Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.119
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Tvdh, thanks voor je input, ik moet nu gaan overwegen om er dus of €500,- of iets van €1200 in te gaan steken. Ik zit net te kijken naar een DC machine waarmee ik toevallig heb leren tig lassen. Zonder enige voorkennis of instructies ben ik daarmee voor mijn toenmalige werkgever mee aan de slag gegaan en er RvS plaat, koker en pijp van 0,7 tm 2,0mm en tot 8,0mm staal mee gelast. Ik had niet gedacht dat ik zo eenvoudig tot zulke mooie lassen kon komen. Begrijp me goed, er zal vast van alles op aan te merken zijn geweest en ook nooit door enige keuring komen maar vast zat het wel en het zag er goed uit. Ik denk nog even na.....

Toch hoeft een nette gebruikte machine vab een goed merk niet veel duurder te zijn dan een nieuwe chinees hoor, zo kocht ik mijn kemppi mastertig 1500 compleet met 2 toortsen, massaklemp, electrodehouder voor bmbe lassen en een lashelm voor 500 euro :t
 
Toch hoeft een nette gebruikte machine vab een goed merk niet veel duurder te zijn dan een nieuwe chinees hoor, zo kocht ik mijn kemppi mastertig 1500 compleet met 2 toortsen, massaklemp, electrodehouder voor bmbe lassen en een lashelm voor 500 euro :t
Zoiets zoek ik inderdaad. Ik houd MP ook in de gaten maar mijn grootste makke is niet te weten wanneer iets hoeveel waard is. Het apparaat waar ik het eerder over had is een REHM tiger 170, leerde ik het op in 2013/2014 ofzo en die word niet meer gemaakt. Er staan er twee op MP bij een bedrijf voor 900€ pst en dat is een beste uitgave voor een hobby.... wat te doen wat te doen...
 
Met een goede waterpomptang (En voor mij is de enige goede een Knipex Cobra) heb ik ook al menig afgebroken bout kunnen verwijderen, inderdaad zal de hitte van een moer vastlassen helpen voor het lossen van de schroefdraad, maar een M4 boutje is al niet iets dat ik met elektroden pasport zou doen, eerder met een TIG-apparaat, En lassen kan schadelijk zijn voor de electronics indien geen goede massaverbinding.
My tiggerzzz,

Wil graag naast elektrode lassen ook gaan tig lassen, heb zoekfuctie gebruikt en helaas over Giant TIG220P 220A TIG AC/DC niets gevonden. Toch hoop ik dat iemand met deze bekend is en mij er wat meer over kan vertellen, wat ik zou willen weten, behalve alles natuurlijk, is het wat? Ik snap dat het geen industriële kwaliteit zal zijn maar is het er een beetje mee te doen?
Wil gaan voor wegwerpflessen argon, als indicatie hoe vaak ik zal gaan lassen.

Ik heb nu dus niks en wat heb ik nog nodig naast dit apparaat of eender welk apparaat die het dan wel zou moeten worden?

Beter een gebruikte Lincoln of Kemppi kopen. Alle slijtdelen zijn over 20 jaar nog verkrijgbaar en dan heb je echt wat goeds met een restwaarde. Ennnnn niet geheel onbelangrijk er is genoeg ervaring met de machine in gebruik en onderhoud. Wellicht heeft een lasbenodigdheden zaak bij je in de buurt een mooie inruiler. Desnoods met contacten om te oefenen en leren.
PS: neem een krat bier mee als je een lasser hebt gevonden die je iets wil leren
 
Lassen is wel een verzamelnaam voor het aan elkaar foefelen van stukjes metaal. Zoveel mogelijkheden als er zijn zoveel disciplines en mogelijkheden zijn er ook. Je kan het wel vergelijken met motorrijden. Zet mij op de fiets van Herlings en hij komt me op een Zundapp nog voorbij. Dat is met lassen idem. Weet wie je wat vraagt en wie je wat laat doen.

Mijn toys:
Powcon 400ss (eerste slechte, maar wel een beul)
Lincoln 150s
Kemppi Kempact 253 (net niks voor de echte jongens)
 

Bijlagen

  • F5794985-914C-4576-ACAD-0F60F8E90511.jpeg
    F5794985-914C-4576-ACAD-0F60F8E90511.jpeg
    85,9 KB · Weergaven: 15
  • D0AB6093-C294-460A-9369-AA9DDEC5DD85.jpeg
    D0AB6093-C294-460A-9369-AA9DDEC5DD85.jpeg
    231,5 KB · Weergaven: 15
als je er niet veel gebruik van gaat maken dan is zo'n chinees ding wel leuk om mee te ''beginnen'' maar ga je er veel gebruik van maken dan zullen de kleine mankementen vroeg of laat wel naar boven komen.
ik las zelf al 12 jaar voor mijn beroep en ik wil niks anders dan Lorch , makkelijk en goedkoop onderdelen te krijgen en ze zijn echt degelijk gemaakt.
 
Zoiets zoek ik inderdaad. Ik houd MP ook in de gaten maar mijn grootste makke is niet te weten wanneer iets hoeveel waard is. Het apparaat waar ik het eerder over had is een REHM tiger 170, leerde ik het op in 2013/2014 ofzo en die word niet meer gemaakt. Er staan er twee op MP bij een bedrijf voor 900€ pst en dat is een beste uitgave voor een hobby.... wat te doen wat te doen...
wij hebben op het werk een tiger 180 en een tiger 200 van REHM dat zijn machines van boven 3000 euro ex btw dan is 900euro niet veel maar een kapot printplaatje kost dan al snel tussen 500 en 800
ik leen er wel even een als het nodig is of rijd met mijn karweitje naar de zaak
 
als je er niet veel gebruik van gaat maken dan is zo'n chinees ding wel leuk om mee te ''beginnen'' maar ga je er veel gebruik van maken dan zullen de kleine mankementen vroeg of laat wel naar boven komen.
ik las zelf al 12 jaar voor mijn beroep en ik wil niks anders dan Lorch , makkelijk en goedkoop onderdelen te krijgen en ze zijn echt degelijk gemaakt.
Het scheelt wel dat ik geen haast heb, kan dus rustig zoveel mogelijk info verzamelen.
Klopt ook wel wat je zegt, het lassen zal niet eens maandelijks gebeuren dus waarom een godsvermogen gaan uitgeven voor een ding wat voornamelijk gaat stof vangen.
Ik heb woensdag een HBM TIG lasapparaat gekocht, gisteren binnen . Deze week eens kijken hoe het last.
Wat is je referentiekader?
 
Waar kom je vandaan? In Dordt kan je wel effe oefenen met wat moois. Dan krijg je les van 1 van die chagrijnen van de Muppet show.
 

Bijlagen

  • FA208337-0C99-47CD-AB86-7F128257F619.jpeg
    FA208337-0C99-47CD-AB86-7F128257F619.jpeg
    85,9 KB · Weergaven: 6
wij hebben op het werk een tiger 180 en een tiger 200 van REHM dat zijn machines van boven 3000 euro ex btw dan is 900euro niet veel maar een kapot printplaatje kost dan al snel tussen 500 en 800
ik leen er wel even een als het nodig is of rijd met mijn karweitje naar de zaak

Weliswaar offtopic:
De onderdelen op zo'n print zijn vaak lachwekkend. Als je kan solderen en het euvel een beetje kan zien dan is het heel simpel en goedkoop te maken.

Slechte vergelijking, maar van mijn hele oude mig/mag apparaat het hele printplaatje gereviseerd voor 10 euro. Nieuw 180 euro naast niet meer leverbaar.

Kan zelf de print namaken en zelf etsen als het nodig is.

Fout zoeken in PCB's moet ik nog leren. Misschien is er hier een leermeester?
 
Helaas, dacht dat alle problemen met het apparaat opgelost waren. Maar de zekering automaat springt er nog steeds uit. Toch ergens sluiting en vermoed in de trafo. Afval dus...

Bij het activeren van het apparaat d.m.v. de toorts beweegt de ingangsdraad van de trafo ook. De laatste klik springt de automaat er uit en beweegt de draad nog veel meer. (Groot elektromagnetisch veld?)

Vermoed hierom dus sluiting in de trafo.
 
Zoals al eerder gezegd hier. Ga voor n bekend merk wat prijstechnisch ook goed is. Ik las sinds n jaar of 35. Zelf heb ik n kempi nieuw gekocht n aantal jaren geleden en bij mij moet ie hard werken als ie aan staat. Nog nooit problemen mee gehad en als je gaat vergelijken met andere gerenommeerde merken blinkt ie uit in de prijs.
 
Ik vroeg het net aan een maatje die aardig overweg kan en ik kreeg de vraag of ik in het antiek ging

Kar, toorts, gasslang en afstandbediening moet er bij zitten.

Please koop iets goeds. Tiggen is echt een kunstje/hoge school en tiggen met troep is vloekles
 
Helaas, dacht dat alle problemen met het apparaat opgelost waren. Maar de zekering automaat springt er nog steeds uit. Toch ergens sluiting en vermoed in de trafo. Afval dus...

Bij het activeren van het apparaat d.m.v. de toorts beweegt de ingangsdraad van de trafo ook. De laatste klik springt de automaat er uit en beweegt de draad nog veel meer. (Groot elektromagnetisch veld?)

Vermoed hierom dus sluiting in de trafo.

Mocht er trouwens iemand een idee/ suggestie of testmethode weten dan hou ik mij ten zeerste aanbevolen!
 
Oke, laten staan dus.

Bedankt.
Dat ligt aan de prijs, er wordt al aangegeven dat het een frans merk is maar wel van industriekwaliteit...
Zo heb ik zelf een UTP tig lasser, UTP maakt laselectroden, en hebben zelf ook ooit apparatuur gemaakt om ook een graantje van de markt mee te pikken, dat hebben ze toen door Kemppi laten maken...van binnen is mijn apparaat dus gewoon een Kemppi, terwijl bijna geen mens UTP als lasapparaat kent, zelfs de afstandbediening e.d. kan er gewoon van kemppi op..
Frankrijk is gewoon een heel chauvenistisch land, en die kopen veel meer van eigen markt dan de rest van europa, maar als je hem kunt testen en alles werkt , en je kunt hem voor een goede prijs krijgen , dan wist ik het wel, in frankrijk doet de saxotig 1600 ongeveer 300-500 euro gebruikt, maar hij is maar 160 amp met een inschakelduur van 35% bij 150 amp.
hij is wel lekker compact, en draagbaar, dat is weer een plus, maar het is geen babipangang spul, als dat kapot gaat moet je ook maar afwachten of het gerepareerd kan worden
 
Terug
Bovenaan Onderaan