Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.164
7.959
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Vast wel
Als het goed schoon geschuurd is dan heb je geen agressief vloeimiddel nodig. Kaarsvet (stearine) voldoet goed bij smeertin.
Er is een pasta in de handel dat het vertinningspasta een mengsel van vloeimiddel en tin daarmee kan vrij makkelijk de oppervlakte vertinnen voor je gaat vullen of platen aan elkaar solderen , is onder andere bij Roestbusters te koop .
Ik heb het gebruikt met zon brander als welke ThomPa poste zij het dat ik een exemplaar had met een slang tussen de tank en brander maar het berijk van de vlam temparmatuur is gelijk en ook van dat bekende blauwe merk
 
daily_gifdump_3178_08.gif
 

Ziet er geweldig uit maar is echt een rotzooitje om mee te werken (giftige damp en agressieve vloeistof :r). En vreet ook de rest van je materiaal op.... en zo mooi als in het filmpje heb ik het nog niet in het echt gezien ;)
Ik hou het gewoon bij beitspasta of een bristle brush van 3M. en anders mag de verkleuring lekker blijven zitten.

Later,

Loek
 
Ziet er geweldig uit maar is echt een rotzooitje om mee te werken (giftige damp en agressieve vloeistof :r). En vreet ook de rest van je materiaal op.... en zo mooi als in het filmpje heb ik het nog niet in het echt gezien ;)
Ik hou het gewoon bij beitspasta of een bristle brush van 3M. en anders mag de verkleuring lekker blijven zitten.

Later,

Loek

dat komt omdat 9/10 las veel te warm is gelast en dus verbrand/grijs is , dat krijg je met beitsen niet weg nee.
 
dat komt omdat 9/10 las veel te warm is gelast en dus verbrand/grijs is , dat krijg je met beitsen niet weg nee.

Ok dat zou best kunnen... Maar dat bedoelde ik niet. Als ik RVS las en ik wil de verkleuring weghebben is dat 9/10 keer met zo'n 3M borstel zo gepiept.
Op het werk (waar ik dus niet las omdat anderen dat oneindig veel beter kunnen) blijft nooit verkleuring zitten op RVS, en wordt het laswerk vaak weer netjes in het juiste verstek geslepen met van alles en nog wat aan schuur en slijpmiddelen. Maar in ieder geval NIET met zo'n elektrisch etsend borsteltje. Hadden we ooit wel voor wat industrie onderdeeltjes. Maar kreeg je echt te veel rotzooi van.
 
Ok dat zou best kunnen... Maar dat bedoelde ik niet. Als ik RVS las en ik wil de verkleuring weghebben is dat 9/10 keer met zo'n 3M borstel zo gepiept.
Op het werk (waar ik dus niet las omdat anderen dat oneindig veel beter kunnen) blijft nooit verkleuring zitten op RVS, en wordt het laswerk vaak weer netjes in het juiste verstek geslepen met van alles en nog wat aan schuur en slijpmiddelen. Maar in ieder geval NIET met zo'n elektrisch etsend borsteltje. Hadden we ooit wel voor wat industrie onderdeeltjes. Maar kreeg je echt te veel rotzooi van.

als je voor de voeding/chemische industrie last dan word alles gewoon gebeitst hoor ;)
vaak als je reparaties of kleine aanpassingen moet lassen dan nemen wij een kleine beits apparaat mee en kun je op locatie nog wat bij werken.
schuren,slijpen oid doen wij niet aan.
en als je aan fatsoenlijk apparaat koop hebt je niet ''te veel rotzooi van''.
 
Klopt, ik heb in de leidingbouw gezeten
RVS leidingen/pipespools uit de werkplaats gingen naar een speciaal bedrijf om te beitsen
Dan kwam de hele pijp glimmend terug
Montagelassen in "het veld" of in de fabriek moesten met kwastje beitspasta en scotchbrite gebeitst worden
 
We hebben op ons bedrijf leidingen die "gepigd" moeten worden, (dis een stop die er met perslucht wordt doorgeduwd), de meeste van die leidingen worden "orbitaal" gelast, Ik weet niet of dan nog beursen nodig is. (Al denk ik van wel? tig is tig, ook al is het een robot?)
 
En ontevreden blijven om jezelf te blijven pushen om het netter en beter te doen.

Ik heb pas deze kozijnen en deuren in het werk staan maken. Elke fout blijf je zien en slijpsporen zijn uit den boze. Enkel de entree krijgt een krukset. De rest (4 vd 6) een rolschoot en enkel de cilinder in het zicht om af te sluiten
Het werk stond “effe” stil. Vanavond de 2 toegangsdeuren tot het kantoor afsluitbaar gemaakt. Morgen worden de cilinders ingemeten
26C1E5B8-8FF5-4304-9F30-ABE75755F7AB.jpeg
3FC44723-4DC3-47D4-AA58-ECFA00DD5DEA.jpeg
527F6EB2-93B6-4913-8D0B-1D7D62B0C9D3.jpeg
 
Vandaag een lasklusje op een werk waar de stroomvoorziening goed bips is. Hij belde vd week al dat hij een verrassing had. Heerlijke klanten
Wat is dat voor een klein lasapparaat ?
Een Powcon ?

Heb ik een jaar of 15 geleden ook nog mee gewerkt, was toen al een ouder beestje, die kon ook TIG lassen
Dat waren volgens mij een van de eerste inverter lasapparaten in de jaren 80/90 (al hadden ze de techniek onder licentie van Kemppi)
 
Powcon is ergens eind 90 overgenomen. Daarmee holde de kwaliteit ook achteruit. Ik heb hem nu 20 jaar en het blijft echt een beul. De oudere en echte Powcons lassen wel veel rustiger. Toch ben ik er nog steeds super blij mee. Altijd heb je genoeg vermogen en kan hij tegen een stootje. Toevallig heb ik hem deze weken dagelijks nodig. De afstandbediening gebruik ik zelde

212E12F8-8AE0-463F-B967-1DC52DBB5BE7.jpeg
F1A2E5AE-B950-4199-9317-A4D393D88D06.jpeg


Op 3-350A voldoet hij ook prima als snijbrander
 
Kijk maar eens op de site van bv Vecom. Hele grote rvs tanks worden er gedompeld om te beitsen. Daarna passiveren (beschermlaag).Ook zijn er bedrijven die met hoge waterdruk (blasting) laswerk reinigen. Gr. Cardanfreak

Er zat vroeger een vestiging van VECOM bij ons in de straat op het werk..... Daar brachten wij ook wel eens wat RVS heen. De velen verf hingen daar gewoon aan de stalen balken van het gebouw :o
De kerel die daar werkte had volgens mij geen longen meer in zijn lijf, je kon daar gewoon niet fatsoendelijk adem happen binnen.
 
Er zat vroeger een vestiging van VECOM bij ons in de straat op het werk..... Daar brachten wij ook wel eens wat RVS heen. De velen verf hingen daar gewoon aan de stalen balken van het gebouw :o
De kerel die daar werkte had volgens mij geen longen meer in zijn lijf, je kon daar gewoon niet fatsoendelijk adem happen binnen.
He die Supervet. Daar ben ik vaak geweest om spullen te brengen/halen . Ligt aan de weg waar Heuts ook zit toch? Gr. Cardanfreak
 
Terug
Bovenaan Onderaan