Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.119
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Is er een bepaalde lasprimer die jullie aan kunnen bevelen? Ben bezig met het opknappen van de aanhanger en daar zit wat laswerk aan. Ben bezig de oude delen eruit te slijpen maar het duurt nog even voordat ik de vervanging erin kan lassen, wil het tussentijds wel beschermen tegen roest.
Ik zie op YT en op internet heel veel " weld through primers" maar ik kan ze in NL nog niet echt vinden. Heb bij Rustbuster een busje InoxSpray van Mahotec meegenomen, maar die is alleen voor puntlassen bedoeld... iemand tips?
 
Het ligt er vooral aan of je kan lassen en waarmee je gaat lassen. Is het met electrode dan is zinkspray ook goed. Met draad en menggas werkt zo schoon mogelijk het prettigst en dan werkt schoonmaken beter. Is het maar voor een paar weken, dan gewoon blank houden of een beetje WD40 erop spuiten. Spetterstray werkt ook goed

google geeft deze van HBM als eerste en die vind ik persoonlijk het prettigst
3D7F33D2-C879-49D3-8B6E-B295EFF6282C.png
 
ODSqMEV.jpg


Ik wil zo'n deukje opvullen. Met TIG krijg ik steeds rond m'n puddle weer een nieuwe verzakking waardoor het niet lukt om (Na het vlakslijpen) iets helemaal vlak te krijgen. Je hebt steeds putjes rond de puddle. Zou een MIG apparaat hier beter voor zijn?

ff overdreven doorsnede van de weld bead:

hIzljVF.png
 
Laatst bewerkt:
Vertinnen doe je inderdaad met smeertin en een grote soldeerbout vaak met branderbout.
Je kan het met een hardhouten blokje wat uitsmeren en als het gestold is kun je het raspen vijlen schuren en plamuren.
De klassieke manier voor oude auto's en zo, zodat je geen dikke lagen plamuur hoeft te gebruiken.
Het werkt best goed tegen roest, beetje vergelijkbaar met galvaniseren, je kan dus ook een overlap van plaatwerk roestvrij houden.
Je moet het wel superschoon schuren en naderhand het vloeimiddel goed wegwassen.
 
Cool! Dit is wat jullie bedoelen right? Vertinnen

Ik ga vaders ff vragen, misschien heeft hij de spullen al liggen.

gewoon je toevoegdraad er opleggen en voltiggen.. de rest afslijpen en klaar :?

Heb ik gedaan maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik krijg steeds rond de lasnaad een verzakking die je daarna weer gaat opvullen waarna er weer een verzakking bij die lasnaad ontstaat. Zo blijf je bezig.

Misschien doe ik iets verkeerd hoor. Zijn de instellingen niet goed of is mijn techniek verkeerd. Heb alles zelf geleerd tot nu toe;)
 
Cool! Dit is wat jullie bedoelen right? Vertinnen

Ik ga vaders ff vragen, misschien heeft hij de spullen al liggen.



Heb ik gedaan maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik krijg steeds rond de lasnaad een verzakking die je daarna weer gaat opvullen waarna er weer een verzakking bij die lasnaad ontstaat. Zo blijf je bezig.

Misschien doe ik iets verkeerd hoor. Zijn de instellingen niet goed of is mijn techniek verkeerd. Heb alles zelf geleerd tot nu toe;)
Ja dit is het, en volgens mij kun je hier een strakker resultaat mee krijgen dan met tiggen.
Een laag opzetten en die vervolgens afraspen vijlen schuren is ook makkelijker met tin dan met staal.

 
Terug
Bovenaan Onderaan