Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.119
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Beste Metaalsmelters, ik lees al en tijdje mee en ben zelf ook een beetje aan het leren lassen (tig) alleen wat mij nog steeds niet helemaal duidelijk is:

hoe bepaal je nou welke draad je moet toevoegen is daar een soort standaard regel voor? En hoe weet je nou hoe je argon flow goed is?

laatste projectje waar ik mee bezig ben geweest.. en klopt ook een beetje bij de afgelopen bbq posts, een bbq aanhanger:
IMG_0505.jpg
IMG_0509.jpeg




Groet Jurjen
 
Leuk al die kachel projecten, ik heb er ook verschillende gemaakt.
Van 70 of 85 liter lpg tanken :)
Moet er binnenkort voor een kennis weer een maken, als ik er aan denk zal ik hem hier wel delen tegen die tijd.

@ Jurjen
Welke draad?
Stalen toevoegdraad voor het lassen van staal en RVS draad voor het lassen van RVS, maar dat wist je denk ik al?
De meest voorkomende soorten draad voor tig zijn:
Staal, SG2.
RVS, 316 LSI, zit een beetje silicium in.
ALU, ALMG5, aluminium draad met 5 % magnesium, in het meeste aluminium zit rond de 5 % magnesium, bij aluminium gietstukken zit er vaak meer magnesium in, het is dan ook aan te raden andere lasdraad te gebruiken daarvoor, hoewel het met ALMG5 wel kan.

Vrijwel al die soorten draad heb je in 1.2, 1.6, 2.0 2,4 en 3.2 mm.
Hoeveelheid gas hangt van het formaat lascupje af, maar doorgaans is tussen de 8 en 10 liter per minuut meer dan voldoende.

Succes ermee!
 
Leuk al die kachel projecten, ik heb er ook verschillende gemaakt.
Van 70 of 85 liter lpg tanken :)
Moet er binnenkort voor een kennis weer een maken, als ik er aan denk zal ik hem hier wel delen tegen die tijd.

@ Jurjen
Welke draad?
Stalen toevoegdraad voor het lassen van staal en RVS draad voor het lassen van RVS, maar dat wist je denk ik al?
De meest voorkomende soorten draad voor tig zijn:
Staal, SG2.
RVS, 316 LSI, zit een beetje silicium in.
ALU, ALMG5, aluminium draad met 5 % magnesium, in het meeste aluminium zit rond de 5 % magnesium, bij aluminium gietstukken zit er vaak meer magnesium in, het is dan ook aan te raden andere lasdraad te gebruiken daarvoor, hoewel het met ALMG5 wel kan.

Vrijwel al die soorten draad heb je in 1.2, 1.6, 2.0 2,4 en 3.2 mm.
Hoeveelheid gas hangt van het formaat lascupje af, maar doorgaans is tussen de 8 en 10 liter per minuut meer dan voldoende.

Succes ermee!


Bedankt voor de reactie!

en de dikte van het draad word dan bepaald door het werkstuk? dus hoe breder de las hoe dikker de draad moet zijn?
en hoe bepaal je welke las cup je het best kunt gebruiken?

bvd!
 
Bedankt voor de reactie!

en de dikte van het draad word dan bepaald door het werkstuk? dus hoe breder de las hoe dikker de draad moet zijn?
en hoe bepaal je welke las cup je het best kunt gebruiken?

bvd!
In feite Bepaald de instelling van jouw Amperage de dikte van de toevoegdraad.
En dus inderdaad bijv de dikte van het materiaal/werkstuk. (Je moet altijd zorgen dat je de afvloeisnelheid bij kunt houden met toevoegen)
Bij een hoeklas moet je vaak meer toevoegen dan bij een plaat tegen plaat.

En andere factoren ook gedeeltelijk.
Een voorbeeld, je kunt ergens bij een las niet goed bij met 2 handen. Bijv een buis, en dan de binnenkant.
De hand met de toorts moet in de buis maar de andere hand kan niet. (Of je hebt dan geen zicht meer op de las)
Dus dan moet je de toevoegdraad 50cm uit je hand laten steken, en dat is te lang bij een dunne wapperdraad.
Dan is het wijsheid om een slag dikker te nemen.
 
Bedankt voor de reactie!

en de dikte van het draad word dan bepaald door het werkstuk? dus hoe breder de las hoe dikker de draad moet zijn?
en hoe bepaal je welke las cup je het best kunt gebruiken?

bvd!
De maat cup is voor een hobbyist niet zo heel belangrijk.
Te groot is beter dan te klein.

Bij een hoeklas kan groot vaak te groot zijn, en dan moet je wel kleiner.
Belangrijker is wat jezelf het fijnste vind. (Qua zicht op de las enz)
Ik vind persoonlijk de dikte van de elektrode belangrijker.

Er zijn wel richtwaarden/lijnen voor een bepaald cupnummer en aantal liters/min, maar belangrijker is jouw eigen ervaring en wat jezelf het fijnste vind.

Tabellen zijn richtwaarden, geen moeten.
 
Beste Metaalsmelters, ik lees al en tijdje mee en ben zelf ook een beetje aan het leren lassen (tig) alleen wat mij nog steeds niet helemaal duidelijk is:

hoe bepaal je nou welke draad je moet toevoegen is daar een soort standaard regel voor? En hoe weet je nou hoe je argon flow goed is?

laatste projectje waar ik mee bezig ben geweest.. en klopt ook een beetje bij de afgelopen bbq posts, een bbq aanhanger:
Bekijk bijlage 1460373 Bekijk bijlage 1460375



Groet Jurjen

Die aanhanger zou ik gewoon met electrode lassen..
TIG is de duurste vorm van hobbylassen, maar als leerproject kan het
 
"Appiers,
paar voorbeelden van wat er van de week is gelast.

Dat mag gezien worden.
Strakke hand kerel.
Daar wil ik best jaloers op worden.

Mooi werk.
Ik heb al anders gezien deze week.

Veel plezier
en maak mooi werk.

Gasbrander
 
Kan je dat even verduidelijken? Ik zou voor de hobby juist een TIG nemen: voor fijn werk TIG en voor het grovere dan een elektrode nemen met hetzelfde apparaat.

Het argon is vrij prijzig, ongeveer 25% duurder als menggas, wat je gebruikt voor mig mag lassen.
Wolfraam electrodes zijn vrij prijzig, soms meer dan 50 euro per pakje, maar afhankelijk van hoe goed je kunt lassen kun je wel heel lang doen met een pakje.
TIG is ook duur als je tijd je iets waard is, TIG lassen duurt namelijk nogal wat langer dan bijvoorbeeld mig mag lassen.

Electrode lassen kan ook prijzig worden, maar dat hangt van de electrode´s af, een pak gewone rutiel of basis electroden zijn niet zo duur als speciale electrode´s voor bijvoorbeeld gietijzer
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
fles argon 200 bar kost mij 55 euro ex btw per vulling en daar kun je toch wel 15 a 16 uur continu mee lassen.
doosje wolfraam E3 paarse wolfraam kost bij mij 28 euro ex btw :+ en daar kan een hobby lasser zo toch een jaar mee doen ( ligt er natuurlijk aan hoeveel trillingen hij in zijn hand heeft)
voordeel wat tig lassen heeft is dat ik alles kan lassen en met mig/mag , elektrode etc niet.
 
Beste Metaalsmelters, ik lees al en tijdje mee en ben zelf ook een beetje aan het leren lassen (tig) alleen wat mij nog steeds niet helemaal duidelijk is:

hoe bepaal je nou welke draad je moet toevoegen is daar een soort standaard regel voor? En hoe weet je nou hoe je argon flow goed is?

laatste projectje waar ik mee bezig ben geweest.. en klopt ook een beetje bij de afgelopen bbq posts, een bbq aanhanger:
Bekijk bijlage 1460373 Bekijk bijlage 1460375



Groet Jurjen
Rare gasfles? Ik heb nog nooit zoiets gezien.

Voor de rest strak werk :t
 
Ik heb ook wel een paar gasfles kachels en biervat kachels gemaakt
Alleen werk ik nu niet meer bij een metaal/constructiebedrijf dus materiaal inkopen is wat duurder ;)
Vooral de RVS pijpen als schoorsteen voor de biervat kachels zijn wel aan de prijs vind ik
P1060504 (2).JPG


Zo dik zijn die biervaten niet, rechte stukken sleep ik uit met een slijptol, en de bochten met een decoupeerzaag
P1060499.JPG


Oh, en voor degene die zich afvraagt hoe je veilig kunt lassen/slijpen aan een gasfles;
*kraan/afsluiter open draaien en leeg laten lopen/uitdampen
*kraan/afsluiter uit de fles draaien, met bahco of passende sleutel
*Fles vullen met water tot het eruit komt, en paar keer herhalen, dan weet je zeker dat er geen gassen meer in de fles zitten

Gasfleskachel was hier nog zonder pootjes, dat roken doen ze altijd de eerste keer als de fik er in gaat, dan smelt de verf van de fles af_O-
P1060219.JPG
 
SRAD-99

ben even benieuwd of jij die aanhanger op de weg krijgt met een type goedkeuring ik mag de weg niet op met mijn eigengemaakt aanhanger met aan navraag aan de rdw omdat ik hem wilde keuren op de nette manier om alles officieel te krijgen

ik moet bij de rdw keuring een nr inslag aanvraag indienen mag dus niet de weg op
 
Terug
Bovenaan Onderaan