.
Staal is wat trager maar zet als het echt metaalschoon neemt dit bij een hogere luchtvochtigheid ook snel een bruin laagje.

Ik had staal gestraald en onder warm water afgespoeld.
Niet echt kunnen drogen, omgeving was ook te koud.
Handen wassen en het staal begon al te roesten.
 
Aluminium solderen

Dit voorbeeld zou een benzinetank kunnen zijn.
Schoonmaken, gaten voor aluminium propjes boren.
Propjes hadden ook aluminium kopspijkertjes kunnen zijn.
Hier zijn het stukje aluminium lasdraad met een platgeknepen uiteinde om het wegzakken tegen te gaan.
In een tank kun je slecht aan de binnenkant werken.
Anders had ik er een dun plaatje staal tegen de onderkant gedrukt.
Dit om wegzakken van het soldeer naar binnen in de tank tegen te gaan.
1674395967527.png
1674395976711-png.1841144

Links. De propjes in het aluminium plaatje. Rechts. De soldering is gedeeltelijk afgeslepen. Thema, Gaatjes dicht solderen.

Een aluminium soldeerflux.
Een soldeertin.
Een simpele gasbrander.

Dit is alles.
Meer valt er hier niet te vertellen.
Ik ben klaar.
 

Bijlagen

  • 1674395976711.png
    1674395976711.png
    66,1 KB · Weergaven: 270
Gietaluminium repareren.

Wat in het joutoep filmpje gebeurt:
1675283229301.png

Met een standaard laselektrode type 6013 voor mildsteel/constructiestaal worden de randen aangesmolten en omgeroerd.
Vervuiling door olie en andere rommel verband hierbij.
Nu heb je een schoon gietaluminium waarop je kunt bouwen.
Is de hele krater rondom bewerkt op deze manier komt stap twee.

1675283399494.png

De zelfgemaakte lasdraad uit gietaluminium stukken is het vulmiddel om het gat langzaam dicht te metselen.
De stollingsfactor van deze fris gemaakte draden is een andere dan de draden die je kant en klaar kunt kopen.
Is de draad aan het werkstuk afgesmolten moet deze direct stollen/opdrogen om de volgende klodder er weer tegenaan te kunnen zetten.

Dit soort reparaties zie je in het westerse deel van de wereld bijna niet.
Oosterse landen zijn hier zeer bedreven in.
Ik maak wel eens soldeerdraden, ik zie dit verder in Nederland eigenlijk niet.

Draden maken:
In een gootje afsmelten van stukken metaal zodat dit als een staafje stolt.
Stukjes metaal in het gootje leggen en met een brander tot een draad samenvloeien.

Techniek van dit voorbeeldfilmpje is vrijwel gelijk aan aluminium autogeen lassen.
Als we hier in nederland heden ten dagen aluminium autogeen lassen
gebruiken vooraf en tijdens het werk een aluminium lasflux.
Dan heb je eigenlijk al weer een mengvorm van technieken.
Alles waar een flux een vloeimiddel bij gebruikt wordt heet (hard)solderen.
Hardsolderen en zachtsolderen is dus altijd met een vloeimiddel.
 
Ik snap dit stukje even niet. :?

"Met een standaard laselektrode type 6013 voor mildsteel/constructiestaal worden de randen aangesmolten en omgeroerd.
Vervuiling door olie en andere rommel verband hierbij.
Nu heb je een schoon gietaluminium waarop je kunt bouwen."
 
Ik zag hier op het forum pas iemand zijn eigen aluminium tank maken en als toevoeg strips van dezelfde plaat gebruiken waar de rest van de tank van gemaakt werd om kleurverschil te voorkomen, best handig.
 
Ik snap dit stukje even niet. :?

"Met een standaard laselektrode type 6013 voor mildsteel/constructiestaal worden de randen aangesmolten en omgeroerd.
Vervuiling door olie en andere rommel verband hierbij.
Nu heb je een schoon gietaluminium waarop je kunt bouwen."
Een standaard laselektrode was in de video te zien.
De elektrode was zichtbaar gestempeld met "6013".
De reparateur had ook een stukje ijzerdraad kunnen nemen.
Vrijwel hetzelfde metaal.
De elektrode is gebruikt als metalen roerstokje.
De breukrand was vuil en vervuild met olie etc.

De vlam verbrand zo goed als alle rommel.
Met het roerstokje wordt een vers en ruw randje gemaakt aan de breuk in het gietaluminium.
Nu heeft de reparateur een vers en schoon aluminium waarop hij verder kan bouwen/metselen.

Op de vuile breukrand was hem dit nooit zo gelukt.
Hij had dan een slechte of geen aanhechting op de vuile breukrand
met zijn toevoegmetaal/draad om het gat te dichten.
 
Ik zag hier op het forum pas iemand zijn eigen aluminium tank maken en als toevoeg strips van dezelfde plaat gebruiken waar de rest van de tank van gemaakt werd om kleurverschil te voorkomen, best handig.
Nagenoeg geen kleurverschil is het resultaat.
Kleurverschil is er altijd.


Er is dan geen materiaalverschil.
Een en hetzelfde aluminium kan belangrijk zijn bij eloxeren.
Eloxeer reageert steeds anders op de verschillende soorten aluminium.
 
Ja, van orbitalum, we hadden al langer een iets groter kop, maar nu dus deze kleine die veel fijner werkt. Hij is wel minder goed gekoeld, wat bij de vorige gebruiker problemen ohne ende gaf. Voor ons werk hopelijk geen probleem omdat we steeds tussendoor formeergas aan moeten sluiten en spoelen. Ook een tweede lasmachine is luxe, hoeven we niet zoveel heen en weer te zeulen.
 
Is er hier iemand die ervaring heeft met het lassen van magnesium?

Ik heb een kettingzaag met schade. De carterhelften zijn van magnesium. Zou dit graag als experiment willen lassen.
Ben al in het bezit van een AC/DC Tig lasapparaat.

Iemand die vaker deze reparaties doet gebruikt AZ92A of AZ61A toevoegmateriaal. Tijdens mijn zoektocht online heb ik hier vrij weinig over kunnen vinden. Is er misschien nog een alternatief wat makkelijker te vinden is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan