Last van rijwind herrie, betere oordoppen?

Ik had ooit doppen op maat laten maken, die heb ik na een ritje van 300 km snel weer teruggebracht, wat een knellende pijn, het waren nog wel zogenaamde softpluggen ( van Schooneberg Audiciens) . Gewoon geld teruggekregen, dat was wel de goede service. Sindsdien Classic Soft van E.A.R. , dat is geloof ik van 3M , en deze dempen het meest van allemaal. ( Bestel ze via internet, oordopjeskopen.nl geloof ik). Tinnitus blijft wel een beetje aanwezig, en ook het gebulder achtyer de ruit, maar het gaat, het is te doen zo te zeggen . Twee keer mqaximaal gebruiken, dan nieuwe indoen, want de demping wordt na meermalen gebruik wel minder .
 
Classic Soft van E.A.R (3M)

Gebruik ik ook, heerlijke dingen.
Je kan ze wel wat vaker gebruiken dan max 2x hoor
(mijn ervaring dan).
Je voelt het op den duur aan wanneer te vervangen.
Of wanneer je ziet dat er 'iets' mee komt8)7

Puntje draaien, in je oor 'proppen' effe wachten en je hoort het geluid verdwijen..
(gebruik ze ook werk gerelateerd)
 
Ik gebruik bose qc20 noise cancelling na optoplastieken. Die werkten bij mij ook niet optimaal. Je oorkanaal vervormd met kaak bewegingen (testen met pinkje in oor), en als je oorschelp door de helm geraakt wordt veranderd dat ook de afdichting. Foam dopjes ziin de beste, maar pijnlijk na uren/dagen

nadelen QC20: €230?, houdt niet van turbulentie (wordt overbelast en gaat piepen), niet makkelijk onder integraal helm, stekkertje naat bluettooth, fragiel. Je wilt niet weten hoeveel kabeltjes er in een QC20 zitten.

voordelen: super comfort, werkt echt (tenminste op een naked en als je niet achter turbulentie veroorzakend verkeer blijft hangen), geweldig geluid, duidelijke gps
 
Mijn probleem lijkt opgelost: ik heb vandaag op twee naked bikes gereden met 3M soft FX oordoppen in. Zonder schermpje is er al een stuk minder herrie in de helm, en de dopjes dempen flink. In deze opstelling was het motor rijden stiller dan de autorit naar de dealers toe. Niks meer aan de hand dus.
 
Goed om te horen. Ik heb zojuist ook die EAR Soft FX besteld om te testen. Ik hoop dat dit goed lukt in combinatie met een communicatie systeem. In ieder geval bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
 
Ik heb problemen met schuimpjes omdat ik heel nauwe gehoorgangen heb met ook nog een knik in het begin, waardoor ze nooit diep ingebracht kunnen worden.
Ik heb al bijna 20 jaar aangemeten oordoppen, de eerste waren harde. Na 5 jaar vervangen door zachte die goed dempten. Dat dezen ze 9 jaar lang prima totdat ze echt oud waren, gingen scheuren en de touwtjes uit de oordoppen getrokken waren. Met de huidige nog steeds tevreden.
 
als test stop het kanaaltje (waar de filters inzitten) van je oordoppen eens vol met was of iets anders wat je weer kan verwijderen en kijk hoeveel het scheelt. het zal je verbazen hoeveel dat scheelt. en hoor je weinig verschil dan lekken de doppen en moeten ze opnieuw aangemeten worden of is het niet het goede model standaarddoppen voor jouw oren.
persoonlijk ben ik van de optoplastieken afgestapt en ben overgegaan op schuimpjes (3M model 1110) die dempen een stuk meer mits je ze goed inbrengt en niet half laat uitsteken en zitten mij een stuk comfortabeler. maar er zijn ook probeer verpakkingen van schuimpjes te koop met een heel aantal soorten er in zodat je kan voelen en horen wat bij jouw het beste werkt. als je de 3M 1110 wilt uitproberen moet je even een keer hier langs komen dan krijg je een setje van me.
waar je wel goed op moet letten is dat inbrengen van de meeste soorten oordoppen erg belangrijk is voor het uiteindelijke resultaat.
Bedoel je met "was" kaarsvet?
 
je zou kaarsvet kunnen proberen maar dat smelt volgens mij al bij lichaamstemperatuur dus daar ga je dan niet erg lang profijt van hebben onder je helm. maar je hebt ook speciale was die bedoelt is om je oren dicht te stoppen voor als er geen water in mag komen. maar voor dit doel moet gewone bijenwas ook wel werken volgens mij. en afhankelijk van wat voor materiaal de doppen zijn gemaakt zou je ook kunnen kijken naar een druppel kit die flexibel blijft. hoofdzaak redelijk flexibel maar niet gesmolten bij lichaamstemperatuur en niet zo'n grote hechting dat je het niet meer kan verwijderen mocht het niet het gewenste resultaat opleveren.
 
Ah zo , merci.
Ik heb 11 jaar met een V Strom 1000 van 2003 gereden , de modellen daarna was het schermpje regelbaar.
Dat was een ware hel voor mijn oren en zelfs met bescherming.
Ik heb op die motor verschillende zaken uitgeprobeerd van een hogere ruit , een hogere ruit met daarop nog eens een ruitje bovenop.
De originele ruit met opzetruitje , de originele verzaagd omdat ik had gelezen als er gaten , sleuven in je ruit zijn er een onderdruk ontstaat en het gebulder minder werd.
Hielp geen kl.... .
Zonder ruit was nog het beste maar dat was geen gezicht.
Rechtstaan was ook zo goed als buldervrij maar een hele dag op je steps staan is ook niet dat.
Uiteindelijk sinds 2.5 jaar rijd ik met een ST 1300 met een ruit gelijk een badkuip en dat is geweldig stil tegenover de DL.
Ik rijd nog steeds met bescherming want zonder is toch iets te rumoerig.
De ruit bepaalt heel veel en ook andere factoren zijn spelbrekers.
Een naakte fiets is volgens mij het stilste dat er is maar dan ook geen ruitje erop hoe klein ook.
Gewoon naakt.
 
Een naakte fiets is volgens mij het stilste dat er is maar dan ook geen ruitje erop hoe klein ook.
:^

Ik heb ook de zaag in 't ruitje van mijn DL1000 gezet, de mijne is van 2002 dus zelfde uitvoering met vaste ruit. Dat scheelt veel maar er is nog steeds gebulder. De ruit van de ZRX valt mee, maar ook daar is er wel turbulentie. Zonder ruit is 't een stuk stiller rond je helm... maarja, dan moet je wel willen wennen aan de volle laag aan wind op je lijf.
 
Om dit topic maar even leven in te blazen ipv een nieuwe aanmaken.
Ik merk dat met mijn nieuwe helm van hjc de oordoppen die op maat gemaakt zijn gaan "trillen" in me oren, ze gaan soort van pingelen. Pasvorm is verder goed en de zijn lekvrij.

Het is net alsof er via me schedel trillingen en daardoor geluiden door gegeven worden.
Kan het blijkbaar ook voor elkaar krijgen als ik zelf met me handen achter me oren ga drukken met die dingen in. En dan met me voeten plat op de grond ga springen/stampen.

Kortom ik word nu dover met gehoorbescherming in dan zonder. Met die normale universele schuimdopjes gebeurd dit niet, die vullen blijkbaar helemaal op of dempen door het zachte materiaal.

Iemand die dit kent of tips heeft :(
 
Wij hebben ook op 't werk van die schuim achtige dingen. Die moet je rollen tussen je vingers, in je oren proppen en even wachten tot ze zich gevormd hebben. Bijna geen last meer van lawaai.
 
Om dit topic maar even leven in te blazen ipv een nieuwe aanmaken.
Ik merk dat met mijn nieuwe helm van hjc de oordoppen die op maat gemaakt zijn gaan "trillen" in me oren, ze gaan soort van pingelen. Pasvorm is verder goed en de zijn lekvrij.

Het is net alsof er via me schedel trillingen en daardoor geluiden door gegeven worden.
Kan het blijkbaar ook voor elkaar krijgen als ik zelf met me handen achter me oren ga drukken met die dingen in. En dan met me voeten plat op de grond ga springen/stampen.

Kortom ik word nu dover met gehoorbescherming in dan zonder. Met die normale universele schuimdopjes gebeurd dit niet, die vullen blijkbaar helemaal op of dempen door het zachte materiaal.

Iemand die dit kent of tips heeft :(
Ik herken dit. Bij mij zitten mijn oren niet "vrij" in de helm. Ik had me dit nooit gerealiseerd, tot ik een keer een helm op m'n kop had waarbij m'n oren wél vrij waren. Wereld van verschil.

Toevoeging: Bij bijna elk merk helm zit er iets van druk tegen mijn oren.
 
het kan goed zijn dat je oordoppen wel goed afsluiten als je de helm niet op hebt maar dat het hele hoorkanaal vervormd wordt door druk of trek op de oren en dan werkt maatwerk niet meer. schuimpjes vervormen gewoon mee en blijven dus goed afdichten. zacht maatwerk kan dan wel een beetje vervormen maar meestal sluit het dan toch niet meer perfect aan, CQ herrie. als er te weinig ruimte in je helm zit voor je oren kan het ook zo zijn dat er zoveel druk op staat dat er een vaste niet meer beweegbare verbinding tussen helm oordoppen en schedel is gekomen en dan krijg je net zo goed een hoop herrie binnen maar dan door de schedel.
 
het kan goed zijn dat je oordoppen wel goed afsluiten als je de helm niet op hebt maar dat het hele hoorkanaal vervormd wordt door druk of trek op de oren en dan werkt maatwerk niet meer. schuimpjes vervormen gewoon mee en blijven dus goed afdichten. zacht maatwerk kan dan wel een beetje vervormen maar meestal sluit het dan toch niet meer perfect aan, CQ herrie. als er te weinig ruimte in je helm zit voor je oren kan het ook zo zijn dat er zoveel druk op staat dat er een vaste niet meer beweegbare verbinding tussen helm oordoppen en schedel is gekomen en dan krijg je net zo goed een hoop herrie binnen maar dan door de schedel.

Klinkt logisch zoals je het uitlegt..en ik proef er een 'niks aan te doen' boodschap in :+
 
Klinkt logisch zoals je het uitlegt..en ik proef er een 'niks aan te doen' boodschap in :+
als zachte schuimpjes wel goed werken is dat een goede oplossing. als je perse bij maatwerk wilt blijven zul je moeten zorgen dat er geen druk op de op de doppen staat en liefst zo min mogelijk op de oren. soms zit er een voorbereiding voor een communicatie systeem in de helm (schuim dat je weg kan halen on de speakers te plaatsen) en dat verwijderen zonder speakers te plaatsen kan net genoeg zijn om een de druk van de oren/oordoppen af te halen en dan valt het geluid ook in eens weer weg naar een normaal niveau. anders zou je kunnen proberen om met een warme lepel het schuim wat weg te drukken ter hoogte van de oren (maar dit doe je op eigen risico) om zo ruimte te creëren en het contactgeluid weg te nemen.
 
stupid.gif

Die piep had ik ook na een avondje cafe met live optredens of na een lekker ritje.
Tot die niet meer wegging. Loop nou al ongeveer 8 jaar met een fucking irritante piep in mijn rechteroor.
Neem oordoppen die je goed beschermen. Blijf zoeken tot je ze hebt gevonden.
Tinnitus

je gehoor moet ff immuun worden voor rijwind....

Dat is in de gewone mensentaal : DOOF. 8)7
 
Terug
Bovenaan Onderaan