Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.119
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Alblasserdam ligt aan de A15 en vlak bij Rotterdam. In het ergste geval kan je met de pont van ongeveer Capelle naar ongeveer Alblasserdam
4E8E44B3-B761-4068-B859-4C305F09B65C.png


22. Minuten is goed te doen. Ik wacht even zijn reactie af. Hopelijk reageert hij vlot want hij heeft mijn bericht al gelezen.
 
Betreft Fronius transtig 1750 en Kemppi Evo 200 Tig. Alles inclusief toebehoren (toorts/aardeklem/argonslangen/reduceer flowmeter). Alles werd geleverd door Laspartners Multiweld.

Iedereen die twee weken geleden in een avond/nachtdienst op het Shell Pernis terrein is geweest (Hexion om precies te zijn) zou verdacht kunnen zijn.


Foto's heb ik niet.. machientjes zijn er dus niet meer :P
 
Betreft Fronius transtig 1750 en Kemppi Evo 200 Tig. Alles inclusief toebehoren (toorts/aardeklem/argonslangen/reduceer flowmeter). Alles werd geleverd door Laspartners Multiweld.

Iedereen die twee weken geleden in een avond/nachtdienst op het Shell Pernis terrein is geweest (Hexion om precies te zijn) zou verdacht kunnen zijn.


Foto's heb ik niet.. machientjes zijn er dus niet meer :P
Stel dat het er een is wat verwacht je dan van mij?
Hij staat gewoon op MP met foto’s.
 
's nachts is er in een van onze opslagcontainers ingebroken. Niet fijn... Maar goed gebeurd is gebeurd.

Stel dat het er een is wat verwacht je dan van mij?
Hij staat gewoon op MP met foto’s.

Eigenlijk helemaal niks.

Maar gezien er hier meer lassers zitten die weleens op marktplaats speuren. Mocht iemand iets verdachts zien/horen ff een pb'tje zou fijn zijn? :P
 
's nachts is er in een van onze opslagcontainers ingebroken. Niet fijn... Maar goed gebeurd is gebeurd.



Eigenlijk helemaal niks.

Maar gezien er hier meer lassers zitten die weleens op marktplaats speuren. Mocht iemand iets verdachts zien/horen ff een pb'tje zou fijn zijn? :P
Fronius en kempi staat geregeld op marktplaats. Nu ook. Op marktplaats kan je n zoekopdracht maken. Krijg E n mailtje als er iets nieuws op staat met jouw criteria. 👊🏻
 
's nachts is er in een van onze opslagcontainers ingebroken. Niet fijn... Maar goed gebeurd is gebeurd.



Eigenlijk helemaal niks.

Maar gezien er hier meer lassers zitten die weleens op marktplaats speuren. Mocht iemand iets verdachts zien/horen ff een pb'tje zou fijn zijn? :P
Geen stickers of nummers, gelukkig maar.
 
Vraag me af of die kemppi echt zo geweldig is , heb er ook wel eens eentje gehad ,maar op mijn werk staan ze erg dikwijls met een kaartje er aan dat ze wat mankeren
En ze kopen nu Lincoln als vervanging

Volgens mij is het net als met auto's of motoren, koop ze in een goed bereik, als je stenen en zand moet vervoeren koop je geen lambourghini, als je regelmatig Alu wilt lassen,of ander zwaar werk moet je geen 150 -180 amp apparaatje kopen ( ja ik weet het die van jullie doet dat al jaren probleemloos) , en hoe meer er op zit, des te meer kan er kapot...
Mijn tigger weegt 50 kg, en mijn migger zal er niet veel voor onderdoen, maar daar kan ik uren mee lassen, de draagbare kemppi op het werk stopt vaak al na een half uur, terwijl de watergekoelde in de werkplaats nog nooit problemen heeft gegeven, die draagbare kemppi is leuk voor noodreparatie's of het fijne werk
 
Volgens mij is het net als met auto's of motoren, koop ze in een goed bereik, als je stenen en zand moet vervoeren koop je geen lambourghini, als je regelmatig Alu wilt lassen,of ander zwaar werk moet je geen 150 -180 amp apparaatje kopen ( ja ik weet het die van jullie doet dat al jaren probleemloos) , en hoe meer er op zit, des te meer kan er kapot...
Mijn tigger weegt 50 kg, en mijn migger zal er niet veel voor onderdoen, maar daar kan ik uren mee lassen, de draagbare kemppi op het werk stopt vaak al na een half uur, terwijl de watergekoelde in de werkplaats nog nooit problemen heeft gegeven, die draagbare kemppi is leuk voor noodreparatie's of het fijne werk
Ff reageren 😂 mijn kemmpi op 220 volt brengt 200 amp tig en 170 amp. Electrode. De hele dag door zonder te moeten stoppen !! 👊🏻
 
Had gehoopt op wat input maar dat bleef uit / ondergesneeuwd. Heb net een HBM 230 CI gekocht. Nog nooit gelast, net voor het eerst gespetterd. Hoek vasthouden en gelijkmatig op gelijke afstand bewegen is best iets om te oefenen.

Qua instellingen zat ik op 3 en 4mm staal met 120 ampere (draadsnelheid halverwege) nog best ok maar met 20v te laag, brand niet lekker in.

Voor een allereerste poging ben ik eigenlijk al blij dat er überhaupt iets op zit haha

Ga veel oefenen, ook "droog" de toorts duwen. 1e puntje was om het vast te zetten, te veel/lang op 1 plek gebleven. Streepje er naast ook te lang op 1 plek begonnen, toen vooruit geduwd, denk iets te veel draad of te langzaam bewogen. En bij alles te weinig smeltpoel/voltage.

Gelukkig is het afval en kan ik morgen even rustig wat meters gaan maken.

Heb enkele korte filmpjes gezien, hier en daar wat gelezen. Als ik een startpunt heb kom ik vanuit daar wel verder.
 

Bijlagen

  • IMG_20190613_162108145.jpg
    IMG_20190613_162108145.jpg
    168,6 KB · Weergaven: 16
Ga ik zeker even bekijken.
Oefenen is het sleutelwoord hier :)

En goed fouten leren herkennen + corrigeren.

Dacht dat het begin iets te dik was en daarom te langzaam bewogen. Middendeel te snel bewogen.

De andere kant liet meteen los, las ligt er dus op
 
Terug
Bovenaan Onderaan