Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.164
7.959
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat toch niet, meer amperage is meer draad?

Amperage kan ik niet los van draadsnelheid instellen in ieder geval. Hoe vaker de draad het werkstuk raakt des te meer ampère, dat werd mij hier in ieder geval verteld :)

Maar vond het ook behoorlijk spetteren nu, met 160 ampere ongeveer. Helaas staat er geen draadsnelheid op de meter/knop.

Materiaal is 4,5mm en 3mm.

Bovenstaande foto is overigens misschien misleidend qua hoogte, dit zijn al 3 lassen over elkaar.
 
Hele basale vraag, maar waar halen jullie je metaal vandaan?

Vind de Hornbach bijv. nog vrij prijzig.
Zeker om te oefenen wil ik geen metaal met zinklaag om dat eerst schoon te moeten maken (Gamma).

Het valt mij vooral op hoe snel je moet bewegen met de toorts, had een langzamer proces verwacht.

Net even heel kort geoefend met mikken en het goed zetten van de automatische helm. Maar bij het volgende stukje moest ik eerst weer met de slijptol aan de slag. Op zich niet erg om het ff schoon te maken, maar niet leuk om een hele verflaag te moeten verwijderen.

Naast het feit dat ik vermoeid ben en de rookafzuiging niet echt lekker werkt ben ik al vrij snel weer gestopt voor vanavond.

Amperage nu op 150 gezet, voltage op 20v laten staan. Gas is 10 l/min.
Schroot haal ik uit de oudijzer bak, de hornbach is voor metaal te duur, zoek je metaal voor een redelijke prijs in de buurt dan moet je in Dronten kijken op het industrie terrein.
Ben de naam helemaal kwijt maar daar heb je redelijke prijzen en omdat het voor jou in de buurt is scheelt je dat een hoop aan verzendkosten.
 
Dat gaat toch niet, meer amperage is meer draad?

Amperage kan ik niet los van draadsnelheid instellen in ieder geval. Hoe vaker de draad het werkstuk raakt des te meer ampère, dat werd mij hier in ieder geval verteld :)

Maar vond het ook behoorlijk spetteren nu, met 160 ampere ongeveer. Helaas staat er geen draadsnelheid op de meter/knop.

Materiaal is 4,5mm en 3mm.

Bovenstaande foto is overigens misschien misleidend qua hoogte, dit zijn al 3 lassen over elkaar.

Vroeger kon dat wel. Dan moest je de A instellen met een knop, en de draadsnelheid met een andere knop.

Om her lassen makkelijker te maken zijn deze 2 tegenwoordig aan elkaar gekoppeld.

Voorbeeld: je kunt de Amperage zelf instellen, maar dat hoeft niet. Je kunt met dezelfde knop ook alleen de plaatdikte ingeven, en daar pakt het apparaat zelf de goeie Amperage bij.
De gemiddelde plaatdikte is 4mm, dus dat zal ongeveer 160 Ampere zijn.

Je stelt dus met de eerste knop de Amperage in, de draadsnelheid zit hieraan gekoppeld.
Met knop 2 beïnvloed je de boog. Bij een hoeklas zoals op de foto moet de instelling meer richting de 0, dan met 2 platen horizontaal tegen elkaar aan. Dan wil je een bredere boog en moet de schakelaar meer naar rechts van de 0 af?
 
Tja dan staat het apparaat in principe wel OK ingesteld nu. Dan zal het meer aan mijn "techniek" liggen :)

Gewoon even wat meer schroot halen en misschien eens beginnen met gelijk materiaal tegen elkaar aan ipv een hoek.

En gewoon veel oefenen.

Het is overigens geen synergie, bewust voor gekozen om dat niet te nemen zodat ik alles handmatig in moet stellen en zo ook leer wat wel of niet goed is.
 
Tja dan staat het apparaat in principe wel OK ingesteld nu. Dan zal het meer aan mijn "techniek" liggen :)

Gewoon even wat meer schroot halen en misschien eens beginnen met gelijk materiaal tegen elkaar aan ipv een hoek.

En gewoon veel oefenen.

Het is overigens geen synergie, bewust voor gekozen om dat niet te nemen zodat ik alles handmatig in moet stellen en zo ook leer wat wel of niet goed is.
Op zich is een hoeklas makkelijker voor een beginner dan 2 platen tegen elkaar.

Je kunt de cup in de hoek leggen, dus de 2 platen functioneren als een aanslag. In een rechte lijn lassen is dan makkelijker dan met 2 platen vlak tegen elkaar.
 
Ga ik proberen.

Ik heb de cup juist niet tegen het materiaal aanzitten, bij een spetter "loop je vast" en weg vloeiende beweging.
In theorie moet dat ook niet omdat de afstand van de draad tot het tipje dan eigenlijk net te klein is.

Maar als er slecht zicht is op de las dan druk ik de cup gewoon vast in de hoek en de rest gaat op gevoel.
Bijvoorbeeld van boven naar beneden lassen. Er zit een anderplaatdeel in het zicht, dus ik zie de las niet. Ik hou gewoon de cup in de hoek en beweeg de toorts op een bepaalde snelheid van boven naar beneden.

Maar dan hebben we het hier wel over ervaring, dan heb je al de nodige meters gemaakt.
Dat zijn wel een aantal werkdagen van 8 uur, zeg maar.
 
Ga ik proberen.

Ik heb de cup juist niet tegen het materiaal aanzitten, bij een spetter "loop je vast" en weg vloeiende beweging.
Als je de cup, dus de tip te dicht in de hoek zet, komt er eerder een druppel op de tip terecht en dan heb je dus een vastloper.
De theorie is dat je de toorts haaks op het materiaal houd. Dat spettert minder en de tip moet ver genoeg van het materiaal zitten. Dit alles verlaagd het risico van vastlopen.

Wat men ook vaak doet is de toorts niet recht op het materiaal houden, maar iets schuin. In de richting van de lasrichting. De meeste spetters vliegen dan weg van de tip ipv recht naar de tip, dus minder kans op vastlopen.
Dit noemt men ook wel stekend lassen.

De andere variant is slepend lassen. Dit is dus het omgekeerde van stekend lassen, dat je gebruikt bij dikkere plaat. Je krijgt een diepe ontbranding.
Bij dunne plaat wil je geen diepe ontbranding want dan valt er na even lassen een gat in.
Daar gaan we dus slepend lassen. Dit slepend pas je dus vaak toe bij materiaal van 1 à 1 1/2, misschien ook nog 2 mm toe.

Het ligt dus helemaal aan de situatie welke lasvorm je toepast.
Haaks op het materiaal, bij plaat dikker dan 2mm en een goed zicht.
Of stekend of slepend.

Als je van boven naar beneden last pas je meestal slepend toe. De toorts is lichtelijk naar boven gericht, naar de al gelegde las toe.
 
Laatst bewerkt:
Dus ook de stand van de toorts beïnvloed de las.
De las op de laatste foto is redelijk goed, maar te bol/puntig.

Als je de toorts haaks op het materiaal hebt gehouden zou een iets schuine stand de las kunnen beïnvloeden.
Stekend lassen en de las word iets breder en vlakker. Ook zou je in plaats van de instelling iets veranderen, iets kunnen zwaaien met de toorts. Van boven naar beneden, van boven naar beneden.

Dat zwaaien is dus wel iets moeilijker in het begin, meer kans op een scheve/ golvende las.
Het makkelijkste is om de cup in de hoek te drukken, dan heb je geleiding van de plaatdelen.
En dan de toorts iets stekend schuin, voor een beter zicht op de las.

De cup in de hoek drukken vergroot de kans op vastlopers, maar door stekend te lassen, vliegen de meeste spetters niet naar de tip toe, maar er vanaf.
Stekend lassen veroorzaakt meestal wel iets meer spetters op het materiaal dan de toorts recht houden, maarja who cares.
Soms kun je niet anders.
 
Wat ook goed werkt om te oefenen, zet de hoek als een V rechtop, zo kun je er mooi van boven op kijken en de V vol lassen.
Zo kun je ook het smeltbad zien en kun je experimenteren met zwaaien van de toorts om de las mooi vlak te maken.

Het gevaar van mig- mag lassen is dat je optisch een heel mooie las kan leggen, die totaal niet ingebrand is, het "lezen" van het smeltbad is belangrijk, zeker in het begin.
 
Het lezen van een las is dus het moeilijkste voor een beginner.
Een ervaren lasser stuurt al gelijk bij als hij begint met lassen.
Dat is op het zicht. Hej, de las word eigenlijk te smal dus hij gaat gelijk over op iets zwaaien.
Ook het gehoor speelt een grote rol. Je kunt gewoon horen dat het niet goed gaat, ook na bijsturen door bijv zwaaien of de lassnelheid verhogen of verlagen.

Beslissingen die in een seconde worden genomen.
Een optie kan ook zijn, stoppen met lassen en de instellingen van het apparaat aanpassen.
 
Ga ik proberen.

Ik heb de cup juist niet tegen het materiaal aanzitten, bij een spetter "loop je vast" en weg vloeiende beweging.
Dat zou het kunnen zijn. Hou je toorts dichter bij je werk en onder een hoek van ongeveer 80 graden. Met 1mm draad moet 160A echt wel genoeg zijn. Regel ook een bus spray. Ik ben fan van Binzel. Je werk en de kop van je pistool inspuiten. Kosten rond de €4,00 per stuk. Dan hechten die balletjes niet aan je werk en binnenkant

Link met uitleg: Anti-spatspray - Pistolen spray, werkstuk spray of keramisch

2e foto is zo ongeveer de stand van je pistool om mee te beginnen. Afhankelijk vd situatie beweeg ik hem tussen 75 en bijna haaks. Let niet op de draad die er uit komt. Waarschijnlijk heb ik hem nog effe ingedrukt vlak voor het opruimen. Ennnnn als je je pistool 2cm van een plank hou en je laat de draad lopen, dan moet je draad echt duwen. Het kan zijn dat je spanrollen wat slap staan. Foto 3
 

Bijlagen

  • 306EE463-C42A-4388-9002-1DE78298B239.jpeg
    306EE463-C42A-4388-9002-1DE78298B239.jpeg
    19,7 KB · Weergaven: 13
  • 79211C69-BF8C-44D8-B791-6C8E1401A255.jpeg
    79211C69-BF8C-44D8-B791-6C8E1401A255.jpeg
    121,1 KB · Weergaven: 13
  • image.jpg
    image.jpg
    97,3 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Ik zal weer eens naar de spanner kijken.

De draad/toorts hield ik gericht op het raakvlak tussen de 2 werkstukken en 20 graden gekanteld van de looprichting af. Misschien inderdaad iets te ver er van af, maar dat zal dan wellicht op de mm aankomen want probeerde er wel op te letten. Veelal gewend om vanuit de pols te werken dus dat moet ik ook afleren.

Anti spatspray ga ik meteen even halen :)

Dank voor de tips!
 
Ik zal weer eens naar de spanner kijken.

De draad/toorts hield ik gericht op het raakvlak tussen de 2 werkstukken en 20 graden gekanteld van de looprichting af.
Misschien inderdaad iets te ver er van af, maar dat zal dan wellicht op de mm aankomen want probeerde er wel op te letten. Veelal gewend om vanuit de pols te werken dus dat moet ik ook afleren.

Anti spatspray ga ik meteen even halen :)

Dank voor de tips!
Oké, dus je hebt slepend gelast.
Vandaar de wat bolle, puntige las.
 
Heb alle lassen duwend gedaan want ben niet geheel blind ingestapt, wel iets gelezen, maar zoals bij veel dingen moet ik het gewoon doen en ondervinden :)

Waarbij het natuurlijk ideaal is dat ik hier een fototje kan plaatsen en zo veel tips krijg.
 
Kan dat? Trekkend ziet het er niet uit en dan krijg je toch nooit een goeie inbranding? Voor m’n gevoel ligt je las er dan bijna los op

Deze net effe snel gemaakt. De vrachtwagen kon op de bouw het pand niet in en nu heb ik 120 vrachtjes die naast de heftruck komen te hangen. Uiteraard wel effe eigen kleurtje gegeven
 

Bijlagen

  • 8ED24C5B-F2AD-4D37-B68D-62A067ACBC20.jpeg
    8ED24C5B-F2AD-4D37-B68D-62A067ACBC20.jpeg
    111,7 KB · Weergaven: 15
  • BCB21237-4170-4874-BCB6-D977602CA443.jpeg
    BCB21237-4170-4874-BCB6-D977602CA443.jpeg
    103,6 KB · Weergaven: 14
  • image.jpg
    image.jpg
    94 KB · Weergaven: 15
Terug
Bovenaan Onderaan