Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Met een goede waterpomptang (En voor mij is de enige goede een Knipex Cobra) heb ik ook al menig afgebroken bout kunnen verwijderen, inderdaad zal de hitte van een moer vastlassen helpen voor het lossen van de schroefdraad, maar een M4 boutje is al niet iets dat ik met elektroden pasport zou doen, eerder met een TIG-apparaat, En lassen kan schadelijk zijn voor de electronics indien geen goede massaverbinding.
 
Voor de electronica hoef je niet bang te zijn, gewoon de massa van het lasapparaat aan de vork hangen en dan gaat er nergens anders een stroom lopen langs kritische plekken :t

TIG of MIG/MAG zou hier prima voor geschikt zijn.

@BramF ik heb een TIG apparaat en woon in Druten en wil het best proberen dus ik hoor het wel als je interesse hebt.
 
Met een goede waterpomptang (En voor mij is de enige goede een Knipex Cobra) heb ik ook al menig afgebroken bout kunnen verwijderen, inderdaad zal de hitte van een moer vastlassen helpen voor het lossen van de schroefdraad, maar een M4 boutje is al niet iets dat ik met elektroden pasport zou doen, eerder met een TIG-apparaat, En lassen kan schadelijk zijn voor de electronics indien geen goede massaverbinding.

Met een elektrode kan ook wel.
Gewoon even kortsluiten en dan word het M4 boutje roodgloeiend.
 
De kans dat er scheurtjes kunnen ontstaan, vooral vlak langs de las neemt toe.
Plus wat je gelast hebt trekt meer krom als het vlug afgekoeld wordt.
Als het geen cruciaal onderdeel is zal het wel loslopen hoor, ik heb wel eens een deel van een spiegel van een oude CBR gelast, die spiegel (plastic behuizing ) kon er niet afgehaald worden zonder hem half te slopen, heb toen een natte handdoek eromheen gewikkeld om te voorkomen dat het plastic te warm werd.
Misschien is dat een optie?

Groeten en succes ermee.
 
is gewoon omdat het anders soms lang duurt voor je het verder kan bewerken. als ik bv een inlaatspruitstuk maar voor de cross-brommer, duurt dat even voor het afgekoeld is en ik de binnenkant kan bewerken.
 
Dat is een goeie aanvulling, bedankt.

Het gaat om een m4 boutje dat nu vast zit in de voorvork van de motor. Het boutje wordt puur gebruikt ter ondersteuning van het spatbord (wat nu nog niet op de motor zit). De motor rijdt verder gewoon dus ik kan bij iemand langskomen.

De bout was een beetje roestig rond het schroefdraad maar dit heb ik schoongemaakt met een dremel + messing borstel. Het is nu mogelijk om een moer op de bout te draaien. Het deel waar de kop van de bout eerst zat is helemaal roestvrij. Zal van het de week een foto proberen te maken, de motor staat helaas niet bij mijn huis opgeslagen waardoor ik niet even snel de garage in kan om een fotootje te maken.

Heb alleen een ding wat ik niet zeker weet, misschien dat iemand hier me daar mee kan helpen. In hoeverre is het lassen schadelijk voor de elektra op de motor? Uiteraard dient de accu verwijderd te worden voorafgaande aan het lassen, maar kan het schadelijk zijn voor de ECU of andere componenten?
je mag ook naar nijmegen komen...heb alles bij de hand
 
My tiggerzzz,

Wil graag naast elektrode lassen ook gaan tig lassen, heb zoekfuctie gebruikt en helaas over Giant TIG220P 220A TIG AC/DC niets gevonden. Toch hoop ik dat iemand met deze bekend is en mij er wat meer over kan vertellen, wat ik zou willen weten, behalve alles natuurlijk, is het wat? Ik snap dat het geen industriële kwaliteit zal zijn maar is het er een beetje mee te doen?
Wil gaan voor wegwerpflessen argon, als indicatie hoe vaak ik zal gaan lassen.

Ik heb nu dus niks en wat heb ik nog nodig naast dit apparaat of eender welk apparaat die het dan wel zou moeten worden?
 
Een simpele vraag voor jullie: Hoe stel je de spanning van het wiel en rem af?

Heb het lager nu zo zitten dat ik de draad er net niet uit kan trekken, dat lijkt mij wel een OK startpunt. Enkel wiel en enkel lager. Geen fancy spul.

De rem vind ik zelf al vrij strak staan, maar is het de bedoeling dat de draad acuut stil staat met het loslaten?
 
@ Willem
Om even kort te zijn, in mijn ervaring is het beter om een goede 2ehandse te kopen van een goed merk als een nieuwe van een minder goed merk.
Denk bijvoorbeeld aan Kempi, Esab, Lincoln, SAF, Fronius, ESS.
Met het door jouw benoemde apparaat heb ik geen ervaring, ik heb wel ervaring met een andere, relatief goedkoop apparaat.
https://www.expondo.nl/stamos-eco-l...L2Ha_hywHpZZK1jFeTK5RbPERMAI8FSoogxoCMOvw_wcB
Alleen een keer wat rvs mee gelast, ging prima, maar zeker niet te vergelijken met een "professioneel" apparaat, de goedkopere apparaten hebben ook een veel minder lange standtijd, dit houd in dat de tijd die je aan een stuk door kan lassen veel minder is.
Bijvoorbeeld op 80A, 60%, 120A,50$, 140A 40%, dat wil zeggen dat het apparaat vlug oververhit raakt en er automatisch mee stopt.

@ Sanscorp.
Ik begrijp de uitleg niet helemaal, maar ik denk dat je dit bedoelt.
Je hebt een mig mag lasapparaat met een enkele rol als aandrijving voor de draad ( dat bedoel je met wiel denk ik ) deze moet dusdanig strak staan dat hij niet slipt, maar ook niet te strak, als hij te strak staat en je lasdraad blijft aan je laspit plakken omdat je een te korte draad uitsteek lengte aanhoudt, of omdat het het apparaat te warm afgesteld staat ( te veel ampere of te weinig draad ) kan het zijn dat de draad in je lasapparaat helemaal op gaat vrotten, de aandrijfrol staat dan te strak afgesteld.

Wat je met "rem" bedoelt snap ik ook niet helemaal, maar de draad moet zodra je de trekker loslaat direct stil komen te staan.
Je hebt apparaten waar je in kan stellen om de draad ietsjes door te laten lopen wanneer je de trekker loslaat, of zelfs de lasdraad iets terug op te rollen zodra je de trekker loslaat, maar ik ga er even van uit dat dat bij jouw niet het geval is.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
 
Nog even ter verduidelijking, ik bedoel dat, wanneer je de schakelaar bedient zodat de draad begint te lopen, je hem bij de toorts met duim en wijsvinger tegen moet kunnen houden.
 
Tvdh, thanks voor je input, ik moet nu gaan overwegen om er dus of €500,- of iets van €1200 in te gaan steken. Ik zit net te kijken naar een DC machine waarmee ik toevallig heb leren tig lassen. Zonder enige voorkennis of instructies ben ik daarmee voor mijn toenmalige werkgever mee aan de slag gegaan en er RvS plaat, koker en pijp van 0,7 tm 2,0mm en tot 8,0mm staal mee gelast. Ik had niet gedacht dat ik zo eenvoudig tot zulke mooie lassen kon komen. Begrijp me goed, er zal vast van alles op aan te merken zijn geweest en ook nooit door enige keuring komen maar vast zat het wel en het zag er goed uit. Ik denk nog even na.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan