Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.186
8.017
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Nu verder met mijn gepruts

Alles al weer van een verfje voorzien

U extra ingelast
Bekijk bijlage 1431067

En de koker voor de lichtbalk zit erop

Bekijk bijlage 1431068Bekijk bijlage 1431069

Andere tussen ligger plastje achter gezet

Bekijk bijlage 1431070

En waarom zou ik me schamen als iets niet gelukt is.........
Gewoon overnieuw doen, we hebben toch ook het sleutelblunder draadje? Daar lachen we erom, hier wordt je veroordeeld

Die tussenbalken zijn wel een stuk dunner, amperes naar beneden draaien deed wonderen

Besef heel goed dat ik geen lasser ben, maar slechts loempiabakkert.

Als ik het niet vertrouw, los ik het anders op, maar dit gaat goedkomen

Bodem wordt traanplaat, en deze ligt rondom op op de rand U van 4-5cm, deze ga ik vastbouten

Is overigens een ongeremde kar, laadvermogen van ca 500 kg, mits de juiste auto ervoor staat


Is het showen hoe de las geworden is niet makkelijker zonder laag verf er overheen?
 
Heb je toevallig een plaatje van de aftakking?
2019-09-27 15.10.27.jpg


Na die kraan loopt dan de gasslang voor de backinggas, rechtdoor gaat door naar het tigding. Bijkomend voordeel is dat ik de reduceer niet van de fles af haal als ik het ding een tijdje niet gebruik. Alle onderdelen gehaald bij de wildkamp.

db
 
als er echt interesse is dan kan ik eventueel wat organiseren , ik doe alleen Tig want de rest van de las methodes zitten voor mij geen uitdaging in.
dus Tig RVS, aluminium en 3 soorten gas waar je mee kunt uitproberen (Argon , waterstof mix en helium mix)
qua ruimte geen gebrek maar er is maar een Tig apparaat dus een klein groepje zou makkelijker zijn ivm met lastijd etc.
 
Mijn ervaringen met lassen:
- in militaire dienst een cursus autogeen lassen van de Smecona gevolgd, alleen geen examen gedaan omdat de examinator toen ziek was. Ik heb nog steeds het cursusboekje :}
- in mijn praktisch jaar van de MTS (toen nog UTS) leren lassen met elektroden. *O*
- van het inrichten van een praktijklokaal elektrotechniek (dat weer opgedoekt werd) een goedkoop elektroden lasapparaat (van de Gamma) overgehouden _O-. Daarmee het frame van een bagagewagentje helemaal opnieuw opgebouwd dat nog steeds dienst doet na meer dan 25 jaar :}
 
3 frames gelast voor een setje deuren van 7080 x 1890 om het parkeersysteem af te sluiten. Boven de sparingen komen sandwich panelen. Alles met een 2,5 mogen lassen. De benzine generator die de bouw voedt trekt 3,2 niet. Tikkie tobben wel.

De bouwstroom komt >12 maanden na beloofde datum. Trafohuis wordt in januari neergezet
DCD08C01-5053-4CFF-B5F4-6620BB8C4C32.jpeg
 
als er echt interesse is dan kan ik eventueel wat organiseren , ik doe alleen Tig want de rest van de las methodes zitten voor mij geen uitdaging in.
dus Tig RVS, aluminium en 3 soorten gas waar je mee kunt uitproberen (Argon , waterstof mix en helium mix)
qua ruimte geen gebrek maar er is maar een Tig apparaat dus een klein groepje zou makkelijker zijn ivm met lastijd etc.

Absoluut interesse!
 
Allereerst leuk om te lezen dat er meerdere mensen zijn die het idee dat @Wrakhout wel wat vinden.

Ook ik heb wellicht wel interesse.

Zelf kan ik wel een beetje lassen (elektrode en TIG) maar alles heb ik zelf geleerd. Vooral met TIG merk ik dat ik nog heel veel moet leren en denk ik dat het voornamelijk zit in het "meters maken" juist daarom denk ik niet dat ik de juiste persoon ben om mensen wat nuttigs over het lassen bij te brengen.

Ik las al ergens dat @Appiers wel ruimte had, maar 1 TIG apparaat dus ik zou bijv. best wel mijn TIG apparaat mee kunnen nemen (Kemppi mastertig 1500s, helaas geen AC/DC dus geen alu lassen) zodat er 2 TIG apparaten zijn om mee te spelen. Ook heb ik nog zo'n ferm lastrafo zoals hier een paar pagina's terug al voorbij kwam voor degenen die willen oefenen met elektrode-lassen.

Aangezien ik zelf dus niet zelf mensen iets bij zou kunnen brengen en voornamelijk zelf de leerling zal zijn wil op deze manier mijn steentje een beetje bij willen dragen want ik ben het met wrakhout eens dat als er interesse is door leden hier dit best (grotendeels) met gesloten beurzen moet kunnen 8-)
 
Ik heb zelf wel een TIG apparaatje van HBM staan waarmee ik het mijzelf aan leren ben, maar een duw in de goede richting sla ik natuurlijk nooit af. Mijn apparaat kan ook elektroden verstoken. Ooit eens geprobeerd, was niet wat voor mij. Maar moet ook zeggen dat ik het maar echt een klein stukje was. Met wat regelen valt er vast wel wat moois mee te maken.
 
ik heb een ruimte van 150 m2 maar dit is dan ook gelijk mijn bedrijfsruimte dus door de weeks word het moeilijk ivm met werkzaamheden.
zaterdag , zondag of met vakantie (kerst oid) kan ik altijd wat plannen.
 
We zullen het sowieso moeten splitsen. Tig is een hele andere discipline. En de wereld van lassen is wellicht diverser dan motoren en motorrijden

- Basis klootzakken met ijzer (kan ik geven) met verschillende machines. Ik heb zelf 3 verschillende machines. 1x 230V Lincoln 150A, 400v Powcon 400A en een 400v Kemppi Kempact 253. Die laatste is met draad en menggas en een luchtgekoelde instapper
- Gasten met ervaring met electrodes
- TIG wellicht zelfs verdelen in RVS en INOX
 
Met grotere groepen is de kans dat we van elkaar lasogen krijgen ook te groot. 2-3 man is wat dat betreft effe veiliger. 2 in het ene hok en 2 in het andere. Als het kan wel zelf je kap en handschoenen meenemen. Ik heb maar 1 automatische kap
 
Prachtig initiatief!!:t
Als ik er bij kon zijn zou ik het zeker doen, aangezien het mijn beroep is... Maar de aankomende tijd gaat het echt niet lukken. Iets met luiers e.d...


Je wordt incontinent?




Maar ff serieus, dit is best een goed idee.
Ik zie regelmatig laswerk dat om te huilen is.

En gratis kennis met elkaar delen is gewoon een goed idee.
Zelf laten wij stagelopers altijd een de inhoud van de oudijzerbak aan elkaar lassen.
Kunnen ze mooi een beetje oefenen.
Een goed idee van @Wrakhout

Doe wel een beetje zonnebrand op als je niet veel last en wel er bij staat....
 
Voor de geïnteresseerden, This old Tony heeft toevallig vandaag een nieuwe video online gezet die over het tig lassen van aluminium gaat:

Het hele kanaal is een aanrader, grappig en nog leerzaam ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Terug
Bovenaan Onderaan