Last van rijwind herrie, betere oordoppen?

Top, goed om te weten.
Misschien ook goed om te weten:
Ik had de GT-Air II op een naked bike.
Werd niet goed van het gehuil en tocht op de ogen.
1x laten opsturen om na te laten kijken.
Mocht niet baten.
Omgeruild voor de Neotec II.
Wat een rust! Helemaal happy daarmee.
Altijd (!) met schuimpjes in gereden.
 
Als je een percentage zou noemen. Standaard en op maat oordoppen, hoeveel procent minder hoor je windgeruis?
Welke helm draag je?

Met standaarddoppen hoor ik zo goed als niks meer. Geen windgeruis, geen uitlaat, geen evt hulpdiensten, niks. Met op maat gemaakte doppen hoor ik de wind nog wel, maar heb ik niet meer dat ik na een half uur of een uur rijden ofwel doodmoe ben van het zoeken naar visuele prikkels omdat de auditieve wegvallen, dan wel een pijnlijk drukkend gevoel in mijn oren heb. Onderschat dus niet hoeveel plezier je vergalt met pijnlijke oren of het gevoel de helft van het verkeer om je heen niet mee te krijgen.
 
Met standaarddoppen hoor ik zo goed als niks meer. Geen windgeruis, geen uitlaat, geen evt hulpdiensten, niks. Met op maat gemaakte doppen hoor ik de wind nog wel, maar heb ik niet meer dat ik na een half uur of een uur rijden ofwel doodmoe ben van het zoeken naar visuele prikkels omdat de auditieve wegvallen, dan wel een pijnlijk drukkend gevoel in mijn oren heb. Onderschat dus niet hoeveel plezier je vergalt met pijnlijke oren of het gevoel de helft van het verkeer om je heen niet mee te krijgen.
Ja zeker goed om te onthouden. Ik zit liever een keer een ambulance in de weg, dan dat ik gehoorschade op loop. Ik Let overigens altijd op wat er om mij heen gebeurd voor m'n eigen veiligheid en zulke gevallen van hulpdiensten. Ik moet even goed experimenteren met de ruit, gehoorbescherming en helmen.
Weten jullie toevallig of je helmen kan testen als je met de motor naar de winkel komt of zal ik dat toch echt terplekke moeten vragen. Wie weet is er iemand die hier al ervaring mee heeft.
 
Ja zeker goed om te onthouden. Ik zit liever een keer een ambulance in de weg, dan dat ik gehoorschade op loop. Ik Let overigens altijd op wat er om mij heen gebeurd voor m'n eigen veiligheid en zulke gevallen van hulpdiensten. Ik moet even goed experimenteren met de ruit, gehoorbescherming en helmen.
Weten jullie toevallig of je helmen kan testen als je met de motor naar de winkel komt of zal ik dat toch echt terplekke moeten vragen. Wie weet is er iemand die hier al ervaring mee heeft.

In de meeste winkels niet. Met ruitjes is volgens mij de enige die dat doet MDI in Ravenstein.

Ik wilde dus nog zeggen: Met schuimdoppen rijden voelt heel beperkend en na een tijdje gewoon pijnlijk. En als je een ambulance pas opmerkt als hij achter je zit, schrik je je de pestpokken. Als in bijvoorbeeld wanneer je op een ongeval aan komt rijden, mensen doen gekke dingen en ineens zit die ambulance/politie/brandweer achter je.
 
Misschien ook goed om te weten:
Ik had de GT-Air II op een naked bike.
Werd niet goed van het gehuil en tocht op de ogen.
1x laten opsturen om na te laten kijken.
Mocht niet baten.
Omgeruild voor de Neotec II.
Wat een rust! Helemaal happy daarmee.
Altijd (!) met schuimpjes in gereden.
Zal het noteren. Er zijn genoeg vergelijkingen op internet te vinden wat betreft de meeste geruisloze helmen.
Iemand die nog ervaring heeft met otoplastieke gehoorbescherming met of zonder Bluetooth. Is de een minder dempend dan de ander? Al rijdend zonder muziek etc. Natuurlijk
 
In de meeste winkels niet. Met ruitjes is volgens mij de enige die dat doet MDI in Ravenstein.
Duidelijk, ik ga een nieuwe helm kopen waarvan ik denk dat het fijner is. Investering voor op lange termijn en mocht het niks zijn. Kan je deze altijd terug brengen als je die in orginele staat houdt.
 
Ja zeker goed om te onthouden. Ik zit liever een keer een ambulance in de weg, dan dat ik gehoorschade op loop. Ik Let overigens altijd op wat er om mij heen gebeurd voor m'n eigen veiligheid en zulke gevallen van hulpdiensten. Ik moet even goed experimenteren met de ruit, gehoorbescherming en helmen.
Weten jullie toevallig of je helmen kan testen als je met de motor naar de winkel komt of zal ik dat toch echt terplekke moeten vragen. Wie weet is er iemand die hier al ervaring mee heeft.

Mijn ervaring is dat er een "sweet spot" is met oordoppen. Ik gebruik dichtgestopte (geen filter) alpines.
Met die dingen is het ruisniveau voldoende laag, en hoor ik *meer* omliggend verkeer dan zonder oordoppen (want zonder is er een verzadigd gebrul in mijn oren)
De speakers van het BT systeem hoor ik ook prima op de snelweg. Sirenes hoor ik ook (en Flitsmeister waarschuwt me zowiezo)
(kort sportruitje, Premier integraal)
Als ik bij hoge uitzondering een klein stukje zonder doppen rij, is het kabaal onverdraaglijk. Doppen wennen snel.
Btw - een korte / geen ruit is stiller dan een groot tourscherm. (staat ook beter 8-) )
 
Wat tinnitus precies is weet men niet, dus dan houdt een welles nietes discussie hier al snel op.
Vroeger altijd zuinig geweest op de oortjes en had nog boven gemiddeld gehoor.
Toen weer gaan motorrijden met uiteraard een dure ' moderne' helm.
Van naked naar een kuipmotor en toen ging het heel snel mis.
Nu is een rit op de brommer al teveel.
Zelfs met doppen, al lijken die het alleen maar erger te maken.
Wat mij wel opviel is tegenwoordig al die rotzooi op een helm.
Was het zo zat!!
Hele helm uit elkaar getrokken en alle gaten en kieren dicht gekit.
Zo, dat scheelde al een hoop. In ieder geval was het irritante gefluit door de helm weg.
Nu aanzien of dat voldoende is.
 
Heb wat pagina's doorgelezen, en schuif nu ook maar aan met mijn helm probleem -O-

Ongeveer een jaar terug had ik een LS2 strobe helm gekocht (zelfde als de vorige, maar die was aan barrels).
En hoewel die weliswaar niet de stilste is, was de geluid demping ruim voldoende voor lange ritten.
Maar de laatste paar ritten (i.c.m. een ongelukkig treffen dat ik net een maandagmorgen setje oordoppen had) viel het pas op dat het windgeruis rechts
eigenlijk bijna nop is, terwijl links een oorverdovend kabaal is.
Ik voelde vandaag zelfs een kleine luchtstroom vlak achter mn oor.
Ik gebruik schuimpjes van moldex, en ben daar altijd tevreden over geweest, maar nu werd ik bijna gek van de herrie bij mn linker oor |(
Als ik mn linker schouder omhoog trek is het aandeel qua geluid weer hetzelfde als op rechts.

Eenmaal thuis de binnenvoering losgehaald, maar ik kan niet ontdekken hoe die lucht langs mn oor komt, en wat nou die extra ruis veroorzaakt :/

Gr.
Lonewulf
 
Heb wat pagina's doorgelezen, en schuif nu ook maar aan met mijn helm probleem -O-

Ongeveer een jaar terug had ik een LS2 strobe helm gekocht (zelfde als de vorige, maar die was aan barrels).
En hoewel die weliswaar niet de stilste is, was de geluid demping ruim voldoende voor lange ritten.
Maar de laatste paar ritten (i.c.m. een ongelukkig treffen dat ik net een maandagmorgen setje oordoppen had) viel het pas op dat het windgeruis rechts
eigenlijk bijna nop is, terwijl links een oorverdovend kabaal is.
Ik voelde vandaag zelfs een kleine luchtstroom vlak achter mn oor.
Ik gebruik schuimpjes van moldex, en ben daar altijd tevreden over geweest, maar nu werd ik bijna gek van de herrie bij mn linker oor |(
Als ik mn linker schouder omhoog trek is het aandeel qua geluid weer hetzelfde als op rechts.

Eenmaal thuis de binnenvoering losgehaald, maar ik kan niet ontdekken hoe die lucht langs mn oor komt, en wat nou die extra ruis veroorzaakt :/

Gr.
Lonewulf

Lijkt mij een oordop die niet afsluit. Dat verklaart niet de luchtstroom achter je oor, maar wel waarom het stil wordt als je je schouder optrekt. Dus terug naar de oordoppenmeneer met uitgespoten oren (liefst met 2 dagen ertussen omdat het uitspuiten wat gevoelig kan zijn en oordoppen aanmeten ook) en opnieuw aan laten meten. Lichte glimlach op je gezicht bij het uitharden van de afdruk en dus niet je kaken op elkaar, dan zouden ze gewoon goed moeten zijn.
 
Lijkt mij een oordop die niet afsluit. Dat verklaart niet de luchtstroom achter je oor, maar wel waarom het stil wordt als je je schouder optrekt.
Zal volgende rit een nieuw setje schuim doppen proberen (heb geen otoplastieken meer, want die werkten niet goed bij mij).

Op mijn werk had ik ze ook al een paar keer aangemeten gekregen, maar voor mij werkte dat dus helemaal niet fijn (los van de demping, waar ik ook niet over te spreken was).
Op de motor heb ik Moldex schuimpies bij elke rit :]
Maar ik bedenk me net dat ze op m'n werk ook purafit schuimpjes hebben... zijn wat kleiner formaat en zachter materiaal...
dus die worden dan ook meegenomen bij de test.

Overigens heb ik wel een verdachte v.w.b. geluid gevonden bij de helm: het ruizen word veel minder als ik mn handschoen op de sleuf leg waarlangs de
knop van het zon-vizier beweegt.
Naar oorzaak van de luchttoevoer naar het linker oor word nog gezocht...
 
Schuimpjes voor de alpine motosafe oordoppen gebruikt. Ik heb geen idee of ik persoonlijk verschil merkte. Zal het nogmaals testen.
 
daarom kan je beter gewoon een naked rijden met schone lucht. Ik trek een scherm ook niet.
Opzich goede tip. Volledig in de wind(hoofd voor het windscherm houden) hoor je minder geluid. De wervelingen die van het windscherm afkomen maken meer verschillen in toon, dat je geluid hoort. Het suist echt. De wind zonder wervelingen was vele malen stiller. k ga zeker een rit doen zonder windscherm.

Daarnaast een schuberth C4 pro magnitudo fluor geel. Los van het feit dat het hoogstwaarschijnlijk stiller zal zijn, is het gewoon echt een hele vette helm.

Even een tip voor alle anderen, de helm is niet stil. het hangt echt af van de omgeving waarin je de helm plaatst. Veel experimenteren en je komt vanzelf met een oplossing waar je blij mee bent.

Een update voor het rijden zonder windscherm zal ik hier binnenkort posten.

Iemand nog tips voor otoplastieke gehoorbescherming met bluetooth. Niet al te prijzig en goede filters voor de bescherming. Iemand ervaring met custom fit guards? Aardig prijzig met filter en in ponden. Iemand een goedkoper alternatief?
 
Opzich goede tip. Volledig in de wind(hoofd voor het windscherm houden) hoor je minder geluid. De wervelingen die van het windscherm afkomen maken meer verschillen in toon, dat je geluid hoort. Het suist echt. De wind zonder wervelingen was vele malen stiller. k ga zeker een rit doen zonder windscherm.

Even een tip voor alle anderen, de helm is niet stil. het hangt echt af van de omgeving waarin je de helm plaatst. Veel experimenteren en je komt vanzelf met een oplossing waar je blij mee bent.

Een update voor het rijden zonder windscherm zal ik hier binnenkort posten.
Toen ik mijn Breva kocht zat er ook een windscherm bij.
Werd gek van het gebulder.
Na een paar ritten mét besloten om eens een rit zónder te doen. Tja, de winddruk boven 100 km/u wordt natuurlijk behoorlijk.
Maar de rust aan m’n hoofd was héérlijk.
Een verademing!
Het gebulder bleek veel vermoeiender te zijn dan de inspanningen voor de hogere winddruk. En na inmiddels 3000 km vol in de wind gezeten te hebben wil ik niet meer met windscherm.
Misschien dat een toerfiets met volledige kuip zo is ontwikkeld dat er geen turbulentie is. Zo’n los scherm vind ik maar niks.
 
ruitjes zijn vaak een grote oorzaak, turbulentie rondom je helm is erg irritant, zeker bij hogere snelheden. als je nooit boven de 80 komt zal het wel meevallen maar snelweg met 120+ wordt de windruis al heel snel veel te hoog.

Ik rijd altijd met otoplastieken of schuimpjes, afhankelijk van wat. Lange stukken snelweg dan schuimpjes. Lagere snelheden met plastieken. Schuimpjes zijn er in heel veel soorten en maten en het loont om even te zoeken naar de soort die jouw oren het beste verdragen. Je hebt een aantal zaken waar je proefsets kunt bestellen met allerlei merken en modellen erin. dat loont ook zeker om te proberen. Ik weet dat voor mijn oren bepaalde merken/modellen echt niet werken.

https://oordopjes-kopen.nl/assorti-compleet-15-x-2-paar-foam-oordopjes.html

Mijn persoonlijke favoriet is de Moldex spark plugs. 200 paar voor 3 tientjes en daar doe ik behoorlijk lang mee :)

https://oordopjes-kopen.nl/box-200-paar-moldex-spark-plugs-snr-35db.html
 
Ik merkte geen significant verschil tussen met ruitje(hoogste stand) en geen ruitje. Natuurlijk in beide gevallen met oordoppen. Het display van mijn motor zorgt al voor opwaartse wind richting de helm(was mijn conclusie, of dit klopt geen idee) ik heb geen windtunnel waarin ik het kan testen. Voor mijn motor geen oplossing.

Ik zou zelfs bijna zeggen met ruitje minder geluid dan zonder ruitje.
Piep is nog steeds hoorbaar in de oren. Een schuberth c4 pro komt hopelijk deze week nog binnen. Mocht dit geen significant verschil zijn, dan komen er otoplastieke gehoorbeschermers.

De ervaring van een piep weleens gehad met het uitgaan, dit was van tijdelijke aard. Muziek klonk harder in mijn beleving dan de wind op de motor. Nu merk ik gewoon dat ik een piep hoor en blijf horen. Vind het hartstikke vervelend maar moet er ech iets op gaan vinden. En de laatste oplossing is motor verkopen, al doe ik dat niet graag
 
Je hoort wel wat windgeruis uiteraard, maar minder dan ik met alle oordoppen tot nu toe heb meegemaakt. Storing ook nog niet meegemaakt
Interessant!!
Ik ga het eens proberen!

Ik ben benieuwd of het beter werkt dan schuimpjes.

Hoor je nog wel jouw motor bijvoorbeeld of wordt alles weggefilterd?
 
Laatst bewerkt:
Heb het even doorgelezen, maar het gaat vrij diep en best interessant. Moet er even goed voor gaan zitten want even snel lezen en dan ook nog opnemen in m'n koppie dat is lastig. Go tiny or huge is wel een goede tip in ieder geval.
 
Hoi, na 7 pagina's over herrie te hebben gelezen, heb ik ook een vraag over oorsuizen. Ik rijd sinds kort weer motor. Een herintreder dus. Jammer genoeg wordt het plezier nu ook verstoord door verergerd oorsuizen. Ik rijd met Alpine oordoppen. Die houden idd het gewapper uit mijn oren, maar waar ik vooral last van heb is het motorgeluid dat bij 3000 toeren ontstaat. Net daar boven zakt het af. Zonder oordoppen heb ik daar geen last van, maar met wel. Het trilt dus door. Zonder oordoppen rijden is geen optie, dan wordt de ellende alleen maar erger. Heb ook al getest om de doppen losjes in te doen of steviger. Maakt geen verschil.

Ik rijd een Honda Magna, met een klein scherm erop. Nu lijkt mij niet dat het rijden zonder scherm het motorgeluid verminderd. Windgeruis heb ik geen last van. En er zitten gewoon originele uitlaten onder, het is niet zo dat iedereen omkijkt als ik aankom. Ben bang dat t straks een elektrische scooter wordt.

hebben nog meer mensen dit met rijden met oordoppen? Of moet ik toch eens andere proberen? Voor mijn gevoel trilt het geluid door want voor de rest zijn ze echt aardig stil.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij wel dat het windscherm invloed kan hebben. Turbulentie oid.

Steek je hoofd er eens bovenuit of juist er onder. Zo kan je het makkelijk testen zonder het ruitje weg te halen.

En anders andere oordoppen. Die standaard universele Alpine dopjes vind ik zelf maar bende. Schuipjes (-37db) of otoplastieken zou ik zeggen.
 
k rijd een Honda Magna, met een klein scherm erop. Nu lijkt mij niet dat het rijden zonder scherm het motorgeluid verminderd. Windgeruis heb ik geen last van. En er zitten gewoon originele uitlaten onder, het is niet zo dat iedereen omkijkt als ik aankom. Ben bang dat t straks een elektrische scooter wordt.

Bij mij is de ervaring hoe minder schermen kuipjes op de motor zitten, hoe stiller een helm wordt (in het perspectief dat een luidruchtige helm minder herrie produceert en een "stille" helm stiller wordt). Dit doordat alles wat voor op de motor zit wervelingen veroorzaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan