Last van onderbeen na lange rit

Apennatie

Rookie
2 okt 2015
17
0
Heteren
Hallo!

Nieuwe rijder hier.
Ik rijd sinds Oktober mijn gs500e '97 rond, maar als ik een lange rit van anderhalf heb gehad over de snelweg krijg ik veel (spier?)pijn in mijn rechter onderbeen. Kan dit zijn doordat ik een verkeerde houding heb op de motor of misschien is dat vanwege het lange snelweg rijden?
 
Is het kramp of is het spierpijn? Te lang in dezelfde houding zitten is nooit goed natuurlijk.

Even een wilde gok: trek je niet misschien onbewust een uur lang je rechtervoet een klein beetje omhoog om niet op het rempookje te staan? Als je je been en voet expres helemaal ontspant, leunt je rechtervoet dan op je rem? Probeer eens bewust te rijden met de bal van de voeten op de stepjes als je dat (nog) niet doet.
 
Afzien hoort bij motorrijden. Ik heb nog nooit een motor gehad waar ik niet last had van één van de symptomen uit het volgende rijtje: Houten reet, pijn in de polsen, gevoelige pezen in de ruim, slapende vingers, pijn in de nek, lage rug pijn, knieën die niet willen bewegen of op slot gaan. Regelmatig verzitten is de enige oplossing.

In de auto heb ik dat allemaal niet, alhowel je daar nog meer stilzit. Toch blijf ik motorrijden. Het wordt met de jaren ook niet echt slechter dus dan mag je sowieso niet klagen.
 
Laatst bewerkt:
Hm ik heb het in de auto ook: houten kont, stijf, pijn in de nek. Misschien nog wel meer dan op de motor.

Lang stilzitten in een enkele houding is gewoon niet zo lekker.

Op de motor probeer ik toch regelmatig te gaan verzitten. De spieren aan te spannen, de benen te strekken en soms op een rustiger stukje even te gaan staan. Dat helpt allemaal wel wat. Al thans ik houdt het hele dagen vol. Ik probeer snelweg te mijden in de vakanties, op de snelweg krijg ik meer klachten dan "binnendoor".
maar ik heb de afgelopen drie vakantieweken (16 rijdagen 7800 km gereden: Denemarken/Zweden/Finland/Noorwegen) en met wat rek en strekoefeningen tijdens het rijden en in de middag een eindje te wandelen, had ik eigenlijk geen klachten en dan: ik ben 63...
 
Hm ik heb het in de auto ook: houten kont, stijf, pijn in de nek. Misschien nog wel meer dan op de motor.

Lang stilzitten in een enkele houding is gewoon niet zo lekker.

Op de motor probeer ik toch regelmatig te gaan verzitten. De spieren aan te spannen, de benen te strekken en soms op een rustiger stukje even te gaan staan. Dat helpt allemaal wel wat. Al thans ik houdt het hele dagen vol. Ik probeer snelweg te mijden in de vakanties, op de snelweg krijg ik meer klachten dan "binnendoor".
maar ik heb de afgelopen drie vakantieweken (16 rijdagen 7800 km gereden: Denemarken/Zweden/Finland/Noorwegen) en met wat rek en strekoefeningen tijdens het rijden en in de middag een eindje te wandelen, had ik eigenlijk geen klachten en dan: ik ben 63...
Auto met betere zetels kopen.
Bij bijna elke duitse auto die ik al gereden heb krijg ik ook dezelfde klachten als jij(behalve mercedes CLS met comfort pakket).
Bij Italiaanse auto's heb ik het niet.
 
Hm ik heb het in de auto ook: houten kont, stijf, pijn in de nek. Misschien nog wel meer dan op de motor.

Lang stilzitten in een enkele houding is gewoon niet zo lekker.

Op de motor probeer ik toch regelmatig te gaan verzitten. De spieren aan te spannen, de benen te strekken en soms op een rustiger stukje even te gaan staan. Dat helpt allemaal wel wat. Al thans ik houdt het hele dagen vol. Ik probeer snelweg te mijden in de vakanties, op de snelweg krijg ik meer klachten dan "binnendoor".
maar ik heb de afgelopen drie vakantieweken (16 rijdagen 7800 km gereden: Denemarken/Zweden/Finland/Noorwegen) en met wat rek en strekoefeningen tijdens het rijden en in de middag een eindje te wandelen, had ik eigenlijk geen klachten en dan: ik ben 63...


Misschien kunnen die jonkies nog wat leren van de ouwe bikkels.
Ik heb geen last van polsen, enkels, knieën, rug, nek, vinger, houten reet. Rekken en strekken daar doe ik ook niet aan. Tsjonge, als je gaat denken waar je last van kan krijgen dan durf je niet meer op te stappen!
Gelukkig nergens last van! Ik ben in 1 keer van Genua naar huis gereden. Geen centje pijn en toen was ik 60.

We moeten niet zo klagen op de motor. Onderweg effe wat drinken. De tank volgooien of ergens een kiekje maken. In het vliegtuig naar Z.Afrika is 10x erger. Eerst 8 uur, dan overstappen, en dan nog eens 7 uur onbeweeglijk op 1 plek. Das nie zo fijn! Daarna is tijd tussen wielen aan de grond totdat je echt uit het vliegtuig bent ook nog eens een uur. Niet over klagen. Zelf de reis geboekt!
Bij het op gaan staan lijkt het wel of de gewrichten helemaal vast zitten. Of is dit mss toch de oude dag?
 
Ik ben bang dat de Alzheimer toch al eerder bij jou heeft toegeslagen.
Geeft niks! Bij deze ziekte gooi je vrij snel alle letters door elkaar.

Of valt dit in de categorie: Kaptein Lulkoek................?
 
Ik ben bang dat de Alzheimer toch al eerder bij jou heeft toegeslagen.
Geeft niks! Bij deze ziekte gooi je vrij snel alle letters door elkaar.

Of valt dit in de categorie: Kaptein Lulkoek................?
Hij is geen echte kapitein...
Net zomin als ik een echte brave huisvader ben. O-)
 
Zet mijn rechtervoet altijd zo dat hij naast het rempedaal valt als ik lange stukken stuur. Dus gewoon je tenen wat naar buiten. Als je actief je achterrem nodig hebt dan is het ook niet heel veel werk om je voet weer terug te draaien.
Als je non-stop een paar uur aan het sturen bent krijg je sowieso altijd wel ergens last van.
Af en toe een beetje van houding wisselen kan ook geen kwaad.
Het is net seks na een paar uur heb je alle (zit)standjes wel gehad. })
 
knelt je pak niet in je knieholten of wa?
Da ken ook eej.

Maar als motorrijden na een paar uur nog comfortabel is, dan heb je een ouwe lullenmotor die gebouwd is op comfort. Soort beautycase op wielen zeg maar.
 
knelt je pak niet in je knieholten of wa?
Da ken ook eej.

Maar als motorrijden na een paar uur nog comfortabel is, dan heb je een ouwe lullenmotor die gebouwd is op comfort. Soort beautycase op wielen zeg maar.

Mijn CBR1000F is ook na uren nog comfortabel. Als jij dat een beautycase op wielen wilt noemen dan ben ik tevreden met mijn beautycase op wielen :)
 
Actiever gaan rijden dus, als je er op dijkweggetjes geen last van hebt. Regelmatig van positie wisselen, gaan verzitten, een beetje swingen. Wisselen in toerental wil ook nog weleens helpen, als trillingen de oorzaak zijn.
 
Toch moet je oppassen: ik ontmoette eens op een camping in Frankrijk een motorrijder die onderweg trombose in zijn been had gekregen. Een jonge man nog.
 
mijn Beautycase levert een iets voorover houding op, met redelijk gebogen knieen.
En in mijn 1e drie maanden had ik nog wel eens last van stijve knieen.

Na enkele proefritten, om te zien of ik "dagen" op de motor kon reizen, had ik daar stuk minder last van.
Wil nog wel eens per dag varieren, soms voel m n knieen weer, vooral bij lange ritten in slecht weer (weersgevoelig?... )
Snelweg of niet lijkt geen verschil te maken.

Wat volgens mij helpt:
Regelmatig goede stops (elke tankbeurt rustig aan doen, liefst met koffie, even staan/lopen)
Ook s ochtends: niet alleen focussen op meters-maken, ook op volhouden.
En toch iets van gewenning. Na paar dagen in een tocht doe ik wat makkelijker lange trajecten.

mn langste traject was meen ik: 1400 km, van Belgrado via Praag naar Kassel.
 
een actieve houding op de motor werkt bij mij het beste, maar hoe doe je dat op de snelweg bij een rit van een paar uur... Dan gaan toch de benen opspelen.
Bij werken op de motor gaan de polsen zeuren.
tis altijd wel wat, en idd afwisseling werkt voor de meeste goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan