Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.164
7.959
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
De Jasic en Sherman komen uit dezelfde fabriek in China samen met nog een paar merken.
Allemaal ongeveer dezelfde apparaten, als je er x aantal afneemt mag je zelf het merk erop zetten.
Voor de zomervakantie had Weldes.de er een paar honderd, misschien dat die nu op zijn en er een nieuwe lading onderweg is.
Ik heb destijds contact opgenomen en die gast reageerde snel, dus als je interesse hebt zou ik dat even doen.
 
Ik heb zelf ook serieus getwijfeld (ging wel over een MIG/MAG & MMA combinatie) over de Stahlwerk, Jasic en Parweld wat Chinese machines betreft maar heb uiteindelijk gekozen voor de Lastek Libero 200. Deze is wel wat duurder maar wel synergisch en ook lift TIG is mogelijk. Ook is zijn minimale stroom 10A en kan je er Al MIG-MAG mee lassen.
Ik zal nog wel een fotootje plaatsen, heb hem pas sinds gisteren.
En hier de foto:

IMG_20201223_104058.jpg
 
De Jasic en Sherman komen uit dezelfde fabriek in China samen met nog een paar merken.
Allemaal ongeveer dezelfde apparaten, als je er x aantal afneemt mag je zelf het merk erop zetten.
Voor de zomervakantie had Weldes.de er een paar honderd, misschien dat die nu op zijn en er een nieuwe lading onderweg is.
Ik heb destijds contact opgenomen en die gast reageerde snel, dus als je interesse hebt zou ik dat even doen.
oh nee , ik was gewoon benieuwd.
Ik had (dacht ik) ergens gelezen dat ze waren gestopt met het verkopen van lasapparaten.
morgen krijg ik de eerste tig dc apparaat van mijn leverancier en na de kerstdagen de ac/dc apparaat, even goed testen:9
 
Vandaag weer aan een klusje begonnen, een stelling voor in de hal achter. Ik heb uitgebreide plannen gemaakt en ben nu eerst aan het zagen. Daarna boren, een mal maken en dan in elkaar tiggen. Ik zal af en toe wat foto's maken voor hier.

Hier alvast de uitgebreide plannen 🤡
 

Bijlagen

  • 16087349748358107611288264695406.jpg
    16087349748358107611288264695406.jpg
    136,8 KB · Weergaven: 15
Vanavond ander Tig draad Alu bestelt bij HBM zal geen topkwaliteit zijn maar een 5KG pak bij de Ridder in Amersfoort wordt me ook te gortig qua prijs ergens rond de €80 a`90 €
Kerstdagen de hort op na kerst maar een gaan braaien laat van me horen als het gelukt is.
als het niet lukt natuurlijk ook.

aju propje
 
Beetje offtopic, ik wil helmsteunen maken voor mijn helmcollectie. Ik vindt euro 100 per steun een beetje overdreven ook omdat ik meerdere nodig heb. Op zich stelt zo'n steun niet veel voor echter waar zou ik aan een holle stalen bol van ca. 150 mm diameter kunnen komen...
20201225_095259.png
 
Beetje offtopic, ik wil helmsteunen maken voor mijn helmcollectie. Ik vindt euro 100 per steun een beetje overdreven ook omdat ik meerdere nodig heb. Op zich stelt zo'n steun niet veel voor echter waar zou ik aan een holle stalen bol van ca. 150 mm diameter kunnen komen...Bekijk bijlage 1577004
Niet doen op die manier, dit zorgt zo voor een deuk in het schuim, ( en daarna hopelijk niet in je hoofd) omdat de druk van de bol hoger is, vanwege de kleine radius.
Net zo als een helm over de spiegel hangen is dit geen aanrader.
Helm wegbergen doe je bij voorkeur op de kraag

[Edit] zie dat je het over een collectie hebt,
Voor display doeleinden van nostalgische botsmutsen kan dit prima..
Maar de daily-driver zou er bij mij niet opgaan
[/Edit]
 
Beetje offtopic, ik wil helmsteunen maken voor mijn helmcollectie. Ik vindt euro 100 per steun een beetje overdreven ook omdat ik meerdere nodig heb. Op zich stelt zo'n steun niet veel voor echter waar zou ik aan een holle stalen bol van ca. 150 mm diameter kunnen komen...Bekijk bijlage 1577004

Waarom staal?



Maak je frame met metaal en schroef / lijm / pers zo'n (halve) bal er op.

db
 
Beetje offtopic, ik wil helmsteunen maken voor mijn helmcollectie. Ik vindt euro 100 per steun een beetje overdreven ook omdat ik meerdere nodig heb. Op zich stelt zo'n steun niet veel voor echter waar zou ik aan een holle stalen bol van ca. 150 mm diameter kunnen komen...Bekijk bijlage 1577004
€ 0,10 45% Off | 304 Stainless Steel Hollow Ball Seamless Mirror Ball Sphere Home&Garden Decoration Mirror Ball for home decoration
 
Vandaag weer aan een klusje begonnen, een stelling voor in de hal achter. Ik heb uitgebreide plannen gemaakt en ben nu eerst aan het zagen. Daarna boren, een mal maken en dan in elkaar tiggen. Ik zal af en toe wat foto's maken voor hier.

Hier alvast de uitgebreide plannen 🤡

Ik ben verder gegaan, gaatjes geboord :

IMG_20201228_123844.jpg


En daarna een malletje gemaakt om alles redelijk dezelfde maat te kunnen geven en nog wat vlotter te kunnen werken.

IMG_20201228_164656.jpg


De eerste 2 zijn gehecht, straks de rest maken.

IMG_20201229_133238.jpg
.

Begin wel met een schuin oog naar een mig/mag te kijken, dat TIG is mooi maar schiet niet op met dit soort dingen. Helemaal niet omdat er elke keer een holletje gevuld moet worden 😒
 
Hoi.

Maar TIG is mooier voor dit spul.

Als je die gaatjes op de pijpmaat had geboord, past dat strak in elkaar, hoef je met TIG alleen nog maar te vloeien en geen materiaal toevoegen.

Groeten, Paul.
 
hey, beetje lullig vraagje hier, ik ben eens van plan om wat autogeen lassen te oefenen, kennis had nog wat spullen liggen dus kan het altijd eens testen.
Heb eigenlijk een complete set maar geen flessen, maar m'n acetyleen ontspanner is zonder beugelbevestiging ?
Het is onderstaand type, maar ik vindt nergens een montagebeugel appart voor op een acetyleen fles ?
1609269048845.png
 
Morgen gaan we het beleven. Mijn eerste lasapparaat besteld. Op het werk wel regelmatig mma gelast maar tig lijkt me veel mooier werken. Het is een Jasic tig 200p AC / DC geworden.
Het tig lassen laat nog even op zich wachten vanwege aanschaf argon. Er komt een 20 of 50 liter fles maar ben er nog niet helemaal uit van welke leverancier. Zit nog aardig prijsverschil tussen en lees ook verhalen van flessen die maar tot 180 bar gevuld worden. Geen haast en kan eerst met mma aan de slag.
 
dit reduceerventiel is niet voor acetyleen, ik denk voor zuurstof want de vuldruk voor acetyleen is veel lager dan die 200 bar
hey, m'n excuses ik heb gewoon een random internet foto genomen, onderstaand is de ontspanner.. maar blijkbaar is dit een 2de ontspanner en moet er dus nog een voorontspanner op ?
1609272431378.png
1609272401632.png
 
Laatst bewerkt:
Morgen gaan we het beleven. Mijn eerste lasapparaat besteld. Op het werk wel regelmatig mma gelast maar tig lijkt me veel mooier werken. Het is een Jasic tig 200p AC / DC geworden.
Het tig lassen laat nog even op zich wachten vanwege aanschaf argon. Er komt een 20 of 50 liter fles maar ben er nog niet helemaal uit van welke leverancier. Zit nog aardig prijsverschil tussen en lees ook verhalen van flessen die maar tot 180 bar gevuld worden. Geen haast en kan eerst met mma aan de slag.
En Air Liquide heeft een 300 bar 13 liter Albee, wat overeenkomt met 200 bar 20 liter, alleen heb je dan een kleinere fles.
Als je nog geen reduceer hebt is dit wel aantrekkelijk omdat die erop zit, en dus ook mee omgeruild wordt.
Heb verdrongen wat ie kostte.
 
ik zie twee slangen, een blauwe en een rode volgens mij zit er aan je reduceer een blauwe, die is voor zuurstof, de rode is voor gas acetyleen of propaan. in nederland is zuurstof met schroefdraad en acetyleen met een klembeugel.
ik zie nu dat je twee verschillende ventielen gefotografeerd hebt is dat om mij te misleiden??
 
blauw is zuurstof & rood is acetyleen klopt, maar begrijp niet waarom je denk dat ik 2 verschillende ontspanners zou tonen.

1609274511281.png



maar mysterie al opgelost hoor, zijn blijkbaar lage druk ontspanners die je plaats na je hoofd ontspanner fzo ..
 
Je stelt je vraag, over acetyleen bij de eerste foto, de eerste foto, dit is geen acetyleenventiel dus ook geen acetyleen aansluiting,.
op het ventiel op de tweede foto staat wel acetyleen maar dat is ook geen acetyleenaansluiting maar ik vermoed een propaanaansluiting, dat kun je zien dan is de koppelmoer linkse draad. als je de goede branderset hebt kun je met propaan en zuurstof ook lassen al haal je daar niet zo hoge temperaturen mee.
 
Je stelt je vraag, over acetyleen bij de eerste foto, de eerste foto, dit is geen acetyleenventiel dus ook geen acetyleen aansluiting,.
op het ventiel op de tweede foto staat wel acetyleen maar dat is ook geen acetyleenaansluiting maar ik vermoed een propaanaansluiting, dat kun je zien dan is de koppelmoer linkse draad. als je de goede branderset hebt kun je met propaan en zuurstof ook lassen al haal je daar niet zo hoge temperaturen mee.
Zuurstof heeft toch ook linkse draad?
Dan kun je niet perongelijk een zuurstoffles aan het MIG- MAG apparaat hangen, en BOEMMM.
 
Terug
Bovenaan Onderaan