Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.119
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Ja of hoe noem je ze, proppen?

Maakt niet uit hoe je ze noemt. Ik ga er even van uit dat je daar het begin en eind van een buis mee wil afsluiten om die te vullen met argon als backing gas.

Dan maakt het materiaal ook niet zoveel uit. Kan ook met tape. Tenzij je er heel dicht bij gaat lassen.... dan is tape of kunststof niet zo handig

Later,

Loek
 
Maakt niet uit hoe je ze noemt. Ik ga er even van uit dat je daar het begin en eind van een buis mee wil afsluiten om die te vullen met argon als backing gas.

Dan maakt het materiaal ook niet zoveel uit. Kan ook met tape. Tenzij je er heel dicht bij gaat lassen.... dan is tape of kunststof niet zo handig

Later,

Loek

Zojuist de tip gekregen om aluminium folie erin de proppen. En het is idd om het af te sluiten.
 
Heeft iemand misschien nog tips voor een 20l argon fles net over de grens bij arnhem? Ik zie op duitse sites al volle 20l flessen voor 150 euro, dat scheelt toch flink met nederland. Iemand daar ervaring mee? Kun je deze flessen naderhand ook gewoon in NL laten vullen?
 
Heeft iemand misschien nog tips voor een 20l argon fles net over de grens bij arnhem? Ik zie op duitse sites al volle 20l flessen voor 150 euro, dat scheelt toch flink met nederland. Iemand daar ervaring mee? Kun je deze flessen naderhand ook gewoon in NL laten vullen?
Als je toch bij de grens woont, waarom dan hier laten vullen, ik rijd gewoon met mijn koopfles naar kleve, en wissel hem daar bij de bouwmarkt om...
En ja de aansluiting is anders dus koop ook daar gelijk een regelunit, ben je in een keer klaar, kosten op ebay geen drol
 
Als je toch bij de grens woont, waarom dan hier laten vullen, ik rijd gewoon met mijn koopfles naar kleve, en wissel hem daar bij de bouwmarkt om...
En ja de aansluiting is anders dus koop ook daar gelijk een regelunit, ben je in een keer klaar, kosten op ebay geen drol
Bedankt voor je reactie, dat klinkt goed! Welke bouwmarkt is dat? En weet je misschien ook wat een fles en vulling daar kost?
 
Bedankt voor je reactie, dat klinkt goed! Welke bouwmarkt is dat? En weet je misschien ook wat een fles en vulling daar kost?
Hornbach, maar let wel op de Duitsers zijn nogal van de regeltjes, dus een fles die over datum is kun je niets meer mee doen....
Daarnaast, een fles kost rond de 125 euro, en een vulling rond de 40 euro, dus als je eenmaal daar de investering gedaan hebt, krijg je altijd een goedgekeurde fles
 
Hornbach, maar let wel op de Duitsers zijn nogal van de regeltjes, dus een fles die over datum is kun je niets meer mee doen....
Daarnaast, een fles kost rond de 125 euro, en een vulling rond de 40 euro, dus als je eenmaal daar de investering gedaan hebt, krijg je altijd een goedgekeurde fles
Ik kan op internet geen Hornbach in Kleve vinden, klopt dat?
 
Is hier iemand die een rolkooi kan namaken?
Moet wel fatsoenlijk worden gelast anders heeft het nog geen functie bij een crash haha.
Heb deze kooi ter beschikking om na te maken

360.jpg
 
Even een Noob vraag.
Ik heb een Lorch 2040 Mig/mag apparaat. En Ik lees overal dat je met een Mig/mag aluminium kan lassen, maar ik kan nergens vinden of het apparaat een andere setting (denk het haast wel) nodig heeft, ofjuist niet....

Iemand van hier die me een antwoord kan geven???
 
Terug
Bovenaan Onderaan