Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.116
7.838
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Tig is wel heel gevoelig voor verontreiniging.
Als jij schrijft steigerbuis.
Dan weet je dat daar een hele dikke laag galvaniseer opzit?
Anders van die mooie witte wolkjes.
Puur gif.
Even oefenen zonder toevoegmateriaal op een stukje schone plaat even een smeltbad maken en weer uit.
Temperatuurbeheer is moeilijk, begin met een klein beetje te weinig anders is het onbeheersbaar.
 
Ik kom uit Ede,
Ben geen pro, maar las ook van alles met een tig.

Ik heb zelf gekozen voor een apparaat met puls functie. Juist om een hoge Amperage te gebruiken voor een diepe penetratie, maar wel met een cool down voor het materiaal zodat hij niet door smelt.

Creer een handmatige puls. Laat hem tussen door even een halve sec rusten en druk hem weer in. Scheelt echt. En een te hoge amp betekend ook gewoon draai hem lager. Smelt er teweinig. Draai hem om hoog;)
Dan moet je voor het mooie hoogfrequent puls pakken als het er op zit.
 
Had een oude Esab CADDY als je de stekkers omdraaide kon je tig lassen of electrisch daarmee heb ik thuis beetje lassen geleerd.
Heb nu zo,n ding met alles en nog wat maar ik verdwaal soms in de instellingen weldkar 2025
 
Ik heb de vraag ook in de kantine gesteld, maar hier past hij beter.

Straks hebben we veel las en slijpwerk binnen. Normaal zetten we dan een dikke blower neer met de afzuiging naar buiten. Omdat je dan nog meer warmte verlies hebt als met een deur open is het nu geen optie. Wie heeft er ervaring met onderstaande machines? En zou je deze kunnen fileren? Alvast en wederom bedankt

Electrodes

https://www.kippersrijssen.nl/produ...3k0RXqmZDne4OotV_gHPCWIWeg19isMhoC6roQAvD_BwE
 
Ik twijfel tussen een marktplaats Lincoln 22M en bovenstaande. Lincoln heeft een restwaarde, maar je moet de filters vervangen. Ding van Kippers is nieuw (btw) en heeft filters die je schoon kunt maken
 
Ik heb er ooit een stuk of 10 van in een hal geplaatst die daarna als metaalbewerking locatie gebruikt kon worden met 8 volcontinu las stations.
Ze werken prima maar ze maken wel veel herrie.
Als je braaf regelmatig het filter uitklopt hoef je die echt niet vaak te vervangen.
 
Lasdampafzuiging
lasdampafzuiging-la1801-230v-2000m3h1
Die dingen werken zeker.
Je hebt geen warmteverlies in je werkplaats.
Alhoewel frisse lucht ook nodig is.

Ze bestaan in veel merken en uitvoeringen.
De ene groter of kleiner
Mobiel en stationair.
De ene beter dan de andere.
Groot verschil in aanschafprijs.

Deze mobile hebben filtermatten en filtercassettes.
Bij ongeveer continu gebruik moet je deze filters regelmatig controleren op verzadiging van fijnstof.
Vervanging ca. 1 maal per jaar.
Kijk ook wat dat kost bij de enen en bij de andere machine.

Kost wat maar dan heb je ook wat.
Gezondheid en milieu is ook veel waard.
 
Dank je wel. Het is hier groot genoeg voor frisse lucht. Ik wil klachten voorkomen en zelf ook prettig werken. Er mogen nu wat dingen extra geld kosten. Dit is fase 1-2 van 4 en ik wil die andere 2 ook. Daarbij is het voor m’n geknutsel thuis ook geen overbodige luxe
 
Terug
Bovenaan Onderaan