Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Als het puur is voor moeren en andere montage mogelijk heden is er maar een goede oplossing , een "STUDWELDER" maar dat is veel te duur voor jouw toepassing, wat je nog kunt proberen is van een magnetron transformator een puntlasapparaat te maken, zat over te vinden op joetjoep, anders idd een tigger
 
op zich goed bruikbaar , maar ben je niet bang dat je ooit ook aan alu frames wilt gaan werken, dan heb je ook AC nodig, dus als je toch gaat investeren???

en bedenk wel dat je ook nog gas en een reduceer nodig hebt, en aangezien je een duitse site hebt aangeklikt, de argon aansluitingen in Dld zijn anders dan in NL, dus als je van plan bent nederlands gas te gaan gebruiken, dan daar geen reduceer meebestellen
 
op zich goed bruikbaar , maar ben je niet bang dat je ooit ook aan alu frames wilt gaan werken, dan heb je ook AC nodig, dus als je toch gaat investeren???

en bedenk wel dat je ook nog gas en een reduceer nodig hebt, en aangezien je een duitse site hebt aangeklikt, de argon aansluitingen in Dld zijn anders dan in NL, dus als je van plan bent nederlands gas te gaan gebruiken, dan daar geen reduceer meebestellen

Momenteel heb ik nog geen Alu waar ik aan wil lassen. Als dat in de toekomst gebeurd dan zal ik eens kijken wat dan te doen. De prijs is meteen het dubbele (550 Euro om 290 Euro) en naast het apparaat komen er nog aardig wat kosten bij. We moeten thuis nog wel iemand te vriend houden ;)

Ik woon op een paar km afstand van Duitsland, dus ik ga mijn gas daar ook gewoon halen.
 
Ik heb mijn tig apparaat bij Lasexpert gehaald. Was even prielen met de basisinstelling maar nu gaat het prima.
 

Bijlagen

  • DB52F8FE-47AA-4156-A20E-41CC4253FEE5.jpeg
    DB52F8FE-47AA-4156-A20E-41CC4253FEE5.jpeg
    633,6 KB · Weergaven: 19
  • 4462BC5F-0C39-4FE1-8FA4-0D65CE66AC37.jpeg
    4462BC5F-0C39-4FE1-8FA4-0D65CE66AC37.jpeg
    526,6 KB · Weergaven: 23
  • 8A9936C5-AFF8-4E3A-A171-0AFCFF523B8E.jpeg
    8A9936C5-AFF8-4E3A-A171-0AFCFF523B8E.jpeg
    679,7 KB · Weergaven: 22
Ik heb zelf een tig giant ac/dc 200 , daarmee kan ik wat eenvoudig alu laswerk maken ,ziet er dan nog niet geweldig uit.

Omdat ik voor een project aan een alu achterbrug ga lassen ben ik flink aan het oefenen , om mijn laswerk te verbeteren.

Toevallig kreeg ik gisteren de kans om met een profi tig apparaat te lassen...wat een verschil 🙄 dat last echt stukken beter.
Het voetpedaal is stukken nauwkeuriger en beter dosseerbaar , maar ook de frequentie ,nodig om door de oxydatie te komen, werkt veel beter.

Dat er verschil was wist ik ,maar zo veel.
 
Ik heb zelf een tig giant ac/dc 200 , daarmee kan ik wat eenvoudig alu laswerk maken ,ziet er dan nog niet geweldig uit.

Omdat ik voor een project aan een alu achterbrug ga lassen ben ik flink aan het oefenen , om mijn laswerk te verbeteren.

Toevallig kreeg ik gisteren de kans om met een profi tig apparaat te lassen...wat een verschil 🙄 dat last echt stukken beter.
Het voetpedaal is stukken nauwkeuriger en beter dosseerbaar , maar ook de frequentie ,nodig om door de oxydatie te komen, werkt veel beter.

Dat er verschil was wist ik ,maar zo veel.
Ik heb die ook! ik denk dat je met een goede toorts, en "fatsoenlijk" pedaal de Giant ook wel een tikkie vooruit helpt. (ik hoop dat wel in elk geval...) O-):Y
 
Ik heb zelf een tig giant ac/dc 200 , daarmee kan ik wat eenvoudig alu laswerk maken ,ziet er dan nog niet geweldig uit.

Omdat ik voor een project aan een alu achterbrug ga lassen ben ik flink aan het oefenen , om mijn laswerk te verbeteren.

Toevallig kreeg ik gisteren de kans om met een profi tig apparaat te lassen...wat een verschil 🙄 dat last echt stukken beter.
Het voetpedaal is stukken nauwkeuriger en beter dosseerbaar , maar ook de frequentie ,nodig om door de oxydatie te komen, werkt veel beter.

Dat er verschil was wist ik ,maar zo veel.

Daarom heb ik toen een gebruikte kemppi gekocht. deze was gebruikt misschien nog wel wat duurder dan een chinees maar ik denk dat dat zeker als je nog moet leren tig lassen wel wat prettiger werkt.
 
Daarom heb ik toen een gebruikte kemppi gekocht. deze was gebruikt misschien nog wel wat duurder dan een chinees maar ik denk dat dat zeker als je nog moet leren tig lassen wel wat prettiger werkt.

Klopt, helaas zijn ze snel op krachtstroom en dat heb ik op het moment niet in de garage.
 
Ik heb vandaag als impulsaankoop deze Migatronic 185x gekocht om mee te leren mig-lassen en allerlei kleine lasklusjes, ter vervanging van het oude elektrodenapparaat. Iemand bekend met dit merk en weet of het iets is? Nu nog op zoek naar een goed geprijsde gasfles.
20190202_174638.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan