Last van rijwind herrie, betere oordoppen?

Bij mij is de ervaring hoe minder schermen kuipjes op de motor zitten, hoe stiller een helm wordt (in het perspectief dat een luidruchtige helm minder herrie produceert en een "stille" helm stiller wordt). Dit doordat alles wat voor op de motor zit wervelingen veroorzaakt.

oke dankjewel. Ik ga het schermpje eens weghalen. Ook Mit46 bedankt voor je tip. Ik ga andere doppen testen.
 
Hoi, na 7 pagina's over herrie te hebben gelezen, heb ik ook een vraag over oorsuizen. Ik rijd sinds kort weer motor. Een herintreder dus. Jammer genoeg wordt het plezier nu ook verstoord door verergerd oorsuizen. Ik rijd met Alpine oordoppen. Die houden idd het gewapper uit mijn oren, maar waar ik vooral last van heb is het motorgeluid dat bij 3000 toeren ontstaat. Net daar boven zakt het af. Zonder oordoppen heb ik daar geen last van, maar met wel. Het trilt dus door. Zonder oordoppen rijden is geen optie, dan wordt de ellende alleen maar erger. Heb ook al getest om de doppen losjes in te doen of steviger. Maakt geen verschil.

Ik rijd een Honda Magna, met een klein scherm erop. Nu lijkt mij niet dat het rijden zonder scherm het motorgeluid verminderd. Windgeruis heb ik geen last van. En er zitten gewoon originele uitlaten onder, het is niet zo dat iedereen omkijkt als ik aankom. Ben bang dat t straks een elektrische scooter wordt.

hebben nog meer mensen dit met rijden met oordoppen? Of moet ik toch eens andere proberen? Voor mijn gevoel trilt het geluid door want voor de rest zijn ze echt aardig stil.
Ruiten: zeer veel over gepubliceerd op dit forum. Een kleine / geen ruit is beslist stiller dan de meeste andere opties.
Als je toch uit de wind wil zitten - daar heeft iedereen weer een andere oplossing voor. Ik gebruik een toerruit die ik veel schuiner als std heb gezet, en dat werkt voor mij wonderlijk goed (1m95).
Uitlaat: mijn Tracer heeft de std uitlaat. Op de snelweg hoor ik alleen windgeruis en een beetje inlaatgeluid. Als je motor de windruis (@100..130Kmh) overstemd, dan maakt het geheel erg veel herrie?
Oordoppen: ik kon niets vinden wat goed dempt en lekker zit. Heb uiteindelijk een paar alpine doppen verbouwd (filter er af, schroefje er in) die ik zeer diep in de gehoorgang inbreng met een hulsje. Dan dempen ze prima. Er zitten touwtjes aan om ze er weer uit te krijgen.
Podcast luisteren @ 130 probleemloos. Ik heb beginnende tinnitus, dus ik besteed hier best aandacht aan.
Maar dit is erg individueel natuurlijk.
 
Ruiten: zeer veel over gepubliceerd op dit forum. Een kleine / geen ruit is beslist stiller dan de meeste andere opties.
Als je toch uit de wind wil zitten - daar heeft iedereen weer een andere oplossing voor. Ik gebruik een toerruit die ik veel schuiner als std heb gezet, en dat werkt voor mij wonderlijk goed (1m95).
Uitlaat: mijn Tracer heeft de std uitlaat. Op de snelweg hoor ik alleen windgeruis en een beetje inlaatgeluid. Als je motor de windruis (@100..130Kmh) overstemd, dan maakt het geheel erg veel herrie?
Oordoppen: ik kon niets vinden wat goed dempt en lekker zit. Heb uiteindelijk een paar alpine doppen verbouwd (filter er af, schroefje er in) die ik zeer diep in de gehoorgang inbreng met een hulsje. Dan dempen ze prima. Er zitten touwtjes aan om ze er weer uit te krijgen.
Podcast luisteren @ 130 probleemloos. Ik heb beginnende tinnitus, dus ik besteed hier best aandacht aan.
Maar dit is erg individueel natuurlijk.

De uitlaten zijn normaal, maar mijn oren pikken oea manier bij 3000 toeren een geluid op. Thuis heb ik ook vaak geluiden die ik niet prettig vind, terwijl de rest van de familie mij dan aankijkt of ik gek ben. Boven de 3000 toeren is dat geluid weg. Maar het irriteert enorm, want na vier stoplichten kun je mij al wegdragen. Ik heb nog een setje Alpine liggen (muziekdoppen), zal eens kijken of ik dat filter dicht kan maken en zo testen.
 
Mijn persoonlijke ervaring dat gehoorbescherming in schuim (3M gele vervormbare schuim "eenmalig gebruik") zeer goed afsluiten. Beter nog dan mijn otoplastieken (maatwerk Alpine doppen met de zwaarste demper die zij hebben). En dan is het nog mogelijk om de Miep van mijn navigatie te verstaan.

Maar je zal zelf moeten ontdekken wat jij het lekkerst (of minst irritant) vindt zitten in je oren...
En daarbij geldt natuurlijk dat een helm een hele grote invloed heeft op de hoeveel geluid die op je oren komt. Past de helm goed (hoe losser de helm hoe meer ruimte en daarmee geluid op je oren) en of de helm een stille of luidruchtige helm betreft (en ja, in deze geldt dat duurder vaak stiller is).

Succes met je zoektocht/puzzel
 
Bij mij is de ervaring hoe minder schermen kuipjes op de motor zitten, hoe stiller een helm wordt (in het perspectief dat een luidruchtige helm minder herrie produceert en een "stille" helm stiller wordt). Dit doordat alles wat voor op de motor zit wervelingen veroorzaakt.

Eens. Daarom rijd ik ook met klein schermpje op m’n GS. Zoveel beter.
 
Dankjewel voor jullie reacties. Deze week dacht ik, dit is mijn laatste ritje. Hopelijk heb ik ongelijk. We gaan t scherm eraf halen en de andere oordoppen heb ik vanmiddag meteen gehaald.
 
Er is verschil tussen de frequenties van het geluid van de turbulentie en de wind. Ik heb mijn scherm zo aangepast dat de onderdruk achter het scherm dat het turbulentiegeluid veroorzaakt behoorlijk wordt verminderd. Verder scheelt het of je een lichtgewicht helm hebt, die zijn luidruchtiger, of een war zwaardere. Ik heb de Nolan 86 . En dan de schuimpjes , ik heb twee soorten, die ik verschillend gebruik. Op de lange rit zijn de zachte iets prettige en dempen met 38 dB net zo goed. Merk is Earsoft . Bij hoge snelheden, zo 150+ wordt het geluid echt wel steviger, tot 100 km is hoor je nauwelijks iets. Succes bij je zoektocht !
 
Er is verschil tussen de frequenties van het geluid van de turbulentie en de wind. Ik heb mijn scherm zo aangepast dat de onderdruk achter het scherm dat het turbulentiegeluid veroorzaakt behoorlijk wordt verminderd. Verder scheelt het of je een lichtgewicht helm hebt, die zijn luidruchtiger, of een war zwaardere. Ik heb de Nolan 86 . En dan de schuimpjes , ik heb twee soorten, die ik verschillend gebruik. Op de lange rit zijn de zachte iets prettige en dempen met 38 dB net zo goed. Merk is Earsoft . Bij hoge snelheden, zo 150+ wordt het geluid echt wel steviger, tot 100 km is hoor je nauwelijks iets. Succes bij je zoektocht !
Dankjewel voor je tips. Wat ik wel heel jammer vind, is dat ik motorrijden juist zo leuk vind omdat je je motor goed hoort, je echt het gevoel van buiten hebt. Doordat ik nu mijn oren helemaal vol moet stoppen, is dat stukje waar ik juist zoveel lol aan beleef een stuk minder. Maar ja, wie weet wen ik er aan, het is dit of niks.
 
Update. schuimpjes gehaald bij Kruidvat. Had even nog niet de mogelijkheid voor het kopen van 3M. Deze zijn van Ohropax, voor kleine oren (heb ik dus). 35db. Voor de zekerheid in het linker (minst suizende) oor een alpine sport en in de andere het schuim. Ik was nl bang dat ik niks meer zou horen. Maar het resultaat: geen gedoe meer bij 3000 toeren, ik heb alleen het normale gesuis in mijn oor (ook geen feestje maar oke). En windscherm laten zitten voor wat t is. Onderweg hoger en lager gaan zitten, heeft geen effect op mijn oren. Dus bedankt allen voor de tips, ik ga weer rijden. Met de oren vol schuim.
 
Update van mij: v-strom 650 van alpine race oordoppen. Otoplastiekebluetooth harde oordoppen deppen prima! Schuberth c4 pro tov scorpion exo920. Wel iets verschil maar minimaal. Givi airflow af3112 op bijna de hoogste stand, ik 187 cm lang.

Otoplastieke, schuberth c4 pro en givi af 3112 is nihile geluid 110 snelweg en winderige dag. Echter wel een harde piep in mijn oren. Is dat mij oorsuizen? Joost mag t weten. Hoor met otoplastieke, givi af 3112 en beide helmen getest scoprion en schuberth. Die doordringende piep maar wel pas bij 80 km plus.
Alsof hogere snelheden mijn oorsuizen zouden triggeren. Klinkt niet aannemelijk. Bij de audicien geweest en bij lage tonen gehoor beter dan een 18 jarige. Ben zelf 24. Hogere tonen bij beide oren 10 db minder.

Ik blijf rijden. Niet meer op die piep letten en na de winterstop eens kijken hoe het ermee staat.
Tinnitus specialist gebeld en die geeft aan of je hebt extreem gevoelige oren. Je doet al alles om tinnitus te voorkomen.
Dus not much to do :(
Als het niet erger wordt, dan vind ik het zo prima.
Schuberth c4 pro terug gestuurd, niet nodig gehad behalve voor het testen. Andere helmen geen idee
 
Update van mij: v-strom 650 van alpine race oordoppen. Otoplastiekebluetooth harde oordoppen deppen prima! Schuberth c4 pro tov scorpion exo920. Wel iets verschil maar minimaal. Givi airflow af3112 op bijna de hoogste stand, ik 187 cm lang.

Otoplastieke, schuberth c4 pro en givi af 3112 is nihile geluid 110 snelweg en winderige dag. Echter wel een harde piep in mijn oren. Is dat mij oorsuizen? Joost mag t weten. Hoor met otoplastieke, givi af 3112 en beide helmen getest scoprion en schuberth. Die doordringende piep maar wel pas bij 80 km plus.
Alsof hogere snelheden mijn oorsuizen zouden triggeren. Klinkt niet aannemelijk. Bij de audicien geweest en bij lage tonen gehoor beter dan een 18 jarige. Ben zelf 24. Hogere tonen bij beide oren 10 db minder.

Ik blijf rijden. Niet meer op die piep letten en na de winterstop eens kijken hoe het ermee staat.
Tinnitus specialist gebeld en die geeft aan of je hebt extreem gevoelige oren. Je doet al alles om tinnitus te voorkomen.
Dus not much to do :(
Als het niet erger wordt, dan vind ik het zo prima.
Schuberth c4 pro terug gestuurd, niet nodig gehad behalve voor het testen. Andere helmen geen idee

je bent 24 en je kweek al een doofheid
ik zou stoppen met motorrijden
 
Sinds een week rij ik met een nieuwe helm: Arai tour X4, zonder klep. De C4 pro waar ik anderhalf jaar mee heb gereden had ik gekozen omdat het een hele stille hem zou moeten zijn. Het werd alleen duidelijk dat de pasvorm niet helemaal klopte. Te rond voor m'n hoofd, dus drukpunt op voorhoofd. Laatst ben ik overnieuw gaan passen en is het deze Arai geworden. Resultaat: betere pasvorm, betere ventilatie, en ook minder last van turbulente lucht.

Dus voor de lezers die last hebben van turbulentie, en het niet aan het ruitje lijkt te liggen: probeer eens een andere helm.
 
Update van mij: v-strom 650 van alpine race oordoppen. Otoplastiekebluetooth harde oordoppen deppen prima! Schuberth c4 pro tov scorpion exo920. Wel iets verschil maar minimaal. Givi airflow af3112 op bijna de hoogste stand, ik 187 cm lang.

Otoplastieke, schuberth c4 pro en givi af 3112 is nihile geluid 110 snelweg en winderige dag. Echter wel een harde piep in mijn oren. Is dat mij oorsuizen? Joost mag t weten. Hoor met otoplastieke, givi af 3112 en beide helmen getest scoprion en schuberth. Die doordringende piep maar wel pas bij 80 km plus.
Alsof hogere snelheden mijn oorsuizen zouden triggeren. Klinkt niet aannemelijk. Bij de audicien geweest en bij lage tonen gehoor beter dan een 18 jarige. Ben zelf 24. Hogere tonen bij beide oren 10 db minder.

Ik blijf rijden. Niet meer op die piep letten en na de winterstop eens kijken hoe het ermee staat.
Tinnitus specialist gebeld en die geeft aan of je hebt extreem gevoelige oren. Je doet al alles om tinnitus te voorkomen.
Dus not much to do :(
Als het niet erger wordt, dan vind ik het zo prima.
Schuberth c4 pro terug gestuurd, niet nodig gehad behalve voor het testen. Andere helmen geen idee
Die moet er af, eventueel een zeer lage ruit nemen of de zaag er in.
 
Sinds een week rij ik met een nieuwe helm: Arai tour X4, zonder klep. De C4 pro waar ik anderhalf jaar mee heb gereden had ik gekozen omdat het een hele stille hem zou moeten zijn. Het werd alleen duidelijk dat de pasvorm niet helemaal klopte. Te rond voor m'n hoofd, dus drukpunt op voorhoofd. Laatst ben ik overnieuw gaan passen en is het deze Arai geworden. Resultaat: betere pasvorm, betere ventilatie, en ook minder last van turbulente lucht.

Dus voor de lezers die last hebben van turbulentie, en het niet aan het ruitje lijkt te liggen: probeer eens een andere helm.

Herkenbaar. Ik ga mijn Schuberth dit voorjaar wisselen.
De bedoeling was een Shoei, maar ook die zal niet lekker. Onverwachts, maar het gaat een HJC worden; die zat als gegoten. Dus hopelijk zorgt ie naast meer comfort ook voor meer stilte. De switch naar 3M Ear Soft FX dopjes tov op maat gemaakte doppen scheelt ook al veel.
 
Geen idee welke HJC, maar ik heb een RPHA11 en die is veel luider dan mijn oude Shoei Qwest en ook luider dan mijn huidige Shoei GT Air2.
Ik rijd ook altijd met de 3M FX schuimpjes.

Blijft natuurlijk subjectief. Ik heb die RPHA 11 destijds gekocht omdat andere deze zo stil vinden. :') (geloof ook oprecht dat zij dat zo ervaren).
 
Tja, ik heb geen Shoei hoofd bleek in de motorzaak. En Schuberth hoofd heb ik dus ook niet (ik krijg er gewoon koppijn van als ik langer dan een uur op de motor zit).
Na het passen van een aantal helmen bleek de HJC RPHA 70 het fijnste te zitten en dat werd nog eens bevestigd door de dames van de motorzaak.
Vervolgens naar Tilburg gegaan, naar Louis met die 'windtunnel'. Ook daar kwamen we tot de conclusie dat de HJC me het beste zat (soort van 2nd opinion). Eerlijk gezegd merkte ik in die windtunnel niet echt heel veel verschil, dus wat mij betreft weinig toegevoegde waarde dat ding.
En onder het mom van 'de beste helm is de helm die best past', wordt het dan de HJC dit voorjaar.
 
Tja, ik heb geen Shoei hoofd bleek in de motorzaak. En Schuberth hoofd heb ik dus ook niet (ik krijg er gewoon koppijn van als ik langer dan een uur op de motor zit).
Na het passen van een aantal helmen bleek de HJC RPHA 70 het fijnste te zitten en dat werd nog eens bevestigd door de dames van de motorzaak.
Vervolgens naar Tilburg gegaan, naar Louis met die 'windtunnel'. Ook daar kwamen we tot de conclusie dat de HJC me het beste zat (soort van 2nd opinion). Eerlijk gezegd merkte ik in die windtunnel niet echt heel veel verschil, dus wat mij betreft weinig toegevoegde waarde dat ding.
En onder het mom van 'de beste helm is de helm die best past', wordt het dan de HJC dit voorjaar.
Hmm, die heb ik ook maar ik vind de HJC RPHA 70 nogal luid eigenlijk. Zowel op m'n naked motor als met windscherm.. Zo erg dat ik maar weer binnenkort een andere wil kopen.. Maar gezien ik een hjc hoofd heb, heb ik kennelijk geen schuberth hoofd 😄
 
Hmmm, dadelijk krijg ik weer spijt van mijn beslissing en ga ik weer twijfelen.
Vanwege mijn tinnitus is een stille helm wel erg gewenst.
Maar geen Shoei hoofd, geen Schuberth hoofd... wat blijft er dan nog over als potentieel stille helm? Arai staat doorgaans ook niet bekend als erg stil.

Dit leek toch best een objectieve test; met goed resultaat voor de HJC.

 
Ik ben ook gevoelig voor turbulentiegeluid, het gebulder. Men raade mij aan om niet te gaan voor carbon , maar voor het wat zwaardere en beter geluidsabsorberende glasfiber. ik heb een Nolan 87 , kostte rond de 200 euro en ten opzichte van mijn HJC een goede verbetering. Daarvoor had ik een Caberg klaphelm, maar dat was qua geluid gewoon een rampmuts. Maar, nu even iets opvallends : als ik bij wat hogere snelheid mijn linkerhand aan de zijkant van de helm houd, daar waar ik de Sena heb vastgemaakt, is het opeens keurig stil , maar dan ook echt stil . Ik denk dat de oorzaak van de herrie dan ook ligt bij de aansluiting van het vizier. Ik ben brildragend dus het vizier moet bij mij wel open kunnen. maar, als je geen bril nodig hebt, kun je altijd proberen om de naad van het vizier eens af te plakken en kijken wat het dan doet. ( ik heb de ruit voorzien van gaten om de onderdruk wat te beperken, de ruit is ook wat verder van het frame geplaatst en ik heb ook een MRA opzetruitje. maar, doppen in , en even proberen met je hand en afplakken kan je misschien wel helpen. Succes !
 
Hmmm, dadelijk krijg ik weer spijt van mijn beslissing en ga ik weer twijfelen.
Vanwege mijn tinnitus is een stille helm wel erg gewenst.
Maar geen Shoei hoofd, geen Schuberth hoofd... wat blijft er dan nog over als potentieel stille helm? Arai staat doorgaans ook niet bekend als erg stil.

Dit leek toch best een objectieve test; met goed resultaat voor de HJC.

Ik heb zelf ook een HJC-hoofd en bij een uitgebreide pasvorm-check bleek dat Bell-helmen mij ook goed passen. Met MIPS-technologie die ze nog veiliger maakt.

Ik heb nu een R-PHA 11 waar ik het tevreden mee ben, inderdaad wel veel windruis, maar mijn volgende helm wordt misschien een Bell.
 
Ik ben ook gevoelig voor turbulentiegeluid, het gebulder. Men raade mij aan om niet te gaan voor carbon , maar voor het wat zwaardere en beter geluidsabsorberende glasfiber. ik heb een Nolan 87 , kostte rond de 200 euro en ten opzichte van mijn HJC een goede verbetering. Daarvoor had ik een Caberg klaphelm, maar dat was qua geluid gewoon een rampmuts. Maar, nu even iets opvallends : als ik bij wat hogere snelheid mijn linkerhand aan de zijkant van de helm houd, daar waar ik de Sena heb vastgemaakt, is het opeens keurig stil , maar dan ook echt stil . Ik denk dat de oorzaak van de herrie dan ook ligt bij de aansluiting van het vizier. Ik ben brildragend dus het vizier moet bij mij wel open kunnen. maar, als je geen bril nodig hebt, kun je altijd proberen om de naad van het vizier eens af te plakken en kijken wat het dan doet. ( ik heb de ruit voorzien van gaten om de onderdruk wat te beperken, de ruit is ook wat verder van het frame geplaatst en ik heb ook een MRA opzetruitje. maar, doppen in , en even proberen met je hand en afplakken kan je misschien wel helpen. Succes !

Ik had de carbon variant van de RPHA 70 ook al uit mijn hoofd gezet; ik kreeg hetzelfde advies. En mooi meegenomen want de meerprijs voor carbon is toch behoorlijk. Maar goed, prijs is veruit ondergeschikt aan comfort en geluid. Bij Louis trouwens de normale en de carbon variant opgehad, maar voor mij geen voelbaar verschil (al ga je het pas echt merken na langere tijd op de motor waarschijnlijk).

Sinds het begin van de zomer heeft mijn BMW K1100LT plaats moeten maken voor een Bandit 1250S... dus de kuip is wel wat kleiner geworden. En dat is wel te merken, maar goed de Bandit geeft me wel meer rijplezier (en woon/werkverkeer doe ik nauwelijks nog met de motor (55 km snelweg enkele reis is toch fijner met de auto)). De Bandit heeft een ruit met een opening aan de onderzijde voor onderdruk en daarboven op zo'n flipruitje. Ik heb dat ruitje in alle standen gehad en ook verwijderd, maar het maakt niet zo veel uit.

Wel inderdaad wat naden bij de Schuberth die invloed kunnen hebben op het geluid (daarom wordt de volgende helm ook weer in integraalhelm ipv een systeemhelm). Voor mij was een grote boosdoener de luchtinlaat op de kin. Die heb ik dicht getaped en dat scheelt behoorlijk wat. Verder heb ik met mijn hand de helm hier en daar op de naden gehouden, maar dan wordt het niet veel minder.
Het hele vizier aftapen heb ik nog niet geprobeerd.

Maar vanwege de druk op mijn voorhoofd en de hoofdpijn na een uur, ga ik volgend seizoen toch echt een andere helm kopen, dus veel testen ga ik nu niet meer doen. Ik heb nog een paar maanden om te zoeken.
Ik had liever hier wat positieve verhalen over de HJC gehoord ;)
 
Ik heb een Shoei GT-Air II, eerste keer zonder doppen op m'n 748 was ik zo van genezen. Onder het mom: geen betere raad dan voorraad, heb ik zo een bulkbox van 200 setjes 3m 1100 aangeschaft. Oordopjes in, en het lawaai was minder. Maar door de stugge vering van mijn racemonster schuurde dat schuimpie tegen mn helm. Halverwege doppen uit gedaan en weggegooid.

Voordat ik de keer erop ging rijden, geheel tegenstrijdig met alles wat logisch is, eens de handleiding gelezen van hoe ik ze goed in moest doen. Resultaat: Ik wil nooit meer zonder oordoppen.
 
Ik heb zelf ook een HJC-hoofd en bij een uitgebreide pasvorm-check bleek dat Bell-helmen mij ook goed passen. Met MIPS-technologie die ze nog veiliger maakt.

Ik heb nu een R-PHA 11 waar ik het tevreden mee ben, inderdaad wel veel windruis, maar mijn volgende helm wordt misschien een Bell.

Thanks.
Ik ken het merk niet zo goed; ik weet alleen dat het Amerikaans is en dan houdt het wel op. Dus ik ga er eens even beter naar kijken en wellicht gaan passen.
 
Thanks.
Ik ken het merk niet zo goed; ik weet alleen dat het Amerikaans is en dan houdt het wel op. Dus ik ga er eens even beter naar kijken en wellicht gaan passen.
In de motorfietssport niet heel bekend, maar in de F1 lopen ze voorop en zijn ze helmsponsor van veel rijders o.a. Leclerc en Hamilton.
 
Ik ben ook gevoelig voor turbulentiegeluid, het gebulder. Men raade mij aan om niet te gaan voor carbon , maar voor het wat zwaardere en beter geluidsabsorberende glasfiber. ik heb een Nolan 87 , kostte rond de 200 euro en ten opzichte van mijn HJC een goede verbetering. Daarvoor had ik een Caberg klaphelm, maar dat was qua geluid gewoon een rampmuts. Maar, nu even iets opvallends : als ik bij wat hogere snelheid mijn linkerhand aan de zijkant van de helm houd, daar waar ik de Sena heb vastgemaakt, is het opeens keurig stil , maar dan ook echt stil . Ik denk dat de oorzaak van de herrie dan ook ligt bij de aansluiting van het vizier. Ik ben brildragend dus het vizier moet bij mij wel open kunnen. maar, als je geen bril nodig hebt, kun je altijd proberen om de naad van het vizier eens af te plakken en kijken wat het dan doet. ( ik heb de ruit voorzien van gaten om de onderdruk wat te beperken, de ruit is ook wat verder van het frame geplaatst en ik heb ook een MRA opzetruitje. maar, doppen in , en even proberen met je hand en afplakken kan je misschien wel helpen. Succes !
Zou deze "Sena" niet de oorzaak zijn van de herrie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan