Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Kijk even naar supergas, die lui zitten zo’n beetje door heel Nederland.

Je stapt in in een koop/ruilsysteem: de eerste keer betaal je de fles ook en deze kan je dan als deze leeg is omruilen voor een nieuwe.

Je hebt dus nooit gedoe met wachten op je fles gevuld terugkrijgen en herkeuren van de fles :t
 
Ik heb recent ook een bak spullen besteld voor een 230 lasinstallatiedingetje. HBM 200ci genomen, heb eigenlijk alles er ondertussen bij maar aangezien ik vooral MAG (mild steel) wil lassen heb ik nog wel gas nodig (fluxcore vind ik niet fijn). Gewoon simpel 85/15 menggas, iemand tips voor een goede/betaalbare huurkoop-constructie in de randstad? Heb liever opstartkosten dan jaarlijks de huur. Woon zelf in Voorhout, maar aangezien ik geen eigen auto heb moet ik nog even kijken hoe het exact gaat met die flessen vervoeren... Eigendom fles is ook een optie, maar dan weet ik weer niet hoe het zit met keuren en bijvullen.

Hoe is gas regelen het lastigste deel van lassen geworden* B|


*heb leren lassen op m'n vorige werk, daar was alles 'gewoon' aanwezig...
Ruilpunten

De keuze, is reuze. Prijzen zijn o.a. hier te vinden:
Prijslijst gasflessen gascilinders HWTS supergas eigendom koop ruil systeem

Edit: Joep was me al voor..
 
Daar kwam ik gisteravond ook achter! Uiteindelijk hier besteld: Gasfles eigendom 20 liter menggas 85/15 inclusief vulling

Ken de zaak en incl verzending ook nog wat goedkoper. "Schijnt" vandaag al bezorgd te worden, fingers crossed dat de vrouw op het juiste moment thuis is. Wordt dan wel weer met gevaarlijk transport verzonden, ik vraag me af wat ze dan doen als er niemand thuis is :?


Heb gekozen voor 20L omdat ik dat formaat nog wel prima kwijt kan (ga eigen laskar fabriceren) en ik (want: geen auto) niet te vaak wil moeten bijvullen :)
 
Heb gekozen voor 20L omdat ik dat formaat nog wel prima kwijt kan (ga eigen laskar fabriceren) en ik (want: geen auto) niet te vaak wil moeten bijvullen

Groot gelijk!

Ik heb een 10 liter cilinder argon en ik las niet zo veel, maar ondanks dat gaat deze toch vrij snel leeg.
Bij de volgende keer dat ik hem ga omruilen voor een volle ga ik dan ook informeren wat het me kost om meteen over te stappen naar een 20 liter cilinder...
 
ik vind de vulling voor 20l argon wel belachelijk duur bij rustbuster , ik betaal zelf voor 50l argon/waterstof mix vulling ( duurder dan argon) 94,60.
dit is dan wel een huur fles dus iets van 50-55 euro per jaar huur.
 
H2 , waterstof.
speciaal voor rvs , wereld van verschil met rvs lassen.
Is dat voor een MIG of een TIG?
Kan je met H2-argon zowel rvs als staal lassen?
Ik heb ook een 20 liter cilinder, handigheidje: op werk flessen (20l) van dezelfde verdeler, dus als ik buiten de openingsuren zonder gas kom te zitten haal ik een reservefles op werk en vul die later weer aan.
(Mag van de baas:))
 
Is dat voor een MIG of een TIG?
Kan je met H2-argon zowel rvs als staal lassen?
Ik heb ook een 20 liter cilinder, handigheidje: op werk flessen (20l) van dezelfde verdeler, dus als ik buiten de openingsuren zonder gas kom te zitten haal ik een reservefles op werk en vul die later weer aan.
(Mag van de baas:))

TIG , AR/H2 is voor rvs , nikkel en dat soort legeringen dus geen staal etc.
ik las wel eens met speedpulse maar daar gebruik je weer andere gas dan gewoon mig.
trouwens argon/helium is ook aardig prijzig , betaal voor vulling van 50L iets van 164 euro maar dat komt puur door de helium.
 
TIG , AR/H2 is voor rvs , nikkel en dat soort legeringen dus geen staal etc.
ik las wel eens met speedpulse maar daar gebruik je weer andere gas dan gewoon mig.
trouwens argon/helium is ook aardig prijzig , betaal voor vulling van 50L iets van 164 euro maar dat komt puur door de helium.
Dan denk ik het voor mijn sporadisch laswerk maar bij 100% Argon te houden.
 
Ik heb een gokje gewaagt... Een LGK40 plasmasnijder op ali besteld. Ships from DE en komt uit Engeland ;)
Nog net op tijd voor de ondergang van Groot brittanië.

Compressortje heb ik staan. Zal hem voornamelijk tot 3 mm staal en RVS gebruiken.

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan