Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.162
7.953
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Om het product te verzinken moeten drie stappen worden doorlopen:
  1. Ontvetten – verwijderen van vuil in een alkalische oplossing
  2. Beitsen – verwijderen van roest en walshuid in een zoutzuur oplossing
  3. Fluxen – aanbrengen van een tijdelijke bescherming met drie functies:
    1. verwijderen van de laatste roest
    2. voorkomen van zinkoxide aan de oppervlakte van het zinkbad
    3. verbeteren van de zink neerslag op het staal.
Nu is het product klaar om te verzinken.

Thermisch verzinken en elektrolytisch verzinken, vernikkelen en verchromen wordt al meer dan honderd jaar gedaan
Waar vroeger die fabrieken stonden is de grond vaak ernstig vervuild door die chemicaliën baden
Google maar eens op "zilverfabriek" en "vervuiling"....
 
Laatst bewerkt:
Metaalblank

"Remco met een K,
Je moet het ook eerst goed af laten koelen.
Of handschoenen aantrekken :+


Als je op de walshuid hardsoldeerd,
is de walshuid je werkstukmetaal
en niet het echte werkstukmetaal dat onder de walshuid verstopt ligt.

Je werkstuk moet metaalblank schoon zijn.
Beitsen, stralen, schuren, afbranden,
Daarop kun je ongestraft lassen, hardsolderen, verchromen, verven, poedercoaten.
Ga voor kwaliteit. Het zal je motorframe maar zijn.

Ieder wat hij wil of kan.

Veel plezier

Helemaal mee eens.

Het is niet zo heel ingewikkeld: Elk materiaal anders dan het basismateriaal moet weg (vocht, verf, roest, walshuid, vet, vingerafdrukken (=vet) etc.). De fabrikanten van lastoevoegmaterialen (en ook soldeertoevoegmaterialen) hebben heel veel research gestoken in het ontwikkelen van een materiaal dat tijdens het verwerken een voorspelbaar eindresultaat geeft.

Stop je dan allerlei materialen van onbekende samenstelling in de mix dan weet je niet wat het resultaat zal zijn.
 
thermisch-en-elektrolytisch-verzinken
"bluemoon,

Thermisch verzinken en elektrolytisch verzinken, vernikkelen en verchromen wordt al meer dan honderd jaar gedaan
Waar vroeger die fabrieken stonden is de grond vaak ernstig vervuild door die chemicaliën baden
Google maar eens op "zilverfabriek" en "vervuiling"....


Er zijn ontelbaar veel bronnen van levenslange vervuiling te noemen
die wij dan weer ge-erft hebben.
Wij doen ons best om deze op te ruimen.

Ik heb ze gezien gemeentelijke stortplaatsen uit het verre verleden waar alles in gekiept werd.
Voor veel afval was er toen gewoon geen andere plek.
25 jaar later werd het gezien als een enorm probleem. Andere tijden.
Waar kun je nog een lap grond vinden die geen verleden heeft?

Hoe moet dit allemaal?
Vervuiling.

Gasbrander
 
thermisch-en-elektrolytisch-verzinken
"bluemoon,

Thermisch verzinken en elektrolytisch verzinken, vernikkelen en verchromen wordt al meer dan honderd jaar gedaan
Waar vroeger die fabrieken stonden is de grond vaak ernstig vervuild door die chemicaliën baden
Google maar eens op "zilverfabriek" en "vervuiling"....


Er zijn ontelbaar veel bronnen van levenslange vervuiling te noemen
die wij dan weer ge-erft hebben.
Wij doen ons best om deze op te ruimen.

Ik heb ze gezien gemeentelijke stortplaatsen uit het verre verleden waar alles in gekiept werd.
Voor veel afval was er toen gewoon geen andere plek.
25 jaar later werd het gezien als een enorm probleem. Andere tijden.
Waar kun je nog een lap grond vinden die geen verleden heeft?

Hoe moet dit allemaal?
Vervuiling.

Gasbrander
De autosloper in een plaats verderop begon zijn bedrijf op voormalige stortplaatsen. Inderdaad een groot gat en daar werd alles ingekieperd.

Ik wist dit eigenlijk niet, ik was te jong om dat te weten.
Alle sloopautos stonden buiten op het terrein en een tijd later ging hij daarnaast een huis bouwen.
Jaren later werden er een aantal ziek en hoorde ik dat het huis precies op een voormalig gat in de grond gebouwd was.

Ik meen me te herinneren dat er ook eentje aan overleden is.
Ik praat nu al over ongeveer 25/30 jaar geleden, nu zitten ze al jaren op het industrieterrein.
 
"Boevie,

Ik wist dit eigenlijk niet, ik was te jong om dat te weten.

Mijn vader vertelde mij in 1962 dat asbest meer dan ongezond was.
Het doosje rolplug dat we nog hadden "asbestcement'
om in boorgaten te stoppen om als plug voor een schroef in de muur te dienen, zeer ongezond.
Die mooie oranje loodmenie om glazuur mee te maken, vergif.
Zoutzuur waar we toen nog mee soldeerden, ongezond.
Dampen bij het smelten van Lood dat gebruikt werd om het asgat van een slijpsteen mee vol te gieten.
Olie en hydrauliek olie, afgewerkte olie...
Roken en wat je er van kunt oplopen. Bijvoorbeeld je benen moeten missen.
Etc. etc.
Aanschouwelijk onderwijs kun je het noemen.

En nog, dagelijks....
 
Hebben de profs hier ook geheimen?


:)
Strak werk jongens!

Ik heb wel knikken gemaakt in vierkante kokers en ronde pijpen, bij klanten.
Bijv □200 Of ○200, 2 of 3mm dik.
Zeg maar een valkoker van een machine naar een cilo.
Zit niet recht onder elkaar en dan moet en er 2 knikken in komen.

Kheb geen foto's. Was voor het telefoontijdperk.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht eerst
" Hoe dom, zaag verstek uit en veel sneller"
Maar die ronde hoek...ja, eigenlijk wel knap.
Jep, mooi om te zien.

Ook bij voor een klant, er was stofoverlast in het dorp waar de fabriek stond.
Wij hebben toen een stuk of 4 filterkasten geplaatst. Grote jongens ook nog. +- 2x1,5x1,8meter, zo ongeveer. Alleen de kast dan waar de mappen van filterdoek in zitten. En de mappen moeten er aan de voorkant ook nog uitkunnen, via 2 deuren.

Oude fabriek met al ruimte gebrek en boven op het cilodek moesten 4 van die filterkasten neergepropt worden.
Echt alles wat in de weg zat moest aangepast en verplaatst worden. Of een alternatieve oplossing zoeken.
Bij elke filterkast hoort een ventilator, en dat waren jongens van minimaal een meter in het vierkant.
Het aansluitende pijpwerk op de filterkast en door het dak naar buiten was meen ik ○800mm.
De aansluiting van de filterkast op de ventilator was een recht stuk, of met bochten.
Eén ventilator kon echt absoluut niet geplaatst worden, omdat bochten van ○800 héél veel ruimte in beslag nemen.

In overleg met de fabrikant van de filterkasten (Ik meen Kiekens) werd de oplossing een rechthoekige bak met schepjes erin gelast, om de lucht verplaatsing de strakke bocht om te leiden.
De ventilator stond bijna stijf tegen de filterkast aan, met deze bak ertussen(IPS van 2 bochten)

Dat was ook wel mooi werk zo'n bak maken met allemaal gelaste plaatjes erin van een kwart van de diameter.
Het zag er ook zeer kunstzinnig uit.
 
Maar even daarvoor bij het slijpen zie ik het niet, dus of het is een andere, of hij heeft 'm laten stuiteren denk ik.
Ik denk dat het dezelfde is.
Eerst is het materiaal nog dof, en zie je de deuk niet die hij er met de hamer ingemept heeft.
En na het spuiten valt de deuk pas op.

Of het komt door wat ik aangaf. Aflassen, het materiaal krimpt en moet ergens heen. En floep, daar is de deuk. (In deze situatie gaat het materiaal door de krimpspanning áltijd naar binnen).
Voor het spuiten is het materiaal dof en valt het niet op.
Na het spuiten wel. Door de lichtval.
 
Laatst bewerkt:
Messing hardsoldering
1579442452900.png

Alles super mager van binnen naar buiten laten doorvloeien.
Aansluitend naad onderen vol aangevloeid.

Soldeerproef voor een ongelovige die op bezoek was.

Ziet er leuk uit.

Veel knutselplezier,
Gasbrander
 
Laatst bewerkt:
Hardsolderen

"Boevie,
Mooi man, en dit word ook niet zo warm als in het filmpje met de koker met ronding. Met Co2 lasapparaat.
Minder hitte in het materiaal en geen deuk van de krimpspanning 🤗




Kokerprofiel is 25x15mm 2mm dik. Dat is toch al iets. Trouwens het profiel was verzinkt, en in de soldeernaad ruim schoongeschuurd.
Propaan-zuurstof hardsoldering met messingdraad 2mm.
Lasvoorstuk was een nummer 1, met een neutrale vlam, precies genoeg om het echt mooi warm te krijgen.

Uit ervaring leer je, en het liefst uit de blunders van anderen.
Heb vorige week een werkstuk moeten herstellen voor iemand.
O, dat las ik wel even mag. Een buis doorgestoken door een 3mm flens.

Na het lassen:
Alles scheef. Te heet geworden. De buis was uit de flens gezakt en scheef gaan staan.
De plaatstalen flens was zo heet geworden dat deze op een gevallen pannenkoek leek.
Had vooraf geadviseerd te hardsolderen. Nee. Okee.

Zo kan iets lopen.

Gasbrander
 
Zozo, mijn HBM 160A machientje is binnengekomen, en natuurlijk direct uitgetest.
Die rutielelektroden die ze in aanbieding hebben, die lassen als een malle.
Op de verpakking staat er 60->100A, maar ik heb al genoeg met 40, dan brand ik zelfs al door mijn 2.5mm dik stukje staal.
Ofwel is de ampèremeter niet goed ingesteld :')

De lasjes zien er alleszins heel mooi uit, ben blij dat ik zo'n machine heb gekocht.
Morgen pak ik eens mijn lidl lasapparaat mee naar de avondschool, en kijken wat de instructeur daarmee kan aanvangen :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan