Last van rijwind herrie, betere oordoppen?

Heb ik ook eindelijk antwoord op de vraag waarom mijn linker dopje niet zo fijn zit als de rechter. :t De dame zei mij destijds dat ze beide gewoon goed waren. Op aandringen van mij toen een nieuwe linker gemaakt. Toen die klaar was zelfde resultaat.

Ja dat is mooi klote. In 1996 heb ik de eerste oordoppen laten aanmeten. Toen merkte ik al dat een kant "losser" zat. Diverse oordoppen verder nog steeds. Het enige wat je kan doen is diegene die ze aanmeet duidelijk maken dat je een "ondersnijding" (weet niet of dat de goede term is maar in de gieterijwereld gebruiken ze die) hebt en dat hij het "positief" met uiterste voorzichtigheid moet verwijderen.....
Misschien dat zachte plastieken beter blijven zitten dan harde maar dat heb ik nooit geprobeerd ??
 
Inmiddels schuimpjes geprobeerd, op mijn werk gebruiken we de 3M EarSoft Yellow Neon. Werken perfect. Ik hoor geen gebulder meer, de communicatie hoor ik prima evenals omgeving en motorgeluid. Ik weet niet of de EarSoft FX dan beter gaan zijn, deze dempen nog meer schijnt.
Zowel de Yellow Neon als de FX heb ik hier, de laatst genoemde is mijn favoriet. Sluit beter af, dempt meer en met de Yellow Neon ervaar ik de bijzondere en vervelende eigenschap dat het uitlaatgeluid in mijn resoneert.
 
Mocht ik weer eens voor zulke doppen gaan, ga ik dit zeker meenemen. Heb ze nu alleen in bij een festivalletje of café. Voor motorrijden heb ik nu die schuimdoppen.
 
Ik heb aangepaste zachte oordoppen. Het meeste lawaai komt van de wind die langs het ruitje tegen mijn arm opbotst en tegen de onderkant van mijn helm aankomt.
Als ik mijn schouders optrekt om de onderkant van de helm af te dekken ben ik dat geluid kwijt.
Ik heb sinds kort een andere jas met een soort kol/kraag die tot vlak onder aan mijn helm komt. Ik ben dus nu die herrie van de wind kwijt.
 
Vanochtend mijn Variphones opgehaald. Tijdens de rit naar mijn werk dacht ik "wat een bud dingen, ik word alsnog doof"...
Aangekomen op mijn werk bekijk ik ze eens goed. Zitten de filtertjes er nog niet in _O-
Straks maar ff langs om ze erin te laten zetten.
 
Heb ook net die speaker foam dingen uit mijn helm gehaald en getest, en 't is weer wat beter. Denk dat de turbulenties die binnenkomen aan de nek kant door relatief kleine openingen, dan opeens in een grotere ruimte naast het oor komen en wat energie verliezen. En/of mijn Bose QC20 microfoontje pakt het geluid beter op in een grotere ruimte

Ik heb best wel wat aan oorbescherming uitgegeven. Gaat makkelijk over de €1000. 3x optoplastieken, waarvan twee van UltimateEars in de UK (was vaak daar voor m'n werk). Misschien heb ik ook een kronkel in de gehoorgang, maar feit is dat je gehoorgang verandert met kaakbewegingen. Steek pinkje goed in je oor en trek gekke bekken, overduidelijk. Een vaste vorm kan dat niet afsluiten. En de helm kan je oorlel naar binnen drukken, ook dat vervormd je oorgang. Werkte voor mij dus niet. Foampjes is natuurlijk goedkoopste, maar ik krijg irritaties na een paar dagen ermee

Ik gebruik de Bose QC20's al 4 jaar, en de huidige 2de set (op garantie) presteert een stuk beter dan de eerste, veel minder pops. Nu ook een alpinestars beanie, zeg maar €18 haarnetje waarmee je niet voor gek loopt. Vallen klein, maar vrij comfortabel met mijn 1.90mtr, niet dik, bijbehorende kop, en 3mm haar. Met een Geert Wilders haarstyle ga je een probleempje hebben. Helm (integraal) opzetten gaat nu super, en helm af ook aanzienlijk beter. Beanie nat maken en je hebt airco voor een tijdje, en opzetten gaat nog makkelijker. Maar voornaamste is dat de earbuds blijven zitten zoals je ze wilt hebben. Met de beanie heb ok nu ook de medium earclips erop gezet ipv van de grote, daarmee gaat de iets kleinere 'kegel' van de QC20het nog een mm of 2-3 verder in de oorgang. Voor mij werkt dit perfect, op hetzelfde niveau als oordopjes maar veel aangenamer omdat ze tegen de oorgang aan zitten, en niet erin, en geluidskwaliteit is super.

Voor de rest helemaal eens met uit de windscherm turbulenties (moeten met de bose) zitten. Ik heb een sport schermpje, onder rubbertjes eronder zodat het nog iets vlakker staat, en er meer lucht onderdoor gaat die de onderdruk achter het scherm minder maakt.. En al het redelijke doen om onderkant helm wat dicht te maken. Ik zet gewoon twee of drie van die necktubes op elkaar. Wil zowieso geen insecten daar, en als het warm is vizier iets open. Als je in de vrije luchtstroom zit zou dat een kleine overdruk in de helm moeten geven, en dat helpt ook wat.
 
Hier nog een. Draag al 25 jaar lang harde plastieken van Earmo. De huidige set lekt / sluit niet meer goed aan.
Ik merk het al als ik weg rij. Dan stop ik om ze nog een extra duwtje te geven maar na 1-2 minuten zitten ze weer "los" en sluiten niet goed meer aan. De windruis is enorm maar de diepe donkere brom van het blok/uitlaat is vele malen erger dan de windruis. Gisteren nog gereden maar voortijdig terug naar huis omdat ik de herrie vreselijk vond.
Binnenkort maar weer nieuwe laten aanmeten. (de huidige set is ongeveer 6 jaar oud).

Overigens, de dop van mijn rechteroor zit nooit 100% goed. Het schijnt dat de "bocht" in het oorkanaal dusdanig is dat er een ondersnijding zit waardoor het "positief" er niet goed uitgehaald kan worden. Oftewel het positief (mal) vervormt iets....
Daar is helaas niks aan te doen.
Dus hou er rekening mee dat niet ieder oorkanaal 100% geschikt is voor harde ottoplastieken.
Probeer dan voor de grap eens goede schuim oordoppen. Die passen zich namelijk bijzonder goed aan.
 
Het was puzzelen en proberen, maar eindelijk ben ik een beetje tevreden met de hoeveelheid windsuizen.
Ja, als je motor wilt rijden, heb je daar altijd last van. Maar ik heb al last van tinnitus en dan wil je erger voorkomen. En stoppen met rijden doe ik liever niet. Net zo min als minder naar concerten gaan trouwens (al heeft Corona dat even voor mij besloten).
Misschien heeft iemand iets aan mijn 'verhaal', dus bij deze:

Na de aanschaf van een andere motor (van een BMW K1100LT naar een Suzuki Bandit 1250) begon ik me na een paar ritten toch te irriteren aan de toename van het geluid in mijn helm (Schuberth C3 pro). In plaats van een grote kuip had ik nu maar een klein kuipje. Het dichtplakken van de ventilatie op het kinstuk van de Schuberth hielp een beetje. Maar de irritatie was niet alleen het geluid, maar ook aan de pasvorm van mijn helm. Hij drukte erg op mijn voorhoofd, dus wellicht moest ik dan ook maar eens op zoek naar een andere helm...
Ik had eigenlijk mijn zinnen gezet op een Shoei GT Air 2, maar eenmaal in de winkel bleek dat ik geen Schuberth hoofd, maar ook geen Shoei hoofd had... jammer. Een HJC RPHA 70 zat perfect, maar ja, ik wilde niet te abrupt een keuze maken in de winkel.
Een paar weken later toch de HJC gekocht en dat was al een verbetering. Een beetje in geluid, maar zo veel in comfort. Eindelijk een helm die lekker zit en best stil is, maar nog niet stil genoeg.

Naar aanleiding van wat tips in dit topic had ik in de tussentijd mijn op maat gemaakte Alpines ook al vervangen door 3M Ear Soft FX schuimpjes. Veel fijner!!
Er was nog een derde parameter om mee te 'spelen'... het kuipruitje. Het ruitje van de Bandit was door de vorige eigenaar voorzien van een opzetruitje. Ik heb dat ding in alle standen gehad, maar er was geen één stand waar ik tevreden over was. Ondertussen ook al een stuurverhogers van de vorige eigenaar er tussen uit gehaald, maar het moest beter kunnen. Het ruitje heb ik vervolgens vervangen door een dubble bubble smoke ruitje van Puig. Naast dat het er mooier uitziet, was dit wel een verbetering tov het opzetruitje. Echter als ik op mijn voetsteunen ging staan, was het heerlijk stil. Nu rij ik zonder ruitje, maar dat ziet er een beetje raar uit, maar het is was stiller. Misschien had ik achteraf een naked Bandit moeten kopen, maar ja, daar is het nu een beetje laat voor.

Het geluid komt echt aan de onderkant mijn helm binnen. Als ik het afdek met mijn handen, is het een stuk beter. Dus even zitten kijken naar een kol of balaclava. Maar heb vaak al een sjaal om, maar is dat zo anders? Op Internet nog een beetje gezocht naar andere oplossingen en toen kwam de Windjammer voorbij. Deze vorige week besteld en die kwam vanmiddag net voordat ik op de motor wilde stappen binnen. Meteen dat ding op/aan mijn helm geplakt om te proberen. Daarnet een ritje van 130 km gereden en ik ben erg enthousiast over het verschil. Het is wat wennen om de dubbel-D sluiting makkelijk dicht te krijgen, maar dat gaan straks vast beter.

Ik denk dat mijn queeste naar weinig windsuizen nu wel ten einde is. Dus, na een andere motor, een andere helm, andere doppen, die windjammer (wat mij betreft een aanrader) en wat experimenteren met ruitjes verder, ben ik blij met het resultaat. Ik zit er nu nog aan te denken om het ruitje af te zagen zodat er een heel klein ruitje op zit, want dan is er in ieder geval geen gapend gat aan de voorkant in de kuip.
 
Windgeruis, voor mij eigenlijk het geluid en gevoel wat bij motorrijden hoort. Toch is het op den duur onhandig. Na bijna 40 jaar en 15 a 20 motoren verder nog geen perfecte oplossing voor gevonden. Naked, sportfiets, tour en offroad motoren gereden allemaal hadden zij voordelen maar ook nadelen. Hoge ruit, minder geruis maar wel een irritante vacuüm achter de kuip, lage ruit, minder vacuüm maar meer geruis.

Tot 10 jaar geleden nooit met oordopjes gereden. Best stom, had een hoop gepiep tussen m'n oren gescheeld. Ik rij nu met een TDM 900 met een hoge ruit en met oordopjes. Diverse soorten geprobeerd, de schuim dingen die je tussen je vingers klein moet draaien bevielen niet, ik heb nu eindelijk fijne gevonden. De Alpine doppen die ik nu heb ben ik blij mee, minder geruis en minder last van de helm die als klankkast fungeert. Er komt veel herrie mijn Nolan N100 5Plus binnen. Zonder helm lijkt het blok van de TDM minder geluid te maken. Verder merk ik dan de Sena ook voor geruis zorgt. Daar helpt geen oordop tegen.
 
even een kickje!

ik rijd nu een jaar motor en heb bijzonder veel last van mijn oren, en dan vooral echt een soort pijn of tijdelijke doofheid na het rijden. gelukkig geen piepen of tinnitus. ik moet zeggen dat ik al snel merk dat mijn gehoor tijdelijk wat minder is, ook als ik bijv. een koptelefoon draag een tijdje, ook al zet ik het geluid niet heel hard.

ik heb erg gevoelige oren (bovengemiddeld goed gehoor, muzikale familie en nooit uitgegaan of naar concerten geweest), maar ik merk dat het bij 120 km+ echt heel irritant is om nog te rijden. tegenwoordig rijd ik maximaal 95 per uur. om je een voorbeeld te geven: zelfs in de auto vind ik het geluid te hoog bij meer dan 110 km/u en doe ik oordoppen in.

bij het lessen werd overigens nooit iets over dit onderwerp gezegd en volgens mij ook niet bij de theorie, wat ik echt schandalig vind. ik wist ook niet dat er op de motor al zo snel gehoorschade kan optreden. later ben ik daar op Google wel achter gekomen. gelukkig reden wij tijdens de motorrijles maar zelden meer dan 5 minuten op de snelweg.

ik heb na het behalen van mijn rijbewijs wel altijd met oordoppen gereden, maar van die wasbolletjes, icm een simpele Scorpion Evo helm. helaas merk ik dat die wasbolletjes ongelooflijk veel pijn gaan doen en dat er bij veel wind en heen en weer gaan van mijn helm een soort gebonk ontstaat op mijn oren, waar ik echt letterlijk pijn in mijn oren van krijg, en in mijn kaken en de zijkanten van mijn hoofd

het probleem lijkt dus ook vooral te zijn dat de doppen niet vast of stabiel in mijn oor zitten en dat er dus bij beweging van de helm, zeker bij veel wind, een soort gebonk ontstaat door het heen en weer bewegen van de helm tegen mijn oren aan. of wellicht zijn mijn gehoorgangen juist te goed afgesloten op deze manier. hoe dan ook, heb inmiddels wat stappen gezet:
-Schuberth C5 helm besteld
-3M soft fx met demping van 39 db besteld
-windscherm verwijderd

Door het verwijderen van het windscherm merkte ik al minder turbulentie op de helm, hoewel ik wel meer last had van de wind op mijn lichaam. maar het lijkt erop dat het windscherm de wind recht tegen mijn helm blies, dus voorlopig laat ik het even zo.
 
Wasbolletjes in de vuilnisbak, schuimpjes in je oren (als je niet weet welke lekker past probeer je eerst een assortimentszak, daarin zitten vaak 10-15 soorten). Beste type bestel je een grote voorraad van en klaar ben je voor de rest van je motorleven.

Assorti Deluxe Wegwerp oordopjes 15 x 2 paar halen?
Goede tip van die assortimentszak. Heb alleen nu al 3M soft fx besteld en ga die van de week even uittesten. Als ze niet goed zijn, ga ik voor zo'n assortimentszak!
 
Tijdelijke doofheid is een al een duidelijke signaal dat je te ver bent gegaan, wbt belasting..
Ik heb dat al als ik een half uur met een koptelefoon naar een podcast luister op een normaal volume; ik zou het overigens geen doofheid willen noemen, maar zeker wel een wat gedempt geluid. Het zou ook kunnen komen door de druk van de koptelefoon op mijn oren, hoewel ik het bij oortjes ook wel heb. In elk geval heb ik erg veel last van drukverschillen enzo
 
Na veel experimenteren gebruik ik Alpine sleepsofts (paddenstoeltjes), met dichtgelijmd filtergat.
Ik breng deze zeer diep in in mijn gehoorkanaal (met dat cilindertje dat er bij zit).
Ik heb touwtjes aan de stelen gemaakt, anders krijg ik ze nooit meer uit.

Alleen dit geeft de stilte die ik wil. Schuimpjes etc. komen niet in de buurt.

Helm / ruit / kuip zijn *volkomen* irrelevant qua geluid nu. Het maakt gewoon niet uit.
Ik kies de ruit op minimale turbulentie (dwz beweging van het hoofd, niet geluid)

Wonderlijk is, dat ik moeiteloos naar podcasts en omgevings verkeersgeluiden kan luisteren, veel beter waarneembaar dan zonder doppen.

Niet iedereen zal er tegen kunnen de doppen zo te gebruiken als ik doe, maar voor mij is er geen alternatief dat evengoed werkt.

In de auto gebruik ik wel eens JBL noise cancelling dopjes. Mijn primitieve Dacia klinkt dan als een Bentley. Zacht muziekje - en ook hier hoor ik de omgeving juist beter.

Ymmv..
 
Ik heb oordoppen op maat gehaald bij een audicien. Kost even wat (130 euro ofzo), maar werkt heel goed. Omdat ze goed passen, blijven ze zitten zodra ik mijn helm op zet.
 
Ik heb oordoppen op maat gehaald bij een audicien. Kost even wat (130 euro ofzo), maar werkt heel goed. Omdat ze goed passen, blijven ze zitten zodra ik mijn helm op zet.
Ik heb ook op maat gemaakte van Alpine maar die dempen gemiddeld tussen de 23/25dB en dat is te gewoon te weinig vind ik.
De Classic schuimpjes dempen 28dB en dat scheelt een heel stuk.

Maar de Ear Soft FX die dempen 39dB !!!
En dan hoor je overigens prima het verkeer en alles om je heen.
Ik gebruikte de 3M Classic schuimpjes de afgelopen 2 jaar het meest maar probeerde pas geleden de Ear Soft FX en die bevallen veel beter.
Stuk makkelijker/sneller met indoen want je rolt ze heel snel dun ( en dat noemen ze een "flens" lees ik nu ) en aan de buitenkant van je oor zit/blijft een dun zacht randje ( cirkel ) wat je gemakkelijk beet pakt. Met de Classic schuimpjes moet ik opletten om 'm niet te ver te duwen want dan is het soms een gepiel om 'm eruit te krijgen en ze dempen dus véél beter.

3M EAR Soft FX - 200 paar - Wegwerp oordoppen halen?
 
Ik heb dat al als ik een half uur met een koptelefoon naar een podcast luister op een normaal volume; ik zou het overigens geen doofheid willen noemen, maar zeker wel een wat gedempt geluid. Het zou ook kunnen komen door de druk van de koptelefoon op mijn oren, hoewel ik het bij oortjes ook wel heb. In elk geval heb ik erg veel last van drukverschillen enzo
Wat zegt de KNO arts ervan?
 
De Schubert C5 is volgens deze test nog niet eens de stilste helm Top 10 Stilste Helmen 2023 met begeleiden filmpje www.youtube.com/watch?v=sqQ5BIPRdNI

Overigens had ik met mijn motor dat het windscherm/ruitje veel turbulentie onder mijn helm veroorzaakte. Ander windscherm resulteerde in veel minder lawaai.

Daarnaast reed ik eerder met een 'goedkope' helm en ik had de illusie dat een dure helm die bekend staat als stil, dat dan ook daadwerkelijk ervoor zou zorgen dat het stiller zou zijn. Dus ik toen ter tijd een Schubert gekocht, en wat denk je, juist meer lawaai. lol. Meteen weer ingeruild.

De pasvorm van een helm is gewoon enorm belangrijk. Men kan wel met statistieken en tabelletjes smijten, maar als er iets van ruimte rondom je kin/wang/oor zit, of de helm oefent daar weinig druk uit, dan heb je alsnog het volle pakket aan windruis/lawaai op je oren.

Je kan eventueel een kolletje/windscherm gebruiken om windruis binnenkomend langs je nek te verminderen, maar het meeste geluid komt denk ik toch wel via het vizier. Dus nogmaals, pasvorm is belangrijk. Ga naar een winkel met ruim assortiment en vind iets waarbij de voering goed rondom je wang/kin/oor aansluit. Neem je motor mee iig, dan kan je eventueel testrit doen. iig, zo heb ik dat gedaan, toentertijd was dat mogelijk met uitleg rondom mijn situatie

Sommige helmen hebben bij de oor een uitsparing. Dat zou je eventueel nog kunnen opvullen met schuim oid

Zelf heb ik nu een scorpion exo1200 en nog niet de behoefte om een andere helm te nemen ondanks mijn overgevoeligheid voor geluid. Zelf met tegenwind op de fiets doe ik oordoppen in :')
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij mijn aangepaste zachte oordoppen een hoek van 90 graden in het begin. Daarom lukt het met die schuimdingen niet om ze behoorlijk in te brengen.
 
Ik heb ook op maat gemaakte van Alpine maar die dempen gemiddeld tussen de 23/25dB en dat is te gewoon te weinig vind ik.
De Classic schuimpjes dempen 28dB en dat scheelt een heel stuk.

Maar de Ear Soft FX die dempen 39dB !!!
En dan hoor je overigens prima het verkeer en alles om je heen.
Ik gebruikte de 3M Classic schuimpjes de afgelopen 2 jaar het meest maar probeerde pas geleden de Ear Soft FX en die bevallen veel beter.
Stuk makkelijker/sneller met indoen want je rolt ze heel snel dun ( en dat noemen ze een "flens" lees ik nu ) en aan de buitenkant van je oor zit/blijft een dun zacht randje ( cirkel ) wat je gemakkelijk beet pakt. Met de Classic schuimpjes moet ik opletten om 'm niet te ver te duwen want dan is het soms een gepiel om 'm eruit te krijgen en ze dempen dus véél beter.

3M EAR Soft FX - 200 paar - Wegwerp oordoppen halen?
Ik ben ook heel tevreden over die 3m soft FX 39 dB, ik koop ze in bulk.
 
Die soft FX heb ik ook, koop ze met 200 tegelijk en elke rit nieuwe in. Geluid is vooral merkbaar in een systeemhelm, en het gaat niet om windgeruis maar om het gebulder dat ontstaat door de onderdruk achter je scherm. Ga maar eens staan bij 130 km/p.u en luister dan goed . Ik het geluid nu anders ? Is dat nu alleen maar windgeruis geworden en ben je het gebulder kwijt ? Dat is het zaak om de onderdruk achter je scherm te beperken door een grotere ruimte te maken tussen je scherm en je motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan