Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.186
8.017
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Begin deze week mij ingeschreven in de avondschool (school na het werk, jeuj) om e leren lassen. Eerste les was over elektrodellassen, kon ik aardige lijntjes trekken en een mooie boog aanstrijken. Jammer genoeg geen foto's om mijn voortgang te tonen, maar het is alleszins 100x beter dan wat ik met de lidl vuldraad lasapparaat kan doen. Ik denk dat ik de lidl lasser weg ga doen en een elektrodenlasapparaat in de plaats van ga zetten :') hopelijk zullen deze lessen helpen met mijn nieuwe motorproject (subframe enzo)
 
Je kan beter die vuldraad wegdoen en er een gasfles op zetten, als dat mogelijk is bij jouw apparaat.
Elektrode op dun materiaal werkt niet heel prettig, maar het kan wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Ooit op cursus gelast met zo'n enorme trafo met draaiwiel er bovenop op 380V, lastte veel fijner dan mijn oude Aldi braadbakje
Ja. Dat waren altíjd de besten. Ook toen ze vervangen werden door kleinere apparaten.

Maar een jaar of 15 geleden kwam er een ander ontwerp (volgens mij niet meer met spoelen), en dat last ook goed.
Het suist/fluit een beetje. Ter grote van broodtrommelformaat.
Én, stukken beter dan dat goedkope flutspul.
 
Ja. Dat waren altíjd de besten. Ook toen ze vervangen werden door kleinere apparaten.

Maar een jaar of 15 geleden kwam er een ander ontwerp (volgens mij niet meer met spoelen), en dat last ook goed.
Het suist/fluit een beetje. Ter grote van broodtrommelformaat.
Én, stukken beter dan dat goedkope flutspul.

Inverter heet dat. ;)

media_465_225542_w900.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Ja. Dat waren altíjd de besten. Ook toen ze vervangen werden door kleinere apparaten.

Maar een jaar of 15 geleden kwam er een ander ontwerp (volgens mij niet meer met spoelen), en dat last ook goed.
Het suist/fluit een beetje. Ter grote van broodtrommelformaat.
Én, stukken beter dan dat goedkope flutspul.
Dat suisen/fluiten is waarschijnlijk de ventilator...
Verder hoor je niet echt wat, ik tenminste niet bij mijn Kemppi...
 
Dat suisen/fluiten is waarschijnlijk de ventilator...
Verder hoor je niet echt wat, ik tenminste niet bij mijn Kemppi...
Nee, dat komt pas als de elektrode afsmelt.
Die grote begonnen te brommen, en zo'n inverter fluit bijna.

Maar ik heb het ook niet over een Kemppi.
Het merk weet ik even niet meer.
Eerst hadden we van die kleine groene, legerkleur. Daarna geel.
En daarna nog kleinere gele. Het pakketje kabels was groter dan het apparaat.
 
Bij een oude werkgever had ik een Mosa 2takt lasaggregaat in de bus, die ging ook heel hard fluiten als je begon te lassen.
Dat suisen/fluiten is waarschijnlijk de ventilator...
Verder hoor je niet echt wat, ik tenminste niet bij mijn Kemppi...
Ik heb even gekeken.

Zo'n gele Esab was de tweede kleinere.
Daarna kwam volgens mij Lorch.
En daarna nog weer een kleiner model volgens mij.
De eerste twee zijn ongeveer 320x220x130.

En dan suisen of fluiten tijdens het lassen.
Het start en last in elk geval beter en rustiger dan zo'n bromtol van vroeger, van één vierkante meter.

En much much beter dan zo'n goedkope Lidl of Ferm, of Lincoln, of...
 
Laatst bewerkt:
Wat is de eenvoudigste en snelste manier om walshuid te verwijderen in de hobbygarage tuin?

Het twee platen staal van 8 mm (uit een oudijzerbak geoogst) die ik aan het verzagen ben voor een steengrill (ijzergrill wordt het dus) en ik dacht dat voor het lakken de walshuid wel weg zou zijn. Nu haal ik net de lak er af en zit er nog een kneiterharde walshuid onder, ben al bezig met lamellenschijfje maar gaat wel veel tijd in zitten. 25 cm schijfje en ik ben aan een kant nog niet halverwege gekomen. De andere schijf is 35 cm oid.

Het met wat restmateriaal een testje liggen of met plox 200 (RVS beits) de walshuid los komt. Lijkt wel iets te doen.

Wil er ook niet met te grof materiaal op want ik wil een glad oppervlak krijgen / houden.

Heb geen haast dus als de tip is laat maar roesten is dat ook acceptabel.

Het nog wel wat citroenzuur mocht dat helpen.

Iemand nog suggesties?

db

Je moet deze schijven hebben,

Werken fantastisch op walshuid, maar ook verf/poedercoating ( wel een mondkapje op zetten )
Ze zijn een beetje prijzig maar ze werken fantastisch en gaan heel erg lang mee, vele malen langer als wat je nu met lamellen schijfjes probeert te bereiken.
Ik zou trouwens gewoon op de walshuid bakken, die laat heus niet los, en een blanke plaat roest heel vlug aan.
Maar dat is aan jou natuurlijk, de bovengenoemde schijven werken fantastisch!
 
Je moet deze schijven hebben,

Werken fantastisch op walshuid, maar ook verf/poedercoating ( wel een mondkapje op zetten )
Ze zijn een beetje prijzig maar ze werken fantastisch en gaan heel erg lang mee, vele malen langer als wat je nu met lamellen schijfjes probeert te bereiken.
Ik zou trouwens gewoon op de walshuid bakken, die laat heus niet los, en een blanke plaat roest heel vlug aan.
Maar dat is aan jou natuurlijk, de bovengenoemde schijven werken fantastisch!
De walshuid laat niet los?
Tuurlijk wel, die word er tijdens het lassen afgeketst, of gebrand. Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen.

Als er nog een walshuid opzit word de las minder mooi en het spettert allemaal wat meer. Misschien dat de verbinding ook wat zwakker word, dat durf ik niet te zeggen.
 
De walshuid laat niet los?
Tuurlijk wel, die word er tijdens het lassen afgeketst, of gebrand. Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen.

Als er nog een walshuid opzit word de las minder mooi en het spettert allemaal wat meer. Misschien dat de verbinding ook wat zwakker word, dat durf ik niet te zeggen.

dat sowieso.
 
Ik moet binnenkort een beetje RVS gaan lassen, met mijn mig/mag machine. Geen zichtwerk, niets structureels dus komt allemaal niet zo nauw, maar ik ben op zoek naar een beetje betaalbaar lasdraad. Grootste uitdaging is dat ik alleen 200mm rollen kwijt kan in de machine en dat ik 5kg draad eigenlijk teveel vind (en zeker te duur) is er een simpele manier om 100mm rollen te kunnen gebruiken, of kan je ergens 200mm rollen kopen met 1-2 kilo draad?
 
"diekstra,

RVS gaan lassen, met mijn mig/mag machine.
(en zeker te duur)

Restrollen 200mm?
Marktplaats?

Kunt hier wel een kilo over rollen van een 300 spoel.
100mm spoel zelf meebrengen.
Ben je even bezig.

Veel plezier
Gasbrander
 
Metaalblank

"Remco met een K,
Je moet het ook eerst goed af laten koelen.
Of handschoenen aantrekken :+


Als je op de walshuid hardsoldeerd,
is de walshuid je werkstukmetaal
en niet het echte werkstukmetaal dat onder de walshuid verstopt ligt.

Je werkstuk moet metaalblank schoon zijn.
Beitsen, stralen, schuren, afbranden,
Daarop kun je ongestraft lassen, hardsolderen, verchromen, verven, poedercoaten.
Ga voor kwaliteit. Het zal je motorframe maar zijn.

Ieder wat hij wil of kan.

Veel plezier
 
Terug
Bovenaan Onderaan