Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.185
8.015
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Dan was ik misschien in de war met een ander lasproces. Ik dacht dat je voor staal/rvs hetzelfde gas kunt gebruiken. Maar voor aluminium weer een andere. Is gewone Argon (99,95%) voldoende voor mijn thuisgebruik? Ik wil met gewoon staal en af en toe rvs gaan werken.

En klopt het dat de grijze wolfraam variant een goede is om mee te beginnen in mijn geval?

De Tico 200 DC heeft voor mij voldoende functies. HF, 2t/4t, up/downslope, voor/na gas etc.
Argon kan je alles mee lassen met TIG.
Er is wel een optie om helium te gebruiken maar dat zal voor de hobby niet nodig zijn.

Grijze wolfraam is geschikt om mee te beginnen en kan zowel voor staal rvs en aluminium gebruikt worden.
 
Het blad van mijn lastafel is binnen en ligt met wat extra handen op zijn plaats *D . Voorlopig nog op schragen, het onderstel moet ik nog maken (kokers 60x60x4). Dikte is uiteindelijk 15mm geworden, en het is voor zover ik kan zien mooi vlak :t.

Tegen roesten heb ik ze nu ingespoten met WD40, maar andere suggesties zijn welkom (liefst niet dat het te vettig blijft).

lastafel_blad.jpg
 
Alles lijkt wel uit China te komen. Die Tico Tig 200 DC ben ik inmiddels tegen gekomen op een Chinese site. Daar kan je ze in grote hoeveelheden bestellen en dan voorzien van je eigen kleur en naam.

Alibaba Tig apparaat

Er zit dan zo te zien geen aardekabel en Tig toorts bij, maar toch.
Iemand nog tips voor een goed Westers fabrikaat van goede kwaliteit wat niet gelijk het professionele niveau heeft? Omdat ik dat niet nodig heb.
 
Wat wil je ervoor betalen?
Een Kemppi of een Parweld kost al vlug over de 500 euro.
Dan heb je wel een Europese machine ( Fins en Engels )

Ik heb een hele tijd zitten twijfelen over wat voor mij een goede aankoop zou zijn. Een tweedehands lasapparaat was een optie, maar je weet niet precies wat je in huis haalt. Een professionele machine nieuw kopen is ook niet aan mij besteed. Toen ik vorige week dat apparaat van Tico vond ben ik verder gaan zoeken. Ik kwam uiteindelijk bij de Chinese fabrikant uit, en ik kwam steeds meer merken tegen die van deze fabrikant onder hun eigen naam verkopen, zoals: Tico, Weldkar, DB Weissenstein, Flama en nog een paar. Er zijn verschillende versies in omloop, van enkel DC of eenvoudige AC/DC tot uitgebreide AC/DC apparaten.

Gisteren kwam ik een filmpje tegen van een Duitser die de eenvoudige AC/DC versie gebruikte van diezelfde fabrikant maar met een Duitse naam. Dit leek mij ook wel een goede keuze. Toevallig kwam ik erachter dat er in Polen onder de naam Sherman dezelfde machine wordt verkocht, maar dan zonder elektrodenhouder en koffer. Omdat ik het lasapparaat daar voor een mooie prijs zag staan, en de ruime keuze uit toebehoren heb ik hem zojuist daar besteld. Ik moet alles nog leren, en ik denk dat ik nu een erg goede prijs/kwaliteit machine gekocht heb.

Edit: Zojuist is m'n lashelm met reserveruitjes binnen gekomen, een 3M Speedglas 100V. En speciale elektroden voor gietijzer heb ik ook al binnen (voor een projectje)

20210125_123152.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een hele tijd zitten twijfelen over wat voor mij een goede aankoop zou zijn. Een tweedehands lasapparaat was een optie, maar je weet niet precies wat je in huis haalt. Een professionele machine nieuw kopen is ook niet aan mij besteed. Toen ik vorige week dat apparaat van Tico vond ben ik verder gaan zoeken. Ik kwam uiteindelijk bij de Chinese fabrikant uit, en ik kwam steeds meer merken tegen die van deze fabrikant onder hun eigen naam verkopen, zoals: Tico, Weldkar, DB Weissenstein, Flama en nog een paar. Er zijn verschillende versies in omloop, van enkel DC of eenvoudige AC/DC tot uitgebreide AC/DC apparaten.

Gisteren kwam ik een filmpje tegen van een Duitser die de eenvoudige AC/DC versie gebruikte van diezelfde fabrikant maar met een Duitse naam. Dit leek mij ook wel een goede keuze. Toevallig kwam ik erachter dat er in Polen onder de naam Sherman dezelfde machine wordt verkocht, maar dan zonder elektrodenhouder en koffer. Omdat ik het lasapparaat daar voor een mooie prijs zag staan, en de ruime keuze uit toebehoren heb ik hem zojuist daar besteld. Ik moet alles nog leren, en ik denk dat ik nu een erg goede prijs/kwaliteit machine gekocht heb.

Edit: Zojuist is m'n lashelm met reserveruitjes binnen gekomen, een 3M Speedglas 100V. En speciale elektroden voor gietijzer heb ik ook al binnen (voor een projectje)

Bekijk bijlage 1588648

Weet niet wat de prijs is van die machine uit de link, maar als je misschien in de toekomst toch Alu wil gaan lassen zou je misschien beter nu een ACDC machine aan kunnen schaffen. Mijn keuze is onlangs op een Sherman Digitig 206P gevallen en er is nu een complete set vanuit Polen naar me onderweg. Set inclusief fles, reduceer, wolfraam staafjes, voetpedaal en nog meer klein spul. Gekocht aan de hand van goede beoordelingen en via eBay goede aanbieding gevonden.
Di Sherman had ik al eerder benoemd in mijn posten en zoals te zien heb ik ook een Sherman aangeschaft. Dit type is eigenlijk een kloon van een Jasic maar dan veel goedkoper. Op dit moment ben ik met de Poolse verkoper in een email strijd verwikkeld over de levering. De set die ik kocht was volgens de afbeeldingen en de specificatie voorzien van onder andere een Electroden houder met kabel, drie wolfram stiften en een slang tussen fles en machine (had de set inclusief fles besteld). Al deze onderdelen ontbraken echter bij de levering. De slang had er volgens hem wel bij horen zitten maar de andere delen hadden, volgens verkoper, nooit op de foto moeten staan en kunnen voor die prijs niet uit. Inmiddels is de elctrodenhouder met kabel dan ook weggepoetst in de aanbieding. Ik ga hier vanzelfsprekend niet mee akkoord. Ik heb betaald voor wat in de beschrijving stond en de prijs was in verhouding dus zoals ik het zie heeft verkoper de verplichting om te leveren. Set wordt geadverteerd als zijn TIG/MMA set, op dit moment is het beide niet. Slang ontbreekt om fles aan de machine mee aan te sluiten en MMA laskabel met houder ontbreekt ook.Tot nu toe zijn mijn ervaringen met de verkoper dus niet al te positief.
 
Di Sherman had ik al eerder benoemd in mijn posten en zoals te zien heb ik ook een Sherman aangeschaft. Dit type is eigenlijk een kloon van een Jasic maar dan veel goedkoper. Op dit moment ben ik met de Poolse verkoper in een email strijd verwikkeld over de levering. De set die ik kocht was volgens de afbeeldingen en de specificatie voorzien van onder andere een Electroden houder met kabel, drie wolfram stiften en een slang tussen fles en machine (had de set inclusief fles besteld). Al deze onderdelen ontbraken echter bij de levering. De slang had er volgens hem wel bij horen zitten maar de andere delen hadden, volgens verkoper, nooit op de foto moeten staan en kunnen voor die prijs niet uit. Inmiddels is de elctrodenhouder met kabel dan ook weggepoetst in de aanbieding. Ik ga hier vanzelfsprekend niet mee akkoord. Ik heb betaald voor wat in de beschrijving stond en de prijs was in verhouding dus zoals ik het zie heeft verkoper de verplichting om te leveren. Set wordt geadverteerd als zijn TIG/MMA set, op dit moment is het beide niet. Slang ontbreekt om fles aan de machine mee aan te sluiten en MMA laskabel met houder ontbreekt ook.Tot nu toe zijn mijn ervaringen met de verkoper dus niet al te positief.
Dat is vervelend. Ik heb gezien dat het merk Sherman verschillende lasapparaten aanbied, en die zijn weer bij verschillende fabrikanten afkomstig. Ik heb voor een ander model dan jou gekozen, en de mijne was duidelijk omschreven dat deze geen elektroden houder erbij had. Dus deze heb ik los erbij gedaan, evenals wat verbruiksartikelen. Het enige wat ik nog moet kopen is een slang van de reduceer naar het lasapparaat.

En dan in Nederland een fles zien te regelen. Vind het idee van Supergas wel mooi, maar zie dat de prijzen voor het hervullen wel een beetje verschillen per leverancier. Ook ontbreekt het aan een duidelijk overzicht waar de verdeelpunten zitten. Een eigen fles kopen vind ik dan weer niet zo handig omdat ik op den duur zit met de verkoop ervan omdat ik in het buitenland woon.
 
Er zit hier in de buurt wel een zaak die flessen verkoopt en ook redelijke prijzen rekent voor een vulling. Als je een fles koopt is deze dan 10 jaar te gebruiken voordat deze weer gekeurd moet worden?
Zag ze inderdaad wel op Marktplaats voorbij komen. Huren lijkt me inderdaad te duur voor mij en incidenteel gebruik.

Ik heb trouwens 2.4mm wolfraam besteld. Ik had gelezen dat deze redelijk universeel inzetbaar is. Nu wil ik lasdraad bestellen. Is dan 2.4 mm ook geschikt voor het meeste werk? Zit te kijken naar ESAB Tigrod 12.64.
 
Bedankt, dan bestel ik daar een verpakking van. Heb gezien dat Lasaulec redelijk gunstig geprijsd is. Dat was tot een paar jaar terug niet zo meen ik. En niet toegankelijk voor de consument, althans de webshop.

Nog een vraag over Supergas. Kan ik de lege cilinder gewoon weer inleveren en dat ik dan het statiegeld terug krijg of kan hier moeilijk over gedaan worden?
 
Supergas is toch een koop/ruil systeem?
Dat houd volgens mij in dat je een fles koopt en met bij betaling ruilt voor een volle.
Dus geen statiegeld en dus geen geld terug bij inlevering van de fles.
 
Ik had vandaag een mailtje gestuurd naar twee leveranciers. Een werkt met Supergas en de andere met Air Liquide (staat bij de gegevens).
Beide nemen ze geen flessen terug wanneer je deze niet meer hebben wilt. Bij de tweede leverancier kan je een fles huren voor €58/jaar. Dus of huren of kopen en later zien te verkopen. Ik heb alleen geen idee wat een gebruikte fles doet op Marktplaats met nog enkele jaren geldige keuring.
 
Supergas is toch een koop/ruil systeem?
Dat houd volgens mij in dat je een fles koopt en met bij betaling ruilt voor een volle.
Dus geen statiegeld en dus geen geld terug bij inlevering van de fles.
Ik haal zelf bij HWTS in Ede, en mij is verteld dat je hem ook weer in mag leveren en geld terug krijgt. Dus noem het statiegeld, noem het terug verkopen of inleveren, whatever
 
De flessen houden hun waarde goed zat vast.
Maar je ziet ze niet heel veel op marktplaats.

Ik zelf sta op het punt om van gasleverancier te wisselen, dit is nog niet helemaal zeker omdat ik nog in onderhandeling ben met hun.
Maar zoals het er nu naar uit ziet is de kans groot dat ik de stap ga maken, dan verkoop ik mijn eigendoms flessen en ga ik flessen van hun huren.
Ik ga ze dan zelf ook proberen via markplaats te verkopen, maar mocht @GerbrandR of iemand anders geinteresseerd zijn dan is dat natuurlijk ook goed.

Ik verkoop dan.
2x argon 50 liter ( voor tig lassen )
1x argon 10 liter
2x menggas 50 liter ( voor mig mag lassen )
1x zuurstof 50 liter ( voor snijbrander )
1x acectyleen 30 liter ( voor snijbrander )

Alle flessen zijn vol, of zo goed als vol, of ik kan ze gevuld verkopen, alles flessen zitten nog in de keuring ( deze moeten elke 10 jaar gekeurd worden )
En alle flessen hebben de gangbare Nederlandse 24 mm kranen ( behalve acetyleen en zuurstof die hebben hun eigen specifieke aansluitingen )


Zoals ik al zei is mijn deal met de gasleverancier nog niet 100% rond, maar omdat er nu toevallig gepraat wordt over gasflessen laat ik jullie dit vast even weten, misschien interessant voor de hobbyisten hier
 
Ik had vandaag een mailtje gestuurd naar twee leveranciers. Een werkt met Supergas en de andere met Air Liquide (staat bij de gegevens).
Beide nemen ze geen flessen terug wanneer je deze niet meer hebben wilt. Bij de tweede leverancier kan je een fles huren voor €58/jaar. Dus of huren of kopen en later zien te verkopen. Ik heb alleen geen idee wat een gebruikte fles doet op Marktplaats met nog enkele jaren geldige keuring.
Met een supergas cilinder maakt het niks uit als de keuring verlopen is, deze wordt nog steeds ingenomen bij een ruilpunt.

Ik heb mijn supergas cilinder namelijk via marktplaats gekocht en was zo oud dat de stickers van HWTS (de oude naam van supergas) er nog in stond en toen deze leeg was heb ik deze zonder enige moeite ingeruild voor een volle.
 
20 liter is inderdaad een fijn formaat.
Ik heb de 10 liter destijds gekocht om mee te nemen op karwei, lekker licht als je ooit wat trappen op moet.
Maar wel vlug leeg.

@propje Ja voor Mig Mag lassen inderdaad, er zijn wel andere samenstellingen voor bijvoorbeeld hooggeleerd staal, maar dit is een 85/15 mix van 85% argon en 15% co2, en daar kun je alles mee lassen wat er maar te lassen valt met een Mig Mag apparaat.
Stuur me maar een PB'tje als je wilt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan