Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.159
7.940
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook wel eens met cebora gelast en daar was ik tevreden over.
Wat was het precies waar je ontevreden over bent?
Want de kwaliteit van de lasser, het materiaal en hoe schoon het is zijn denk ik van grotere invloed op het resultaat dan de transformator die erin zit.
 
Het was iets van Cebora Bravo 155 machine op 220.

Iemand tips voor fatsoenlijk merk mig apparaat?
Heb ook 380V thuis.
Maar meestal zijn die aparaten zo groot.
En ik heb weinig ruimte.
Als je 400volt/krachtstroom hebt neem je natuurlijk een krachtstroommachine.
Bij een trafomachine,
en de kans is groot dat je zo'n machine snel tweede hands kan kopen.
Last krachtstroom beduidend strakker.
De drie fasen en de gelijkrichter vlakken de spanning beter af.
Bij 230 volt zitten er meestal nog enkele condensatoren om dit na te bootsen.
Maar vaak lukt dit niet echt.
En verder is je vermogen bij krachtstroom meer dan het dubbele.

Wil je toch een 230 nieuw?
Kijk bijvoorbeeld eens bij, STAHLWERK MIG 200 lasapparaat ST IGBT, 1780-001
 
Bij de Cebora klapte de groep in de meterkast er regelmatig uit 16AMP.
Ik ben Tig gewend.
Maar het apparaat liep niet mooi met de draad.
Draad bleef soms hangen in de toorts kan natuurlijk ook te maken hebben dat de slang beschadigd was.
Anyway 380 weet ik last heel mooi alleen zijn die aparaten zo log groot.
Hoef er niks mee te rijden maar m,n garage is gewoon erg krap.
Heb vorige week de ijzer lintzaagmachine verkocht om wat ruimte te creeren.
Die stahlwerk machine is netjes geprijst is dit beetje vergelijkbaar met Jasic.
Wat ik zal lassen is van auto plaatwerk tot een enkele keer 8mm staal of rvs maar rvs las ik toch met TIG.
En gaat het nog dikker aan materiaal dan stap je over op electrode`s.
Jasic heeft 5jr garantie is dat iets waard?
 
Mijn vader heeft al 15 jaar een tico. Kan op 230 en 380. Er zitten gewoon 2 stekkers aan, best slim gemaakt. 180 A dacht ik. (Op 380)
Mooi apparaat voor het dunnere spul. En hij is niet lomp groot. Hij staat wel op wielen, je tilt hem niet even op.

Als de draad blijft hangen ligt dat vaak aan de toorts of slang. Onderhoud dus.
 
Ja ik denk dat het cebora karretje nul onderhoud kreeg.
Maar ik vind €1300 voor een mig mag net teveel van het goede.
Tis ook om te proberen.
Ga motordragers lassen en wil m.n las aparaat er mee terug verdienen.
Heb ik er dan nog lol in koop ik betere profi machine.
Zie de Stahlwerk zeer voordelig in duitsland te koop.
Bij Bol.com is hij in Nederland het goedkoopst.€535,-
In Duitsland€470.
En de 380 uitvoering is ook net geprijst.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje:

Waar haal ik een beetje redelijk geprijst alu 6061 in platen?

Ik wil een aluminium frame gaan verlassen en heb een sterke aluminiumsoort nodig met goede laseigenschappen en kom dan al gauw bij Alu 6061 uit. Ik heb een plaat nodig van een mm of 3 en 6, ik begreep dat 3.18 en 6.35 de standaardmaten zijn (1/4" en 1/8").

Heb een prijsje opgevraagd bij een internethandelaar, Salomons maar ben me helemaal de tering geschrokken van de prijs....
 
Laatst bewerkt:
Vraagje:

Waar haal ik een beetje redelijk geprijst alu 6061 in platen?

Ik wil een aluminium frame gaan verlassen en heb een sterke aluminiumsoort nodig met goede laseigenschappen en kom dan al gauw bij Alu 6061 uit. Ik heb een plaat nodig van een mm of 3 en 6, ik begreep dat 3.18 en 6.35 de standaardmaten zijn (1/4" en 1/8").

Heb een prijsje opgevraagd bij een internethandelaar, Salomons maar ben me helemaal de tering geschrokken van de prijs....

Kun je dat niet via je werk bij lasaulec bestellen?
Carrosserie zincor autoplaatwerk plaat bestel ik gewoon via inkoop bij ons op het werk
 
Nee ik werk in een tandwielkastenfabriek en daar gebruiken we geen aluminium.

Ik hoopte als particulier een mooi stuk lasbaar alu te kunnen vinden maar dat valt niet echt mee

Bij ons op het werk ook geen carrosserie plaat 8-)
Maar zeg gewoon tegen degene die het besteld precies hoe het heet en wat het Is. Betaal handjecontantje van tevoren en dan komt het vanzelf.
 
Vraagje:

Waar haal ik een beetje redelijk geprijst alu 6061 in platen?

Ik wil een aluminium frame gaan verlassen en heb een sterke aluminiumsoort nodig met goede laseigenschappen en kom dan al gauw bij Alu 6061 uit. Ik heb een plaat nodig van een mm of 3 en 6, ik begreep dat 3.18 en 6.35 de standaardmaten zijn (1/4" en 1/8").

Heb een prijsje opgevraagd bij een internethandelaar, Salomons maar ben me helemaal de tering geschrokken van de prijs....
 
Toch maar het zekere voor het onzekere.
En een 380v mig/mag gekocht.
Kunnen we lkr braaien.
Materiaal bestellen bij ijzershop.
Of is er beter alternatief?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Toch maar het zekere voor het onzekere.
En een 380v mig/mag gekocht.
Kunnen we lkr braaien.
Materiaal bestellen bij ijzershop.
Of is er beter alternatief?
Een 380v ESAB voor thuis?
Hoeveel kilometers zwaar staal ga je lassen?
Voldoen zal het zeker.
Meeste lassers die ik ken zeggen dat er nauwelijks verschil is in het lassen zelf met een duurdere las toestel of een goedkoper model.
Het grootste verschil is gebruikersgemak en beschikbaarheid onderdelen en hoe lang je op hoog amperage aan 1 stuk kan lassen. (duty cycle)
 
Een 380v ESAB voor thuis?
Hoeveel kilometers zwaar staal ga je lassen?
Voldoen zal het zeker.
Meeste lassers die ik ken zeggen dat er nauwelijks verschil is in het lassen zelf met een duurdere las toestel of een goedkoper model.
Het grootste verschil is gebruikersgemak en beschikbaarheid onderdelen en hoe lang je op hoog amperage aan 1 stuk kan lassen. (duty cycle)
waarom niet, ik heb ook een 3fase kemppi thuis, de markt voor 380/400 is veel kleiner, dus vaak veel goedkoper in aanschaf
 
Goh,
De mijne is drie fasen en koste geen drol.
Vaak is er veel keuze bij drie fasen gebruikt.
Bij lichtnet is de keuze vaak beperkt.
De kans is groter dat je een goede drie fasen koopt dan een lichtnet.
En dan het al eerder beschreven voorbeeld dat een driefasen beter/mooier last.

Ik heb een lichtnetmachine voor onderweg.
In mijn werkplaats gebruik de drie fasen altijd.

Ieder wat hij wil,
Ieder wat hij kan.

Veel plezier,
 
Ik weet zeker zeker de mijne gaat levenslang mee.
Moet zeggen, daar zorg ik wel voor.
Zorg goed voor je gereedschap.
Heb je er lang plezier van.
Veel lasplezier,

En inderdaad pas op met lasdampen.
Deze zijn zeer schadelijk.
Een goede Itho doet wonderen.
Denk aan je buren.
 
Dat is ook meteen mijn vokgende vraag.
Wat onderhoud ik aan m.n laspost?
Kan de kap er eens af schroeven en goed doorblazen met lucht.
Maar dan glijmiddel in je mig slang zal wel niet fijn verlassen?
Heb niet de intentie om gasloos draad te kopen.
Maar moet ik m.n 15 kg rol binnen opbergen want roest hij niet in vochtige garage?

En wat is het meest gangbaar aan draad
0.8 1.0 of 1.2 mm draad?
 
Onderhoud en zorg laspost

Vochtvrije stalling
Af en toe openmaken en aangezogen veegstof verwijderen.
Het slangpakket moet inwendig schoon zijn.
Bij regelmatig gebruik ook een keer de spiraalveer vervangen.
Draadaandrijving schoon houden.
Geen smeermiddelen voor spiraalveer en draadaandrijving.

0,6 voor (auto)plaatwerk,
0,8 voor licht constructiewerk
1,0 voor zwaardere werk
1,2 voor flinke lassen.
Gas is argon/koolzuur 85/15 menggas voor staal.

Niet slijpen met een flex in de buurt van een lasmachine die aanstaat.
De ventilator zuigt metaalslijpstof en vuil mee naar binnen waar het zich opstapeld.
Vuil en metaalslijpstof verkorten de levensduur van de machine.
Metaalslijpstof kan snel leiden tot kortsluiting in de machine.

Veel lasplezier,
Gasbrander
 
Terug
Bovenaan Onderaan