Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
En @B2 .
Aanstrijken kan wel maar je gaat er nooit echt vrolijk van worden.
Het vergt enige oefening om te zorgen dat de wolfram-elektrode zich niet constant vastbakt aan het materiaal.
Het kan dus wel maar je zult nooit mooi kunnen starten. Sleepsporen zie je altijd weer terug op RVS.
Je kunt gewoon niet gericht opstarten op de plek die je eigenlijk wilt.

Puur voor een paar klusjes thuis zou het goed kunnen werken als jezelf tevreden bent met een iets minder resultaat.
Met een lasapparaat waar je elektrisch met de pin/beklede elektrode mee kunt lassen, daar kun je ook TIG mee lassen.
Je moet wel investeren in dat speciale slangenpakket met een kraantje voor het gas. + Een gasfles met reduceer.

Dit loopt allemaal ook al aardig in de papieren als je alles los moet aanschaffen, en je mist alle instellingen van een normaal TIG apparaat.
Bijkomend nadeel is dat de ouderwetse wolfraam elektrodes niet meer bestaan.
Die waren keihard én radio-actief.
Een gevaar voor de gezondheid dus die zijn verboden, en nu is het materiaal zachter en de punt dus ook.
Ook gaat het gasverbruik omhoog met zo'n kraantje, of je vergeet het kraantje los te zetten en weg punt. Chips.
Thx.
 
Ik heb zelf een nieuwe Duitse Chinees gekocht. Ben langs gegaan om bij ze te kijken voordat ik wat bestelde. Ze hebben een eigen werkplaats en laten regelmatig spullen aanvoeren vanuit China zodat ze ook snel kunnen repareren.

Het apparaat bevalt mij goed, boog lijkt stabiel ( voor zover ik kan beoordelen) en heb tot heden nog niets kunnen ontdekken wat me niet beviel.

https://www.lcdvision-schweisstechnik.de/
 
https://www.alibaba.com/product-detail/2017-Super-high-cost-effective-220V_60702483047.htmlHeeft iemand ervaring met dit merk. Een maat van mij heeft dit ding ook die kan er goed mee lasse maar die kan waarschijnlijk met allles een mooie las leggen.
Even opletten, vanaf de 250 zijn het machines voor 380V. Zo zijn er 1000-en-1 varianten, iets meer / minder stroom, etc. zie bv.:
https://www.lasexpert.nl/TIG220P
De 200 en 220P zijn genoeg reviews van te vinden, zo goed als allemaal met lovende woorden, dus voor het geld best doenbaar. Even doorzoeken naar een gebruikte "known brand" op Marktplaats of dergelijke voor gelijkaardige prijs kan natuurlijk ook, maar die hebben vaak minder "features", of je betaald meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan