Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Slijp of zaag wat je tot nu toe gemaakt hebt eens door of in en probeer het dan weer dicht te lassen. Onder de hand, dus met je toorts naar beneden en onder een hoek van 80-90 graden. Nagenoeg recht er op

Geef in ieder geval niet op ook als het geen verwennerij waar je mee mag werken

Ennnn probeer je machine direct in het stopcontact te steken. Werken zonder haspels of verlengkabels
 
Jij hebt het over gevulde draad met een Mig/Mag apparaat met menggas denk ik? Volgens mij heeft deze beste man het over een goedkoop apparaatje met flux core draad. Dus gas loos. Ik heb in het verleden veel kraan shovel bakken gedaan, dat is indd met gevulde draad en MET gas. Dat last uiteraard beter als electroden als je meters moet maken.
ik reageerde op een opmerking dat gevulde draad niks is, maar ook daarvoor geldt dat je krijgt waarvoor je betaald, en dat je met goede materialen heel goed met gevulde draad kunt werken
 
Zo, hierbij dan een 2de poging :')
Bekijk bijlage 1406891

Zo te zien komen er blaasjes uit de lasnaden, nog steeds keutelwerk, maar dat komt omdat dit ook weer de eerste keer is dat ik een buis aan iets las. (voor opschonen)
Had het vastgezet met een magneet en dan kleine lasjes gezet om alles op z'n plaats te houden.
- Amps nog steeds op max
- Draadtoevoer op 3
Lijkt me ook dat de draad zeer snel afbrand door de "hoge" ampères.

't is precies dezelfde machine die k@w@ in zijn reactie heeft staan. Die kerel in de video heeft dan ook wel jarenlange ervaring met lasapparaten :P
Het ander stukje was zo slecht dat de lasnaad niet eens hield toen het werkstukje op de grond viel. Is beunhazenwerk, maar ik heb ook niet zoveel staal op overschot liggen :(
Wel een bekend gezicht die blaasjes 🤷‍♂️

Met gevulde draad lassen lijkt mij een combinatie van MAG lassen met gas en beklede elektrode lassen.
Bij beide lasmethoden zie je dit verschijnsel wel. Bij beide word het veroorzaakt doordat de bescherming even wegvalt terwijl de las nog zeer heet is. Komt door rotzooi wat zich voor de las uit loopt, zoals verf, roest, zink (gegavalniseerd ijzer) of andere meuk. Een gedeelte verbrand maar als de rest teveel word begint de las te bruisen en krijg je blaren.
Of er is een grote opening waarin je te lang zit te lassen, materiaal is te heet en de bescherming werkt te kort, ook bruisen.

Waarom jij dit hebt daar ben ik nog niet helemaal uit, met jouw gevulde draad lassen.
Wat is dat voor buis? Heb je misschien de buitenkant schoongeslepen en zat de binnenkant nog vol met zink of verf?
 
Laatst bewerkt:
Nu hoeft het materiaal niet persé brandschoon te wezen, dat is ook overdreven.
Bij warmgewalst materiaal wat niet gestraald is zit de grijze walshuid er nog gewoon op. En dat spul is normaal gesproken goed te lassen.
Lichte zweem van roest moet normaal ook kunnen.
 
Met gevulde draad lassen is op zich niets mis als lasproces
Daar worden hele schepen mee in elkaar gelast.....

Alleen als je dat doet op een Parkside/Ferm/Einhell etc apparaat is het resultaat vaak diepbedroevend
 
Zo dus als ik het goed begrijp is mijn lasnaad nu te heet? Dat betekend dan de ampères naar beneden draaien, dus 70A.
Ik heb geen enkel idee wat voor metaal dat plaatje is. Dat is gewoon scrap dat ik heb ontdaan van de verf met mijn lamellenschijf.
Buisje heb ik ook geslepen aan de buitenkant, binnenkant niet, maar daar zit geen verf o.i.d. op.
Ik heb nog ander draad liggen van de vorige eigenaar, maar ik denk dat dat normale lasdraad is (voor MIG),
Enniewee, uiteindelijk is het stevig genoeg (stuuradapter/spacer voor Logitech G29), maar als het nog een keer loskomt ga ik het nog een keer opnieuw lassen met lasnaad op lasnaad :')

Met zo'n materiaal werken vind ik toch wel uitdagend. Ik zie het als een leerproces. 't is trouwens Welco gevulde draad.
Nou als het dan toch uiteindelijk lukt om mooie naadjes te maken zie ik dat als een win :)
 
Je las is niet te heet, het is nog steeds een bol lasje met weinig inbranding.

Oefen eerst met wat recht materiaal, plat/koker, en probeer een goed ingebrande vlakke las te krijgen.
Als dit eenmaal lukt kun je om een buis gaan lassen, dit is moeilijker omdat de positie van de toorts steeds veranderd.

Hier word redelijk uitgelegd hoe het werkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou inderdaad ook bij plaatjes blijven, en dan maximaal 3mm dik zoals de Duitser zegt in het eerste filmpje, op standje Max 90 Ampere.
Voor dikker materiaal is het apparaat niet geschikt. (Misschien wel voor een geoefend iemand)

Beide lassers in de 2 filmpjes adviseren bij gevulde draad slepend lassen, omdat het lasproces/smeltbad onrustiger is dan bij andere lasprocessen, en dat de lassnelheid lager ligt. Hierdoor brand je sneller door het materiaal heen als je stekend last.
De Duitser was trouwens rechtshandig en de Amerikaan linkshandig, dat was wel grappig om te zien.

Dus slepend lassen onder een hoek van 10 graden (Het is bijna niets maar dan heb je wel een beter zicht op het smeltbad)
Rustig blijven en het laspistool ondersteunen met de 2de hand. En goed kijken wat de las doet. Als je ziet dat je uit het midden last gelijk bijsturen. Heel iets zwaaien met het pistool mag ook, dan zie je de laslijn beter en kun je ook sneller bijsturen als je afwijkt. Ik vind iets zwaaien altijd wel fijn voor een beter zicht, op de één of andere manier.

Maar het is een moeilijk proces, onrustiger, veel spetters en veel rook waardoor je minder ziet.
Tenminste, het is niet fijn voor een beginner ook al praten ze er in de 2 filmpjes overeen dat het best wel geschikt is voor een beginner.
 
Laatst bewerkt:
En niet vergeten ook leuke dingen te maken.


Foto vh net
6D8A1F74-CA2D-4D3C-B61E-F8D80B951177.jpeg
 
  1. Wat ik ooit te lassen had, nam ik mee naar mijn werk. Mig Tig. RVS, staal. Maakte niet uit. De apparatuur is er en in de vrije tijd mag je je gang gaan. Er kwam de behoefte om simpele dingetjes (steeds vaker en groter) thuis te kunnen hechten en aflassen. Daarom een elektrodenapparaat geleend om te oriënteren. Niet echt mijn lasmethode maar ja, je kan er zowat alles mee aan elkaar sudderen voor
    IMG_3390.JPG
    huis, tuin en keukengebruik. Daar ging het dan. Proberen met goede elektrodes en nieuw ijzer van mijn wergever en toch "aankloten". Mijn beleving: Wat een prutsding! Is die net goed op gang, slaat ie thermisch uit. Keurtding uit de bouwmarkt! Was ik in de voortuin aan een aanhanger bezig, kreeg ik een stokoude Lorch aangeboden door een buurtbewoner. Man, wat een verschil. Als dag en nacht. Als toegift zaten er 10 doosjes verschillende soorten elektrodes bij. Gratis!
 
Vanavond even wezen oefenen met m'n HBM TIG apparaatje. Valt me al met al niks tegen, al word ik wel knettergek van de toorts. Het is een kunst op zich om de elektrode op de goede afstand uit de toorts te laten steken. En even de elektrode omdraaien is er ook niet bij. Er wordt een klem systeem gebruikt waardoor je elke keer de achterkant los moet schroeven.

2x 5mm plaatjes. Rechter las is zonder toevoeging, links met. Beiden gelast met 120A.

IMG_20190715_195528.jpg
Zolang het materiaal schoon is, is het prima te lassen. Maar daar ging ik de mist in toen ik kokertjes van de Karwei ging lassen. Daar zat de zinklaag nog op en dat werd één grote bende.

Verder iemand nog een brief gehad van HBM? Blijkt dat de wolfraam elektroden van hun thorium bevatten. Onder geen beding zou ik er nog mee mogen lassen. Nadere info kwam nog.
 
Dat zijn dan ouderwets goede... als je de oude garde moet geloven.

Het lassen is het probleem niet, het slijpstof wel ;)

Dit is onjuist. Thorium bestraalt ten alle tijde, ook bij opslag. Bij inhalatie is het probleem wel groter inderdaad. Er kunnen behoorlijke dosissen ontvangen worden als je regelmatig slijpt. Het beste is teruggeven aan HBM en hun met de zooi opzadelen.

In ieder geval niet zomaar weggooien of bij het oud ijzer. Dan zadel je zomaar een ander met probleem en eventuele bijbehorende kosten op.
 
Morning,

Wie kan me uitleggen hoe het komt dat je zelfs op een 6kVa 1 fase benzine generator zo beroerd kan lassen? Er staat nauwelijks wat op, maar het ding is inmiddels een jaar of 10 oud. Met zagen (2000w drycutter) gaf de multimeter 180-210v. Lassen moest met 1 haspel van 30m (3 x 2,5)
Gebruikte lasapparaat Lincoln 150 met Oerlikon Special 3,2 (nieuw droog pak). Alle lassen stapelen en boven hoofd
Dat ik niet genoeg porrie had was duidelijk. Ik wil weten hoe het kan met een 6000w generator.
Zo een 35kVa ophalen en lassen met de Powcon. 400v last sowieso prettiger en deze heeft een afstandbediening.

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    290,9 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Van een kursus bij europower dik 20 jaar geleden weet ik nog dat lassen met gewone stroomgroepen ten zeerste werd afgeraden. Maar dat was eerder omdat het heel slecht was voor de stroomgroep zelf. Zeker op monofase. Lasgroepen hebben daarvoor een specciale versterkte fase.

Was wel nog van voor de electronisch gestuurde lastoestellen, ivm veel te hoge pieken bij het beginnen lassen. Geen idee hoe het zit met dat modern spul.
 
Morning,

Wie kan me uitleggen hoe het komt dat je zelfs op een 6kVa 1 fase benzine generator zo beroerd kan lassen? Er staat nauwelijks wat op, maar het ding is inmiddels een jaar of 10 oud. Met zagen (2000w drycutter) gaf de multimeter 180-210v. Lassen moest met 1 haspel van 30m (3 x 2,5)
Gebruikte lasapparaat Lincoln 150 met Oerlikon Special 3,2 (nieuw droog pak). Alle lassen stapelen en boven hoofd
Dat ik niet genoeg porrie had was duidelijk. Ik wil weten hoe het kan met een 6000w generator.
Zo een 35kVa ophalen en lassen met de Powcon. 400v last sowieso prettiger en deze heeft een afstandbediening.

Alvast bedankt
Dat ligt aan de piekspannigen, dan moet je er een inverter achter zetten, maar die zijn duur....
 
Terug
Bovenaan Onderaan