Last van pijn in lage rug, andere motor??

Kevain

MF'er
8 mei 2007
32
0
Hey iedereen,

Ik heb sinds vorig jaar mijn rijbewijs en rij met een suzuki v-strom 650. Ben 23 jaar en ben 1.89m en heb hierdoor dus voor de v-strom gekozen, een motor waar ik lekker op kon zitten met men lange benen en een goede motor voor te beginnen...

Maar ik heb altijd last van mijn lage rug (heb dit trouwens ook als ik lang moet rechtstaan) en ik denk dat dit komt doordat ik zo rechtop zit op de v-strom. Nu is mijn vraag of ik dit ook nog zou hebben op een motor met een sportievere houding??

Nu had ik op't oog een gsxf 750 maar ik wil nie een andere motor kopen (en mssn weer extra bij oplegge, heb pas een auto moeten kopen dus wil nie extra bij opleggen) maar ik zou eigenlijk toch zo goed als zeker moeten zijn dat de pijn dan weggaat...

Iemand die zich hierin herkent en het ook heeft kunnen oplossen door een sportievere motor te kopen?? Kan altijd wel eens gaan testrijden maar da's maar een klein ritje en dan weet ik eigenlijk nog niets, en een motor huren weet ik nie waar ik da kan doen...
 
Herkenbaar.
Ik heb het gehad met de Kawasaki Vulcan.
De m'n lengte (2,04 m) zat ik daar ook rechtop op en had ook constant last van de onderrug.
Vorig jaar overgestapt op een Yamaha XJ900 en de pijn is verdwenen
 
motor huren kan bij bijna iedere motordealer.

Op een sportievere motor leun je meer voorover waardoor je armen een gedeelte van je gewicht gaan meedragen en je rug dus ontlast wordt. Dat kan dus een oplossing zijn. Aan de andere kant, met gericht trainen van je buik- en rugspieren kan je het probleem op vrij eenvoudige wijze verhelpen en dan heb je er ook geen last meer van als je lang moet staan. (er even van uitgaande dat je geen zware rugproblemen hebt).
 
voor mij was de overstap naar een ss echt helemaal top.
had ook veel last van mijn rug. uiteraard krijg je wel meer last van je polsen maar dat is een ander verhaal dan rugpijn.
voor mij was deze houding veel beter.
maar zoals de vorige poster al zegt: zelf proef rijden en testen :Y
succes
 
motor huren kan bij bijna iedere motordealer.

Op een sportievere motor leun je meer voorover waardoor je armen een gedeelte van je gewicht gaan meedragen en je rug dus ontlast wordt. Dat kan dus een oplossing zijn. Aan de andere kant, met gericht trainen van je buik- en rugspieren kan je het probleem op vrij eenvoudige wijze verhelpen en dan heb je er ook geen last meer van als je lang moet staan. (er even van uitgaande dat je geen zware rugproblemen hebt).


:^
 
ik heb ook veel last van mijn rug maar als ik op mijn motor rij een zx6r heb ik er geen last van gelukkig. en kan ik dus wel lekker blijfen rijden.
 
Als je rechtop zit is je onderrug hol, zoals het eigenlijk moet. Op een racer is je onderrug bol en dat lijkt me nou net slecht. Dus of het waar is dat je je rug ontlast door verder voorover te leunen en meer gewicht op je polsen te zetten weet ik niet.

Heb je al eens een niergordel geprobeerd?
 
Als je rechtop zit is je onderrug hol, zoals het eigenlijk moet. Op een racer is je onderrug bol en dat lijkt me nou net slecht. Dus of het waar is dat je je rug ontlast door verder voorover te leunen en meer gewicht op je polsen te zetten weet ik niet.

Heb je al eens een niergordel geprobeerd?
Lage rugklachten zoals hij omschrijft zijn bijna een standaard probleem voor langere mensen. Omdat in principe al het meubilair voor ons (ik ben zelf 1.96) te laag is staan en zitten lange mensen altijd in een licht voorover gebogen houding. Daardoor worden continu de buikspieren ontlast en worden die uiteindelijk te slap terwijl er tegelijkertijd constant een spanning op de rugspieren staat. Als je dan rechtop gaat staan trekken de rugspieren je rug hol terwijl er geen buikspieren zijn die dat weer corrigeren. Het gevolg: je rug staat te hol en je krijgt lage rugpijn.

Ga je dan nog motorrijden op een all-road dan zit je dus met een slechte houding op je motor en krijgt je rug daar bovenop ook nog alle klappen te verwerken. Heb je een licht voorover gebogen zithouding dan is die onnatuurlijke kromming al uit je rug en bovendien span je je buikspieren ook nog licht aan, dubbele winst dus.

Maar de beste oplossing blijft dus je buik- en rugspieren trainen (en dan hoef je niet eens een wasbordje te ontwikkelen).

(bovestaande even uit m'n geheugen opgediept zoals het mij ooit is uitgelegd, het kan dus zijn dat het niet helemaal 100% correct is).
 
ik heb altijd geleerd dat je met een rechte rug op je motor moet zitten... niks hol of bol..

wel is het zo dat het aanspannen van je buikspieren heel veel kan schelen tov je rugklachten...
en ga nou niet als een gek 's morgens naast je bed liggen om 100x aan je nek te gaan liggen trekken, maar vraag iemand die er verstand van heeft je daar even mee te helpen..

ik kan het wel uitleggen (rug plat op de grond, ogen gericht op 1 punt op het plafond, navel naar je ruggegraat trekken en spanning houden op die buikspieren, dan trek je je schouders van de grond tot je max en van daaruit ga je je spieren aanspannen.. werk met cm's.. schouders komen niet meer aan de grond!! enja.. dat gaat branden!!!) maar dat is heel lastig omdat ik niet kan zien wat je doet... als je het nl fout doet trek je aan je nek en gebeurt er niks...

succes!!
 
Ik ben 1.96 en rijd op een gsxf600 oud model. Nog nooit ergens last van gehad! Rijd misschien wel beter omdat je wel je rug recht hebt ookal leuk je voorover. gsxf750 zou ook wel moeten willen. Maar de ene rug is ander niet.
 
Ik heb hetzelfde op de XJ650 van mijn vader (een normaal stuur) Met mijn eigen motor alleen een beetje last van mijn schouders na een hele dag rijden, daar zitten clip-ons op :9
 
Laatst bewerkt:
Heb hetzelfde als de TS, en rij op een XJ600S. Kan niet lang stil staan of sjokken in de stad ofzo.
Volgens sommigen zou een niergordel helpen voor ondersteuning van je onderrug. Heeft iemand hier ervaring mee ?

O'jah, ben 1.88 @ 80Kg
 
Laatst bewerkt:
het probleem lijkt me niet de motor.
als je zo jong al last van je rug hebt is het misschien een goed idee om je torso sterker te maken.
nierbanden is voor de motocross, in dit geval is het symptoombestrijding, camouflage voor te slappe buikspieren.
 
Op een sportievere motor leun je meer voorover waardoor je armen een gedeelte van je gewicht gaan meedragen en je rug dus ontlast wordt. Dat kan dus een oplossing zijn.
:^

Lage rugklachten zoals hij omschrijft zijn bijna een standaard probleem voor langere mensen. *knip* (ik ben zelf 1.96)
:^

Maar de beste oplossing blijft dus je buik- en rugspieren trainen (en dan hoef je niet eens een wasbordje te ontwikkelen).
:^

hatsjee... trainen die hap, grote kans dat het daarmee over gaat.
 
als je een niergordel gaat dragen verslap je alleen maar de spieren die je torso in model moeten houden... buik- en rugspieren dus... is niet zo'n goed idee.. gewoon trainen heren!!! _O-
 
Hey iedereen,

Ik heb sinds vorig jaar mijn rijbewijs en rij met een suzuki v-strom 650. Ben 23 jaar en ben 1.89m en heb hierdoor dus voor de v-strom gekozen, een motor waar ik lekker op kon zitten met men lange benen en een goede motor voor te beginnen...

Maar ik heb altijd last van mijn lage rug (heb dit trouwens ook als ik lang moet rechtstaan) en ik denk dat dit komt doordat ik zo rechtop zit op de v-strom. Nu is mijn vraag of ik dit ook nog zou hebben op een motor met een sportievere houding??

Nu had ik op't oog een gsxf 750 maar ik wil nie een andere motor kopen (en mssn weer extra bij oplegge, heb pas een auto moeten kopen dus wil nie extra bij opleggen) maar ik zou eigenlijk toch zo goed als zeker moeten zijn dat de pijn dan weggaat...

Iemand die zich hierin herkent en het ook heeft kunnen oplossen door een sportievere motor te kopen?? Kan altijd wel eens gaan testrijden maar da's maar een klein ritje en dan weet ik eigenlijk nog niets, en een motor huren weet ik nie waar ik da kan doen...

Gewoon naar de sporschool en je buik en onderrug gaan trainen.
 
Heb op verschillende motoren gereden voordat ik een Fireblade kocht. Op de tourmodellen steeds maar last van rug en nek. Toen een keer op een supersport gereden en kwam er achter dat dat goed ging. Kan nu langere afstanden op de Blade rijden zonder een centje pijn.
M'n broer heeft een Ducati waar op hij goed kan rijden (heeft hernia gehad en soms nog last van z'n rug) maar zodra hij op mijn Blade rijdt krijgt ie last van rug en polsen en zit dan volgens mij een cm of 8 verder voorover dan op zijn eigen fiets.

Het blijft gewoon zaak om op verschillende soorten motoren proefritten te maken (en dan niet even een blokje om) en zo je keuze te bepalen. Wou altijd een V-Max hebben maar als je van te voren al weet dat je problemen krijgt moet je zoiets niet doen.
 
Laatst bewerkt:
als je een niergordel gaat dragen verslap je alleen maar de spieren die je torso in model moeten houden... buik- en rugspieren dus... is niet zo'n goed idee.. gewoon trainen heren!!! _O-
laat jouw torso eens zien, hebben we een doel om naar te streven.... ;)
 
Ik heb ook snel last van mn onderrug, maar juist niet op momenten dat ik op een sportieve motor zit. Dan krijg ik last van mn nek, haha...
 
Terug
Bovenaan Onderaan