Last van rijwind herrie, betere oordoppen?

PeterWeetHet

MF'er
16 nov 2018
34
16
Rotterdam
Ik heb sinds kort het A rijbewijs en ondertussen een aantal motoren gereden. Tijdens de lessen een aantal nakeds, de afgelopen weken een CB500S, TDM900 en V-Strom 650 met Vario ruitje. Het rijden zelf bevalt me erg goed. De herrie van de wind op hoge snelheden vind ik alleen erg storend. Tijdens de lessen ben ik begonnen met Alpine oordoppen, en heb na het halen van het rijbewijs een aantal helmen gepast en een Schubert C4 pro gekocht. Op elke motor blijf ik het een kabaal vinden en heb een fluit in mijn oren na ritten op de snelweg.

Herkent iemand dit? Behalve op zoek te gaan naar nog harder dempende oordoppen, wat zijn de opties?
 
Herken het, is beginnende tinnitus. Schuimen oordopjes of otoplastieken is de boodschap :)
Ik heb ook alpine oordoppen (met filter) voor sportmotoren. Ga er nu nooit meer lange afstanden mee rijden zonder dat ik ze in heb.
Ik heb wel een vario ruitje, maar geen last van te luid windgeluid.
 
Ik gebruik Moldex Spark plugs, wegwerpschuimpjes die bij mij volledig aflsuiten. Kan ieder merk zijn (kruidvat, HEMA, 3M), maar deze hebben een 'soft-feel' en ontvouwen trager dan de anderen waardoor indoen makkelijker gaat. Misschien kan je dat proberen?
 
als test stop het kanaaltje (waar de filters inzitten) van je oordoppen eens vol met was of iets anders wat je weer kan verwijderen en kijk hoeveel het scheelt. het zal je verbazen hoeveel dat scheelt. en hoor je weinig verschil dan lekken de doppen en moeten ze opnieuw aangemeten worden of is het niet het goede model standaarddoppen voor jouw oren.
persoonlijk ben ik van de optoplastieken afgestapt en ben overgegaan op schuimpjes (3M model 1110) die dempen een stuk meer mits je ze goed inbrengt en niet half laat uitsteken en zitten mij een stuk comfortabeler. maar er zijn ook probeer verpakkingen van schuimpjes te koop met een heel aantal soorten er in zodat je kan voelen en horen wat bij jouw het beste werkt. als je de 3M 1110 wilt uitproberen moet je even een keer hier langs komen dan krijg je een setje van me.
waar je wel goed op moet letten is dat inbrengen van de meeste soorten oordoppen erg belangrijk is voor het uiteindelijke resultaat.
 
De best dempende schuimpjes die ik heb kunnen vinden zijn de 3m ear soft fx.
De hoeveelheid tinnitus die ik al heb vind ik genoeg -O-
 
De helm icm type motor maakt ook veel verschil. De x-lite helm die ik sinds 3 jaar heb is merkbaar stiller dan de arai die ik hiervoor had.
Op mijn blade zat een zo'n fancy dubbel bubbel ruitje. Ook maar eens het originele ruitje geprobeerd. Zit er nu nog op. Scheelt ook weer wat geruis.
Heb ook last van oorsuizen en af en toe fluiten na een dag in lawaaierige omgeving. Jongere collega's lachen als ik al snel mijn peltor opzet.
Lach maar jongens, over een tijdje denken jullie weer aan mij is dan mijn reactie
 
Bedankt voor alle reacties. Ik heb bij een webshop een proefpakket aan foam plugs besteld, met is de 3m 1100 en wat soft fx. Volgende week eens proefrijden!
 
1100 ook gehad is de zelfde schuimpje als de 1110 alleen zit er bij de 1110 een klodder lijm op om het touwtje vast te zetten en je zal niet geloven hoeveel extra zo'n klodder lijm dempt. in ieder geval suc6 met proberen. zorg wel dat je ze goed in doet want zitten ze verkeerd ben je zomaar de helft van de demping kwijt.
schuimpje dun rollen tussen de vingers, oor scheef omhoog naar achter trekken met de hand van de andere kant van het oor en dan het schuimpje geheel in de gehoorgang doen (dus niet de helft laten uitsteken in de oorschelp). als je het schuimpje niet meer kan zien in de spiegel zelfs niet bij het draaien van je hoofd en ogen zit hij goed.
 
Ik heb sinds kort het A rijbewijs en ondertussen een aantal motoren gereden. Tijdens de lessen een aantal nakeds, de afgelopen weken een CB500S, TDM900 en V-Strom 650 met Vario ruitje. Het rijden zelf bevalt me erg goed. De herrie van de wind op hoge snelheden vind ik alleen erg storend. Tijdens de lessen ben ik begonnen met Alpine oordoppen, en heb na het halen van het rijbewijs een aantal helmen gepast en een Schubert C4 pro gekocht. Op elke motor blijf ik het een kabaal vinden en heb een fluit in mijn oren na ritten op de snelweg.

Herkent iemand dit? Behalve op zoek te gaan naar nog harder dempende oordoppen, wat zijn de opties?

Stop met motorrijden:t
 
Ik heb er ook enorm veel last van. Ik heb nu oordoppen op maat in bestelling van het merk Pluggerz. Eens benieuwd wat daar het verschil van is. Het is echt niet meer te doen. Gewoon 120 rijden op de autostrade is gewoonweg een marteling. Ik gebruik nu ook oordoppen van No-Noise, deze zijn niet op maat en ik heb de indruk dat dit echt niet helpt. En het rare is dat ik daar vroeger 15 jaar geleden niets van last van had. Dan reed ik zelf zonder oordoppen. Ik reed toen speed triple 1050 van 2005 en nu model 2016. Kan dit dan zoveel verschil maken of is dit gewoon van te verouderen? Ik ben intussen ook veranderd van merk van helm. Toen reed ik met een Arai rx7 corsair, wat nou niet echt bekend staat als “stille helm” en nu met shoei GT-air wat dan juist wel weer een stille helm is. Het is bizar allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me meer op het randje van een permanente fluittoon.

Rij zelf met van die oranje schuimpjes van 3M ( na testen van een proefpakket ) , nergens meer last van.
Die "op maat" harde pluggen kan ik niet verdragen
 
Ik heb er ook enorm veel last van. Ik heb nu oordoppen op maat in bestelling van het merk Pluggerz. Eens benieuwd wat daar het verschil van is. Het is echt niet meer te doen. Gewoon 120 rijden op de autostrade is gewoonweg een marteling. Ik gebruik nu ook oordoppen van No-Noise, deze zijn niet op maat en ik heb de indruk dat dit echt niet helpt. En het rare is dat ik daar vroeger 15 jaar geleden niets van last van had. Dan reed ik zelf zonder oordoppen. Ik reed toen speed triple 1050 van 2005 en nu model 2016. Kan dit dan zoveel verschil maken of is dit gewoon van te verouderen? Ik ben intussen ook veranderd van merk van helm. Toen reed ik met een Arai rx7 corsair, wat nou niet echt bekend staat als “stille helm” en nu met shoei GT-air wat dan juist wel weer een stille helm is. Het is bizar allemaal.
No noise helpt bij mij goed. Heb ook de paarse doppen voor muziek. Geen last van tinnitus bij harde muziek/luide omgevingsgeluiden. Wellicht dat je zwaardere demping nodig hebt? (Gebruik je wel de oranje doppen bij het motorrijden?)
 
No noise helpt bij mij goed. Heb ook de paarse doppen voor muziek. Geen last van tinnitus bij harde muziek/luide omgevingsgeluiden. Wellicht dat je zwaardere demping nodig hebt? (Gebruik je wel de oranje doppen bij het motorrijden?)
Bij mij helpen ze totaal niet. Ik gebruik de doppen die speciaal bedoeld zijn voor het motorrijden.
 
hou je hand eens op de naad van de C4 helm
wil daar nog wel eens lekken
vind een systeem helm gewoon ruk in de kliko ermee :(
rij nu met X-lite 702 op een Bandit1250SA met standaard ruit :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stop met motorrijden:t

Dat is dus onzin. Goede gehoorbescherming is bij mij in iedergeval voldoende om het geluidsniveau aanvaardbaar te houden. Ik heb erg gevoelige oren en rij elke dag. Daar heb ik meetbaar geen gehoorschade van opgelopen.
Wel kocht ik om die reden een schuberth c3 pro omdat mijn HJC-is17 teveel herrie gaf en heb ik ipv een Puig ruit, weer de orginele ruit op mijn Fazer gezet. Probeer eens bij een motormaatje een andere helm om te kijken of dat verschil maakt. Soms kun je bij motorwinkels helmen testen.

Vergeet verder al die op maat gemaakte oordoppen. Die lekken veel teveel bij beweging dus zeker bij motorrijden. Koop gewoon schuimpjes en prop die in je oren. Kan geen dop tegenop en kost ook nog eens geen bal.

Verder hoeft een systeemhelm geen herriemaker te zijn. Zeker een goede Schuberth is echt zo stil als ze worden. Het probleem is echter dat je helmen alleen maar kunt testen in een windtunnel in een onafgebroken luchtstroom. Zodra er een kuipruitje bij komt kijken echter kun je er geen zinnig woord meer over zeggen.
 
Rij al ruim 20 jaar met (harde) otoplastiek, nergens last van. Schuimpjes heb ik ook wel mee gereden, van goede tot slechte, maar vind de otoplastiek toch wel het fijnste.
 
Ik heb aangepaste zachte oordoppen. Het meeste lawaai komt van de wind die langs het ruitje tegen mijn arm opbotst en tegen de onderkant van mijn helm aankomt.
Als ik mijn schouders optrekt om de onderkant van de helm af te dekken ben ik dat geluid kwijt.
 
Gisteren moest ik nog de terugweg maken van Noord-Holland naar Rotterdam. Dus bij de lokale drogisterij de zwaarste foam dopjes gekocht die ze hadden (35db volgens verpakking, molodex 7800) . Dit scheelde al een hoop. De gehuurde TDM900 waar ik op reed had een klein ruitje, die juist alle lucht met turbulentie in m'n gezicht gooide. Als ik op de pegs ging staan om schone lucht te pakken was er nog minder kabaal. Dus mijn volgende stap word om naked bikes weer serieus te nemen :) En het bestelde assortiment van foam dopjes te passen om te kijken welke het beste zit.
 
Vorig jaar dezelfde zoektocht gehad. Heb voor festivals op maat gemaakte oordoppen, echt heel goed voor muziek alleen merkte ik dat deze onder de helm niet zo prettig zaten. Onvoldoende demping en druk van helm op de oordoppen.

Iemand op dit forum was razend enthousiast over de Howerd Leight Max Lite oordoppen, ik deel deze mening nu met hem. Kan langere tijd met 1 (wegwerp)oordopje en dempen mega goed (34dB). Eenvoudig in te brengen door de vorm/materiaal en irriteren niet.
 
Tijdens de lessen ben ik begonnen met Alpine oordoppen, en heb na het halen van het rijbewijs een aantal helmen gepast en een Schubert C4 pro gekocht. Op elke motor blijf ik het een kabaal vinden en heb een fluit in mijn oren na ritten op de snelweg.

Zijn dat op maat gemaakte doppen of die MotoSafe universele doppen? Ik heb op maat gemaakt van Alpine en die werken best goed. Ik heb dan wel tinnitus, maar ik ben er niet zeker van waar dat van komt. 2 jaar zonder doppen gereden en 10 jaar later had ik ineens tinnitus, wel nadat de hond echt hard in mijn oor blafte toen ik met 'm aan het spelen was. Ik hoor de piep alleen als het stil is. Onder het motorrijden hoor ik de piep ook als ik de doppen in heb, want het is dan redelijk stil.

Ik heb die MotoSafe doppen ook wel eens in gehad en ik zeg altijd 'leuk voor een 125cc, daarboven op maat laten maken'. Die 3M 1100DS schuimpjes werken ook erg goed, maar sluiten zo goed af dat ik mij altijd in een droom waan, als ik daar mee ga rijden. Ik neem ze meestal wel mee in het tasje van mijn Alpine doppen, mocht een dop kapot gaan, kwijt raken of weet ik het.
 
Zijn dat op maat gemaakte doppen of die MotoSafe universele doppen? Ik heb op maat gemaakt van Alpine en die werken best goed.

Van Alpine heb ik de Tour en Race oordoppen. De race is de zwaarste van de twee, maar dempt niet genoeg voor mij. Op maat is zeker een optie om te overwegen, wat ik apart vind is dat ik daarvan nog niet demping van boven de 30db heb gezien, terwijl er veel foam oordoppen zijn die dat wel claimen te halen.
 
foam doppen halen meer demping en dat heeft een paar redenen. de kans dat je maatgemaakte dopen verkeerd inbrengt is eigenlijk niet aanwezig (zit niet lekker en merk je dus meteen) dus die halen altijd hun opgegeven demping. schuimpjes daar en tegen zijn heel makkelijk verkeerd in te brengen en verliezen dan heel veel demping. dat wordt door de fabrikanten dus wat gecompenseerd zodat je in de meeste gevallen toch nog een redelijke bescherming hebt.
maat doppen zijn ook meer bedoeld om met de doppen in nog redelijk met elkaar te kunnen communiceren en die worden dus zo ontworpen om bepaalde frequenties goed te dempen en andere minder zodat spraak minder gedempt wordt als de rest van de herrie. maar ja als je bewust bepaalde gebieden minder dempt komt er meer herrie door de dempers heen en dat zie je in de meetresultaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan