Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.119
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Typisch bij het bedrijf waar ik 20 jaar gewerkt heb en af en toe nog eens inval werken alle lassers (14)met voetpedaal.
ik dus ook.
Dat is wel typisch inderdaad:? cultuurverschilletje ofzo?? geen idee. Bij een bedrijf waar ik ooit stage liep sjouwde een lasser zn pedaaltje inderdaad wel overal mee naar toe binnen het bedrijf :t
 
Afgelopen zaterdag voor 2 vrienden een basiscursus lassen gegeven. In de ochtend was het mijn deel door zoveel mogelijk te doen zodat je leert ontspannen als je bezig bent. En met zelfkritiek je jezelf automatisch verbetert. In de middag nam de majesteit het over met oefenen met aluminium en rvs. Nu wil 1 van die gasten verder met rvs. Hij woont echter tussen Geleen en Heerlen. Is er hier iemand die hem verder zou kunnen helpen? Alvast bedankt
 
Valt wel mee, zoals al eerder vermeld kun je wellicht een instelling doen dat als je al aan het lassen bent en nog eens drukt de stroom weer anders wordt.
Bij de bedrijven waar ik kom en wel speciaal laswerk wordt gedaan zie ik nergens voetpedaaltjes bij lasapparatuur....
Voetpedaal was een gamechanger voor mij, zeker voor alu wat ik redelijk vaak doe.
Tegenwoordig heb je ook draaiknoppen op de toorts die dezelfde functie hebben zag ik pas, zou ook wel erg fijn zijn hoef je niet met dat bedraade pedaal te zeulen, nu heb je daar ook weer draadloze van tegenwoordig, techniek staat voor niets!
 
Vraag aan de experts. Aan onderstaande foto te zien komt er brute kracht op deze buis te staan. Wat voor nabehandeling krijgt dit ding als alles afgelast is? Het lijkt me dat er een enorme bult spanning in komt door het lassen. Of moet je hier al fors voorverwarmen om die spanningen op voorhand te voorkomen. Als ik het compleet fout heb hoor ik het ook graag. Alvast bedankt
A9B52FC0-E164-4009-AC71-AE07A5D580FF.png
 
Je begint inderdaad al gelijk met vervuiling in je werk. Thanks
Bedoel je met overhoeks echt linkse las bovenzijde en rechtse las onder en zo verder? En stel er moet een A10 tegenaan, blijf je dit toepassen tot je gereed bent?
 
Wat bedoel je met een A10?
Wat ik bedoel is dat je inderdaad van links naar rechts overhoeks gaat, dan moet je wel meer manipuleren,
Al zal het "spanningen" in koolstofstaal algemeen wel meevallen, er moet aan elke kant evenveel gelast worden, dus kromtrekken gaat mijns inziens meevallen.
 
Dit is een aftakking voor een grote gasleiding, deze worden soms zelfs gelast terwijl de leiding nog in gebruik is.
De verf is er aan de linkerkant al afgehaald, dit zullen ze aan de rechterkant nog wel moeten doen.

Dit soort grote werken worden vaak door 2 mensen tegelijkertijd gelast om vervorming tegen te gaan, en inderdaad, deze wordt ook flink voorverwarmd met grote gasbranders.

Nabehandeling is er niet, dit zijn geen hoog koolstof stalen buizen / verbindingen en worden na het röntgen testen zo in gebruik genomen.
 
Dit is een "split-T" en is er om een aansluiting te kunnen maken op een leiding of het wordt gebruikt voor hot tapping (stoppelen).

Voorverwarmen is niet echt handig op een live leiding want je wilt op je leiding weinig inbranding hebben.
Eerst zal de horizontale lassen worden gedaan uit de zij dmv snoeren (kleine dunnen lassen) om de warmte te beperken. Hier zal normaal gesproken een strip achter zitten om geen hechting te hebben aan de leiding.

Hierna zullen de rondgaande hoeklassen worden gedaan en hier zal ook zo weinig warmte in worden gebracht.

De enige onderzoeken die worden gedaan zijn de wanddikte onderzoek voor het lassen om te bepalen of de leiding dik genoeg is. Een oppervlakte onderzoek (magnetisch of penetrant) na het lassen en evt een druktest voot het boren.
 
Bij deze lassen kan je wanneer de leiding in gebruik is bijna direct.je hand erop leggen. Dit wordt namelijk enorm gekoeld door de gasstroom.

De langsnaden worden tegenwoordig met TOFD onderzocht. Afhankelijk van de dikte met een of meerdere offsetscans. Zou uiteraard ook met phased array of iwex kunnen alleen wordt dat nog niet echt toegepast. Gasunie staat sinds niet al te lange tijd TOFD ook toe vanaf 6mm wanddikte. De eis voor aanvullend handmatig ultrasoon onderzoek is komen te vervallen waardoor de ondergrens van 8mm verlaagd is. Op dit moment is er nog geen officiele norm voor phased array onderzoek voor dunme wanddiktes maar de normen zijn wel in ontwikkeling. De verwachting is dat er in de loop van volgend jaar een norm is die dit toestaat vanaf 3,2mm itt de huidge 8mm.

Hoeklassen wodrden met magnetisch onderzoek gedaan. Penetrant wordt normaliter niet toegepast bij koolstofstaal.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een "split-T" en is er om een aansluiting te kunnen maken op een leiding of het wordt gebruikt voor hot tapping (stoppelen).

Voorverwarmen is niet echt handig op een live leiding want je wilt op je leiding weinig inbranding hebben.
Eerst zal de horizontale lassen worden gedaan uit de zij dmv snoeren (kleine dunnen lassen) om de warmte te beperken. Hier zal normaal gesproken een strip achter zitten om geen hechting te hebben aan de leiding.

Hierna zullen de rondgaande hoeklassen worden gedaan en hier zal ook zo weinig warmte in worden gebracht.

De enige onderzoeken die worden gedaan zijn de wanddikte onderzoek voor het lassen om te bepalen of de leiding dik genoeg is. Een oppervlakte onderzoek (magnetisch of penetrant) na het lassen en evt een druktest voot het boren.

Dit is niet alleen voor de wanddikte. Er wordt direct gekeken naar mogelijke laminaties welke veel belangrijker zijn.
 
Het "T" stuk
Die bruine verf is naar grote waarschijnlijkheid lasbare primer.
Ik zou toch kort voor het begin van het lassen deze toch weghalen.
Ik zie over de dwarsnaad nog geen aan en uitloopstukken zitten.
Zou kunnen dat dit stuk zonder gelast gaat worden.
Verder is de naad rondom (het manchet) niet ingeslepen, vreemd.
Wat zal de lasvolgorde worden eerst rond, eerst dwars?
De zon schijnt zomers, of dit werkstuk echt voorverwarmd gaat worden?
Wie zal het zeggen?

Leuk stukje werk, komt in een dag niet af.
 
Diverse internet filmpjes raden aan om met de aller simpelste spullen te beginnen maar toch vind ik het fijn om te kunnen zien hoe ver ik van het werkstuk af zit. Ik heb zeker geen meters gemaakt maar het cupje blijft mooi schoon, tig spettert ook niet zo.

Ik vind het wel fijne cupjes ondanks dat ik de chinese versies heb.
 
Diverse internet filmpjes raden aan om met de aller simpelste spullen te beginnen maar toch vind ik het fijn om te kunnen zien hoe ver ik van het werkstuk af zit. Ik heb zeker geen meters gemaakt maar het cupje blijft mooi schoon, tig spettert ook niet zo.

Ik vind het wel fijne cupjes ondanks dat ik de chinese versies heb.
ok , dat zal ik ook eens van die dingen bestellen
 
Terug
Bovenaan Onderaan