lassen van kunstof (tank)

diegekmetdieguzzi

MF veteraan
8 jun 2004
6.415
74
strijen
Heb bij mijn "dagelijkse" fiets het plan opgevat er een andere 1000 cc motor in te hangen wat 25 pk meer heeft dan de orginele 1000 cc..alleen nu komt de tank tegen de koppen aan. Ik wil daar en stuk afhalen en weer, laten, dichtlassen. Het is een Acerbis tank. Stel dat ik ergens een oude Acerbis tank vandaan vis...zou dat hetzelfde materiaal kunnen zijn? Verder een adres voor kunstoflassen zou ook mooi zijn?


Bedankt!
 
Leuk bedacht KW-knijper

Thermohardende kunststoffen zijn idd niet te lassen, wel te lijmen.
MAAR
Niet alle Thermoplasten lossen op in benzine.
Het materiaal waar men plastic benzine jerrycans van maakt bijvoorbeeld niet.
:^
en die zooi waar wasbenzine bij de bouwmarkt in verpakt zit ook niet.

't zou trouwen ook te gek zijn als die handschoenen die aan de benzinepomp hangen zouden smelten als ze met benzine in aanraking komen

De naam zegt het al
athermoharder = Harder worden bij verhitting
b thermoplast = Zachter worden bij verhitting

een andere eigenschap vaneen thermohardende stof is , dat ie kan breken.
lijkt me niet aan te bevelen voor een tank.

uitzondering : acrylonitrilbutadieenstyreen (SCRABBLE: 320 pnt)
ook wel ABS genoemd: slagvaste thermoharder

sommige kunststoffen lossen op in chloor (PTFE)
en sommige in benzeen
maar zover ik weet , geen enkele in water (H2O)




8-) Hebben die scheikunde lessen toch nog wat opgeleverd. :P
 
Het materiaal waar men plastic benzine jerrycans van maakt bijvoorbeeld niet.

Je hebt gelijk J.A.M.F., blijkbaar toch niet alle thermoplasten. Toch denk ik niet dat daar benzine-tanks voor motoren van gemaakt worden.
 
Ik heb weleens geprobeert om een kunststof Acerbis tank van een KTM te repareren, maar lassen/lijmen/kitten werkte geen van allen.
Zeker een kunststof tank waar al lang benzine in gezeten heeft lijkt me niet zo makkelijk te lassen oid. :N
 
Het is een moto guzzi quota van 1995?

plaatje:


full




Al is dit een wat later model..rond 2000.
 
ik heb wel eens een acerbis tank gelast, moest een nieuwe bevestiging voor het kraantje in komen.

als het goed is staan er ergens aan de onderkant een paar tekens zoals productiedatum en materiaal, als er PE of PP staat is het gewoon heel goed te lassen.
 
Ik heb weleens geprobeert om een kunststof Acerbis tank van een KTM te repareren, maar lassen/lijmen/kitten werkte geen van allen.
Zeker een kunststof tank waar al lang benzine in gezeten heeft lijkt me niet zo makkelijk te lassen oid. :N


Een Thermoharder kun je lijmen, een Thermoplast (zover ik dacht te weten) niet.

Als die Acerbis tank van hetzelfe materiaal is als die op mijn motor, is ie prima te lassen.
Er zijn genoeg kunststof boeren hoor, maar of er ook één bij jou in de buurt is?

www.lakwijk.nl
 
Leuk bedacht KW-knijper

Thermohardende kunststoffen zijn idd niet te lassen, wel te lijmen.
MAAR
Niet alle Thermoplasten lossen op in benzine.
Het materiaal waar men plastic benzine jerrycans van maakt bijvoorbeeld niet.
:^
en die zooi waar wasbenzine bij de bouwmarkt in verpakt zit ook niet.

't zou trouwen ook te gek zijn als die handschoenen die aan de benzinepomp hangen zouden smelten als ze met benzine in aanraking komen

plastisch De naam zegt het al
athermoharder = Harder worden bij verhitting
b thermoplast = Zachter worden bij verhitting

een andere eigenschap vaneen thermohardende stof is , dat ie kan breken.
lijkt me niet aan te bevelen voor een tank.

uitzondering : acrylonitrilbutadieenstyreen (SCRABBLE: 320 pnt)
ook wel ABS genoemd: slagvaste thermoharder

sommige kunststoffen lossen op in chloor (PTFE)
en sommige in benzeen
maar zover ik weet , geen enkele in water (H2O)




8-) Hebben die scheikunde lessen toch nog wat opgeleverd. :P

Even wat toelichten:
Een Thermoharder is een kunststof die als die eenmaal hard is, hard blijft. Verwarmen zal er voor zorgen dat het materiaal verbrandt, maar nog steeds niet plastisch vervormbaar is. Kun je niet lassen.

Een Thermoplast wordt wel zacht wanneer je het verhit. Das dus wel te lassen of vervormen met hitte.
 
Maarre, Guzzigek, kun je de tank op die plaatsen niet verhitten met een verf-fohn en indeuken? Heb ik zelf bij mijn tank gedaan en dat ging best goed. ik kon door een verbouwing niet genoeg stuuruitslag maken, paar kleine deukjes in de tank gemaakt na verhitting, af laten koelen en klaar.
 
Stomme ideeën komen vanzelf bovendrijven.


Maar................... Als je een bolling (de onderkant van je tank dus)
uitzaagt, en daarna ondersteboven terugplaatst, heb je dus een holte.

Kunstje is alleen om Links en Rechts dezelfde zaagsnede in je tank te zetten
(leuk om een nieuw topic over te openen), want L & R wisselen ook van plek.

Lukt alleen als je tank symmetrisch is (kan ik niet zien op de foto)

En dan is't hopen dat de binnenzijde van je tank een b-tje fatsoenlijk eruit ziet..


[me]J.A.M.F. , voor al uw onorthodoxe (SCRABBLE !!!!) ideeën[/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan