Last van rijwind herrie, betere oordoppen?

@rojerasen Ik ben ook geen expert op dit gebied, maar wat ik weet is dat niet zozeer het geluid van je motor zelf het probleem is, maar juist het windgeruis in en rond je helm. Dat is zelfs bij de meest stille helmen genoeg om na ca. 7 minuten bij 120 km/h permanente hoorschade te veroorzaken. Omdat bij otoplastieken vaak wel de spraakfrequenties rond 3 - 4 kHz. enigszins worden doorgelaten, verwacht ik dat de demping vooral vanaf 4 kHz. en hoger plaatsvindt.

Edit: Heb bij Alpine otoplastieken besteld op de motorbeurs, als ik de specs inklop in Excel krijg je deze karakteristiek ("groene" filter):

alpine.JPG


Y-as: demping in dB, X-as: geluidsfrequentie in Hz.
De demping zet dus al vrij snel in...
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik Alpine "zwammen", waarvan ik het filter met een goed passend klein schroefje heb dichtgemaakt.
Vervolgens breng ik de doppen erg diep in mbv het meegeleverde hulsje.

Omdat ik de doppen niet meer uit mijn oor zou krijgen, heb ik touwtjes aan de steeltjes gemaakt.
Voor mij werkt dit goed; geen filter is aanmerkelijk prettiger als een "spraakfilter".

Mijn Cardo Freecom1 kan ik uitstekend horen, ook op de snelweg.

Moraal: meer demping is beter, filter onnodig, S/N verhouding blijft hetzelfde maar totaal niveau gaat sterk omlaag.
Kan muziek / podcasts / hulpdiensten *beter* horen dan zonder oordoppen.
 
Ik heb bij op maat gemaakte doppen het filter volgegoten met 2 seconden lijm, werkt perfect!
Krijg ze alleen niet meer uit nu.....😉
 
Weer ff bijgelezen, een piep in je oor “zit niet tussen je oren!” Die is wel degelijk aanwezig, soms meer, soms minder. Bij mij iig wel. Ik kan er mee leven....hinderlijk is het wel. Ben nu 48, altijd tussen de drukpersen gelopen, altijd met gehoorbescherming, en toch heb ik aan de rechterkant een verlies van 40%... en dat is genoeg voor een gehoorapparaat dat ik ook heb, en thuis gebruik. Die doofheid komt van het communiceren in de drukkerij; ff de kap van je oor.... als je dat maar vaak genoeg doet. Gebruik alsjeblieft gehoorbescherming in wat voor vorm dan ook!
 
Ik heb al op maat gemaakte oordoppen en ik heb een stille Schuberth helm. Toch is dit niet voldoende.
Nu ben ik op zoek naar 'iets' wat ik tussen mijn oren (bovenop de oordoppen) en de helm kan doen voor extra geluids isolatie.
Iemand tips?

Misschien naar de speelgoedwinkel en daar soort klei halen en in een plastic zakje doen?
 
wat dacht je van wat plakband aanbrengen op de opening van het filter. als die opening dicht is komt er al en stuk minder geluid door.
of anders je ruitje eens van de motor af halen scheelt ook een bak herrie.
en anders eens goede schuimpjes proberen die je goed inbrengt in plaats van je maatwerk doppen. ik weet het het klinkt vreemd maar vaak zijn die schuimpjes stiller als doppen.
 
Ik heb al op maat gemaakte oordoppen en ik heb een stille Schuberth helm. Toch is dit niet voldoende.
Nu ben ik op zoek naar 'iets' wat ik tussen mijn oren (bovenop de oordoppen) en de helm kan doen voor extra geluids isolatie.
Iemand tips?

Misschien naar de speelgoedwinkel en daar soort klei halen en in een plastic zakje doen?

ik heb een Schuberth C3 en op maat gemaakte doppen, dat is echt voldoende, normaal gesproken. Heb jij misschien een ruit die precies al het gebulder op je helm afvuurt? Haal de ruit er eens af en ga eens een stukje rijden.heb je geen ruit, laat dan je doppen checken op lekkage. Hoe lang heb je ze al?
Voor ruiten heb je weer flip-up ruitjes of je koopt een hogere of lagere.
 
Ik heb op maat gemaakte oordoppen icm mijn nieuwe Neotec helm...zo stil is mijn duc nog nooit geweest mn mechanische geluid welke van onderen komt....
 
Het afdichten van oordoppen werkt misschien nog beter tegen geluid.
Hou er alleen rekening mee dat je misschien wat overdruk/onderdruk problemen kan krijgen.


Ik ben blijkbaar lichamelijk niet ok. Met oordoppen in krijg ik last van pingelen als ik op me helm sla of met me hielen op de grond stampt.
Je voelt hem al aankomen, met oordoppen in word ik mega doof door turbulentie of klappen tegen de helm.

Blaas ik als t ware me oren op zoals in een vliegtuig. Weg problemen van pingelende en dreunen, dit duurt alleen maar van korte duur omdat de druk vanzelf weer normaliseert. Dat terwijl ik wel oordoppen op maat heb met gaatjes, en t ook heb bij schuimpjes

 
Laatst bewerkt:
wat dacht je van wat plakband aanbrengen op de opening van het filter. als die opening dicht is komt er al en stuk minder geluid door.
of anders je ruitje eens van de motor af halen scheelt ook een bak herrie.
en anders eens goede schuimpjes proberen die je goed inbrengt in plaats van je maatwerk doppen. ik weet het het klinkt vreemd maar vaak zijn die schuimpjes stiller als doppen.
Dat is ook mijn ervaring. Ik heb de schuimpjes al eens ingeruild voor plastieken maar ben toch weer terug naar schuimpjes (39db).
De plastieken gaan voor zover ik het weet tot max 28db.
 
Na veel experimenteren:
- Alpine party plugs (kan ook sleepsofts oid zijn)
- Filtergaatjes dichtstoppen (ik draai er een horloge schroefje in, die heb ik toevallig liggen)
- Touwtje aan bevestigen (kan ik ze uit mijn oor trekken, stam van zwammetje zit te diep in oor)
- Hulsje gebruiken om plug diep aan te brengen
- Korte ruit (Puig sport op Tracer 900) - aanzienlijk stiller als hoge ruit (Givi 2122)

Lekker stil, podcast luisteren @ 140 100 kmh
 
Dat is ook mijn ervaring. Ik heb de schuimpjes al eens ingeruild voor plastieken maar ben toch weer terug naar schuimpjes (39db).
De plastieken gaan voor zover ik het weet tot max 28db.
Ik heb ook schuimpjes met de hoogste demping. Geluid komt door de onderdruk achter je scherm, daarom weinig last met een laag scherm van gebulder, maar op de lange ritten wel veel windgeruis en minder laagfrequent geluid. Ik rijd vaak lange stukken op hoge snelheid , heb mijn scherm behoorlijk aangepast en ook nog met een extra ruitje erop. Met schuimpjes gaat het prima
 
Gaat om wat je filtert, niet hoe stil ze zijn..... Stiller is NIET beter per se

Hier verschillen we van mening - stiller is (voor mij dan iig) beter.
De signaal / ruis verhouding blijft gelijk, maar het hele geluidsveld mag optimaal gedempt worden.
Je blijft zowiezo ver van de gehoordrempel.
Ik merk dat ik dingen *beter* hoor, als ik meer demping heb. (minder verzadiging geluidsdruk)

Ik ga derhalve voor de uiterste rock bottom maximum demping die realistisch te halen valt.
Ik hoor mijn podcasts, en het verkeer beter.
 
Ik heb al op maat gemaakte oordoppen en ik heb een stille Schuberth helm. Toch is dit niet voldoende.
Nu ben ik op zoek naar 'iets' wat ik tussen mijn oren (bovenop de oordoppen) en de helm kan doen voor extra geluids isolatie.
Iemand tips?

Misschien naar de speelgoedwinkel en daar soort klei halen en in een plastic zakje doen?
Daarom heb ik dus het filter vol gegoten met 2 seconden lijm, doppen zijn prima nu voor mij.
 
Mijn dank is groot voor de reakties :)
Ik ga in ieder geval die gaatje in de doppen dicht maken.
Het gaat mij trouwens specifiek om het geluid van een standaard Ducati (de zware klappen uit de uitlaat).
Dus niet om windgeruis (al is dat natuurlijk wel prettig als dat minder is).
Ik zal nogmaals schuimpjes proberen maar meestal vallen die dingen uit mijn oor tijdens het rijden (ja echt).
 
Mijn dank is groot voor de reakties :)
Ik ga in ieder geval die gaatje in de doppen dicht maken.
Het gaat mij trouwens specifiek om het geluid van een standaard Ducati (de zware klappen uit de uitlaat).
Dus niet om windgeruis (al is dat natuurlijk wel prettig als dat minder is).
Ik zal nogmaals schuimpjes proberen maar meestal vallen die dingen uit mijn oor tijdens het rijden (ja echt).
Probeer maar die zachte schuimpjes van earsoft
 
ook met schuimpjes is het gewoon zoeken naar wat het beste bij je past. elke gehoorgang is anders en dat houd ook in dat niet alle schuimpjes even lekker werken bij iedereen. en ook inbrengen is erg belangrijk veel mensen stoppen ze niet diep genoeg (ze moeten helemaal in de gehoorgang zitten en niet uitsteken in de de oorschelp) en dan komen ze veel makkelijker er uit.
 
Je moet die schuimpjes een beetje nat maken en dan zo smal mogelijk draaien en dan in je oor doen.
 
Inmiddels schuimpjes geprobeerd, dat was geen succes. Gezocht naar lijm om de gaatjes van mijn oordoppen te vullen, maar nog niet gevonden.
En toen kwam ik een oude stress bal tegen *D
Deze in twee helften gesneden en deze tussen mijn oor en de helm gedrukt :P

P5040205C.jpg


En warempel; het voelt alsof er een lijmklem op de je hoofd zit maar het is wel een stuk rustiger.
Disclaimer; het past niet bij de stille Schuberth helm maar wel bij deze Simpson die veel te lawaaiiger is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan