Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.180
7.998
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Op mijn favoriete bron voor las info kun je onder meer een voorbeeld van een lastafel bouwer, met veel foto's, vinden. Inspiratie genoeg daar:


Staan nog meer tafels op dat forum.

Ook niet gek, gaten geboord en losse elementen om flexibel te kunnen werken:

Deze 2 komen me inderdaad bekend voor en heb ik ook bekeken om ideeën op te doen :t.
 
Dat zijn inderdaad mooie tafels. Die van Pask is interessant. Al twijfel ik zelf om niet iets van marktplaats te halen. Deze zijn redelijk geprijst en een mooie basis om mee te beginnen.


Mn kastje is aardig richting het einde aan het gaan. Heeft al even proef gestaan om te kijken of er nog wat gewijzigd moest worden, vandaag aflassen.

IMG_20210116_095618_652.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn inderdaad mooie tafels. Die van Pask is interessant. Al twijfel ik zelf om niet iets van marktplaats te halen. Deze zijn redelijk geprijst en een mooie basis om mee te beginnen.


Mn kastje is aardig richting het einde aan het gaan. Heeft al even proef gestaan om te kijken of er nog wat gewijzigd moest worden, vandaag aflassen.

Bekijk bijlage 1584997
Hebben wij hier al eerder iets van gezien? Kan het even niet meer terugvinden?
 
Ik ben verder gegaan, gaatjes geboord :

Bekijk bijlage 1578600

En daarna een malletje gemaakt om alles redelijk dezelfde maat te kunnen geven en nog wat vlotter te kunnen werken.

Bekijk bijlage 1578601

De eerste 2 zijn gehecht, straks de rest maken.

Bekijk bijlage 1578602.

Begin wel met een schuin oog naar een mig/mag te kijken, dat TIG is mooi maar schiet niet op met dit soort dingen. Helemaal niet omdat er elke keer een holletje gevuld moet worden 😒
En deze ;)
 
We hebben hem eerst 2 weken proef gezet om te kijken of de afmetingen niet stoorde. De doorgang wordt immers wat klein.

IMG_20210104_221256.jpg


Maar hij beviel dus vandaag verder bouwen. Laswerk komt vandaag af. Daarna balken kort zagen en er planken van maken voor het wijnrek dat er in komt. Dit komt boven de bak met brokken voor de hond en omgeveer gelijk met bovenkant lichtschakelaar.
 
Mooi projectje hierboven :). Lijkt me ook erg leuk om zelf allerlei dingen te fabriceren.

Ik ben nog steeds op zoek naar een geschikt lasapparaat. Omdat ik in de toekomst ook wil leren Tig lassen is het waarschijnlijk toch beter om een Tig apparaat aan te schaffen omdat je met vrijwel alle ook MMA kunt lassen. Er zijn ontzettend veel Chinese apparaten te koop. Verschillend in kwaliteit natuurlijk. Ook ben ik van plan om een 3M Speedglas 100V lashelm aan te schaffen.

Mijn oog is nu gevallen op de Tico Tig 200 DC puls. Hiermee kan ik dus geen aluminium lassen, maar dat ben ik ook nog niet van plan. Plus dat ik dan een tweede fles met het juiste gas nodig ga hebben.

TICO-TIG200-DC-PULSE-B-946x1024.jpg


Wat is jullie mening over dit apparaat? Het heeft HF start en een fatsoenlijke inschakelduur voor een prima prijs.
Tico Tig 200 DC puls brochure
 
Mooi projectje hierboven :). Lijkt me ook erg leuk om zelf allerlei dingen te fabriceren.

Ik ben nog steeds op zoek naar een geschikt lasapparaat. Omdat ik in de toekomst ook wil leren Tig lassen is het waarschijnlijk toch beter om een Tig apparaat aan te schaffen omdat je met vrijwel alle ook MMA kunt lassen. Er zijn ontzettend veel Chinese apparaten te koop. Verschillend in kwaliteit natuurlijk. Ook ben ik van plan om een 3M Speedglas 100V lashelm aan te schaffen.

Mijn oog is nu gevallen op de Tico Tig 200 DC puls. Hiermee kan ik dus geen aluminium lassen, maar dat ben ik ook nog niet van plan. Plus dat ik dan een tweede fles met het juiste gas nodig ga hebben.

Bekijk bijlage 1585335

Wat is jullie mening over dit apparaat? Het heeft HF start en een fatsoenlijke inschakelduur voor een prima prijs.
Tico Tig 200 DC puls brochure

Voor zover ik weet heb je voor het lassen van aluminium geen ander gas nodig en gebruik je daar net zoals bij het lassen van staal of RVS argon voor.

Verder ziet het lasapparaat er op de foto prima uit maar ik heb helaas geen ervaring over hoe de machine het in de praktijk doet...
 
Mooi projectje hierboven :). Lijkt me ook erg leuk om zelf allerlei dingen te fabriceren.

Ik ben nog steeds op zoek naar een geschikt lasapparaat. Omdat ik in de toekomst ook wil leren Tig lassen is het waarschijnlijk toch beter om een Tig apparaat aan te schaffen omdat je met vrijwel alle ook MMA kunt lassen. Er zijn ontzettend veel Chinese apparaten te koop. Verschillend in kwaliteit natuurlijk. Ook ben ik van plan om een 3M Speedglas 100V lashelm aan te schaffen.

Mijn oog is nu gevallen op de Tico Tig 200 DC puls. Hiermee kan ik dus geen aluminium lassen, maar dat ben ik ook nog niet van plan. Plus dat ik dan een tweede fles met het juiste gas nodig ga hebben.

Bekijk bijlage 1585335

Wat is jullie mening over dit apparaat? Het heeft HF start en een fatsoenlijke inschakelduur voor een prima prijs.
Tico Tig 200 DC puls brochure
Volgens mij heb ik veel met een Tico gelast in de jaren 90-2000 bij voornamelijk klanten.
Wel alleen met de beklede elektrode. Was echt een fijn apparaat met starten en het lassen zelf. Er kwam een fluitend geluid vanaf, ipv het ouderwetse gebrom. Dat was eerst wel wennen.
En dé kleur van de stalen omkasting was eerst legergroen.
Daarna werd het geel kunststof.

Tiggen kan ik dus niets over zeggen.
 
Voor zover ik weet heb je voor het lassen van aluminium geen ander gas nodig en gebruik je daar net zoals bij het lassen van staal of RVS argon voor.

Verder ziet het lasapparaat er op de foto prima uit maar ik heb helaas geen ervaring over hoe de machine het in de praktijk doet...
Gas is inderdaad dezelfde als RVS, Maar je apparaat moet AC kunnen.
 
Mooi projectje hierboven :). Lijkt me ook erg leuk om zelf allerlei dingen te fabriceren.

Ik ben nog steeds op zoek naar een geschikt lasapparaat. Omdat ik in de toekomst ook wil leren Tig lassen is het waarschijnlijk toch beter om een Tig apparaat aan te schaffen omdat je met vrijwel alle ook MMA kunt lassen. Er zijn ontzettend veel Chinese apparaten te koop. Verschillend in kwaliteit natuurlijk. Ook ben ik van plan om een 3M Speedglas 100V lashelm aan te schaffen.

Mijn oog is nu gevallen op de Tico Tig 200 DC puls. Hiermee kan ik dus geen aluminium lassen, maar dat ben ik ook nog niet van plan. Plus dat ik dan een tweede fles met het juiste gas nodig ga hebben.

Bekijk bijlage 1585335

Wat is jullie mening over dit apparaat? Het heeft HF start en een fatsoenlijke inschakelduur voor een prima prijs.
Tico Tig 200 DC puls brochure
200 A is al flink wat voor de hobbylasser,
Als de kwaliteiten (HF, na-gas, ... ) dezelfde zijn bij lichtere posten (bv 160A) zou ik daarvoor gaan.
 
Dan was ik misschien in de war met een ander lasproces. Ik dacht dat je voor staal/rvs hetzelfde gas kunt gebruiken. Maar voor aluminium weer een andere. Is gewone Argon (99,95%) voldoende voor mijn thuisgebruik? Ik wil met gewoon staal en af en toe rvs gaan werken.

En klopt het dat de grijze wolfraam variant een goede is om mee te beginnen in mijn geval?

De Tico 200 DC heeft voor mij voldoende functies. HF, 2t/4t, up/downslope, voor/na gas etc.
 
Weet niet wat de prijs is van die machine uit de link, maar als je misschien in de toekomst toch Alu wil gaan lassen zou je misschien beter nu een ACDC machine aan kunnen schaffen. Mijn keuze is onlangs op een Sherman Digitig 206P gevallen en er is nu een complete set vanuit Polen naar me onderweg. Set inclusief fles, reduceer, wolfraam staafjes, voetpedaal en nog meer klein spul. Gekocht aan de hand van goede beoordelingen en via eBay goede aanbieding gevonden.
 
Uit polen dan zal er wel een Duitse aansluiting op zitten wat hier in de randstad niet te ruilen is
Voor de beginnen lasser ( wat ik ook ben met Tig) Gas voor RVS is ook voor aluminium maar voor gewoon koolstofstaal/ijzer of blik is een meng-gas nodig een mix van co2 en argon
Puur argon las vreselijk op koolstofstaal/ijzer of blik ben ik achter gekomen
Heb nu twee flessen staan één met Argon en één met meng-gas
 
Het hele pakket was tov alleen een losse machine geen verkeerde prijs. Ik heb thuis een eigendomsfles Ar staan dus als ik die andere niet kan hervullen is dit niet zo erg. Heb de gok genomen dat het wél past en dan is het wel handig om twee flessen te hebben. Dingen gaan altijd op een ongelegen moment leeg
 
Uit polen dan zal er wel een Duitse aansluiting op zitten wat hier in de randstad niet te ruilen is
Voor de beginnen lasser ( wat ik ook ben met Tig) Gas voor RVS is ook voor aluminium maar voor gewoon koolstofstaal/ijzer of blik is een meng-gas nodig een mix van co2 en argon
Puur argon las vreselijk op koolstofstaal/ijzer of blik ben ik achter gekomen
Heb nu twee flessen staan één met Argon en één met meng-gas
Ik neem aan dat wat je vertelt over de gassen betrekking heeft op mig/mag lassen en niet op TIG lassen :?
 
Dan was ik misschien in de war met een ander lasproces. Ik dacht dat je voor staal/rvs hetzelfde gas kunt gebruiken. Maar voor aluminium weer een andere. Is gewone Argon (99,95%) voldoende voor mijn thuisgebruik? Ik wil met gewoon staal en af en toe rvs gaan werken.

En klopt het dat de grijze wolfraam variant een goede is om mee te beginnen in mijn geval?

De Tico 200 DC heeft voor mij voldoende functies. HF, 2t/4t, up/downslope, voor/na gas etc.
Met mig/mag lassen heb je voor gewoon staal meng-gas nodig en rvs en alu kan je dan lassen met argon, dan zit je inderdaad met 2 flessen.

Bij TIG lassen kan je alle 3 deze materialen met argon lassen, bij alu moet je machine wel ook op AC kunnen lassen zoals @scorp ook al opmerkte.
 
Met mig/mag lassen heb je voor gewoon staal meng-gas nodig en rvs en alu kan je dan lassen met argon, dan zit je inderdaad met 2 flessen.

Bij TIG lassen kan je alle 3 deze materialen met argon lassen, bij alu moet je machine wel ook op AC kunnen lassen zoals @scorp ook al opmerkte.
Had ik het toch wel goed gelezen. Heb liever ook geen 2 flessen in mijn bezit.

Is trouwens een 20 liter fles een beetje makkelijk een trap op te tillen? Ik heb in mijn huidige woning nog niet echt een schuur ter beschikking. Meende dat deze gevuld zo'n 35kg moet wegen.

En alu lassen zou leuk zijn. Maar dan wordt de machine bijna dubbel zo duur.
 
Had ik het toch wel goed gelezen. Heb liever ook geen 2 flessen in mijn bezit.

Is trouwens een 20 liter fles een beetje makkelijk een trap op te tillen? Ik heb in mijn huidige woning nog niet echt een schuur ter beschikking. Meende dat deze gevuld zo'n 35kg moet wegen.

En alu lassen zou leuk zijn. Maar dan wordt de machine bijna dubbel zo duur.
Ik heb een 13 liter 300bar Albee en die is goed te tillen, evenveel argon en komt met ingebouwde regelaar. Kan kostentechnisch voordeliger dan 20 liter omdat je daar een regelaar bij moet hebben of kopen.

En in dit topic spaar je geen geld uit, je komt voor een hobbyelektrode apparaatje en eindigt met een acdc tig profimachine compleet met een grote fles argon_O-
 
Haha ja, dat is het gevaar. Straks zit ik met een watergekoelde Fronius met een 50 liter fles tig lassen te oefenen :+

Ik houd niet van goedkope meuk en bijbehorende kwaliteit. Maar een profi apparaat is ook niet aan mij besteed natuurlijk. Ik probeer daar een middenweg in te vinden.
 
Watergekoelde fronius met 50 liter flessen?
Nou begin ik me toch wel een beetje aangesproken te voelen met mijn Magicwave 2200 Job en de 5 stuks 50 liter flessen die ik heb staan -O-

@theWarrior je hebt ook verloopjes van de duitse 22 mm naar de nederlandse 24 mm aansluitingen.
Heb je geen speciaal reduceertoestel met 22 mm aansluiting nodig.

@GerbrandR
Zo'n 20 liter fles is aardig zwaar, ik sjouw bij een klant waar ze zelf flessen hebben en ik de mijne niet mee hoef te nemen er wel eens een een paar trappen op, dat gaat wel, maar is wel zwaar hoor, als je er niet iedere dag mee omhoog en omlaag mee hoeft gaat dat wel hoor.
 
Ik spreek niemand ergens op aan:). Ik kan me denk ik nog wel beheersen om een te professioneel apparaat te kopen omdat het voor mij simpelweg overkill is.

Ik woon dus in Oostenrijk, en woon daar op de eerste verdieping van een huis. Ik heb een soort van balkon wat wel helemaal dicht is. Die gebruik ik als werkplaats. Wanneer ik in Nederland ben, zoals nu dan kan ik een ruime garage gebruiken. Ik moet nog uitzoeken hoe het zit met statiegeld op Argon flessen, omdat een eigendomsfles voor mij in Nederland niet gunstig is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan