Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.121
7.844
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Bah.

Vandaag na wat kleppen stellen bedacht dat ik een andere demper pas wilde maken op mijn VF750F.

Oude demper er af gehaald, nieuwe demper doorgeslepen om wat hoeken aan te passen en zoveel mogelijk te hergebruiken. Na wat prutsen krijg heb ik een mooie manier gevonden, paar hechtlasjes gelegd, er bij gehouden, uitlaatpijp op de motor wat ingekort, demper er opgeschoven.

Zie er allemaal mooi uit, terug naar het lasapparaat om de las rondom af te maken.

Aardlek er uit gedrukt.

Hmmm.

Wat apparaten losgekoppeld, inclusief lasapparaat.

Stroom er weer op, lasapparaat weer aangesloten en weer aangezet, meteen aardlek er weer uit.

Nu dus een motor die niet kan rijden omdat geen van beide uitlaten niet goed is.

Wat mij nog erger irriteert is dat ik een lasapparaat heb staan van 2014 en dat het nu al niet meer doet en het was ook nog geeneens een chinees prutsmerk. (althans, 550 euro voor de set)

De winkel is natuurlijk al weer gesloten na 17:00. Bah.

db
 
Laatst bewerkt:
Bah.

Vandaag na wat kleppen stellen bedacht dat ik een andere demper pas wilde maken op mijn VF750F.

Oude demper er af gehaald, nieuwe demper doorgeslepen om wat hoeken aan te passen en zoveel mogelijk te hergebruiken. Na wat prutsen krijg heb ik een mooie manier gevonden, paar hechtlasjes gelegd, er bij gehouden, uitlaatpijp op de motor wat ingekort, demper er opgeschoven.

Zie er allemaal mooi uit, terug naar het lasapparaat om de las rondom af te maken.

Aardlek er uit gedrukt.

Hmmm.

Wat apparaten losgekoppeld, inclusief lasapparaat.

Stroom er weer op, lasapparaat weer aangesloten en weer aangezet, meteen aardlek er weer uit.

Nu dus een motor die niet kan rijden omdat geen van beide uitlaten niet goed is.

Wat mij nog erger irriteert is dat ik een lasapparaat heb staan van 2014 en dat het nu al niet meer doet en het was ook nog geeneens een chinees prutsmerk. (althans, 550 euro voor de set)

De winkel is natuurlijk al weer gesloten na 17:00. Bah.

db

Ja maat, het blijft elektronika, en dat kan helaas kapot gaan.
Zie hier; dit is jouw moment.
 
Bedankt jullie adviezen en de foto hulz.

Heb het wel goed schoon gemaakt,(dunne slijpschijf en die gewoon gebruikt voor blank maken.

Heb zowel 2 al 4T geprobeerd.
Kleur wolfraam? Beetje brons/kleurig.
Ander kleuren zijn onderweg

Al wat zitten prutsen met 1.6mm wolfraam en 55amp, 7L, cup 5. Het ging al wat beter dan met 2.4mm.

Kan ik niet beter een grotere cup nemen?
Ga morgenavond weer even kloten dan komt er een maatje die thuis ook nog regelmatig last. Ben benieuwd!
 
Je last toch wel met 100% zuivere argon en geen menggas van de MIG ?
(Dat hebben wel vroeger op 't bedrijf ook een keer voorgehad, weet hadden geen MIG, maar de gasboer hadden wel per vergissing menggas geleverd, eer wel dat Door hadden....)
 
Cup 7 en gas op 9 liter, misschien gaat dat beter.
5 is een klein cupje, dan heb je geen groot gasveld = dekkingsveld zeg maar.
Eve googelen voor de lijst met maximale ampere's per wolfraam dikte, hoewel ik zelf vindt jet je hoger kan gaan, maar voor niet zal dat schema nooit gemaakt zijn.

Welke dikte wolfraam elektrode heeft u nodig?
Welke dikte elektrode u gebruikt is ook afhankelijk van laspositie, slijpwijze en persoonlijke voorkeur maar onderstaande waardes kunnen als grove richtlijn aangehouden worden.

Wolfraam dikte bij TIG lassen op DC stroom:

1,0mm elektrode 15 - 50 ampere
1,6mm elektrode 50 - 120 ampere
2,4mm elektrode 80 - 150 ampere
3,0mm elektrode 130 - 250 ampere

Wolfraam dikte bij TIG lassen op AC stroom:

1,0mm elektrode 20 - 30 ampere
1,6mm elektrode 30 - 80 ampere
2,4mm elektrode 60 - 130 ampere
3,0mm elektrode 120 - 200 ampere

Geplaatst in Blog, Lastechniek en gelabeld met wolfraam stiften, wolfraam elektroden, wolfraam door HeelGoedGereedschap.nl. ← Vorige Volgende →

7 liter gas is wel een kloppende theorie, maar denk dat het makkelijker is met iets hoger te beginnen om te leren, het gas is persoonlijk. Ik ken jongens die al 35 jaar dit werk doen en tegen alle geldende wetten en regels in lassen op 20 liter per minuut, witte strepen in de lassen hebben ze dan wel, maar ze doen dat voor de snelheid en wat ze zelf makkelijk vinden, en het mag bij ons, zelf doe ik bijna alles op 9 liter, mijn voorkeur i.c.m. mijn snelheid.

Materiaal moet echt goed schoon zijn, en om een voorbeeld te noemen, wil je aluminium schoon maken doe dat nooit met iets waarmee eerder staal is schoon gemaakt want dan maak je het juist smerig, zo geldt dat ook voor staal, elk met eigen middel schoon maken. Wolfraam slijpen op slijpsteen!
 
Laatst bewerkt:
Hmmmm.. Interessant.

Vannacht het lasapparaat in de huiskamer hebben staan. Vanmorgen weer op het lichtnet aangesloten, aangezet en wederom de aardlek er uit.

Stekker er uit, knop op uit. Wat aan de knoppen gefiedeld. Stroom weer ingeschakeld.
Stekker weer er in, schakelaar weer aan, aardlek er weer uit, niks bijzonder tot dusver.

Licht geïrriteerd naar de meterkast gelopen, stroom er weer op, komt er uit de keuken(waar het lasapparaat op het aanrecht staat) een geluid (en even later een geur) dat doet denken aan een dikke vlieg die op zo'n elektrische vliegenvanger sterft.

Shit, nu heb ik hem helemaal gemold.

Echter stroom gaat er niet af, ventilator draait, lampje brandt.

Huh?!?

Lasapparaat weer naar de schuur, aangesloten op gas, toorts en massa, even een stukje proberen.

Doet het weer prima.

Mazzel denk ik, maar eens kijken hoe lang hij stand houdt....
Misschien dat er dus gewoon een insect op de verkeerde plek zat? Toch bijzonder als er geen schade is ontstaan.

db
 
Mwoah, denk toch eerder een gesmolten contact naar bijvoorbeeld je aarde, dat door overbelasting nu eventueel weer is losgekomen. Ik heb het met mijn eigen machine pas gehad, grote lekstroom over massa bij inschakeling, maar geen kortsluiting in mijn geval. Bleek dus dat er een + aan de massa was gesmolten via een kroomsteen-verbinding..
 
Had ik laats met een gewone 12 volt transformator, Joost mag weten wat het was, maar na elkaar aardlek eruit, en nu nog steeds doet ie het goed. rook wel naar een verbrande vlieg of ander mugachtige kamer olifant.
 
Mwoah, denk toch eerder een gesmolten contact naar bijvoorbeeld je aarde, dat door overbelasting nu eventueel weer is losgekomen. Ik heb het met mijn eigen machine pas gehad, grote lekstroom over massa bij inschakeling, maar geen kortsluiting in mijn geval. Bleek dus dat er een + aan de massa was gesmolten via een kroomsteen-verbinding..
hé!
ik ben niet de enige die "vergissingen" maakt! :)
 
Had ik laats met een gewone 12 volt transformator, Joost mag weten wat het was, maar na elkaar aardlek eruit, en nu nog steeds doet ie het goed. rook wel naar een verbrande vlieg of ander mugachtige kamer olifant.
Die geur hebben wel ook eens gehad op èěn van mijn vorige bedrijven, dat wat in de transfozaal, het dier wat een rat die over de 15000 V baren wou springen, deze wasmachine binnengehaald Door een opening die ontstaan wat Door een verwijderde 5- aderige 120 mm2 kabel,
Wat een stank, en heel 't bedrijf enkele uren plat.
 
Die geur hebben wel ook eens gehad op èěn van mijn vorige bedrijven, dat wat in de transfozaal, het dier wat een rat die over de 15000 V baren wou springen, deze wasmachine binnengehaald Door een opening die ontstaan wat Door een verwijderde 5- aderige 120 mm2 kabel,
Wat een stank, en heel 't bedrijf enkele uren plat.

Euuh, is er dan nog wat over van zo'n kreng? Of vind je dan wat rokende klompjes koolstof tegen de muren?

db
 
Lag nog vrij herkenbaar onder de 2 barren waar de zwartgeblakerde vlekken op zaten, echt gaan zoeken naar ontbrekende delen hebben we niet gedaan, opscheppen en buiten gooien.
Elektriciteitsverantwoordelijke heeft wel op 't matje kunnen komen, waarom was die opening niet meteen gedicht etc...
Achteraf altijd makkelijk praten van die heren bazen,
Je offert je weekend op om èèn en ander op te knappen buiten productietijd... je ziet iets over 't hoofd en daar krijg je voor op je donder.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben sinds enige tijd de trotse eigenaar van een elektroden lasapparaat, om daar wat mee te kunnen ben ik opzoek naar een laskap.
Idealiter een flitskap zodat ik fatsoenlijk kan zien waar ik begin maar ik heb een beperkt budget. Kan ik voor incidenteel lassen een goedkope kap kopen bij bijvoorbeeld HBM? Of is dat zonde van het geld?
Ik heb vroeger in de metaal gewerkt (bijbaan) maar daar lag altijd een 3M kap klaar, dus geen idee waar ik op moet letten bij aanschaf van een nieuwe.
 
Ik ben sinds enige tijd de trotse eigenaar van een elektroden lasapparaat, om daar wat mee te kunnen ben ik opzoek naar een laskap.
Idealiter een flitskap zodat ik fatsoenlijk kan zien waar ik begin maar ik heb een beperkt budget. Kan ik voor incidenteel lassen een goedkope kap kopen bij bijvoorbeeld HBM? Of is dat zonde van het geld?
Ik heb vroeger in de metaal gewerkt (bijbaan) maar daar lag altijd een 3M kap klaar, dus geen idee waar ik op moet letten bij aanschaf van een nieuwe.
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Thuis heb ik een goedkope automatische kap, vergelijkbaar met die van HBM, en op het werk een "professionele". Met beide kan ik prima werken, de dure zit alleen wat beter en heeft een groter venster. Waarschijnlijk zullen er echt nog wel meer verschillen zijn, maar enkel deze merk ikzelf.
Zowel thuis als op het werk las ik overigens maar incidenteel.
 
Het lijkt mij dat als je er hele dagen mee last dat je wel verschillen zult merken naast pasvorm en de venster grootte maar voor mijn incidentele bak en braad klusjes durf ik het wel aan. Bedankt voor je reactie iig.
 
Let er wel op dat je een kap neemt die geschikt is voor TIG.

Veel kappen zijn alleen geschikt voor MIG.
Deze "klappen niet snel genoeg dicht" voor TIG.
En/of zijn niet donker genoeg
Dus geef liever iets meer uit bespaart je een hoop frustratie en sterretjes/vlekken kijken;)
 
meer oefenen of eens een keer een cursusje volgen bij een erkende opleider. scheelt een wereld. Ik heb jaren geleden een keer een introductie ochtend gevolgd bij een leverancier in waalwijk. Heb ik heel veel van opgestoken. Ervaring doet de rest.

als je niet zeker weet of je je apparaat goed ingesteld hebt (plus en min goed, goede gas (argon), goede stroomsterktes etc.. is dat natuurlijk de eerste
 
Terug
Bovenaan Onderaan