Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.183
8.007
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Toen ik hem vroeg of hij enig idee had hoe dat moest zonder de leiding en afsluiters te vergroten zei deze: "niet nodig! verlaag nu gewoon die druk".
Ik ben weggegaan...


|(|(|(

En zulke idioten krijgen daar ook nog goed voor betaald. Aapjes die ze een verkooptrucje hebben geleerd en zelf alles geloven wat hun verteld/wijsgemaakt wordt. :X
Krijg ook steeds meer met zulke types te maken, bedrijf waar ik nu werk (ingehuurd dus) laat met enige regelmaat zulke "specialisten" opdraven. B|

Sorry, er zaten maar 50 hertzen in de motor, staat letterlijk op het typeplaatje O-)

L:+L
 
Als nu gewoon de normen eens gevolgd worden tijdens constructiewerk. In deze wereld wordt helaas nog te vaak weggekeken en constructies goedgekeurd zonder dat de noodzakelijke inspecties uitgevoerd zijn.

Daarnaast zijn er nog geen duidelijke voorgeschreven periodieke keuringen voor dit soort constructies waardoor eventuele scheuren (het blijft toch een bewegende constructie) niet tijdig gevonden kunnen worden.

Met de invoering van de EN1090 is dat toch wel afgelopen. Een dak van een stadion al helemaal.
Ongetwijfeld zijn er een hoop cowboys betrokken geweest bij de bouw (aangezien hetzelfde koppel bedrijven ook de befaamde parkeergarage in Wormerveer heeft gebouwd...) maar tegen mensen die bewust met de regels rommelen valt helemaal niks te doen.
 
Vooral die uitspraak "we doen het altijd zo"
:(:(
Ik werk bij een bedrijf waar veel mensen al 40+ jaar werken, en die willen niet snel meer aannemen dat iets sneller/makkelijker/beter kan. Ik als jong manneke (37jaar) weet er maar niks van.

Helaas ben ik in de inspectiewereld voldoende mensen tegengekomen die het echt niet snappen.
Echter is de meerderheid wel degelijk bekwaam.

Met name in de inspectiewereld moet je wel een zekere mate van arrogantie hebben, immers wordt er zowel van boven (management) als onder (fabriek) tegen je aan geschopt. Indien je inspecties uitvoert aan de andere kant van de wereld bij een leverancier in naam van de afnemer wordt het helemaal leuk.

Ik beheers zelf TIG en MIG/MAG maar had al vrij snel door dat er meer te halen valt (zowel in beloning als ontwikkeling) 'op kantoor'. Vandaar al snel mijn IWE gehaald alsmede enkele inspectieopleidingen. Mijn ervaring is juist dat in de techniek zowel de bedrijven als de medewerkers open staan voor verbeteringen.
In diezelfde sector zijn ze echter allergisch voor gekonkel en gewauwel. Gewoon recht voor zijn raap en weten waar je het over hebt, ook aangeven als je iets niet weet.

Ps: Ik heb het vak geleerd in de olie en gas (warmtewisselaars en drukvaten), heb te maken gehad met exotische materialen/hoog corrosieve mediums/dynamische belastingen en temperaturen/ toepassen van meerdere (soms conflicterende) normen op één apparaat. In vergelijking hiermee is een stadiondak is best wel basic.
 
Oké, ik neem aan dat je dit wel volgt. Zou je het kunnen posten als je meer info hebt? Ik vind het super boeiend om te zien wat er is gebeurd.

Edit: toevallig een kale Olaf in je collega bestand?

Ik volg het van een afstand (woon in Hanoi, Vietnam). Een kale Olaf ken ik niet.

De reden dat ik aangeef dat vanaf de foto('s) niets te concluderen valt is simpel:
1: De resolutie is veel te laag (echt veel te laag, voor inspectiewerk op afstand heb je meerdere macro's nodig met maatreferenties erop)
2: Er is niets bekend over het lasdetail/toegepaste procedures/toegepaste materialen etc.
3: Er is niets bekend over de berekeningen die zijn uitgevoerd

Eigenlijk is het vergelijkbaar met het aangeven van een vreemd geluid in je motor op dit forum.

Mijn motor (merk/type/bouwjaar onbekend) doet "IEIEIEIEIEI.... PFFFFFF..... IEIEIEIEIE....." enig idee wat het kan zijn???
 
Met de invoering van de EN1090 is dat toch wel afgelopen. Een dak van een stadion al helemaal.
Ongetwijfeld zijn er een hoop cowboys betrokken geweest bij de bouw (aangezien hetzelfde koppel bedrijven ook de befaamde parkeergarage in Wormerveer heeft gebouwd...) maar tegen mensen die bewust met de regels rommelen valt helemaal niks te doen.

De NEN 1090 is er alweer een jaartje of 5. Mijn voorbeelden zijn recenter. Ja, ook in Nederland worden de regels niet altijd gevolgd als er geld bespaard kan worden.
 
De NEN 1090 is er alweer een jaartje of 5. Mijn voorbeelden zijn recenter. Ja, ook in Nederland worden de regels niet altijd gevolgd als er geld bespaard kan worden.

Er is nog helemaal niets bewezen, niet of het over besparen gaat, niet of de lassen goed waren, niet of.......
Er zijn een hoop fabels en aannames, maar wat mij opvalt...
We weten allemaal die wel eens een las gelegd heeft dat het materiaal rond de las van structuur veranderd, en vaak zwakker wordt...
Veel van dit soort constructie's wordt dan ook meestal met een paar flinke bouten aan elkaar gemaakt, waarom hier voor lassen is gekozen bevreemd mij...
Maar dat zal ik wel verkeerd zien....
 
Een constructie zit altijd met bouten vast. Al is het maar om het ding op locatie/positie te krijgen.

De grootste waar ik bijna niets aan gedaan heb:
CE5A7E7A-5FE3-49AF-96C7-D5A595A6DD90.jpeg

Iets van 26m lang en 8900kg

Veel groter ga je over de weg niet vervoerd krijgen
 
De reden dat ik aangeef dat vanaf de foto('s) niets te concluderen valt is simpel:
1: De resolutie is veel te laag (echt veel te laag, voor inspectiewerk op afstand heb je meerdere macro's nodig met maatreferenties erop)
2: Er is niets bekend over het lasdetail/toegepaste procedures/toegepaste materialen etc.
3: Er is niets bekend over de berekeningen die zijn uitgevoerd
Inderdaad, een paar vage foto's van kokers
Wat is de maat van de kokers ? Wanddikte ? Etc
Weten we niet.....
 
Dat geeft toch ook niet. Het is absoluut boeiend om over na te denken.

Dit wazige detail vind ik bijzonder. Een koker is er ongeveer op z’n zwakst en er zit een lip aan voor een verbinding. Probeer met een hamer maar een deuk te slaan. Op de hoeken heb je effe wat meer geweld nodig
90477034-1F2C-4E3B-8AC5-C8847A50B3D1.jpeg
 
Toevallig iets wat precies binnen mijn vakgebied past.

Op basis van deze foto's kun je helemaal niks concluderen.
Uiteraard, het is ook maar een aannamen op basis van deze beperkte info. Maar zo als ik ook al aangaf. Dit soort onderzoeken worden kennelijk gedaan door uiterst geheimen organisaties...enz.

Als jij zeg, dit is mijn vak gebied, Breng ons dan maar op de hoogte van de publiekaties. Of waar we die kunnen vinden. En dan heb ik het nog niet eens over dit specifiek geval van dat stadion dak. Want daar zijn nog geen eens doden gevallen. 😩
 
Uiteraard, het is ook maar een aannamen op basis van deze beperkte info. Maar zo als ik ook al aangaf. Dit soort onderzoeken worden kennelijk gedaan door uiterst geheimen organisaties...enz.

Als jij zeg, dit is mijn vak gebied, Breng ons dan maar op de hoogte van de publiekaties. Of waar we die kunnen vinden. En dan heb ik het nog niet eens over dit specifiek geval van dat stadion dak. Want daar zijn nog geen eens doden gevallen. 😩

Als je meer wilt weten over de garage in Wormerveer dien je een WOB verzoek in bij de gemeente Zaanstad.
Wil je meer weten over de Elektrabel centrale dien je een WOB verzoek in bij de gemeente Nijmegen.
Meer weten over de indicaties (kunnen scheuren zijn) in de afsluitdijk (in het staal, reeds bekend vanaf de bouw) dan denk ik dat je bij Rijkswaterstaat moet wezen (WOB verzoek).
Meer weten over de (ik weet niet 100% zeker of het de juiste is) 'Oversteek' (brug bij Nijmegen) die vanaf de oplevering continue gerepareerd wordt, WOB verzoek. Hier zijn overigens speciale elektrodes voor ontwikkeld zodat het lassen plaats kan vinden terwijl het verkeer gewoon doorrijdt (lassen gebeurd aan binnenkant/onderkant brugwegdek).

Wil je straks meer weten over het onderzoek naar dit dak dan dien je een WOB verzoek in bij de gemeente Alkmaar.

Dit soort onderzoeken lezen niet weg als een boek, een goede kennis van de materie is een vereiste. Het lijkt mij dan ook niet handig om ze gewoon online te zetten, maar ze zijn wel 'vrij' toegankelijk.
 
Dan had je je vraag misschien anders moeten stellen ;) maar inmiddels was het sneller geweest om even dat contactformuliertje in te vullen en een reactie af te wachten :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan