Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.159
7.940
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
komt omdat de fupa cups een eigen ontworpen diffuser heeft ,dit zorgt voor een nog egaler gasstroom waardoor het ook minder gas nodig heeft dan de andere cups.
dus je hebt de standaard gaslens wat het al mooi verdeeld en daarna gaat het nog door de diffuser.
met een standaard cup #10 ga je het nooit redden met 8/9 liter per min , daar moet je toch wel 13-14 liter per min hebben.
ik kon het in het begin ook niet geloven en had dezelfde vraagtekens als jou maar na het uitproberen liggen de standaard cups al jaren in de kast zonder gebruikt te worden.

afbeelding om het duidelijker te maken.

Duidelijk, kun je me aan een setje helpen?
Heb een type 26 toorts van Parweld, heb je daar een passend hitteschildje voor?

Via pb kan ook trouwens, jij hebt je PB box niet aanstaan volgens mij?

Groeten.
 
Iemand ervaring met dit apparaatje? Is in de aanbieding bij hbm.

Wil een simpel, goedkoop tig apparaat om aan de motor te lassen (subframe, beugeltjes etc).

Ik las vooral eigenlijk alleen staal (geen RVS).

 
Het lassen met de handkap zal wel niet meevallen, zeker niet als je nog draad moet toevoegen _O-
Daarnaast heeft dit apparaat geen HF start, het hele verhaal over de inschakelduur is helemaal niet zo interessant voor hobbymatig laswerk.
Omdat dit apparaat geen HF start heeft gaat het hier over een "lift tig" type, zelfde als met een electrode apparaat moet je de boog ontsteken door de wolfraam electrode te slepen over het te lassen materiaal.
Zeer ongunstig.

Goede kans ook dat je handmatig de gastoevoer op de toorts moet bedienen, dat zie je wel vaker met dit soort apparaten, ook niet echt gunstig.


Als je nog geen ervaring hebt met tig lassen zou ik je dit apparaat niet aanraden.

Is een mig mag apparaat niks voor je?
Dat is veel gebruiks vriendelijker ( moet sowieso veel oefenen )

Groeten.

Edit: even rondgekeken op de website van HBM.
Dit apparaat heeft wel HF start, en instelbare nastroomtijd, vooral van toepassing op RVS en titanium.


Veel beter geschikt voor de beginner.

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft wel HF start en de gas komt voor zover ik kan zien gewoon mee in het slangenpakket, zonder kraan. Vandaar dat het me wel interessant leek :) en die laskap, die gaat meteen de prullenbak in natuurlijk.

Verder heb ik (beperkte) ervaring met tig.
 
Let op die goedkope laskappen van onder de veertig euro bij HBM zijn niet geschikt voor tig lassen al staat dat wel op de doos
Zelf zaterdag zo een nieuw geruild naar een tweemaal duurder exemplaar nadat die regelmatig uitviel ook met nieuwe batterijen er in
Bij het klagen erover vertelde de adviseur dat hij deze alleen verkoopt voor mig en elekstrode laswerk niet voor tig
 
Stadion AZ

Bijzonder om te zien
5DFF7211-CD06-4A95-8F9A-19930D198117.jpeg
5E678822-BE93-41DA-A0C1-B63AF7E2644B.jpeg
 
Klinkt aannemelijk wat je zegt. Ik vind het raar om te zien dat de voetplaat (einde koker) dezelfde maat heeft als de koker. Gezien de roest lijkt het mij dat er geen goede V-naad gemaakt en dicht gelast is. Ook raar om te zien is dat de schetsplaat vh windverband in het midden vd koker is gelast. Die is op dat punt zwak en kan de duw en trek niet verwerken. Het heeft daar ruimte om te bewegen.
Ik ben geen expert en ben zeer benieuwd wat de cracks ervan vinden
 
Die hebben het naderhand nog volgelegd met zonnenpanelen...iets met gewicht en windvlagen?????
Windlast zal wel op gerekend zijn, maar (extra)belasting? Normaal gesproken op 50 cm sneeuwlast, dacht ik zo nog eens gehoord te hebben...
Weet zo niet, of dat hier ook zo van toepassing is.
Maar vermoed, dat hier door die zonaanbidders niet zo naar gekeken word/is.
 
Als nu gewoon de normen eens gevolgd worden tijdens constructiewerk. In deze wereld wordt helaas nog te vaak weggekeken en constructies goedgekeurd zonder dat de noodzakelijke inspecties uitgevoerd zijn.

Daarnaast zijn er nog geen duidelijke voorgeschreven periodieke keuringen voor dit soort constructies waardoor eventuele scheuren (het blijft toch een bewegende constructie) niet tijdig gevonden kunnen worden.
 
Als nu gewoon de normen eens gevolgd worden tijdens constructiewerk. In deze wereld wordt helaas nog te vaak weggekeken en constructies goedgekeurd zonder dat de noodzakelijke inspecties uitgevoerd zijn.

Daarnaast zijn er nog geen duidelijke voorgeschreven periodieke keuringen voor dit soort constructies waardoor eventuele scheuren (het blijft toch een bewegende constructie) niet tijdig gevonden kunnen worden.

Is dat wel zo? of is het misschien omdat de kennis simpelweg ontbreekt, en men veel te makkelijk een computer het werk laat doen en daar op vertrouwd, ( zowel bij bouwers als inspectie)..

Had vorige week nog een discussie met een van onze "relayabilitie engineers ( ja ik heb die titel niet verzonnen)" omdat we met regelmaat een verkeerde melding kregen die het procesverstoorde, niks ernstigs , maar gewoon ongemakkelijk, en kost uiteindelijk productie..

Nou hij was direct in zijn wiek geschoten, en de laptop mer RSlogic werd er bij gehaald, en heel overtuigend liet hij mij zien dat dat niet kon want kijk maar naar het scherm......
Toen heb ik hem even mee genomen naar de lijn, en de situatie gesimuleerd waarbij de storing optrad...

Ja uhh maar dit kan niet...
Maar gebeurt het..?????
Ja maar ligt niet aan mijn programma.....

Interesseert me niks, maar het gebeurt dus los het maar op....

Ja maar dit kan niet...

pfftttt......

Zelf maar ingedoken uiteindelijk bleek een of een EN te moeten zijn
 
Is dat wel zo? of is het misschien omdat de kennis simpelweg ontbreekt,

Ja en deels.

Het eerst is natuurlijk zeer kwalijk en uitermate treurig dat het gebeurd. Maar geld is zaligmakend en als er bespaard kan worden door zaken niet te doen dan gebeurd dat. Voor het tweede deel kan je expertise inhuren (zoals waar ik werk) maar dat is niet gratis en dan komen we terug bij het geld gedeelte.

Maar ik zeg al jaren dat er zoiets als dit moest gebeuren voordat ze wakker zouden worden. Hopelijk belandt het nu niet weer in een donker hoekje.
 
Nicolas Taleb zegt:
In any profession, 90% of people are clueless but work by situational imitation, narrow mimicry & semi-conscious role-playing.
Except social "science" and journalism where it is 99% and 100%, respectively.

>Ruwe vertaling: het overgrote deel vd werkende mensen heeft geen flauw idee wat ze eigenlijk aan het doen zijn.

Waarom Taleb? Hij zegt hele interessante dingen over Risk Management en dat ligt ten grondslag aan het AZ stadion rampje ...
 
Ja en deels.

Het eerst is natuurlijk zeer kwalijk en uitermate treurig dat het gebeurd. Maar geld is zaligmakend en als er bespaard kan worden door zaken niet te doen dan gebeurd dat. Voor het tweede deel kan je expertise inhuren (zoals waar ik werk) maar dat is niet gratis en dan komen we terug bij het geld gedeelte.

Maar ik zeg al jaren dat er zoiets als dit moest gebeuren voordat ze wakker zouden worden. Hopelijk belandt het nu niet weer in een donker hoekje.
Dit beland bij de zelfde organisatie als dat onderzoek uitvoerde op dodelijke ongevallen in de bouw door instortende construkties. Een uiterst geheime organisatie. De uitslag is staatsgeheim......
 
Is dat wel zo? of is het misschien omdat de kennis simpelweg ontbreekt, en men veel te makkelijk een computer het werk laat doen en daar op vertrouwd, ( zowel bij bouwers als inspectie)..

Had vorige week nog een discussie met een van onze "relayabilitie engineers ( ja ik heb die titel niet verzonnen)" omdat we met regelmaat een verkeerde melding kregen die het procesverstoorde, niks ernstigs , maar gewoon ongemakkelijk, en kost uiteindelijk productie..

Nou hij was direct in zijn wiek geschoten, en de laptop mer RSlogic werd er bij gehaald, en heel overtuigend liet hij mij zien dat dat niet kon want kijk maar naar het scherm......
Toen heb ik hem even mee genomen naar de lijn, en de situatie gesimuleerd waarbij de storing optrad...

Ja uhh maar dit kan niet...
Maar gebeurt het..?????
Ja maar ligt niet aan mijn programma.....

Interesseert me niks, maar het gebeurt dus los het maar op....

Ja maar dit kan niet...

pfftttt......

Zelf maar ingedoken uiteindelijk bleek een of een EN te moeten zijn
Zo ooit ook een discussie gehad met een verkoper/"ingenieur"(?) Van pompen.
Ging over een doodgewone centrifulgaan waterpomp.
De door hem geselecteerde pomp gaf niet voldoende debiet, "Ha ja, maar je moet de druk laten dalen, kijk maar in de grafiek op mijn (mooie) tablet, dan geeft de pomp meer debiet, bla bla...".
Toen ik hem vroeg of hij enig idee had hoe dat moest zonder de leiding en afsluiters te vergroten zei deze: "niet nodig! verlaag nu gewoon die druk".
Ik ben weggegaan...
 
ik vind in Nederland over het algemeen de eisen veel te laag liggen , veel lasser's weten ook niet 100% waar ze mee bezig zijn maar dit is een totaal plaatje wat te maken heeft met meerdere factoren;
-geen fatsoenlijke les/lascursus gehad.( die stellen in Nederland eigenlijk ook niks voor)
-leidinggevende in het bedrijf.( doen we al 30 jaar zo uitspraken)
-dealers/leveranciers die niet weten waar ze het over hebben.
 
ik vind in Nederland over het algemeen de eisen veel te laag liggen , veel lasser's weten ook niet 100% waar ze mee bezig zijn maar dit is een totaal plaatje wat te maken heeft met meerdere factoren;
-geen fatsoenlijke les/lascursus gehad.( die stellen in Nederland eigenlijk ook niks voor)
-leidinggevende in het bedrijf.( doen we al 30 jaar zo uitspraken)
-dealers/leveranciers die niet weten waar ze het over hebben.

Vooral die uitspraak "we doen het altijd zo"
:(:(
Ik werk bij een bedrijf waar veel mensen al 40+ jaar werken, en die willen niet snel meer aannemen dat iets sneller/makkelijker/beter kan. Ik als jong manneke (37jaar) weet er maar niks van.
 
Neem de telefoon dan als voorbeeld. Ze zijn vast allemaal ook gestopt met de vaste telefoon met draaischijf
Het kutte is dat veel van die oldtimers zich persoonlijk aangevallen voelen. Daarmee wordt het extra lastig om een wijziging door te voeren. Als je dat kunt tackelen ga je winnen
 
Terug
Bovenaan Onderaan