Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.119
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar met m’n buurjongen een tennisballen kanon gemaakt en daar wilde hij een aanhanger onder voor achter z’n skelter. Dan kon hij samen met z’n broertje de boel op stelten zetten. Een paar maanden geleden was de proto gereed en na wat testwerk konden gisteren de aanpassingen gemaakt worden. De wielbasis moest smaller ivm de brandgangen en het kanon moest er makkelijker af kunnen. Hij is 11 en kan amper z’n eigen naam schrijven. Hij heeft zelf gelast. Dat kan wel eens zijn ding worden. Net lassen heeft hij geen schrik en zelfs slijpen gaat best goed. Gevoel voor techniek en inzicht heeft hij echt. Het karretje moest op belasting getest worden om te zien wat de voorwielen deden met rijden. 120kg ijzer moest er op en dat ging goed
4ED1920B-A329-4469-BFF8-9018F435E87C.jpeg
8DFD1ECA-4D01-44A3-9A4C-662B897CADE6.jpeg
 
Machtig mooi, daar kan geen PlayStation tegen op.

Als kind heb ik ook van allerlei creaties op en aan mijn skelter gelast, het een wat succesvoller dan het ander. *D

Mooie tijden.
 
Er zal vast een heel leger mensen zijn die het onverantwoord vinden, maar dat boeit niet. Hij zal een ander traject volgen als de gemiddelde mens. Zelfvertrouwen is heel belangrijk en hij heeft daarom harder dingen nodig waar hij in uitblinkt. Dit is niet mijn taak, maar daar waar mogelijk zal ik hem zeker een handje helpen. De hele aanhanger is ook zijn ontwerp. Gewoon lekker over na laten denken en foutjes laten maken. Los slijpen, aanpassen en weer verder
 
Mooi man.
De allergaafste dingen om te maken heb ik gemerkt, samen met kinderen.
Bedankt Wrakhout,ik had al even lopen peinzen waar ik deze op motor forum kon plempen, we kunnen toch slecht een skelter topic openen😗😀

Na een paar aanhangertjes(waaronder een meetrapaanhanger), beweegbare sneeuwschuif (aanrader!), het laatste project, de gekregen grasmaaier motor van de buurvrouw inbouwen.
Mijn zoon is nu 14 en is de enige in de klas die ooit heeft gedraaid, geslepen of gelast.
Vooral het samen bedenken is gaaf!
IMG_20190818_163606.jpg
 
Ik heb wel eens een kettingzaag motor op een fiets gebouwd.
Heb ik nooit goed gekregen omdat het toerental veel te hoog was, zelfs met een kleiner achterwiel waar ik een groot voortandwiel op had gebeunt ging het niet.
 
De grasmaaier motor zal ook wel een “oud-ijzer bak project” worden. De uitgaande as is inderdaad hindernis 1 en daar komt de vertanding en toeren regeling nog bij. Ik heb nog een nieuwe electrische buitenboord motor staan. Die werkt op 12V en is daarmee wat makkelijker.
 
Wij hebben van de trapas een tussenas gemaakt, en nu totaal 1:6 maar is nog niet genoeg dus we moeten nog een ander kleiner tandwieltje scoren.Deze hadden we van fietsenmaker maar we weten helaas niet van welke brommer dit is, dus we moeten weer daar naar toe voor een ander.
 
Er zal vast een heel leger mensen zijn die het onverantwoord vinden, maar dat boeit niet. Hij zal een ander traject volgen als de gemiddelde mens. Zelfvertrouwen is heel belangrijk en hij heeft daarom harder dingen nodig waar hij in uitblinkt. Dit is niet mijn taak, maar daar waar mogelijk zal ik hem zeker een handje helpen. De hele aanhanger is ook zijn ontwerp. Gewoon lekker over na laten denken en foutjes laten maken. Los slijpen, aanpassen en weer verder

Waarom zou iemand dat onverantwoord vinden :?

Mijn visie:

Jij hebt samen met je buurjongen deze aanhanger gemaakt en jij hebt hem daarbij begeleid.
Daardoor heeft jouw buurjongen kunnen leren door het zelf te mogen doen, en omdat jij erbij bent kan je hem leren wat wel of niet slim is om te doen en hoe hij met de gebruikte gereedschappen veilig om kan gaan.

Verder is het natuurlijk gewoon heel erg gaaf en leuk om samen dit soort projectjes te doen, en ik vindt het dan ook "jammer" dat ik een dochter heb en dat de kans dus kleiner is dat ik over een paar jaar ook zoiets aan het knutselen ben.
(Begrijp me niet verkeerd want ik ben super trots op mijn dochter en ik zou het ook zeker niet anders willen, maar de kans dat je dit soort dingen met een dochter doet is natuurlijk wat minder groot (maar de andere kant is dat je met je dochter weer heel veel andere leuke dingen kan doen en zo heeft het allemaal wat!)

Zelf heb ik nooit dit soort dingen met mijn vader gedaan en dat vindt ik wel jammer, mijn ouders zijn toen ik en mijn broertje nog vrij jong waren gescheiden en ik heb eigenlijk alle technische dingen zelf geleerd (alleen op elektrotechnisch gebied heb ik een opleiding gehad, maar ik zat op die opleiding omdat ik al vanaf +/- mijn 8e al wist dat ik in de elektrotechniek verder wilde).
 
Ik heb zelf ook een dochter (26) en weet wat je bedoelt. Toch heeft ze een tijdje bij mij gewerkt.
442D857A-35CD-446E-A420-489336855194.jpeg

Zij zat effe zonder werk en ik had voor 2 projecten iemand nodig.

Die kleine heeft ook geen risico gelopen. Hij heeft z’n “eigen” Peltors, bril en handschoenen. Het mooiste was dat hij mij erop wees dat ik ze op moest zetten. Juist dat vind ik gaaf. Hij denkt er over na en ziet het belang.
 
Heren lassers, vroeger wel eens met elektrode gebakken, kan het zeker niet goed
Ik heb een aanhangertje gekocht, en zit een klein beetje laswerk aan, niet spannen, als ik het niet doe, functioneerd hij ook prima, maar wil een paar dingen netter maken

Ik heb een Ferm elektrode las apparaat
image.jpg


De te lassen delen zij hoek of koker, zeker 1mm dik, andere stukken dikker, 1,5 of 2mm

Een paar nieuwe elektrodes moet ik kopen, welke dikte voor dit werk?

En hoe stel ik de trafo in?
image.jpg


Met de draaiknop aan de voorkant instelbaar

Is geen constructiewerk, gewoon paar hechtjes
Ik wil geen gaten branden maar moet wel vast komen

Wie heeft een paar tips over instelling en elektrode dikte

Ik denk dunne elektrodes en dat de instelling ongeveer goed staat
 
Ik heb zo'n zelfde trafo nog ergens staan en heb er ook wel wat projectjes mee gedaan en dat gaat prima! :Y
(Sinds de aanschaf van een TIG machine, eigenlijk niet veel elektrode meer gelast, ik vind het leuker om te oefenen met TIG ondanks dat dat misschien niet altijd de snelste/makkelijkste methode is)

Met het lassen met een elektrode is het bij dun materiaal erg lastig om er niet doorheen te gaan, maar hoe dunner de elektrode hoe beter dit zou moeten kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan