Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.180
7.994
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Het bedrijf waar ik m’n spullen koop is ook digitaal gegaan. Webshop waar je gelijk kan betalen. In 1 handeling bestellen, betalen en wachten. En wachten, en mailen en bellen en wachten en dan krijg je eindelijk na 2 weken wat simpele dingen.
De online bestelling was niet doorgekomen kwam ik na een telefoontje (en 4 onbeantwoorde mails achter) achter. Ja, sorry, morgen heb je het. Not. Vrijdag nog een keer gebeld. Jaaaaa, dinsdag. Werd dus toch zaterdag. Ik heb degene die vrijdag terug belde met een 06 nummer de foto’s geappt. Die kon er uiteraard ook niets aan doen en komt er dinsdag op terug. Ik ben in ieder geval blij dat ik de spullen nu heb en vooral omdat het Supra electrodes zijn met een taaie mantel
0FB9CE0A-3110-44AD-A578-71F79314FB7C.jpeg
13D22E2C-9013-49FE-BD92-10F6E9F9384B.jpeg
887B0682-1784-4FCF-A466-2F588683F20A.jpeg
B8B884AF-FDDF-4B0E-95CA-55FF683FBDCB.jpeg
F3CEDA47-F71E-4CEC-BFCC-14868100C4FF.jpeg

B6136ECD-CFC3-488D-8E48-6052B08C4796.jpeg
6D393C9A-B5FE-4BE4-8421-463E030319F2.jpeg
 
Dan is het vervelend dat het zo lang heeft geduurd maar fijn dat je nu alles hebt terwijl het nog weekend is en je het kan gebruiken toch?

Regelmatig krijg ik defecte items binnen doordat dit tijdens verzenden geheel mishandeld is.
 
Absoluut fijn dat ik de spullen nu binnen heb. Er liep gewoon vanalles mis. 4 weken geleden stond ik aan de deur. Balie gesloten ivm corona. Gas wisselen ging wel met dezelfde vent. Na een week de inlogcode gevraagd. Na een week ook gekregen. Spullen besteld en na 2 weken binnen. Inmiddels was ik wel door m’n eigen voorraad heen en heb ik bij een collega een pak gehaald. De bezorger heeft niet kunnen weten dat er ~18kg diagonaal in een doos zat. Ook dat snap ik. Die zooi heeft wel een waarde van €300 wat nu dicht geplakt kan worden om het fatsoenlijk in het rek te leggen.
 
Ja dat valt zeker vies tegen. Als het open is dan valt dat wel onder beschadigd wat mij betreft.

Pakket ziet er ook niet uit, doos had net ff een tikkie groter moeten zijn.
en met zn gewicht net ff een tikki steviger karton. inpakken is ook een kunst ja. zo diagonaal gaat het pakket aan het rollen.
Je moet er maar op hopen dat het aanvangs problemen zijn.
 
Ik kan me met zoiets ook voorstellen, dat als er zijdelingse krachten op komen staan, de coating breekt en ze wellicht waardeloos gaan lassen o.i.d.
Goed verpakken is inderdaad ook een kunst. Lijkt erop dat de winkel als noodgreep snel een webshop is begonnen en zich toch enigszins verkeken heeft op wat dat allemaal met zich meebrengt.
 
Dat denk ik ook. Ik kom al 20-22 jaar bij die winkel. Er is de laatste jaren veel veranderd. Als veredelde amateur lasser heb ik af en toe wat vragen. De tijd dat het aan de balie kon is voorbij. Allemaal geen probleem uiteraard. Nu het met een webshop nog onpersoonlijker is geworden is de band wel aan het vervagen en wordt je min of meer gedwongen om het via de goedkoopste van het www te laten komen. Dat is wel jammer. Kleine speciaalzaken moeten wel blijven bestaan.
 
Dat denk ik ook. Ik kom al 20-22 jaar bij die winkel. Er is de laatste jaren veel veranderd. Als veredelde amateur lasser heb ik af en toe wat vragen. De tijd dat het aan de balie kon is voorbij. Allemaal geen probleem uiteraard. Nu het met een webshop nog onpersoonlijker is geworden is de band wel aan het vervagen en wordt je min of meer gedwongen om het via de goedkoopste van het www te laten komen. Dat is wel jammer. Kleine speciaalzaken moeten wel blijven bestaan.
Zou ze dit ook gewoon even mailen tav de eigenaar. misschien weet ie het niet eens en kan er ingegrepen worden voor de tent over de kop is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
De soap gaat verder. Dinsdag werd ik netjes gebeld. We hebben de boel uitgesproken en afgesproken dat er niets omgeruild wordt. Shit happens en eigenlijk is er niets stuk.

Right

Inmiddels 6-8 emails gekregen, dinsdag middag gevraagd of ze alsjeblieft niets op willen sturen, nalevering vandaag met betaalde factuur, 5 pakken in de doos en 3 op de bon, de factuur (niet betaalde nalevering) wordt gecrediteerd. Ik ben benieuwd. Van de Supra 2,5 x 350 heb ik nu 8 pakken waarvan ik er 3 betaald heb en als ik het slecht tref krijg ik daarvan het geld terug....
1 medewerker is van het hele verhaal op de hoogte. Hij belde me vrijdag avond al terug en neemt het dinsdag op met de betreffende chief. Hij schaamt zich al hebben we er samen inmiddels om gelachen
 
Typisch @Wrakhout ... Wij doen op de zaak heel veel zaken met LP, al onze verbruiksmiddelen en lasapparaten voor de verhuur komen daar vandaan. De verhuur afdeling heb ik eigenlijk nooit problemen mee... De verkoop afdeling is af en toe wat 'lastig'. Heel vaak gaat alles gewoon goed hoor, misschien komt dat ook omdat we vaker afhalen dan laten bezorgen.
 
Ik weet het, ik ben geen lasser, ik pruts maar een beetje aan met budget rommel.
Ik las plaatwerk met een Minimig lasapparaat dat ontworpen is voor zo'n wegwerp gasflesje. Die flesjes zijn altijd leeg als je net bezig bent.
Er kan uiteraard ook gewoon een grote fles op maar om 4 tot 5 keer zoveel uit te geven aan de fles dan ik voor het apparaat betaald heb gaat tegen mijn principes in.
Ik las dus met een CO2 blusser.
Pure CO2 dus.
Brandblussers zonder keuring kosten haast niets (€10 voor twee stuks) en je doet er echt heel lang mee, er zit tenslotte 5 kilo in onder 65 bar.
Omdat in een brandblusser een stijgbuis zit moet je de fles op z'n kop houden om te voorkomen dat er vloeibaar gas in de regulateur komt.
Er wordt wel gezegd dat CO2 veel meer spettert maar dit ziet er toch niet slecht uit? Niets gepoetst uiteraard.

Met een beetje inventiviteit kom je dan een heel end.

1591898493817.png


1591898530519.png
 
Laatst bewerkt:
Als het zo voor jou werkt is het goed toch? :t

Ik heb een menggasfles die ik zo kan ruilen zonder elk jaar huur te betalen en als ik hem helemaal niet meer nodig heb krijg ik mijn borg terug.
 
Jah, ik heb ook zo'n supergas fles, heb op enig moment een gratis upgrade kunnen doen van 10 naar 20 liter. Echter de prijs van de vulling was de laatste keer wel een stuk hoger geworden.

db
 
supergas
ik betaal voor fles 10 liter menggas 223,92 vulling 43,18
ik betaal voor fles 20 liter menggas 359,30 vulling 56,74
Fles ruilen klein naar groter = het verschil bijbetalen
En andersom.

Supergas is mijn eigendom.
Als ik deze verkoop aan het depot, levert dat niet meer op dan de helft.

Borg zou mooi zijn.
 
Heb een menggas fles van de firma die in gassen doet. Dus onder hun eigen naam.
Laatst fles geruild die ik al 3 of 4 jaar had staan. Was ook al uit de keuring maar gaf allemaal niks
 
"daddyphilipsen,
Heb een menggas fles van de firma die in gassen doet. Dus onder hun eigen naam.
Laatst fles geruild die ik al 3 of 4 jaar had staan. Was ook al uit de keuring maar gaf allemaal niks

Voor de duidelijkheid, supergas?
Ben je een bekende klant, dan zal dit zo gaan bij dat depot.
Kom je als onbekende met een fles over datum,
betaal je een kleine 60 euro keuringskosten.
Ik hoor verschillende verhalen.
Ik ben tevreden met dit system, niet echt goedkoop.
Maar wat anders?
Er zijn meer ruilsystemen in Nederland.
Wie weet welke?
 
"daddyphilipsen,
Heb een menggas fles van de firma die in gassen doet. Dus onder hun eigen naam.
Laatst fles geruild die ik al 3 of 4 jaar had staan. Was ook al uit de keuring maar gaf allemaal niks

Voor de duidelijkheid, supergas?
Ben je een bekende klant, dan zal dit zo gaan bij dat depot.
Kom je als onbekende met een fles over datum,
betaal je een kleine 60 euro keuringskosten.
Ik hoor verschillende verhalen.
Ik ben tevreden met dit system, niet echt goedkoop.
Maar wat anders?
Er zijn meer ruilsystemen in Nederland.
Wie weet welke?

Dat van een cilinder waarvan de keuring verlopen is zou bij supergas geen probleem mogen zijn.

Ik heb mijn cilinder toen op marktplaats gekocht en deze was zo oud dat zelfs de oude stickers van hwts (zo heetten ze voordat het supergas werd) nog op en bij het ruilpunt (waar ik toen de eerste keer kwam) werd deze zonder enig commentaar ingenomen en gewisseld met een nieuwe, volle cilinder
 
Ik heb mijn cilinder toen op marktplaats gekocht en deze was zo oud dat zelfs de oude stickers van hwts (zo heetten ze voordat het supergas werd) nog op en bij het ruilpunt (waar ik toen de eerste keer kwam) werd deze zonder enig commentaar ingenomen en gewisseld met een nieuwe, volle cilinder

Super!
 
"daddyphilipsen,
Heb een menggas fles van de firma die in gassen doet. Dus onder hun eigen naam.
Laatst fles geruild die ik al 3 of 4 jaar had staan. Was ook al uit de keuring maar gaf allemaal niks

Voor de duidelijkheid, supergas?
Ben je een bekende klant, dan zal dit zo gaan bij dat depot.
Kom je als onbekende met een fles over datum,
betaal je een kleine 60 euro keuringskosten.
Ik hoor verschillende verhalen.
Ik ben tevreden met dit system, niet echt goedkoop.
Maar wat anders?
Er zijn meer ruilsystemen in Nederland.
Wie weet welke?

Nee is gewoon van de firma Boiten zelf in stadskanaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan