Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.186
8.017
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Ze boren echt wel.
Of ze verzinken het niet kan je het weer ophalen.
Heb 3 van die trialrekjes gelast.
Het verzinken was iets van 30 €40 weet niet meer precies.
Daar kan je nog geen pot verf voor halen.
Uiteraard zonder bonnetje.
Daar houden we van.
 
in d verzinkerij waar wij onze spullen laten verzinken wordt wel gecontroleerd of er voldoende gaten in zitten, zo niet boren zij ze en krijg je de factuur.
een koker of pijp die vol loopt en onvoldoende leeg loopt kost veel zink en dat is ook duur.

Bij ons bellen ze altijd.
Ofja eigenlijk heel soms, want wij weten redelijk goed wat er verwacht wordt.
 
Geen idee of deze aktie al voorbij gekomen is, maar dit is een goed ding met een hoge restwaarde. Fronius blijft hoe dan ook geld waard
D11D3AD8-E927-4714-AFC4-8A0190B5AA51.png
 
Een vraag aan de kenners. Ik mag in het nieuwe jaar starten met een klus met veel las en slijpwerk. Het liefst (xxl) maak ik het met m’n Powcon (400V). Het misselijke is dat er in het hele gebouw (140.000 vierkante meter) geen 32A stopcontact zit. Alles is er 16A met een B16 automaat. Met aanzetten (lassen gaat wel) van de machine gaat de automaat om. Werkt het om er 50 meter kabel tussen te zetten? 5 x 1,5 zal dempen als een malle
 
Is lassen met een lichter apparaat geen optie? Hoe veel Amp wil je gaan lassen? Grote dikke stalen balken?
Het zijn laadbruggen in een distributiecentrum die vervangen moeten worden. Supra 4 en 4mm Ferrod 165A is waarmee gelast wordt. 400v is stabieler en prettig lassen. En deze zitten naast de werkplek omdat het de wcd is vd voeding vd brug. Op 230 is een alternatief, maar liever niet ivm haspels etc. Aftakken van 5 naar 3 mag niet
 
Hoi ik heb een tig lasapparaat gekocht van hbm, nu ben ik aan het oefenen maar brand zelfs heel snel door steigerpijp heen, heeft iemand wat basisinstellingen voor staal 3 mm dik?

Of nog beter iemand hier in de buurt die me een keer de basis bij kan brengen?
 
Hoi ik heb een tig lasapparaat gekocht van hbm, nu ben ik aan het oefenen maar brand zelfs heel snel door steigerpijp heen, heeft iemand wat basisinstellingen voor staal 3 mm dik?

Of nog beter iemand hier in de buurt die me een keer de basis bij kan brengen?
Ik kom uit Ede,
Ben geen pro, maar las ook van alles met een tig.

Ik heb zelf gekozen voor een apparaat met puls functie. Juist om een hoge Amperage te gebruiken voor een diepe penetratie, maar wel met een cool down voor het materiaal zodat hij niet door smelt.

Creer een handmatige puls. Laat hem tussen door even een halve sec rusten en druk hem weer in. Scheelt echt. En een te hoge amp betekend ook gewoon draai hem lager. Smelt er teweinig. Draai hem om hoog;)
 
Ik kom uit Ede,
Ben geen pro, maar las ook van alles met een tig.

Ik heb zelf gekozen voor een apparaat met puls functie. Juist om een hoge Amperage te gebruiken voor een diepe penetratie, maar wel met een cool down voor het materiaal zodat hij niet door smelt.

Creer een handmatige puls. Laat hem tussen door even een halve sec rusten en druk hem weer in. Scheelt echt. En een te hoge amp betekend ook gewoon draai hem lager. Smelt er teweinig. Draai hem om hoog;)
Als ik me niet vergis gaat het bij de vraagsteller over lassen met electrode?
 
Terug
Bovenaan Onderaan