Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Wat is een aangemeten bril voor te lassen?

Is dat echt een speciale bril voor nog beter zicht bij lassen?
Of bedoel je gewoon een werkbril op sterkte, want die heb ik. Voor veraf en dichtbij met ouderwetse rechthoekjes.

Hiervoor heb ik mijn motorbril met alleen veraf wel eens opgehad met lassen, maar met alleen veraf zie ik het slecht. Of dat komt door spiegelen ofzo?
Ik vind lees een stuk fijner maar dat is ook niet altijd handig, want met rechthoekjes kun je alleen voor je kijken, of naar beneden.
Naar boven is niet fijn of wil niet als je ergens met de kop inzit.
Dan gebruik ik weer een Action leesbril maar dat is ook niet alles omdat ik links en rechts een verschillende sterkte heb.
N bril voor te lassen is n leesbril. Je zit ongeveer even ver met lezen en lassen. Vuistregel is met de elleboog op tafel of werkstuk en he vuist onder je kin. Dat is je lees cq lasafstand. Ik eb dus n leesbril op sterkte laten aanmeten voor friemelwerk ( lees klein werk) het grovere werk doe ik gewoon met n bril van de Hema. Die zijn degelijker en hebben grote glazen wat rustiger is voor je ogen. Neem als je gaat kopen bij de Hema of ergens anders altijd de grootste bril en kijk met welke sterkte je het beste kan lezen op lasafstand. Dat is jouw goedkope lasbril 👊🏻
 
N bril voor te lassen is n leesbril. Je zit ongeveer even ver met lezen en lassen. Vuistregel is met de elleboog op tafel of werkstuk en he vuist onder je kin. Dat is je lees cq lasafstand. Ik eb dus n leesbril op sterkte laten aanmeten voor friemelwerk ( lees klein werk) het grovere werk doe ik gewoon met n bril van de Hema. Die zijn degelijker en hebben grote glazen wat rustiger is voor je ogen. Neem als je gaat kopen bij de Hema of ergens anders altijd de grootste bril en kijk met welke sterkte je het beste kan lezen op lasafstand. Dat is jouw goedkope lasbril 👊🏻
Joaaa. Ik heb verschil links en rechts.
Met een standaard leesbrilletje word de goeie slechter en de slechte goeier.
 
Ik heb ook weer even snel wat aan elkaar gesmolten met m'n apparaatje. Zware belasting wordt het niet, een frame waarop een machientje komt te staan. Vast is dus goed genoeg.

1402637


Instellingen op 3mm dik. Ja ik weet het, geen doorlassing zo, maar ik kan er ook van de andere kant bij 🤣

1402636
 
Ik heb ook weer even snel wat aan elkaar gesmolten met m'n apparaatje. Zware belasting wordt het niet, een frame waarop een machientje komt te staan. Vast is dus goed genoeg.

Bekijk bijlage 1402637

Instellingen op 3mm dik. Ja ik weet het, geen doorlassing zo, maar ik kan er ook van de andere kant bij 🤣

Bekijk bijlage 1402636
Ik kijk ff naar de instellingen. Tig. 2 takt 63 amp. Ik vind persoonlijk 4 takt mooier. Maar 63 amp. Is toch weinig. Voor te oefenen zou ik zeggen zet hem ns op 100-120 amp
 
Iedereen heeft verschil. Zolang het maar niet meer dan 1 verschil is kan jij jezelf gied helpen met zo n bril maar het beste is natuurlijk brilletje op maat
Nee. Het beste is helemaal geen bril. Dat mis ik nog wel eens (vloeken na brillen wisselen).

Maar het heeft ook wel weer voordelen heb ik gemerkt.
Als je naar boven kijkt valt er geen stof in je ogen.
En je kunt gelijk slijpen want je hebt al een bril op. Anders moet je eerst weer zoeken naar die vermaledijde veiligheidsbril.
 
Ik kijk ff naar de instellingen. Tig. 2 takt 63 amp. Ik vind persoonlijk 4 takt mooier. Maar 63 amp. Is toch weinig. Voor te oefenen zou ik zeggen zet hem ns op 100-120 amp

Ik heb dat 4 takt geprobeerd en misschien moet ik er gewoon wat aan wennen, maar het lag me niet echt.

Lage amperage is ook deels om te voorkomen dat de osb plaat waar het eerst op lag in de fik vloog. Die heb ik al meer dan eens moet doven 🙈. Heb hem na dit gebeuren al naar 90 opgeschroefd en toen tikte ik de wolfraam er in. Dat was het einde van de dag 🤪
 
Ik heb dat 4 takt geprobeerd en misschien moet ik er gewoon wat aan wennen, maar het lag me niet echt.

Lage amperage is ook deels om te voorkomen dat de osb plaat waar het eerst op lag in de fik vloog. Die heb ik al meer dan eens moet doven 🙈. Heb hem na dit gebeuren al naar 90 opgeschroefd en toen tikte ik de wolfraam er in. Dat was het einde van de dag 🤪
Oefening maakt de meester
 
Helaas wel knoopcellen, maar een heel stuk beter dan de €30,- versie van HBM, voor maar €6,- meer:
https://www.autogereedschap.com/a-5...ap-deluxe-xl-kijkvenster-slijpmodus-huismerk/Overigens horen die knoopcellen niet uit zichzelf leeg te lopen, std. China batterijen zijn niet geweldig, maar met een setje goede batterijen doe ik wel een tijd.
Gisteren heel kort gelast met zo’n klapbril uit de bouwmarkt en nu is m’n gezicht een rood vlak met twee witte doppen, voelt ook licht verbrand aan. Dat moesten we maar nog niet nog eens doen dus dan maar een kap besteld. Ben benieuwd, slechter kan het alvast niet worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan