Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.159
7.938
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Optie 1 gebruik ik enkel nog. Met een stalen blad zaag je rap en nagenoeg zonder bramen. Ik heb een ouwe Jepson met 305 blad en een nieuwe met een 355. Met die laatste ben ik nog geen vrienden. Nadeel is dat de kosten per zaagsnede hoog zijn vergeleken met een bandzaagmachine. Van Güde heb ik er 1 op geprobeerd en zoiets moet er ook weer komen. Er zijn kleintjes in de markt die de mogelijkheid hebben om de band ook verticaal te gebruiken.
 
F89C5481-223C-4102-8FC3-6D6F5D52DF11.png

deze staat op m’n verlanglijstje
 
Bandzagen zijn de standaard in een metaalwerkplaats. Dus als je die kan/wil betalen zou ik dat zeker doen. Zeker als hij automatisch zakt levert dat echt een heel fraai resultaat! Al die zagen op 230V zijn natuurlijk niet te vergelijken met het betere industriewerk, je moet een beetje geduld hebben maar het is 100x beter dan slijpen. En ook geen teringherrie en vonkenregen!
 
Ik heb een vorige editie van dit ding: HBM afkortzaag drycutter .
Ja, het is gewoon een slijptol op een frame.

Het ding maakt herrie, heel veel herrie en hij gooit er een partij vonken uit. De schijven zijn slijtmateriaal maar kosten in verhouding nagenoeg niks.

Voordelen tov een lintzaag is dat dit compacter en goedkoper is. Een lintzaag breng je wel minder warmte in.

Nabewerking bestond bij mij uit het weghalen van de bramen die ontstaan. Dit was even kort met een lamellen schijfje er overheen aaien.

Ik gebruikte het voor RVS pijpen voor een uitlaat.

db
 
Mijn ervaring met een ( gekregen) lintzaag: neem niet te licht/goedkoop en het liefst watergekoeld/gesmeerd. Je lint gaat zeker bij RVS veel langer mee. En de goedkope willen nog wel eens scheve zaagsnedes opleveren door een weglopen lint.
Dat laatste is wel een dingetje inderdaad. Zagen is een kunst, maar het afstellen vd machine is dat ook. Wat dat betreft is een drycutter veel en veel simpeler.
 
Alles wat ik slijp doe ik met 1mm schijfjes, maar zoals eerder aangegeven vindt ik dat vooral met werk dat netjes moet passen en verstek moet erg vervelend en vooral tijdrovend om te doen.

Ik lees hierboven trouwens veel reacties over drycutters en zaagbladen, maar een drycutter is toch zo'n apparaat waar zo'n oversize slijpschijf in zit of heb ik het mis en kan een drycutter ook een apparaat met een zaagblad zijn?

Op het werk hebben we een afkortzaag staan van het merk bewo, dat ding werkt wel echt super fijn en zaagt heel mooi. Helaas zou zo'n machine teveel ruimte innemen in mijn garage en na een korte zoektocht op marktplaats zag ik dat deze gebruikt ook nog eens stevig aan de prijs zijn! :X
 
Alles wat ik slijp doe ik met 1mm schijfjes, maar zoals eerder aangegeven vindt ik dat vooral met werk dat netjes moet passen en verstek moet erg vervelend en vooral tijdrovend om te doen.

Ik lees hierboven trouwens veel reacties over drycutters en zaagbladen, maar een drycutter is toch zo'n apparaat waar zo'n oversize slijpschijf in zit of heb ik het mis en kan een drycutter ook een apparaat met een zaagblad zijn?

Op het werk hebben we een afkortzaag staan van het merk bewo, dat ding werkt wel echt super fijn en zaagt heel mooi. Helaas zou zo'n machine teveel ruimte innemen in mijn garage en na een korte zoektocht op marktplaats zag ik dat deze gebruikt ook nog eens stevig aan de prijs zijn! :X
Je zou het ook gewoon kunnen proberen met dikkere schijven, ipv de 1mm zwabberschijf.
 
Een dikkere schijf werkt minder nauwkeurig, je haalt ook veel materiaal weg.
Een kleine lintzaag is toch wel het mooiste.



 
Ik heb een afkort cirkelzaag.
Gebruik het ding met regelmaat.
Heb er verschillende zaagbladen bij.
Heb laatst de waterkoeling vernieuwd met groot succes.
Ik kan veel langer zagen met een en het zelfde blad voor dat het weer naar de slijper kan.
Verstek is absoluut geen probleem.
Herrie? Valt wel mee.
Mijn flex welke dan ook maakt meer herrie.
Grote doorslijpschijven kosten ook echt geld.

Gasbrander
 
Geen idee wat je budget is of je plannen. Deze Jepson heb ik als laatste gekocht en ondanks dat het maar 2400W is trekt hij B16 automaatjes gelijk ondersteboven. C16 ging al beter en nu met een C20 gaat het goed. Het ding heeft z’n eigen groep. Daarbij staat hij nu in een vaste opstelling. Door het verneuken vd 2 bladen waarbij zoveel trillingen vrij kwamen dat de machine verlopen is moet ik zeggen dat m’n experiment echt een fiasco is. Een bandzaag is vele malen beter geschikt. Deze hebben alleen meer ruimte nodig. Met de boel aanpassen zal er ook weer een bandzaag komen en is deze grote Jepson eigenlijk over. Onderweg op de bouw zit je altijd met meerdere op 1 groep of loopt de spanning uit de paddestoelen terug waardoor hij nog vaker de groep onderuit trekt.
Link: Jepson 9435 Dry Cutter metaalafkortzaag 355 mm
Kleine in een losse opstelling werkt perfect. Die heb ik al 20 jaar in gebruik
4BE0EF11-250D-4EBC-B83A-56FCBF76203A.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Je zou het ook gewoon kunnen proberen met dikkere schijven, ipv de 1mm zwabberschijf.

Het dunne schijfje is het probleem niet.

Ik vind het lastig om bij bijvoorbeeld een koker als ik de bovenkant slijp, precies recht aan de voor en achterkant op het lijntje aan te komen.
Bij een dikkere koker krijg je automatisch al dat je alle zijdes moet slijpen en bij verstek wordt het dan lastig om uit de losse pols precies onder 45 graden te slijpen.
 
Het dunne schijfje is het probleem niet.

Ik vind het lastig om bij bijvoorbeeld een koker als ik de bovenkant slijp, precies recht aan de voor en achterkant op het lijntje aan te komen.
Bij een dikkere koker krijg je automatisch al dat je alle zijdes moet slijpen en bij verstek wordt het dan lastig om uit de losse pols precies onder 45 graden te slijpen.

Dit is precies de reden waarom ik tijdens het maken van uitlaten over ben gegaan van uit de hand (met een 125 mm) doorslijpen van de uitlaatpijpen naar de HBM zaag met een slijtschijf. (de overmaats slijptol op een bokkie) ik ging van een uur bezig met 1 enkel segment naar 5 minuten. Probleem bij mij was dat ik continue golvende uiteindes had die niet stabiel tegen elkaar te zetten waren waardoor ik continue bezig was met het corrigeren van de zaagsnede.

Ik heb toen de zaag op een vaste hoek gezet van 12 graden met een zelfgemaakt malletje.

Ik had trouwens eerst nog een evolution zaag (235mm) gekocht, echter voor RVS buis was dat het niet, met twee zaagsnedes had ik het eerste blad al naar de verdoemenis gewerkt. Dat blad gebruik ik nu nog wel voor brandhout en afval wegzagen. Spijkers interesseert dat blad gans niks.

db
 
Voordat ik het metaal van de aanhanger ging vervangen / opknappen heb ik een compacte lintzaag gekocht;
sbg4910_mit_anschlag.jpg

Deze is in Duitsland best betaalbaar en bevalt echt heel erg goed. Neem wel even de moeite hem een beetje af te stellen. Het is natuurlijk niet vergelijkbaar met de grote, watergekoelde industriele zagen, maar voor mij is het prima. Maakt een prima verstek en geeft een schoon en net resultaat. Iets duurder dan de hassiewassie HBM zagen en Chinaklonen, maar hier heb ik waarschijnlijk de rest van mijn leven plezier van 8-)
 
Het dunne schijfje is het probleem niet.

Ik vind het lastig om bij bijvoorbeeld een koker als ik de bovenkant slijp, precies recht aan de voor en achterkant op het lijntje aan te komen.
Bij een dikkere koker krijg je automatisch al dat je alle zijdes moet slijpen en bij verstek wordt het dan lastig om uit de losse pols precies onder 45 graden te slijpen.


Wat ik vaak doe bij slijpen, even met een lijmtang een stukje plat langs de aftekenlijn klemmen.
Dan kun je dat als geleiding gebruiken.

Of als je een grote slijptol hebt, een stukje koker, dan leg je daar de schijf tegen, ga je ook mooi recht naar beneden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Terug
Bovenaan Onderaan