Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.185
8.015
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
heb eerst maar eens naar aanleiding van wat filmpjes wat dikkere wolfram electrodes besteld, had nu 1,8 en zelfs op 60 ampere brand ik bijna gelijk door 2 mm materiaal heen, nu snap ik ook wel dat het een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen is 8-)
Maar filmpjes zijn leuk mar is toch handiger als iemand ernaast staat en zegt wat je fout doet.
Zal wel vooral veel trail and error worden 8-)
 
Ik kom uit Ede,
Ben geen pro, maar las ook van alles met een tig.

Ik heb zelf gekozen voor een apparaat met puls functie. Juist om een hoge Amperage te gebruiken voor een diepe penetratie, maar wel met een cool down voor het materiaal zodat hij niet door smelt.

Creer een handmatige puls. Laat hem tussen door even een halve sec rusten en druk hem weer in. Scheelt echt. En een te hoge amp betekend ook gewoon draai hem lager. Smelt er teweinig. Draai hem om hoog;)
Toen ik mijn machine kocht heb ik bewust gekozen voor een (gebruikte) machine met hf-start, up en downslope en pre en postflow om het voor mij als leek wat makkelijker te maken.

Ik heb een tijdje terug de machine vervangen door eenzelfde model welke wél een puls functie had, uiteindelijk na het verkopen van mijn eerste machine geen extra kosten daarmee gehad 8-) (Kemppi mastertig 1500s vs de "gewone" mastertig 1500)
 
heb eerst maar eens naar aanleiding van wat filmpjes wat dikkere wolfram electrodes besteld, had nu 1,8 en zelfs op 60 ampere brand ik bijna gelijk door 2 mm materiaal heen, nu snap ik ook wel dat het een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen is 8-)
Maar filmpjes zijn leuk mar is toch handiger als iemand ernaast staat en zegt wat je fout doet.
Zal wel vooral veel trail and error worden 8-)
Zorg voor schoon materiaal, begin midden op een afvalplaatje en stop zodra je een smeltbad hebt, wacht een halve seconde en start opnieuw, begin met 30 A.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
heb eerst maar eens naar aanleiding van wat filmpjes wat dikkere wolfram electrodes besteld, had nu 1,8 en zelfs op 60 ampere brand ik bijna gelijk door 2 mm materiaal heen, nu snap ik ook wel dat het een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen is 8-)
Maar filmpjes zijn leuk mar is toch handiger als iemand ernaast staat en zegt wat je fout doet.
Zal wel vooral veel trail and error worden 8-)
Kijk een naar wat filmpjes van weldingtipsandtricks op youtube, die man heeft heel veel duidelijke video's en daar heb ik veel aan gehad toen ik begon met tig lassen :Y

Maar als je op 60 A nog door je werkstuk heen brand zou ik voor nu even proberen om de stroom iets terug te schroeven en te kijken hoe dat gaat.

Probeer je 2 stukken staal aan elkaar te maken, of ben je voor nu even wat aan het oefenen op een stukje stalen plaat of koker?
 
heb eerst maar eens naar aanleiding van wat filmpjes wat dikkere wolfram electrodes besteld, had nu 1,8 en zelfs op 60 ampere brand ik bijna gelijk door 2 mm materiaal heen, nu snap ik ook wel dat het een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen is 8-)
Maar filmpjes zijn leuk mar is toch handiger als iemand ernaast staat en zegt wat je fout doet.
Zal wel vooral veel trail and error worden 8-)
Zodra je iets hebt; even een foto plaatsen.
Heb je wel hf?
 
hf? ik heb een eenvoudige hbm 200
ik probeerde een rek van steigerpijp wat verder af te lassen, maar de kier werd steeds groter, rond op rond haaks, dus misschien niet jandig daarmee te beginnen.
Daarna geprobeerd twee stalen velgen aan elkaar te lassen, zit wel vast maar vraag niet hoe, lol.
 
Tig leren kijk dan of je het boek werkje van M.Briër "stap voor stap tig lassen te pakken krijgt
Dat geef je een mooie basis of startpunt en als naslag werk .

Wolfram met een grijze tip nemen die zijn zowel voor staal , rvs , en aluminium geschikt .
Stroom sterkte kwam al voorbij maar mijn Chinees wil het bij wat lagere amps ongeveer 25 amp per mm dikte
RVS 20 amp per mm dikte
Voor de rest oefenen. Oja als je boven de 40 amp komt dan wolfram 3,2 mm nemen
Ga je over de 125 amp dan nog een stap dikker
 
wielen.jpeg
 
Ja puur argon is goed.
Komt er wel gas uit als je hem bij je oor houd?
Ik knijp ook altijd op gas.
Maar het moet wel stromen.
En waarom meteen al die instellingen.
Gewoon maar eens gewoon beginnen.
Waar woont je huis?
 
Terug
Bovenaan Onderaan